Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1113983_0001.png
1113983_0002.png
1113983_0003.png
1113983_0004.png
1113983_0005.png
1113983_0006.png
TALEArrangement:Samråd i Folketingets Kulturudvalg om råds-møde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den10.-11. maj 2012 – kultur- og sportsdelenLukketDen 2. maj 2012, kl. 10.30Folketinget, S-092Ca. 10 min.10-15Samrådet er indkaldt ”rutinemæssigt” forud formøde i Europaudvalget den 3. maj 2012.Afdelingschef Jesper Hermansen (mob. 40 28 6085)Trine Stjernø (mob. 25 60 15 93)19. april 2012
Åbent eller lukket:Dato og klokkeslæt:Sted:Taletid:Forv. antal deltagere:Evt. andre forhold ministerenbør være opmærksom på:Kontaktperson:
Tak for ordet!
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har – for kultur- og sportsdelens vedkommende – 5 punk-ter, heraf 1 kultur- og audiovisuelt punkt, 2 kulturpunkter, 1 audiovisuelt punkt og 1 punkt om sport.
Jeg har to sager til forhandlingsoplæg. For det første punkt 5 om forslag til forordning om oprettelseaf et Kreativt Europa.
Dernæst punkt 6 om forslag til forordning om oprettelse af programmet ”Europa for Borgerne” forperioden 2014-2020.
De øvrige punkter er til orientering. Jeg vil gerne henvise til samlenotatet og kort omtale punkt 9 a)om konklusioner om fremtidige udfordringer i kampen mod doping i motionsidræt.
Til sidst vil jeg gerne orientere om den diplomatiske konference vedr. ophavsret i Kina, der løber afstabelen i juni måned.
Dok. nr. 1331399
Side 2
Vedrørende dagsordenens punkt 5 kan jeg sige, at forslaget om oprettelse af programmet Et KreativtEuropa for 2014-2020 samler det nuværende Kulturprogram og de nuværende MEDIA- og MediaMundus-programmer i et fælles rammeprogram. Alle tre nuværende programmer udløber i 2013.Som noget nyt lægger forslaget desuden op til at skabe en ny facilitet, som skal lette finansieringsmu-lighederne for små og mellemstore virksomheder og organisationer i de kulturelle og kreative sekto-rer.
Kort fortalt er programmets mål at yde EU-støtte til de kulturelle og kreative sektorer med det dob-belte formål at fremme den kulturelle og sproglige mangfoldighed i Europa og styrke sektorerneskonkurrenceevne.
Da forslaget indgår i EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 er det kun de indholdsmæssigedele af forslaget, der er under forhandling nu. Det er derfor også kun de indholdsmæssige dele, derindgår i forhandlingsoplægget i dag. Forslagets budgetmæssige dele forhandles først senere inden forrammerne af de overordnede forhandlinger om EU’s flerårige finansielle ramme. Det er finansmini-steren, der på et senere tidspunkt vil indhente mandat på den budgetmæssige del.
Forslaget har under det danske formandskab været forhandlet i Rådet, der generelt har bakket op omprogrammets indhold og struktur som foreslået af Kommissionen. Der har i alt væsentligt fra med-lemslandes side været tale om ønsker om ændringer af mere præcisionsmæssig karakter og vedrøren-de øget indflydelse i programmets implementeringsfase.
Regeringen forholder sig positivt til forslaget og støtter det overordnede formål om for det første atbevare og fremme den kulturelle og sproglige mangfoldighed i Europa og for det andet at styrke dekulturelle og kreative sektorers konkurrenceevne og derved at bidrage til EU 2020-strategien og densflagskibsinitiativer.
Side 3
Regeringen kan derudover støtte programmets afgrænsning til de kulturelle og kreative sektorer samtbakke op om, at programmet skal støtte de kulturelle og kreative sektorers evne til at operere tværna-tionalt samt fremme den tværnationale udbredelse af kulturelle og kreative frembringelser og aktører.
Regeringen støtter også, at forslaget kan medvirke til at lette adgangen til finansiering for de kulturel-le og kreative sektorer. Desuden lægger regeringen vægt på, at forslaget lægger op til mere enkle ogbrugervenlige ansøgnings- og behandlingsprocedurer, større omkostningseffektivitet og klare mål-sætninger.
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side tilslutter sig forslaget eller etkompromisforslag, der kan opnås enighed om, idet vi vil arbejde for:
-
støtte til det overordnede formål med forslaget om at fremme den kulturelle og sprogligemangfoldighed i Europa og styrke de kulturelle og kreative sektorers konkurrenceevne.
-
at programmet skal støtte aktioner og aktiviteter, der giver en potentiel europæisk merværdi
-
at forslaget lægger op til mere fleksibilitet med henblik på tilpasning til den teknologiske ogmarkedsmæssige udvikling, idet der samtidig skal arbejdes for, at medlemslandenes indfly-delse i programmets implementeringsfase sikres mest hensigtsmæssigt
-
at forhandlingerne om forslaget ikke præjudicerer forhandlingerne om EU’s flerårige finan-sielle ramme
Dernæst vil jeg gerne nævne punkt 6 om forslag til Rådets forordning om oprettelse af programmet”Europa for Borgerne” for perioden 2014-2020.
Side 4
Overordnet skal programforslaget fremme debat, deltagelse og engagement blandt borgere og borger-sammenslutninger mht. Europa, EU og den fælles europæiske historie. Et vigtigt led heri er målsæt-ningen om at styrke dialogen mellem borgerne og de europæiske institutioner.
Der er lagt op til at støtte projekter, som gennemføres af borgere og civilsamfundsorganisationer, in-den for indsatsområder med fokus på hhv. historie og deltagelse. Derudover skal et tværgående ind-satsområde fremme bred formidling og erfaringsudveksling af resultaterne af de støttede projekter.
Da forslaget indgår i EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 er det kun de indholdsmæssigedele af forslaget, der drøftes nu i Rådet. Lige som med Et Kreativt Europa er budgetspørgsmål førstpå dagsordenen senere. Det er derfor også kun de indholdsmæssige dele, der indgår i mit forhand-lingsoplæg for Europa for Borgerne. Finansministeren vender som sagt tilbage omkring mandat tilbudgetdelen.
Drøftelserne i Rådet har vist, at alle medlemslande generelt bakker op om programmets mål og støtte-foranstaltninger. Det gælder både historiedelen, hvor det under forhandlingerne gentagne gange harværet nævnt, at man må fastholde erindringen om skelsættende øjeblikke i Europas historie. Og del-tagelsesdelen, hvor et målrettet fokus på at bygge bro mellem borgerne og civilsamfundsorganisatio-ner i Europa og EU’s politikker og institutioner er mere relevant end nogensinde.
Erfaringerne fra det nuværende program peger på, at nogle lande har større deltagelse i programmetend andre lande. Alle er enige om, at der bør skabes større balance mht. den geografiske fordeling afprojekter.Regeringens forhandlingsoplæg for så vidt angår Europa for Borgerne går derfor ud på, at man fradansk side tilslutter sig forslaget eller et kompromisforslag, der kan opnås enighed om, idet vi vil ar-bejde for:
Side 5
-
støtte til det overordnede formål med forslaget om at fremme reelle debatter om EU-anliggender på lokalt, regionalt og nationalt plan, som kan overføres til et bredere europæiskperspektiv.
-
at programmet bliver så relevant og vedkommende for så mange som muligt, herunder ogsåtilstræber en så balanceret geografisk rækkevidde som muligt.
-
at forhandlingerne om forslaget ikke præjudicerer forhandlingerne om EU’s flerårige finan-sielle ramme.
Med hensyn til idrætsdelen af rådsmødet vil jeg nævne dagsordenpunkt 9a om bekæmpelse af dopingi motionsidrætten. Doping i idræt er, til trods for den store indsats der ydes for at begrænse proble-met, fortsat en alvorlig trussel mod idrætten. Det gælder ikke mindst i motionsidrætten, altså blandthelt almindelige mennesker – fx brugere af fitnesscentre – som især anvender doping for at forfølgeet bestemt kropsideal. Det er sundhedsfarligt for brugerne, og det skaber en usund idrætskultur ogfordrejede kropsopfattelser for især vores unge.
I Danmark har vi længe arbejdet målrettet på at forebygge og bekæmpe problemet. På europæisk planer indsatsen mod motionsdoping imidlertid meget begrænset. Da doping er et internationalt problem,er det helt afgørende, at vi forstærker det internationale samarbejde om bekæmpelse af motionsdo-ping. Vi har allerede et godt og velfungerende internationalt antidoping-samarbejde i forhold til elite-idrætten – det skal vi i mine øjne også have i forhold til doping i motionsidrætten.
Derfor er jeg glad for, at der er bred opbakning fra de øvrige EU-lande til det udkast til rådskonklu-sioner om emnet, som det danske formandskab har lagt frem. I konklusionerne lægger vi op til atstyrke vidensgrundlaget på området og styrke det internationale samarbejde. Det er faktisk det første
Side 6
skridt mod et internationalt samarbejde om bekæmpelse motionsdoping, og det er jeg rigtig godt til-freds med.
Som sagt så vil jeg afslutningsvis gerne orientere udvalget om, at der den 20.-26. juni 2012 bliver af-holdt en diplomatisk konference i Beijing i regi af WIPO – den verdensomspændende internationaleorganisation til beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, der har mere end 180 lande sommedlemmer.
Formålet med den diplomatiske konference er at nå til enighed om en international traktat, som skalbeskytte audiovisuelle performere, dvs. eksempelvis skuespillere og dansere, der optræder på tv.
Der er tale om en genoptagelse af en diplomatisk konference, som fandt sted tilbage i 2000. Denganglykkedes det at blive enige om 19 ud af traktatens 20 artikler. Og nu ser det altså ud til, at man ogsåkan opnå enighed om den sidste artikel og derved få en traktat på området.
Da traktaten forhandles inden for EU-lovgivningen, og vi allerede i Danmark har et beskyttelsesni-veau på højde med det niveau, der kan opnås enighed om i WIPO, vil traktaten ikke at få direkte be-tydning for dansk ret. Traktaten er ikke desto mindre et vigtigt tiltag for at sikre, at de omfattede ret-tighedshavere opnår en vis minimumsbeskyttelse i alle medlemslande.
Tak for ordet!