Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 163
Offentligt
NOTAT4. april 2012
Til Folketingets EuropaudvalgNotatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.Høringssvar vedr. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omoprettelse af programmet et ”Kreativt Europa”KOM(2011) 785Forslaget er blevet sendt i bred høring til følgende organisationer og institutioner m.v.med frist den 1. februar 2012:Akademiraadet, Amatørernes Kunst og Kultur Samråd (AKKS), ASSITEJ Danmark,Beskæftigelsesministeriet, Bibliotekarforbundet, Bibliotekschefforeningen, Biblioteks-paraplyen - Danmarks Biblioteksforening, BilledKunst – Copydan, BilledkunstnernesForbund, Brancheforeningen for Undervisningsmidler, Brancherådet for Scenedans,Byfo (Bygningsfredningsforeningen), Børne- og kulturchefforeningen, Center for Kultur-og Oplevelsesøkonomi, Copenhagen Business School, Copy-Dan, Damusa, Dansk Mu-sikskolesammenslutning, Danish Crafts, Danmarks Biblioteksforening, DanmarksForskningsbiblioteksforening, DR, Danmarks Tekniske Universitet,Dansk Amatørteater Sammenslutning (DATS), Dansk Arkitektur Center, Dansk ArtistForbund, Dansk Blindesamfund, Dansk Design Center, Dansk Erhverv, Dansk Folke-mindesamling, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forfatterforening, Dansk Foto-grafisk Forening, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Industri, Dansk IT, DanskJournalistforbund, Dansk Komponistforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk Live, DanskMusikbiblioteksforening, Dansk Musikerforbund, Dansk Musikforlæggerforening,Dansk Skuespillerforbund, Danske Ark, Danske Billedkunstneres Fagforening, DanskeBiografer, Danske Designere, Danske Dramatikeres Forbund, Danske Døves Landsfor-bund, Danske Filminstruktører, Danske Handicaporganisationer, Danske Mediers Fo-rum, Danske Populærautorer, Danske Regioner, Danske Reklame- og Relationsbureau-ers Brancheforening, Danske Skønlitterære Forfattere, Danske Teatres Fællesorganisa-tion, Den Danske Boghandlerforening, Den Danske Forlæggerforening, Det CentraleHandicapråd, Det Danske Akademi, Det Danske Filminstitut, Det Danske Kulturinsti-tut, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Bibliotek, Det Kongelige DanskeMusikkonservatorium, Det Kongelige Teater, DJBFA, Danske Jazz, Beat og Folkemu-sik Autorer, DR, Erhvervs- og Vækstministeriet, Faglig Organisation For Filmmedar-bejdere FAF, FILMRET, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske In-teraktive Medier, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske Na-turhistoriske Museer, Foreningen af Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Video-gramdistributører i Danmark, Forskningsbibliotekernes Chefkollegium, Forsvarsmini-steriet, Frederiksberg Kommune, Gramex, Grønlands Hjemmestyre, Høreforeningen,IT-Brancheforeningen, IT-Universitetet i København, Jazz Danmark, Justitsministeri-et, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, KODA, Kommunernes Landsfor-
Dok. nr. 1305203
Side 2
ening, Kommunernes Skolebiblioteksforening, Kulturarvstyrelsen, Kulturhusene iDanmark, Kulturministeriets Rektorer – KUR, Kunsthandlerforeningen, Kunststyrel-sen, Københavns Kommune, Københavns Universitet, Landsforeningen for bygnings- oglandskabskultur, Landsforeningen Kulturelle Samråd i Danmark, Landsforeningen tilbevaring af fotografier og film, Media Desk Denmark, Miljøministeriet, Ministeriet forby, bolig og landdistrikter, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forsk-ning, Innovation og Videregående uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Music Export Denmark - MXD, Mu-sik og Ungdom, Nationalmuseet, Nota, ORA - Organisationen af Rytmiske Amatørmu-sikere, Organisationen Danske Museer, Producentforeningen, Radio- og tv-nævnet, Re-gion Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, RegionSyddanmark, Rektorkollegiet, ROSA - Dansk Rock Samråd, Roskilde Universitet, Ryt-misk Musikkonservatorium, Sammenslutningen af Lokalarkiver, Samrådet for Ophavs-ret, Skatteministeriet, Social- og Integrationsministeriet, Statens Arkiver, StatensKunstfond, Statens Kunstråd, Statens Museum for Kunst, Statens Naturhistoriske Mu-seum, Statsbiblioteket, Statsministeriet, Styrelsen for Bibliotek og Medier, SyddanskMusikkonservatorium og Skuespillerskole, Syddansk Universitet, Sønderborg Kommu-ne, Teatrenes Interesse Organisation (TIO), Transportministeriet, TV Midt Vest, TVSYD, TV2/Bornholm, TV2/DANMARK A/S, TV2 /FYN, TV2/Lorry, TV2/Nord, TV2/Øst,TV2/Østjylland, TvDanmark, UBOD, Udenrigsministeriet, VisitDenmark, Økonomi- ogIndenrigsministeriet, Aalborg Universitet, Århus Kommune og Aarhus Universitet.Der er ved høringsfristens udløb modtaget høringssvar fra følgende:Aalborg Universitet (1/2 2012), Amatørernes Kunst & Kultur Samråd og Landsforenin-gen for dramatisk virksomhed (30/1 2012), Arkitektforbundet og Danske Designere(16/1 2012), Biblioteksparaplyen (1/2 2012), Børne- og Kulturchefforeningen (29/1 2012),Dansk Folkeoplysnings Samråd (1/2 2012), Dansk Kunstnerråd (1/2 2012), Dansk Skue-spillerforbund (5/1 2012), Danske skønlitterære Forfattere (19/12 2011), Det DanskeFilminstitut (1/2 2012), Gramex (23/1 2012), Høreforeningen (1/2 2012), Justitsministe-riet (20/12 2011), Kommunernes Landsforening (11/1 2012), Kulturelle Samråd i Dan-mark (31/1 2012), Kulturhusene i Danmark (1/2 2012), Kulturstyrelsen (31/1 2012), Kø-benhavns Kommune (30/1 2012), Ministeriet for Forskning, Innovation og VideregåendeUddannelser (1/2 2012), Nationalmuseet (6/1 2012), Producentforeningen (1/2 2012),Roskilde Universitet (5/1 2012), Social- og Integrationsministeriet (10/1 2012), Statsbib-lioteket (30/1 2012) og Syddansk Universitet (31/1 2012).Høringssvarene kan opsummeres som følger:Danske skønlitterære Forfattere, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Mi-nisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Nationalmuseet,Roskilde Universitet, Social- og Integrationsministeriet og Statsbiblioteket havde ingenbemærkninger.GenereltDanske Designere og Arkitektforbundet hilser programforslaget som dedikeret programtil styrkelse af den kreative sektor velkommen. Dog efterlyser Danske Designere og Ar-
Side 3
kitektforbundet substantiering af, hvordan den mangfoldighed af viden, som ligger tilgrund for programmets målopnåelse skal indsamles, bearbejdes og formidles til uddan-nelserne, til de praktiserende aktører på området og til markedet – såvel på tværs afEuropa og i de enkelte medlemslande. Gramex nærer forhåbning om, at forslaget vilmedføre øget fokus på de negative konsekvenser, som uberettigede udnyttelser af inno-vativt frembragte produkter har på den kreative og kulturelle sektor. Bibliotekspara-plyen hilser forslaget velkommen, herunder forslagets internationale dimension, og be-mærker, at programmet ikke sigter mod at løse de ophavsretlige problemstillinger påkulturområdet, og at problemstillingerne kan være begrænsende for udvekslingen. Kul-turstyrelsen finder forslaget positivt og ambitiøst, idet det konstateres, at forslaget læg-ger op til, at den kreative og kulturelle sektor på tværs af grænserne i Europa spiller envigtig rolle for realisering af EU’s 2020-mål om økonomisk vækst, jobskabelse, innovati-on og bæredygtighed. Københavns Kommune vurderer, at de kulturelle og kreative sek-torer udgør et vigtigt bidrag til jobskabelse og vækst samt, at de har positivt afsmitten-de virkninger i andre sektorer, og kommunen opfordrer til, at kreativ vækst tænkes indi de overordnede 2020-planer. Aalborg Universitet antager, at programmet vil kunnebidrage til vækst og jobskabelse inden for de kulturelle og kreative sektorer, hvilket påsigt vil have en afsmittende virkning på andre relaterede områder, såsom f.eks. IKT,medialogi og turisme. Syddansk Universitet finder, at programmet rummer gode inten-tioner for de kulturelle og kreative sektorer, og at programmet kan rumme mulighederfor iværksættere og idéskabere i relation til design og ”oplevelse” i bredeste betydning,men at programmet mest realistisk formentlig primært har sigte på mere traditionelkultur, herunder filmbranchen. Dansk Kunstnerråd udtrykker bekymring over, at der iprogramforslaget indgår større omtale af de kreative og kulturelle industrier end afkunst og kunstnere, og Dansk Kunstnerråd vil gerne understrege, at kunstnerne – somskabere af indhold og udøvere – udgør en væsentlig del af arbejdsstyrken – og noglegange den hele – i de små og mellemstore virksomheder, som karakteriserer området,og som programmet ønsker at støtte. Dansk Kunstnerråd støtter programmets af-grænsning til tværnationale samarbejder, opbygning af netværker og udveksling afprodukter og produktioner. Høreforeningen finder, at en forudsætning for, at program-met også skal være til gavn for mennesker med hørehandicaps er, at tolkning og tekst-ning tænkes ind i alle programmets delelementer. Det Danske Filminstitut noterer medstor tilfredshed, at Kommissionen med forslaget anerkender og understreger behovetfor at supplere den audiovisuelle politiske indsats på nationalt niveau med et støttepro-gram på paneuropæisk niveau, og at Kommissionen i denne forbindelse lægger op til enstyrkelse af indsatsen på kultur- og medieområdet. Producentforeningen finder, at detsamlede forslag indeholder en række gode målsætninger, og at det foreslåede finansielleinstrument såvel som Media-delprogrammet er isoleret velegnede instrumenter til at nåmålsætningerne.Programmets strukturBørne- og Kulturchefforeningen og Aalborg Universitet støtter forslaget om at samleflere delprogrammer i et fælles rammeprogram. Københavns Kommune antager, atsammenlægningen vil bidrage med en tværfaglig vinkel til de kreative og kulturellesektorer, hvilket anses for positivt, og kommunen bifalder Kommissionens hensigt medat gøre programmet enkelt og let tilgængeligt. Kulturstyrelsen støtter, at det samledeprogram består af tre delprogrammer, idet Styrelsen dog pointerer, at der i programmet
Side 4
åbnes mulighed for, at der på tværs af delprogrammerne kan udvikles fælles kunstneri-ske og mediemæssige projekter. Det Danske Filminstitut tilslutter sig forslaget om etnyt integreret program med to klart definerede ”strands”. Producentforeningen støtter,at Media-programmet fortsat er et selvstændigt delprogram under rammeprogrammet.Målsætninger og afgrænsningGenerelle målsætningerBørne- og Kulturchefforeningen, Dansk Skuespillerforbund, Biblioteksparaplyen ogKulturstyrelsen bakker op om programforslagets generelle målsætninger om at 1) beva-re og fremme Europas kulturelle og sproglige mangfoldighed samt 2) styrke de kulturel-le og kreative sektorers konkurrenceevne. Biblioteksparaplyen havde dog gerne set, atogså et styrket samarbejde mellem aktører i forskellige lande havde indgået i de gene-relle målsætninger. Gramex finder, at den kulturelle og sproglige mangfoldighed bådeskal bevares og i særdeleshed styrkes i Europa, og støtter derfor programforslagetsoverordnede ambitioner. Samtidig finder Gramex, at et forstærket fokus på bekæmpel-sen af pirateri vil være et ligeså nødvendigt tiltag for bevarelsen og styrkelsen af de kul-turelle og kreative sektorer som de øvrige midler og redskaber, der indgår i forslaget.Amatørernes Kunst & Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhed,Dansk Folkeoplysnings Samråd samt Kulturelle Samråd i Danmark nærer bekymringfor om programmet primært vil arbejde for målsætningen om en styrkelse af den kultu-relle og kreative sektors konkurrenceevne på bekostning af støtte til kunstneriske ogkulturelle udtryk, og at der ikke levnes plads til amatører i Europa, og man opfordrerKommissionen til i højere grad at indarbejde generelle mål i programmet, der anerken-der amatørkulturen, samt at indtænke civilsamfundets kunst- og kulturområde i pro-grammet. Kulturhusene i Danmark finder, at programmet overser de kunstneriske ogkulturelle aktiviteter i civilsamfundet, der ikke fungerer på markedsvilkår, men som al-ligevel er en afgørende forudsætning for udviklingen i de kreative erhverv.Specifikke målsætningerBørne- og Kulturchefforeningen og Dansk Skuespillerforbund bakker op om program-forslagets specifikke målsætninger om 1) at støtte de europæiske kulturelle og kreativesektorers kapacitet til at operere tværnationalt, 2) at fremme den tværnationale udbre-delse af kulturelle og kreative frembringelser og aktører og nå nye brugere i og uden forEuropa, 3) at styrke de kulturelle og kreative sektorers finansielle kapacitet og 4) atstøtte tværnationalt politiksamarbejde. Kulturelle Samråd i Danmark finder forslagetsspecifikke målsætninger om at støtte de europæiske kulturelle og kreative sektorerskapacitet til at operere tværnationalt og fremme af den tværnationale udbredelse afkulturelle og kreative frembringelser og aktører positive, i det omfang, der er tale omkunstneriske og kulturelle frembringelser. Kulturstyrelsen tilslutter sig programmetsoverordnede mål gennem støtte til tværnationale kulturelle aktiviteter og styrkelse afde kulturelle og kreative sektorers finansielle kapacitet. Gramex støtter forslagets in-tentioner om at sikre investeringer og styrke tværnationalt samarbejde i den kreativesektor. Københavns Kommune lægger vægt på, at forslaget tilgodeser kreative og kul-turelle virksomheders muligheder for at indgå i et tværnationalt marked samt på hen-sigten om at kvalificere flere kreative virksomheder til at byde på udbud. Høreforenin-gen konstaterer, at midlet med henblik på at inkludere hørehandicappede medborgere
Side 5
vil være, at programforslagets specifikke målsætninger og aktiviteter er fuldt tilgænge-lige for disse grupper.Europæisk merværdiKulturstyrelsen finder, at det vil være hensigtsmæssigt, at der gives en klar definitionaf begrebet europæisk merværdi og de hertil knyttede operationaliseringer/indikatorer.DefinitionerKulturstyrelsen stiller spørgsmål ved om programforslagets definition af ”kulturelle ogkreative sektorer” er for bred, og Styrelsen foreslår, at også enkeltpersoner omfattes afforslagets definition af ”aktør”.Det tværfaglige delprogramFinansieringsfacilitetAmatørernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhedstiller spørgsmål ved, hvad amatørorganisationerne i Europa skal med den foreslåedefacilitet, som skal lette finansieringsmulighederne for små og mellemstore virksomhe-der og organisationer i de kulturelle og kreative sektorer, da amatørorganisationerneikke i traditionel forstand opererer på markedsøkonomiske vilkår. Danske Designere ogArkitektforbundet påpeger, at der ikke er en proportional fokus på de kreative sekto-rers vanskeligheder for adgang til finansiering, idet problemet er relevant for dele afsektoren, men har mindre eller ingen betydning for andre dele af sektoren. KøbenhavnsKommune støtter op om prioriteringen af finansiering for små og mellemstore virksom-heder samt organisationer i kulturelle og kreative sektorer. Kulturstyrelsen finder, atdet bør nærmere konkretiseres, hvilken målgruppe den foreslåede finansielle facilitetretter sig imod, herunder i forhold til afgrænsningen af små og mellemstore virksomhe-der og organisationer, og hvordan faciliteten skal implementeres i forhold til den finan-sielle sektor. Det Danske Filminstitut kan tilslutte sig intentionerne i forslaget til denfinansielle facilitet, men opfordrer til, at man baserer udviklingen af den nye finansiellefacilitet på branchespecifikke drøftelser og analyser frem for en ”one-size-fits-all”-løsning set i lyset af de specifikke og ofte meget forskellige investeringsmuligheder oginvesteringsbehov, der gør sig gældende inden for de enkelte kulturelle og kreative sek-torer, samt til, at Kommissionen i videst muligt omfang tager hensyn til muligheder ogbehov i såvel store som små lande. Producentforeningen finder, at forslaget om at indfø-re et finansielt instrument til garantistillelser identificerer adgang til kapital som denstørste udfordring for også danske film, tv og spilselskaber, men at det afsatte beløb ik-ke er tilstrækkeligt, og at det skal sikres, at også tv- og computerspilproducenter haradgang til ordningen. Endvidere finder Producentforeningen, at det skal undersøges,hvorfor danske virksomheder ikke har anvendt den nuværende garantifond på medie-området, inden der etableres en ny fond.Tværnationalt politiksamarbejdeAmatørernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhedbakker op omkring muligheden for støtte til tværnationalt politikarbejde set i forhold tilamatørkulturens muligheder for at blomstre på europæisk niveau. Kulturelle Samråd iDanmark finder det positivt, at man vil støtte tværnational udveksling af erfaringer,hvilket kan komme civilsamfundets kulturaktører til gavn, idet man dog frygter, at
Side 6
programmets fokus på foranstaltninger, der vedrører markedet, kan betyde, at civil-samfundets grupperinger på kunst og kulturområdet ikke kommer i betragtning veduddeling af midler. Kulturstyrelsen ser positivt på et styrket og bedre koordineret kul-turpolitisk samarbejde. Det kan ifølge Kulturstyrelsen med fordel uddybes, i hvilket re-gi det er hensigten, at de foreslåede aktiviteter skal finde sted.KulturdelprogrammetAmatørernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhedfinder, at det alene er den foreslåede støtte til samarbejdsforanstaltninger, der samleraktører fra forskellige lande for at gennemføre aktiviteter i enkeltsektorer eller påtværs af sektorer, samt aktiviteter, der gennemføres af organer med deltagelse af net-værk af aktører fra forskellige lande, der har relevans for amatørkulturen, og Amatø-rernes Kunst og Kultur Samråd og Landsforeningen for dramatisk virksomhed samtDansk Folkeoplysnings Samråd opfordrer Kommissionen til at skabe tilskudsmulighe-der for amatørkulturens udøvere baseret på deres behov for driftstilskud. KulturelleSamråd i Danmark finder en række af Kulturdelprogrammets støtteforanstaltningerpositive, idet man dog savner eksemplificering af civilsamfundets aktører på kunst- ogkulturområdet. Kulturelle Samråd i Danmark finder det kritisabelt, at den driftsstøtte,der eksisterer i det nuværende kulturprogram, fjernes, da dette bl.a. vil betyde, atbreddekulturens netværksdannelser må ophøre. På linie hermed finder Kulturhusene iDanmark, at det er kritisabelt, at driftsstøtte til europæiske kulturorganisationer ned-lægges, og at der fremover kun vil være mulighed for projektstøtte, og Kulturhusene iDanmark opfordrer til, at mulighederne for driftsstøtte til tværnationale kulturellenonprofit-organisationer i civilsamfundet opprioriteres i programmet. Kulturstyrelsenstøtter kulturdelprogrammets prioriteringer både med hensyn til styrkelse af sektorenskapacitet og til fremme af tværnationale kulturaktiviteter. Kulturstyrelsen foreslår, atder i programmet skabes mulighed for, at aktører kan søge om midler til projektmod-ning, samt mindre projekter med henblik på, at der kan skabes netværk og mobilitet forenkelte kunstnere, der vil udfærdige europæiske projekter. Endvidere støtter Kultur-styrelsen, at der fortsat afsættes midler til særlige initiativer som litteratur og net-værksaktiviteter samt særlige aktioner i form af europæiske kulturpriser, europæiskekulturhovedstæder og det europæiske kulturarvsmærke. Kulturstyrelsen foreslår, atder under programmet gives mulighed for at skabe projekter sammen med aktører fratredjelande, når det er begrundet i det pågældende projekts indhold og formål, og pro-jektet i øvrigt er i overensstemmelse med programmets overordnede formål.Media-delprogrammetDet Danske Filminstitut finder det samlet set af afgørende betydning for udviklingen afden europæiske film- og mediekultur og for innovation og markedsudvikling, at den au-diovisuelle sektors transnationale aktiviteter kan understøttes inden for rammerne afdet europæiske samarbejde. I denne sammenhæng finder Det Danske Filminstitut, atprogrammets hidtidige vægtning af markedsføring og distribution af europæiske audio-visuelle værker bør opretholdes med et øget fokus på at styrke markedspositionen indenfor såvel de klassiske vinduer – biografer, video og tv – som på de nye digitale tjenester.Det Danske Filminstitut finder det afgørende, at spilbranchen opfattes som en integre-ret del af den europæiske audiovisuelle sektor. Filminstituttet stiller i den forbindelsespørgsmål ved i hvilket omfang programmet også vil være rettet mod den europæiske
Side 7
spilbranche, og inden for hvilket delprogram indsatsen i givet fald skal ske. Producent-foreningen finder, at de nuværende delprogrammer under Media-programmet er vel-fungerende og bør videreføres. Media-programmet bør ifølge Producentforeningen sup-pleres med et støtteprogram, som retter sig specifikt mod computerspil som et selv-stændigt kreativt produkt, og computerspil bør ligestilles med tv-serier, spillefilm, do-kumentarfilm og animation, således at der også kan søges støtte til udvikling af selv-stændige computerspil. Endvidere finder Producentforeningen, at Media-programmetbør fokusere mere på udvikling og distribution af originale nationale og europæiske au-diovisuelle fortællinger, og at budgettet bør tilrettes, så udvikling i højere grad priorite-res.Gennemførelse og forvaltning af programmetBiblioteksparaplyen støtter, at der med forslaget lægges op til en enkel og smidig admi-nistration af ordningen. Kulturhusene i Danmark peger på, at enhver indsats til mini-mering af bureaukratiske og administrative byrder i både ansøgnings- evaluerings- ogregnskabsmæssig sammenhæng er tiltrængt. Det Danske Filminstitut noterer med stortilfredshed, at Kommissionen tilstræber forvaltningsmæssig forenkling ved sammen-lægning af administrationerne for de hidtidige to programområder ”Culture” og ”Me-dia”. I forhold til Kommissionens forslag om etablering af en samlet programkomité forprogrammet som helhed, er Det Danske Filminstitut dog bekymret for om en komitémed en så bred opgaveportefølje reelt får mulighed for at bidrage til den løbende strate-giske justering af programmet, og Filminstituttet understreger, at komiteen skal haveet reelt strategisk mandat i forhold til den årlige budget- og programplanlægning samtmulighed for at inddrage relevante fagpersoner. Kulturstyrelsen hilser den foreslåedeadministrative forenkling af programmet velkommen, navnlig henset til små kulturak-tørers muligheder for og incitament til at søge støtte. Dansk Kunstnerråd anbefaler, atder i de kommende år arbejdes på at forbedre den administrative praksis i Forvalt-ningsorganet for Undervisning, Audiovisuelle Medier og Kultur – EACEA. Kultursty-relsen efterlyser mere åbenhed om udvælgelsesprocessen for de støtteberettigede pro-jekter, herunder bør det overvejes om de nationale kontaktpunkter i det nye programkan inddrages i forbindelse med udvælgelsesprocessen. Kulturstyrelsen er positivt ind-stillet over for at bevare samt samle de nationale kontaktpunkter for formidling og råd-givning vedrørende programmet, men anbefaler, at den konkrete organisering af kon-taktpunkterne overlades til medlemsstaterne selv for at sikre optimal udnyttelse af res-sourcer og netværk i den kulturelle sektor. Endvidere finder Kulturstyrelsen, at samar-bejdet mellem de nationale kontaktpunkter og Kommissionens Generaldirektorat forUddannelse og Kultur samt dens forvaltningsenhed EACEA bør styrkes og være mereåbent set i forhold til programmets processer og resultater. Det Danske Filminstitut erbekymret for, om en sammenlægning af de nationale kontaktpunkter – Mediadeskenemed kulturinformationskontorerne – kommer til at virke efter sin hensigt, idet Filmin-stituttet anser det som en stor risiko, at programmets konkrete implementering i med-lemslandene mister sit nationale tilhørsforhold og forankring, hvis der etableres blot étEU-informationskontor, der ikke har en faglig og organisatorisk tilknytning til denhjemlige indsats og et naturligt hjemsted. Filminstituttet finder det derfor vigtigt, atman ved en eventuel organisatorisk sammenlægning får foretaget en vurdering af styr-ker og svagheder, herunder en komparativ analyse af de to ret forskellige ansøgnings-profiler, de nuværende to programområder har. Producentforeningen kan ikke bakke op
Side 8
om forslaget om at sammenlægge Mediadeskene med kulturinformationskontorernehenset til, at erfaringerne med den danske MEDIA Desk har vist, at fokusering og nær-hed til branchen er afgørende for at opbygge den nødvendige viden og kompetence irådgivningen om Media-programmet.ØvrigtDansk Skuespillerforbund, Danske Designere og Arkitektforbundet, Københavns Kom-mune, Dansk Kunstnerråd, Kulturhusene i Danmark, Høreforeningen, Kulturstyrelsenog Producentforeningen bakker op omkring den foreslåede budgetforøgelse til et samletbudget på 1,801 mia. EURO (svarende til ca. 13,508 mia. kr.) i den 7-årige budget- ogprogramperiode (løbende priser). Danske Designere og Arkitektforbundet finder dog, atdette budget ikke står i forhold til den kreative sektors betydning sammenlignet medandre sektorer i Europa og Københavns Kommune stiller spørgsmål ved, om den fore-slåede budgetforøgelse er tilstrækkelig i den givne finansielle situation.Det Danske Filminstitut bemærker, at det er afgørende for gennemførelsen af det nyeprogram, at medlemslandene via deres respektive foranstaltninger får kongruente juri-diske muligheder for at understøtte de kulturelle og kreative industrier på nationaltplan.Dansk Kunstnerråd finder, at de nationale myndigheder i højere grad skal formidle in-formation om strukturfondene.