Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
PartnerneKulturelle Samråd i Danmarkdeltager i perioden 2009 – 2011 i eteuropæisk projekt vedr. læringsud-bytte af amatør/frivillig kultur. LOAC– Leaning outcome in AmateurCulture - er et Grundtvig Multilate-ralt projekt finansieret af Europa-Kommissionen og en del af pro-grammet for livslang læring. Måletmed projektet er at kunne doku-mentere dét, man lærer gennemdeltagelse i det frivillige kulturelleforeningsliv samt at styrke kvaliteterog nyskabelser i voksnes læringinden for det frivillige kulturelle.Projektets partnere udgøres af flg.:Kulturelle Samråd i Danmark/National Association of Cultural Councilsin DenmarkFarvergade 27, DK-1463 Copenhagen K(+45) 33 93 13 26* kulturellesamraad@kulturellesamraad.dkwww.kulturellesamraad.dk----------------------Interfolk, Institute for Civil SocietySkovgade 25, DK-5500 Middelfart(+45) 51 300 320* [email protected]See www.interfolk.dk------------------------Javni sklad RS za kulturne dejavnosti /Republic of Slovenia Public Fund for Cul-tural ActivitiesStefanova 5, SI-1000 Ljubljana(+386) 12 41 05 28* [email protected]www.jskd.si-------------------------Kunstfactor, Sectorinstituut Amateur-kunstKromme Nieuwegracht 66, NL-3512 HLUtrecht(+31) (0) 30 711 5100*[email protected]www.kunstfactor.nl
Grundtvig Multilateral projekt
Læringsudbytteafamatørkulturen
This project has been funded with support from theEuropean Commission. This web site reflects the viewsonly of the author, and the Commission cannot be heldresponsible for any use which may be made of theinformation contained therein
BaggrundenBegrebet læring og livslang læring er idet sidste årti blevet et centralt begreb ipædagogik og uddannelse i almindelig-hed og i folkeoplysning og frivillig kultu-relle aktiviteter i særdeleshed. Læringfinder sted både i formel læring fragrundskolen til universitetet, i den ikke-formelle læring i folkeoplysningen samt iuformel læring i amatørkunst og i frivil-lige kulturelle aktiviteter.Imidlertid er den europæiske dagsordenfor livslang læring domineret af et in-strumentelt syn, som er blind for vigtigelæringskvaliteter og mål i folkeoplysnin-gen og foreningslivet, især for de unikkekvaliteter i amatørkunst og i den frivilli-ge kultur.Det er formålet med dette Grundtvigmultilaterale projekt at fremme en hu-manistisk læringsforståelse, der kandokumentere de dannelsesmæssige si-der af læringen og herunder ikke mindstde ekspressive og æstetiske læringskva-liteter.IdeenIdeen med projektet er at fremme ethumanistisk læringsperspektiv på ama-tørkunst og det frivillige kulturelle om-råde ved at finde metoder til at doku-mentere læringens dannelsesmæssigekvaliteter og udbytte.MåleneProjektets første mål var at gennemføreen undersøgelse af læringskvaliteter oglæringsudbytte i frivillige kulturelle akti-viteter ud fra spørgeskemaer og inter-views med ledere, lærere og deltagere i
foreninger inden for partnerkredsen.Undersøgelsens metode byggede på enhumanistiske læringsteori, og det over-ordnede mål var at kortlægge og afklare•metoder til dokumentation ogvurdering af læringens kvaliteterog udbyttespørgerammen, der kunne an-vendes i de nye online værktøjerretningslinjer for Kompendiet omBest Practice for læring i det fri-villige kulturelle område.
••
Det andet mål var at udvikle to typer afindbyrdes forbundne online-værktøjer tilvurdering af læring, én type til deltager-nes/elevernes vurdering af deres per-sonlige læringsudbytte og en anden typetil ledernes/lærernes vurdering af læ-ringsresultaterne. Dette dobbelte værk-tøj vil bestå af en dansk, hollandsk, slo-vensk og engelsk udgave.Det tredje mål var at gennemføre topilot ugekurser, henholdsvis et Grundt-vig efteruddannelseskursus samt enGrundtvig workshop i foråret 2011. Enintegreret del af kurserne var udvekslingaf erfaringer om mål og værdier og bestpractice samt en introduktion til, hvor-dan man kan dokumentere og profilerelæringsudbyttet af amatørkunst og frivil-lige kulturelle aktiviteter.Det femte mål er at forberede og gen-nemføre en omfattende formidling ogopfølgning af resultaterne af projektet,herunder at udbyde et tværnationalteuropæisk kursusprogram for aktive iamatørkunst og i frivillige kulturelle for-eninger inden for programmerne for
Grundtvig efteruddannelse og Grundtvigworkshop.Det fjerde mål var at udgive tre en-gelsksprogede publikationer. Den førstevar rapporten om validering af lærings-kvaliteter og -resultater for det frivilligekulturelle område og amatørkunsten –her-under resultater af spørgeskemaerog interviews i partnerskabernes for-eninger.Den anden publikation var et kompendi-um om best practice med fokus på 1)EU's mål for livslang læring (personligrealisering, aktivt medborgerskab, socialinklusion, kulturel sammenhængskraftog beskæftigelsesegnethed); 2) et bre-dere syn på læring, som består af treindbyrdes forbundne dimensioner: Dan-nelse, kundskaber og kompetencer; 3)inddragelse af mennesker i alle aldre,herunder personer med særlige behovog dårligt stillede grupper; 4) bedre mu-lighed for at indarbejde transnationaleeuropæiske aktiviteter som en del af dekulturelle foreningers ordinære drift.Den tredje publikation var et kompendi-um omhandlende udvikling af EU til-skudsberettigede Grundtvig ugekurser,der har fokus på dokumentation og for-midling af læringskvaliteterne i amatør-kultur og frivillige kulturelle aktiviteter.