Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 154
Offentligt
NOTATTil Folketingets EuropaudvalgNotatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.Høringssvar vedr. forslag til Rådets forordning om oprettelse af programmet"Europa for Borgerne" for perioden 2014-2020KOM (2011) 884Forslaget er blevet sendt i bred høring til følgende organisationer og institutioner m.v.med frist den 1. marts 2012:Amatørernes Kunst & Kultur Samråd, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og Ung-domsorganisationernes Samråd, Daghøjskoleforeningen, Danmarks Firmaidrætsfor-bund, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DanskFolkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk Kunstnerråd, Dansk Ungdoms Fæl-lesråd, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer, Dan-ske Regioner, Danske Universiteter – Rektorkollegiet, Det Centrale Handicapråd, DetDanske Spejderkorps, Europabevægelsen, Europa-Nævnet, Folkebevægelsen mod EU,Folkeuniversitetsnævnet, Frederiksberg Kommune, Fritid & Samfund, Fritidssamrådeti Danmark, Frivilligrådet, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, KulturelleSamråd i Danmark, Kulturhusene i Danmark, Kulturministeriets Rektorer (KUR), Kul-turstyrelsen, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Rektorkollegietfor de kunstneriske og kulturelle uddannelser (RKU), Uddannelsesforbundet.Der er ved høringsfristen udløb modtaget høringssvar fra følgende: Amatørernes Kunst& Kultur Samråd (AKKS) og Landsforeningen for dramatisk virksomhed (DATS) (28/22012), Børne- og Ungdomsorganisationernes Landssamråd (29/2 2012), Dansk Firma-idrætsforbund (2/2 2012), Dansk Folkeoplysnings Samråd (1/3 2012), Danske Gymna-stik- og Idrætsforeninger (DGI) (29/2 2012), Danske Universiteter (29/2 2012), Fritids-samrådet i Danmark (2/3 2012) og Kulturelle Samråd i Danmark (23/2 2012).Høringssvarene kan opsummeres som følger:Børne- og Ungdomsorganisationernes Landssamråd, Danske Universiteter og DanskFirmaidrætsforbund havde ingen bemærkninger.20. marts 2012
Amatørernes Kunst & Kultur Samråd (AKKS) og Landsforeningen for dramatisk virk-somhed (DATS) har i et fælles høringssvar bl.a. henvist til, at forslaget indeholdermange relevante elementer, især muligheden for at finansiere aktioner som venskabs-byer, oprettelse og drift af tværnationale partnerskaber og netværk, støtte til organisa-tioner af generel europæisk interesse og arrangementer på EU-plan. Forslagene kan fåstor betydning for udviklingen af amatør- og folkekulturen på europæisk niveau, her-
Dok. nr. 1302685
Side 2
under på det demokratiske og samfundsmæssige engagement og det frivillige arbejde,der er forbundet med amatørudfoldelsen. Der peges f.eks. på, at amatørerne overalt iEuropa står over for en række fælles udfordringer og problemstillinger, der kredser om,hvordan vi overlever den globale finanskrise, udvikler frivilligheden og det demokrati-ske medborgerskab og skaber platforme for dialog, kompetencedeling, synlighed og ud-vikling.En række europæiske netværk er oprettet inden for amatør- og folkekulturen, men delider under manglende ressourcer til det kontinuerlige arbejde med at opbygge og ud-vikle netværkene – det gælder f.eks. det europæiske netværk European Network for Ac-tive Participation in Cultural Activities (AMATEO). For at forslaget i højere grad kanblive et brugbart instrument for amatør- og folkekulturens mange aktører, opfordresder bl.a. til en omfattende formidling af programmet over for civilsamfundets organisa-tioner, ligesom der opfordres til, at det præciseres, at ”Europa for Borgerne” er rettetmodallecivilsamfundets aktører uanset emne. Endelig opfordres der til, at administra-tionen af programmet gøres enklere, da administrative regler og procedurer kan af-skrække mange af civilsamfundets aktører fra at søge EU-tilskud.Dansk Folkeoplysnings Samråd peger bl.a. på, at det i en tid med krise mv. er vigtigtikke kun at have fokus på f.eks. vækst og beskæftigelse, men også på de ting, der ermed til at gøre samfund robuste og stabile. En stærk civil sektor, et aktivt medborger-skab og den demokratiske dannelse er så meget desto vigtigere at understøtte, nårustabiliteten begynder at melde sig. I den sammenhæng er historiebevidstheden vigtig,og der sluttes stærkt op om intentionerne i programmet. Det understreges, at det aktivemedborgerskab og den demokratiske dannelse ikke er noget, der kan ske én gang for al-le, men skal foregå livet igennem. Endelig er der en generel advarsel mod at sætte formeget fokus på nyhedsværdien i projekter frem for at satse på videreførelse af aktivite-ter, der virker godt.Danske Gymnastik og Idrætsforeninger finder bl.a., at forslaget er meget relevant i EU-sammenhæng som redskab til at sikre civilsamfundsengagement i de politiske proces-ser. Der henvises i den forbindelse til, at frivillighed er et afgørende omdrejningspunktfor et civilsamfundsengagement, og det foreslås, at frivillighed får en mere fremtræden-de plads i programmet. Det støttes, at der lægges op til en budgetforøgelse i forhold tildet nuværende program. Der peges på, at idrætten er EU’s største civilsamfundssektor,og at programmet med fordel kunne adressere idrættens særlige potentiale mht. civil-samfundsengagement, aktivt medborgerskab, frivillighed, inklusion, læring og sundhed.Der slås til lyd for, at flere ikke-EU-lande kan deltage i programmet, ligesom det fore-slås, at det fremhæves, at en del af formålet med EU’s støtte på sigt er at opbygge kapa-citet i civilsamfundsorganisationer til at bidrage til den politiske dialog. Endelig pegesder på, at civilsamfundssektorens massive omfang og karakteristika gør den til en po-tentiel motor for økonomisk vækst i tråd med EU2020-strategien for en intelligent, bæ-redygtig og inkluderende vækst, hvilket foreslås fremhævet i programmet.Fritidssamrådet i Danmark bakker fuldt ud op om forslaget, idet Fritidssamrådet hæf-ter sig ved forslagets både generelle og specifikke mål om styrkelse af historiebevidst-heden, fremme af aktivt medborgerskab på EU-plan, øgning af opmærksomhed om hi-
Side 3
storiebevidsthed, EU’s historie, identitet og mål ved tilskyndelse til debat, refleksion ognetværkssamarbejde og fremme af demokratiske engagement og aktivt medborgerskabpå EU-plan. Der peges på, at arbejdet med nævnte mål vil kunne medvirke til at højnedet folkeoplysende niveau i EU i almindelighed og i Danmark i særdeleshed.Kulturelle Samråd i Danmark henviser bl.a. til, at EU’s forpligtelse med forslaget tagesalvorligt, når det drejer sig om at lade medlemslandenes borgere og repræsentativesammenslutninger give udtryk for deres opfattelser og føre åben og regelmæssig dialog,hvad angår alle Unionens arbejdsområder. Derfor anses det for positivt, at der i forholdtil det nuværende program er foreslået en budgetforøgelse. De foreslåede generelle ogspecifikke mål for programmet - som f.eks. fremme af demokratisk engagement og ak-tivt medborgerskab på EU-plan og udvikling af borgernes forståelse af EU’s politiskebeslutningsproces – betragtes som positive. Både indsatsområder og aktioner anses forvigtige og relevante – dog foreslås ”europæiske værdier” tilføjet under målet om ”Histo-riebevidsthed og europæisk medborgerskab”. Mht. spørgsmålet om sammenhæng medandre EU-instrumenter og eventuel synergivirkning anses det for vigtigt, at borgerne iprogrammet kan udveksle synspunkter omalleområder af EU’s aktiviteter og påalletrin i den formelle beslutningsproces. Området ”kultur” bør ikke alene knyttes til ung-domskultur, men gælde for alle aldre. Det findes problematisk, at der lægges op til, atprojekter, der er knyttet til EU’s politikker prioriteres højt, idet dette kan udgøre en fa-re for, at det ikke er borgernes ønsker til en europæisk politik, der fremmes, men at deri stedet vil ske en styring fra oven af de emner, som projekterne kan omhandle. Mht.forvaltningen af programmet peges der endelig på, at forenklingsforanstaltninger erstrengt nødvendige, fordi de fleste deltagere er små og mellemstore organisatio-ner/foreninger.