Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1082086_0001.png
1082086_0002.png
1082086_0003.png
Chapter 15 - Development Committee5 anbefalinger om det internationale arbejde inden for scenekunstChapter 15, et netværk for producenter af international scenekunst, har nedsat en såkaldt DevelopmentCommittee, eller udviklingskomité, for at komme med fem anbefalinger på det internationale arbejdeinden for scenekunst. Udviklingskomiteen består af 15 personer på tværs af alle lag i det danskescenekunstmiljø. De fem anbefalinger kan bruges som startskuddet til en diskussion om det internationalearbejde inden for scenekunst.Målgruppen for de følgende anbefalinger er for eksempel Scenekunstudvalget, Scenekunstcentret,Københavns Kommunes Scenekunstudvalg, Folketingets Kulturudvalg, Kulturministeren, Det InternationaleKulturpanel, Det Internationale Kultursamarbejde, Københavns Teater, Det Kongelige Teater, og andreinteresseorganisationer inden for dansk teaterliv, herunder Danmarks Teaterforeninger, TIO, Dansk ITI,Scenekunstnere uden Scene mm.Formålet med disse anbefalinger er at sætte en dialog i gang med ovennævnte aktører for at sætte fokuspå udviklingen af scenekunst i og uden for Danmark.Anbefalingerne er:1.2.3.4.5.Viden på området skal indsamlesStøtte fra udlandet skal matchesUddannelsesmulighederne skal understøttes og forbedresPublikum til international scenekunst skal findes lokaltNetværket Chapter 15 skal forbedres med bl.a. en ”International Day”
Anbefaling 1:Indsamling af videnDer er hårdt brug for en indsamling af viden og aktiviteter omkring det internationale arbejde i Danmark.Chapter 15 er et af de mange fora hvor det kan foregå, men der skal være andre måder hvorpå viden ogerfaringer kan indsamles. En indsamling af denne type viden vil gøre det muligt for danske aktører at meresamarbejde på det internationale område.Det kunne for eksempel være samarbejde om internationalt gæstespil, udveksling af internationalekontakter og udvikling af projekter til det internationale marked.Chapter 15 vil i første omgang oprette en konkurrence hvor Udviklingskomiteen nominerer og udvælger detbedste projekt fra året der gik. Pris skal understøtter tankerne bag Chapter 15, og den går under navnetÅrets Østers,som kommer fra det engelske udtryk”The world is your oyster”.Meningen medprisuddelingen er at sætte fokus på projekter fra Danmark, som er nytænkende eller innovative inden fordet internationale arbejde med scenekunst. Andre tiltag som Chapter 15 støtter er bl.a. et initiativ startet afflere aktører inden for scenekunst om udviklingen af en international vidensdatabase.Anbefaling 2:Støtte fra udlandet skal matchesStøttestrukturen omkring det internationale arbejde inden for scenekunst skal kigges efter i sømmene.Typisk er Scenekunstudvalgets støtte gået til dækning af rejseomkostninger ifm. at sende eller modtagegæstespil eller internationale gæster.
Verden har ændret sig. Rejser er ikke den eneste udgift forbundet med at arbejde internationalt. Det erresursekrævende men også meget gavnligt for organisationerne både kunstnerisk og økonomisk.Støttesystemet skal afspejle denne positive udvikling. I den såkaldte ”Liebst-Rapport” er støtte til detinternationale område omtalt, men konkrete forslag er ikke nævnt.Mulige tiltag kunne for eksempel være en matchning fra staten eller kommunens side af de midler, somskaffes internationalt. Det kunne for eksempel være en matchning af midler fra fx EU-Kommissionen,Nordisk Kulturfond, Kulturkontakt Nord og/eller coproduktionsaftaler i udlandet.Anbefaling 3:Uddannelsesmulighederne skal understøttes og forbedresDanmark er et af de få lande i Europa uden et egentligt ”arts management” program. Chapter 15’seksisterende arrangementer har ikke alene fungeret som netværksmøde men også som en form forefteruddannelse for folk som arbejder inden for scenekunst og andre kunstformer. Ideen har været atinvitere internationale gæster som kan inspirere de danske deltagere.Men der er brug for et mere struktureret og gennemtænkt uddannelsesforløb, ikke alene inden for detinternationale område, men også inden for ”arts management” generelt. Chapter 15 vil arbejde for at gøreopmærksom på de uddannelsesmuligheder, som allerede findes i udlandet. Det er vores anbefaling atbestemte uddannelser eller uddannelsesforløb skal kunne opnå støtte via Scenekunstudvalgetsinternationale midler. På længere sigt kunne udvalgte udenlandske institutioner oprette samarbejde meddanske uddannelsessteder såsom Statens Teaterskoles Efteruddannelse og/eller CBS.Begge disse anbefalinger inden for uddannelse - flere studieophold i udlandet og øget samarbejde medinstitutioner i udlandet - er i øvrigt også anbefalinger i Kulturministeriets rapport fra 2012 ominternationalisering ved de kunstneriske og kulturelle uddannelser.Anbefaling 4:Publikum til international scenekunst skal findes lokaltI Danmark har der været en tendens til at tage så få risici som muligt ift. publikum og visning afforestillinger fra udlandet. At skaffe publikum til nye og anderledes værker er heller ikke nemt, og detkræver investeringer i metoder for at finde frem til, hvordan vi bedre kan forstå vores publikum og deresforventninger og oplevelser af hvad scenekunst er.Det er Chapter 15’s mening at publikum til internationale forestillinger skal forankres lokalt. Uden et loyaltmen lokalt publikum kan det være svært at fylde salen, når der skal vises nye og anderledes former forscenekunst. I Danmark findes der i forvejen mange gode eksempler på netop denne form forpublikumsudvikling: Waves Festival i Vordingborg, Odin Teater i Holsterbro, Mungo Park i Allerød og FunFor Fun Festival, som finder sted over hele landet. Disse eksempler og andre skal identificeres ogfremhæves og deres viden skal deles.Anbefaling 5:Netværket skal forbedresDer er meget få muligheder for at netværke inden for scenekunst i Danmark. Teaterseminaret arrangeret afDanmarks Teaterforeninger er sådan set den eneste årlige begivenhed inden for scenekunst. Dette mødeer dog udviklet og designet til teaterforeningerne, som har nogle helt andre behov end Chapter 15sdeltagere.Chapter 15 har bevist ved sine netværksarrangementer, at der er et behov for udveksling og det fysiskemøde mellem aktørerne på området på tværs af hele scenekunstmiljøet. Det anbefales at Chapter 15
udvider sit virke til at omfatte en årlig begivenhed, en såkaldt ”International Day”, for at skabe et forum forat udveksle ideer, erfaringer og for at udvikle netværk.BaggrundChapter 15 er et netværk for alle aktører i scenekunstlivet, der arbejder for at forbedre strukturelle ogøkonomiske vilkår for præsentation af international scenekunst i udlandet og i Danmark.Grundlaget for arbejdet i Chapter 15 er en overbevisning om, at internationale relationer, udveksling ogsamarbejde er en nødvendighed for at sikre en konstant udvikling og fornyelse af dansk scenekunst, og atet internationalt perspektiv altid vil komme vores publikum til gavn.I dag indeholder Teaterloven 14 kapitler. Netværkets navn - Chapter 15 - er en henvisning til det kapitel iloven om internationalt arbejde, der mangler i dag. Initiativtagerne bag Chapter 15 mener, at netop detinternationale arbejde er så væsentligt, at det bør have sin egen plads i den lovtekst, der giver de politiskeog bevillingsmæssige rammer for dansk teaterliv.Mere infoBradley AllenManager, Hotel Pro Format. +45 26 33 01 35[email protected]Paw PetersenManager, Lynch Companyt. +45 31 47 34 44[email protected]Chapter 15 Development Committee består afAnne Sophie FogedbyBradley AllenHanna SvejstrupJacob SchokkingJesper de NeergaardLars SeebergLene Bang HenningsenMary Aniella PetersenMiriam FrandsenNanna RohwederPaw PetersenPernille Møller TaasingeRasmus AdrianSusanne DanigTove SørensenZelis NiegaardMungo ParkHotel Pro FormaDansens HusHolland HouseBora BoraNoDomainVonpangDet Kongelige TeaterStatens Teaterskole - EfteruddannelsenTaastrup TeaterLynch CompanyÅben DansRepubliqueAsterions HusDanske Koncert- og KulturhusePaolo Nani Teater
Chapter 15støttes af Scenekunstudvalget