Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
BERLIN HÖJSKOLEDet danske højskoleprojekt i Berlin i samarbejde med Den Kgl. DanskeAmbassade i Tyskland og Det Danske KulturinstitutI Berlin etableres netop nu en dansk højskole, der kan være et brohoved for kulturdialog ogkulturudveksling mellem Danmark og Tyskland. Målet er at påbegynde driften i 2013. Derforarbejdes der nu med at etablere den nødvendige opbakning og finansiering. Projektet støttes af ogsamtænkes med Det Danske Kulturinstitut samt den Kgl. Danske Ambassade i Berlin.Udveksling med Europas kulturelle kraftcenterMålet med Berlin Höjskole er at drive en non-profit højskole, som både kan være etudstillingsvindue for dansk kultur i Berlin og samtidigt åbne en port for danskerne til dendynamiske, kreative og mangfoldige storby Berlin, der i de seneste år er blevet Europas – og imange henseender også Danmarks – kulturelle hovedstad. Med sin kreative og dialogorienteredetradition vil højskolemodellen passe perfekt til Berlins kulturmiljø. Ideen om livslang læring og enfælles, åben tilgang til kulturen spejler i sin ånd den produktive frihed i Berlin og vil dermed væreen fremragende løftestang for kulturudveksling i bredere forstand.Höjskolen i byen−byen i höjskolenBerlin Höjskole bygger på Grundtvig og Kolds danske højskoletanker, men i en dynamisk ogmoderne variant, som på den ene side imødekommer danskernes forventninger til Berlin, og sompå den anden side afspejler det berlinske kulturliv, der i kraft af utallige uafhængige projekterovervejende er styret ”nedefra”. Denne form for flydende projekter og kulturelt iværksætteri vilvære en del af Berlin Höjskoles profil.Skolen vil tage udgangspunkt i kultur, kulturformidling og kulturledelse. Dette skal forstås i en bredforstand, hvor en del af skolens undervisning vil fokusere på færdigheder indenfor æstetiskeretninger som arkitektur, musik, teater, kulturhistorie m.v.. Endvidere vil undervisningen – f.eks.gennem samarbejde med og praktikophold ved kulturprojekter i byen – sigte mod at give eleverneet praktisk kendskab til hvordan man går fra idé til produkt – og derfra til faktura.Elevernes hverdag foregår således delvist på Berlin Höjskole og delvist i Berlins mange kulturellerum – fra selvbestemte off-spaces til etablerede institutioner. Som udstillingsvindue og mødestedvil Berlin Höjskoles liv og virkelighed på denne måde udvikle sig til et socialt og fagligt knudepunktfor både danske og internationale kulturfolk, kreative og alle andre interesserede, der i en kortereeller længere periode aktivt tager del i den dansk-tyske kulturdialog på højskolen i den berlinskesmeltedigel.
Besøg vores hjemmeside:www.berlin-hojskole.de
Besøg vores hjemmeside:www.berlin-hojskole.de
Pilotprojekter for en flyveklar höjskole
Med en bestyrelse bestående af kunstnere, højskolefolk, erhvervsfolk, kulturelle entreprenører ogdiplomater fra både Berlin og Danmark arbejder vi pt. på en række enkeltstående pilotprojekter forat dokumentere projektets levedygtighed−henholdsvis tre 14-dages-kurser for unge i alderen 18-25 i august 2012 og to 7-dages-kurser for et mere modent publikum i oktober 2012.Pilotprojekterne skal fungere som en testflyvning: Med disse kurser håber vi atter at få bekræftetden store opbakning til projektet, som vi har oplevet i både Berlin og Danmark. Hermed kan vibygge videre på etableringen af selve Berlin Höjskole, så vi i 2013 kan slå dørene op for en fuldtimplementeret højskole.
Ugekurser for unge (pilotprojekter)1) Re-think! Re-cycle! Remakes i design & arkitekturDenne linje vil give eleverne en indsigt i Berlins design- og arkitekturmiljø, hvor re-cycling ogbæredygtig arkitektur blomstrer i disse år. Berlins konstante forandring og kredsløb mellem forfaldog nybygning bliver opfattet som et kreativt paradis, hvor genbrugte betonblokke fra DDRsberygtede elementbyggeri bliver omdannet til hippe byhuse, og hvor gammelt materiale frabyggeruiner forvandles til interessante topklassemøbler, dekorationer og kunstværker. Eleverne vilfå mulighed for at møde udøvende kunstnere inden for dette felt i deres værksteder og atelierer.Det afsluttende projekt er selv at udvikle et udkast til en ressourcebevarende og stilfuldtboligprojekt.2) Oxymoron – teater og performance i byens rumDeltagerne vil få indblik i Berlins pulserende teater- og performancescene, samt lave enselvstændig forestilling. De mange muligheder i ruinerne efter murens fald og det progressivekulturliv, som i årene efter sammensmeltningen mellem øst og vest skabte en smeltedigel afinternational kultur, præger stadig Berlins performancescene. Kurset vil give mulighed for at sestederne, forstå strukturerne og møde folkene bag denne scene – hvordan opstår teater ogperformance i Berlin? Derudover skal eleverne med udgangspunkt i byen Berlin og medanvendelse af byens rum skabe et nyt værk, hvor musik, skuespil og performance smeltersammen. Eleverne producerer alt fra manus, musik til scenografi – og kurset slutter selvfølgelig afmed opførelse af forestillingen, midt i Europas centrum for eksperimenterende teater.3) Kreativ økonomi – fra akkorder til fakturaFå storbyer i verden har så gunstige betingelser for firmaer i kreative brancher som Berlin – fra IT-og spiludvikling til gallerier, musikstudier, mode og design. Tilsammen står de bag enbruttoværdiskabelse på omkring 20 milliarder euro om året. Linjen ”Kreativ økonomi – fra akkordertil faktura” vil fokusere på den kreative branche i Berlin med byens pulserende musikscene somomdrejningspunkt. Berlin rummer i dag mere end 100 musikagenturer og 70 professionellelydstudier, og ved siden af giganter som Sony Music, Universal og BMG huser Berlin omkring 600independent musik-labels. Eleverne vil igennem film, foredrag og besøg hos unge iværksættereopleve byens mangfoldige kreative scene med særligt fokus på musikforlag og –studier. Hermedvil de få indblik i branchens netværk og strukturer. Sideløbende med de mange inputs ude i byenskal eleverne i et lejet øvelokale skrive og indspille deres eget hit.
Ugekurser for alle (pilotprojekter)
1) Kulturmetropolen Berlin 1920-2020Kurset giver et spændende indblik i den tyske og berlinske historie og dens store indflydelse pådansk og europæisk kulturliv fra de gyldne tyvere til i dag – vi afslutter med at undersøge ogdiskutere hvor Berlin som kulturmetropol er på vej hen. Berlins kulturelle historie spejler heleEuropas, og overalt i byen findes bygninger, steder og scener, der på unik vis fortæller dennehistorie.Linjen starter med de gyldne, kaotiske 1920ere i Weimarrepublikken, der sprængte alle hidtidigeæstetiske kategorier. Herfra følges den nazistiske propaganda og æstetik i 1930erne samt byensog landets efterfølgende sammenbrud frem til landets delingen, der gjorde Østberlin til DDR’shovedstad og Vestberlin til kapitalismens udstillingsvindue mod øst – med Kreuzberg-punk’en iundergrunden. Sidste stop er genopblomstringen i 1990erne, før vi afsluttende ser påkulturmetropolens nærmeste fremtid.Berlins scener – Brecht, Babelsberg & BerlinaleKurset er en introduktion til Berlins teater-, film- og operaverden. Der gives en bred indføring iBerlins scene- og kulturliv i dag med fokus på aktuelle forestillinger i Berlin efteråret 2012. I løbetaf ugen bliver en bred vifte af kulturoplevelser præsenteret – fra det stort anlagte kommercielleteater til de små intime alternative forestillinger. Temaer vil bl.a. være Berlins kulturelle arv fra1920erne, eksemplificeret ved blandt andet Potsdamer Platz og Filmpark Babelsberg, BertoltBrechts liv og karriere med fokus på hans virke i Berlin, samt nyfortolkning af traditionen medKomische Oper som eksempel. Med deltagelse i åben prøve og rundgang bag kulisserne vildeltagerne samtidig få indblik i, hvordan teatret rent praktisk fungerer som institution.