Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1035983_0001.png
1035983_0002.png
1035983_0003.png

Ang. En ny mediestøtteordning

Erfaringer fra det webbaserede medie Third Ear (thirdear.dk) Efter at have læst den nyligt udkomne Dyremoseudvalgs-·rapport og fulgt debatten om en omlæggelse af mediestøtten i medierne, vil vi gerne dele et par erfaringer med jer fra vores hjørne af medieverdenen. Vi håber, at disse erfaringer vil blive taget i betragtning i udformningen af en fremtidig mediestøtteordning.

Hvem er vi?

Vi har de sidste to et halvt år stået bag det digitale magasin Third Ear. Third Ears hovedoutput har været radiomontager, som kan høres kvit og frit på vores hjemme-·‐side – thirdear.dk og som podcast. Derudover har vi produceret en lang række korte dokumentarfilm, der også kan ses på vores hjemmeside. Vores programmer har været målrettet den fordybende lytteform som podcast-·‐mediet i særlig grad fordrer: Lytterens aktive tilvalg af et program, lyttesituationen som typisk er i høretelefoner samt det faktum, at lytteren hører programmet fra start til slut, er perfekt til de gennemarbejde og dramatiske radiofortællinger, som Third Ear har været garant for. Third Ear har været en stor succes: vi er blevet enormt godt taget imod af den øvrige presse, (6 hjerter i Politiken, http://politiken.dk/kultur/article808107.ece, flot anmeldelse i DR2s Smagsdommerne http://kortlink.dk/89v6), vi har vundet flere internationale priser (bedste radiodokumentar Prix Marulic i 2009 og i 2010 og juryens specialpris for radiodokumentar ved Prix Europa 2011), og vores lyttertal er nået over 20.000 pr. udsendelse og har været støt stigende. Third Ear har bidraget til det danske mediebillede med radiodokumentarisme af fortællemæssig og teknisk allerhøjeste kvalitet. Vi har insisteret på at give plads til historier, der ikke har deres vanlige plads i mediestrømmen. Vi har rejst landet tyndt for at finde de personligheder, der ikke har deres vanlige gang i landets radiostudier. Vi har givet dem plads til at fortælle deres egne historier derfra, hvor de lever og bor – derfra hvor de kan fortælle deres personlige historier. Og det er lykkedes os at modernisere radiomontagen og præsentere den for et nyt og yngre publikum (de fleste af vores lyttere er i 20erne).

Historie

Holdet bag Third Ear er unge folk med rødder i radiomontageproduktion på DRs P1. Efter nedskæringerne i 2007 stoppede DR produktionen af radiomontage, hvorefter det lykkedes os efter et års hårdt arbejde at rejse penge til at skabe en webportal og til at aflønne en lille redaktion (2-·‐3 mand), der sammen med en række forskellige freelancere har produceret indholdet på thirdear.dk. Pengene til drift og produktion på Third Ear er hovedsageligt kommet fra Statens Kunstråd, der igennem puljen for nye digitale formidlingsprojekter støttede os med 1,7 millioner kr. i det første år og 1,2 millioner kr. i det andet år. Derudover har vi modtaget støtte fra Litteraturrådet til flere enkeltproduktioner (ca. 400.000 kr. i alt).

Vores situation

Situationen nu er, at Third Ear har måtte indstille al produktion, da det ikke har været muligt for os at rejse penge til fortsat drift og produktion. Vores hjemmeside og arkiv af programmer er dog stadigt tilgængeligt på nettet. Statens Kunstråd har gjort os opmærksomme på, at de ikke må give driftsstøtte fra den pulje, vi har modtaget støtte fra, og at de derfor ikke kan støtte de samme projekter over flere år. Det er heller ikke muligt for et projekt som vores, der distribueres via internettet og ikke via FM, at søge støtte fra Public Service Puljen. Vi var under udformningen af det sidste medieforlig (2010) i dialog med flere kulturordførere og med Filminstituttet om udvidelsen af Public Service Puljen til også at omfatte radio. Desværre blev loven i sidste ende udformet således, at det kun er FM-·‐båret radio, der kan søge puljen -·‐ altså ikke radio, der distribueres via internettet.

En fremtidig støtteordning

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi håber på en fremtidig mediestøtte-·‐ordning, der vil åbne op for nye webbaserede projekter som Third Ear. For her er der tale om projekter, hvor man får rigtig meget kvalitet for pengene. Det er her, der er plads og mod til at eksperimentere og finde nye former, og det er her, det gode gamle kan blive moderniseret til et nyt publikum. Derudover kan projekter som Third Ear være med til at udvikle helt nye og innovative medie-·‐ og indholdsformer til inspiration for de mere etablerede medier, hvilket allerede er en realitet.

Konkrete forslag

I Dyremoseudvalgets rapport skitseres en støtteordning, hvor støtten følger jour-·‐nalisterne frem for papiret. I den delvist platformsneutrale støtteordning (som er udvalgets foretrukne) foreslås at en hovedordning, hvor en kritisk redaktionel masse på 3-·‐5 faste journalister er påkrævet, og hvor radio og tv ikke kan søge. Det vil for nystartede medieprojekter som Third Ear ikke være muligt at opnå støtte fra en sådan ordning, da der ikke vil være midler til at ansætte journalister/indholds-·‐producenter, før man har modtaget støtte. Til gengæld skitseres ved siden af hovedordningen i den delvist platformsneutrale støtteordning en Innovationspulje, som ser enormt interessant ud for et nyt og eksperimenterende internetbaseret medie som Third Ear. Vi håber for det frem-·‐tidige medielandskab i Danmark, at den pulje vil blive ført ud i livet, og at den vil få en størrelse, der vil gøre det muligt for en række nye medievirksomheder at komme i gang. Desuden håber vi, at denne pulje vil blive forvaltet på en måde, hvor der kan konkurreres på gode ideer og på kvalitetsindhold. Der er masser af gode ideer og nye fortællemuligheder, der venter på at blive anvendt, og vi er mange, der står og tripper for at få en mulighed for at komme med bud på alternativer til den etablere-·‐de medieverden.

Overvejelser

Medieplatformsdefinition Efter vores erfaringer fra de mediepolitiske forhandlinger om Public Service Puljen, vil vi gerne advare imod for snævre medieplatformsdefinitioner. Hvis man ønsker at støtte medietiltag, der distribueres via internettet, er det vigtigt at holde sig for øje, at denne type af medieproduktion finder sin styrke i kombinationen af de allerede kendte medier: lyd, video, skrevne artikler osv. Der kan altså være et problem i at skulle uddele støtte efter, hvilken specifik medietype der anvendes. Definition af journalistik Vi vil også gerne advare imod en for snæver definition af begrebet journalistik til kun at omfatte nyhedsformidling. Vi håber, at der i et fremtidigt mediebillede udover den vanlige nyhedsjournalistik også vil være plads til den kunstneriske dokumentarfilm, den personlige radiomontage, den ambitiøse skrevne feature og især til nye og interessante kombinationer af disse medier på internettet. Vigtigheden af Innovationspuljen Til slut vil vi gerne gøre opmærksom på vigtigheden i, at denne innovationspulje bliver virkelighed. En sådan pulje vil kunne videreføre og udvikle et medie som radiomontagen, som Danmark har en lang og stolt tradition for, og som vi er nogle af verdens bedste til at producere. Den vil kunne sikre en stadig fornyelse i landets mediebillede, idet nye innovative tiltag vil opstå og smitte af på de etablerede medier. Og den vil kunne give journalistikken et kvalitetsmæssigt rygstød, idet mulighederne og modet til at gå nye veje især findes i de nye og små medievirksom-·‐heder. På vegne af Third Ear Krister Moltzen [email protected] Tlf. 26361447