Ang.
En
ny
mediestøtteordning
Erfaringer
fra
det
webbaserede
medie
Third
Ear
(thirdear.dk)
Efter
at
have
læst
den
nyligt
udkomne
Dyremoseudvalgs-·rapport
og
fulgt
debatten
om
en
omlæggelse
af
mediestøtten
i
medierne,
vil
vi
gerne
dele
et
par
erfaringer
med
jer
fra
vores
hjørne
af
medieverdenen.
Vi
håber,
at
disse
erfaringer
vil
blive
taget
i
betragtning
i
udformningen
af
en
fremtidig
mediestøtteordning.
Hvem
er
vi?
Vi
har
de
sidste
to
et
halvt
år
stået
bag
det
digitale
magasin
Third
Ear.
Third
Ears
hovedoutput
har
været
radiomontager,
som
kan
høres
kvit
og
frit
på
vores
hjemme-·‐side
–
thirdear.dk
og
som
podcast.
Derudover
har
vi
produceret
en
lang
række
korte
dokumentarfilm,
der
også
kan
ses
på
vores
hjemmeside.
Vores
programmer
har
været
målrettet
den
fordybende
lytteform
som
podcast-·‐mediet
i
særlig
grad
fordrer:
Lytterens
aktive
tilvalg
af
et
program,
lyttesituationen
som
typisk
er
i
høretelefoner
samt
det
faktum,
at
lytteren
hører
programmet
fra
start
til
slut,
er
perfekt
til
de
gennemarbejde
og
dramatiske
radiofortællinger,
som
Third
Ear
har
været
garant
for.
Third
Ear
har
været
en
stor
succes:
vi
er
blevet
enormt
godt
taget
imod
af
den
øvrige
presse,
(6
hjerter
i
Politiken,
http://politiken.dk/kultur/article808107.ece,
flot
anmeldelse
i
DR2s
Smagsdommerne
http://kortlink.dk/89v6),
vi
har
vundet
flere
internationale
priser
(bedste
radiodokumentar
Prix
Marulic
i
2009
og
i
2010
og
juryens
specialpris
for
radiodokumentar
ved
Prix
Europa
2011),
og
vores
lyttertal
er
nået
over
20.000
pr.
udsendelse
og
har
været
støt
stigende.
Third
Ear
har
bidraget
til
det
danske
mediebillede
med
radiodokumentarisme
af
fortællemæssig
og
teknisk
allerhøjeste
kvalitet.
Vi
har
insisteret
på
at
give
plads
til
historier,
der
ikke
har
deres
vanlige
plads
i
mediestrømmen.
Vi
har
rejst
landet
tyndt
for
at
finde
de
personligheder,
der
ikke
har
deres
vanlige
gang
i
landets
radiostudier.
Vi
har
givet
dem
plads
til
at
fortælle
deres
egne
historier
derfra,
hvor
de
lever
og
bor
–
derfra
hvor
de
kan
fortælle
deres
personlige
historier.
Og
det
er
lykkedes
os
at
modernisere
radiomontagen
og
præsentere
den
for
et
nyt
og
yngre
publikum
(de
fleste
af
vores
lyttere
er
i
20erne).
Historie
Holdet
bag
Third
Ear
er
unge
folk
med
rødder
i
radiomontageproduktion
på
DRs
P1.
Efter
nedskæringerne
i
2007
stoppede
DR
produktionen
af
radiomontage,
hvorefter
det
lykkedes
os
efter
et
års
hårdt
arbejde
at
rejse
penge
til
at
skabe
en
webportal
og
til
at
aflønne
en
lille
redaktion
(2-·‐3
mand),
der
sammen
med
en
række
forskellige
freelancere
har
produceret
indholdet
på
thirdear.dk.
Pengene
til
drift
og
produktion
på
Third
Ear
er
hovedsageligt
kommet
fra
Statens
Kunstråd,
der
igennem
puljen
for
nye
digitale
formidlingsprojekter
støttede
os
med
1,7
millioner
kr.
i
det
første
år
og
1,2
millioner
kr.
i
det
andet
år.
Derudover
har
vi
modtaget
støtte
fra
Litteraturrådet
til
flere
enkeltproduktioner
(ca.
400.000
kr.
i
alt).