Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 129
Offentligt
SLIK OG VITAMINERBørnemedieområdet står overfor kolossale udfordringer disse år, hvor kvaliteten er truet ogansvaret for hvordan fremtidens børnefjernsyn skal se ud synes tåget og i værste fald drukneti DISNEY, METERVARER OG DÅRLIG SLIK.De største udfordringer drejer sig om følgende områder; den manglende Talentudvikling ogden faldne økonomi.Talentudviklingen på børneområdet er en massiv udfordring fordi den er gået i stå, og ikkelængere varetages af de bærende Tv-stationer. Dels er der ikke i dag et kraftcenter der harbørneområdet for øje. Dels findes der i dag ikke et fungerende samspil mellem Tv,produktionsselskaber, Filminstitut og filmskolen. Talentudviklingen af børneområdet er truetfordi den ikke er sat i rammer og der ikke er en naturlig fødekæde inden for talentudviklingenaf børneområdet. Det gør at talenter mistes og erfaring forsvinder, men også at kvaliteten ikkelængere udfordres.Den svigtende talentudvikling går hånd i hånd med den skrantende økonomi på området.Økonomien er trængt fordi der kun prioriteres indhold til børn ganske få steder.DR har i dagmonopol på at producere og udsende dansk indhold til børn. Det er lykkedes at skabe en kanalrammer børnene, men derudover findesder i dag ingen reel konkurrence på børneTV-området. TV 2 ønsker af kommercielle grunde ikke at prioritere dansk indhold til børn i deressendeflade og ansvaret for udviklingen af fremtidens børnefjernsyn påhviler derfor DR alene.Det er problematisk og beskæmmende for konkurrencen, nytænkningen og udviklingen afbørnemedieområdet.Konsekvenserne er at hele producentområdet og selskaberne i filmmiljøet ikke længereøkonomisk kan forsvare at udvikle indhold til børn. Antallet af producenter af børneTv- i dager stærkt faldende og nye producenter kommer ikke til. Det er problematisk at Tv-stationerneikke længere kan nyde de frie ideer og talenter udviklet af uafhængige producenter fordiøkonomien er udsultet.Det er afgørende for at sikre kvaliteten og talentet at vi tager børn alvorligt sommedieforbrugere. Men også at udviklingen af børneområdet kræver opmærksomhed,risikovillighed og vilde ideer der kan vokse uhæmmet i faste rammer.At fortælle til børn kræver evner, og blik for at barndommen er lige så mangfoldig ogforunderlig som den verden de voksne lever i. Børn ikke er en gruppe – men en særlig tidmed forskellige og vilde udviklingsskred fra de er 2 år til de rammer X-factor loftet som 12årige. Vi tror på at de i den tid skal mødes af vedkommende historier, modbilleder ogfortællinger fra ukendt land på film, i fjernsynet, på mobilen og på nettet. Historier derbevæger dem, fascinerer, foruroliger og pirrer fantasien.På vegne af Børnemedie TænketankenDorte Høeg BraskFilmkonsulent Kort - og Dokumentarfilm for børn og unge/Film commissioner Short and Documentary Films
Det Danske Filminstitut/Danish Film Institute