Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 180
Offentligt
1122953_0001.png
1122953_0002.png
1122953_0003.png
1122953_0004.png
1122953_0005.png
1122953_0006.png
1122953_0007.png
1122953_0008.png
1122953_0009.png
1122953_0010.png
1122953_0011.png
1122953_0012.png
Fregatten JyllandAttraktionens Betydning for SamfundetJysk Analyse for Midtjysk Turisme 2008/09
VIDEN DER GIVER FORSPRING
FormålMidtjysk Turisme og Jysk Analyse har i samarbejde med 25 attraktionerog events i Midtjylland i løbet af efteråret 2008 gennemførten større undersøgelse af disse oplevelsesaktørers samfundsværdi.Formålet med undersøgelsen er således at skaffe information, der kangive attraktioner og events et bedre grundlag for udvikling og bedregrundlag for at informere interessenter og det omkringliggendesamfund om attraktionen/eventens økonomiske påvirkning ogbetydning.Udgangspunktet for denne tilgang er, at oplevelsesaktører ikke alenekan (og skal) vurderes på egen omsætning og beskæftigelse – de skal ilige så høj grad vurderes på og godskrives den værdi, som de turister,der besøger dem, skaber i samfundet.De samlede resultater danner desuden grundlag for ensammenlignende rapport af oplevelsesaktørerne på tværs af f.eks. typeog geografi. (udgives i en separat rapport).
VIDEN DER GIVER FORSPRING
JYSK ANALYSE A/S
Attraktionens Betydning for Samfundet - ABS
VIDEN DER GIVER FORSPRING
JYSK ANALYSE A/S
BaggrundNår man ønsker et mål for den samlede effekt, skal maninddrage både direkte og indirekte effekter. Det vil sige, atbåde transaktioner foretaget direkte af attraktionen ogindirekte transaktioner, som skyldes publikums besøg iområdet, skal inddrages.Der er i ODA*-regi arbejdet med at lave en model, derbeskriver Attraktionens Betydning for Samfundet. Dennemodel danner i bearbejdet form grundlaget for beregningerne idenne undersøgelse.Omsætningstallene for turister i modellen er fra 2004. Disse erfremskrevet til 2008 niveau, da der ikke forelægger tal for2008.* ODA, Oplevelsesudvikling i Danske Attraktioner, er et projekt, der dannerramme om en målrettet kompetenceudviklingsproces for 38 danske attraktioner.
VIDEN DER GIVER FORSPRING
JYSK ANALYSE A/S
Bidrag målt i turister, 2008 Fregatten Jylland
EndagsturisterOvernattende turisterTurister i altAntal der kommer alene pga attraktionen
43501209816448231331
Note: Tallene bliver beregnet ud fra total antal gæster og den betydning, detillægger attraktionen for besøget i området.
VIDEN DER GIVER FORSPRING
JYSK ANALYSE A/S
Bidrag målt i arbejdspladser og kr, 2008 Fregatten Jylland
Turisterne omsætter samlet forHeraf lokaltArbejdspladser skabt af omsætningenArbejdspladser bidrager medtil de offentlige kasser
kr 33,858,606kr 24,227,71477kr 11,850,512
Tallene bliver beregnet ud fra besøgsdata og tal fra TØBBE.
VIDEN DER GIVER FORSPRING
JYSK ANALYSE A/S
Samfundsregnskab 2008 for Fregatten Jylland
14,000,00012,000,00010,000,0008,000,0006,000,0004,000,0002,000,0000Direkte betaling til samfundet-2,000,000-4,000,000-6,000,000Direkte bidrag fra samfundetTuristskabte betalingerSamlet bidragsregnskab
VIDEN DER GIVER FORSPRING
JYSK ANALYSE A/S
ABS-modellen”Tanken med ABS-modellen er, at den på en nem, ensartet ogtroværdig måde skal kunne vise omverdenen, hvor meget denenkelte attraktion bidrager med til samfundet, eller sagt på enanden måde:Hvorfor er det godt at have denne attraktionplaceret, hvor den er?Hvad genererer den afarbejdspladser? Hvor meget køber den ind for hos de øvrigehandlende i området? Hvad giver den af bidrag til de offentligekasser?”I forhold til den originale model fra ODA, er der i den model, vianvender, anvendt andre spørgsmål, og der er ændret iberegningerne.Effekten af de ændrede spørgsmål er meget lille.Ændringerne betyder, at resultaterne udledt af denne modelikke er direkte sammenlignelige med resultater udledt af denoprindelige ABS-model.VIDEN DER GIVER FORSPRINGJYSK ANALYSE A/S
DatagrundlagetAttraktionens Betydning forSamfundet
Resultater frapublikumsundersøgelse
Regnskabsoplysninger fraattraktionen
TØBBE-tal
Grundlaget for modellen er attraktionens egne regnskabsoplysninger, samtdelresultater fra en publikumsundersøgelse i attraktionen, kombineret med data fraTØBBE.
VIDEN DER GIVER FORSPRING
JYSK ANALYSE A/S
AnvendelseResultaterne fra ABS-beregningerne viser tal for:Den direkte økonomiske effekt i form af skatter og afgifter, skabt direkteog afledt fra besøgende.En direkte effekt i form af antallet af turister, som attraktionen tiltrækkerEn direkte effekt i form af attraktionens indkøbDen indirekte effekt i form af arbejdspladser og omsætning ilokalområdet
Formålet med anvendelsen af modellen er, at attraktionerneskal kunne fremskaffe et troværdigt, sammenligneligt ognuanceret udtryk for, hvor meget attraktionen bidrager med –og kunne præsentere dette på en logisk og forståelig måde forinteressenterne.Det er alt andet lige meget nemmere at forhandle med f.eks.kommune, når ABS-beregningerne sandsynliggør, atkommunen også får noget igen for investeringen.VIDEN DER GIVER FORSPRINGJYSK ANALYSE A/S
Beregning af antal gæsterAntallet af turister, som attraktionen tilfører området, beregnesmed udgangspunkt i det samlede antal gæster og den vægt,de tillægger attraktionen for besøget eller overnatningen iområdet.Antal overnatninger generet af gæster på attraktionen er således:Antal der overnatter som følge af besøget+ de der overnatter også af anden årsag (vejet med 0.5)
Antal endagsturister beregnes på lignende vis somAntal der kommer kun pga. attraktionen+ antal der kommer delvist pga. attraktionen+ antal der i øvrigt besøger attraktionen (vejet 0.75)
Som det fremgår; jo større betydning attraktionen har forbesøget/overnatningen, des tættere kommer det vægtedebesøgstal på det faktiske.VIDEN DER GIVER FORSPRINGJYSK ANALYSE A/S

Har du spørgsmål eller kommentarer så kontakt

Helle Søndergaard & Jørgen Haller

Jysk Analyse A/S

Algade 31, 3. sal9000 AalborgTlf. 9811 4090www.jyskanalyse.dk
VIDEN DER GIVER FORSPRING