Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1079403_0001.png
1079403_0002.png
1079403_0003.png
1079403_0004.png
1079403_0005.png
1079403_0006.png
1079403_0007.png
1079403_0008.png
1079403_0009.png
1079403_0010.png
1079403_0011.png
1079403_0012.png
1079403_0013.png
1079403_0014.png
1079403_0015.png
1079403_0016.png
H. C. ANDERSENEn præsentation for FolketingetKulturudvalg afHans Christian Andersen Network1. februar 2012 kl. 09.45
Hvem er vi?H. C. Andersen Netværk er et åbent netværk, der i øjeblikket bl.a. består af- H. C. Andersen Priskomite- H. C. Andersen Festspillene- H. C. Andersen Koret- H. C. Andersen Paraden- Det dansk-portugisiske Hans Christian Andersen Institut- Galleri Rasmus- Galleri5000- Nordisk Eventyr Festival- Tourism Intelligence Institute, Frederiksberg- Lerchenborg Gods- Prindsen i Roskilde A/S- Finn Andersen, generalsekretær, adj. professor, Det Danske Kulturinstitut- Marc Auchet, professeur émérite, Paris Sorbonne- Bruno Berni, oversætter, Rom- Lise Bostrup, cand. mag, Forlaget Bostrup- Régis Boyer, professeur émérite, Paris Sorbonne- Sonia Brandes, billedkunstner- Jesper Buhl, operachef, Den fynske Opera- Bo Damgaard, adm. dirketør Film Fyn- Lars Christensen, ph.d.- Heinrich Detering, professor, Dr. Dr. h. c. Universität Göttigen- Jens Galschiøt, billedhugger- Christian Have, kommunikationsrådgiver- Annelies van Hees, professor, Amsterdam- Ulrich Holstein-Holsteinborg, kammerherre, hodjægermester, Holsteinborg- Aage Jørgensen, fhv. lektor, cand. art.- Kathrine Bang Lilleør, forfatter og sognepræst- Ghita Nørby, skuespiller- Thomas RB Petersen, adm. direktør Amager-Øbro Taxi 4x27- Sven Hakon Rossel, professor, Wien- Boguslawa Sochańska, oversætter, Warszawa- Cristian Steffensen, skuespiller, sanger, iscenesætter og teaterleder- Kasper Støvring, ph.d., Kulturkritik- Kasper Wilton, direktør, Folketeatret- Susse Wold, skuespiller
H. C. Andersen i dagForfatteren H. C. Andersen (1805-75) er utvivlsomtdet stærkeste og det mest positive danske brandH. C. Andersens eventyr og fortællinger er en fællesreferenceramme for flere milliarder menneskerH. C. Andersen var som forfatter så meget forud forsin tid, at det moderne menneske stadig kan spejlesig i og blive inspireret af hans digtning
H. C. Andersens fødselsdag i 2005H. C. Andersens fødselsdag blev fejret i 2005med en lang række arrangementer verden over.Det var en meget stor succes- der formidlede H. C. Andersens liv og værk tilmange hundrede millioner,- der skabte nye store kunstneriske oplevelser,- der fremkaldte ny forskning, og- der skabte en ekstra turiststrøm til de danskeH. C. Andersen-seværdigheder
“Intet kommer af Intet”- derfor må vi have en plan for fremtiden, somsikrer en aktiv forvaltning af denne levendekulturarv, og som sikrer at de offentlige planerog initiativer er kendte og tilgængelige for demange private foreninger, selskaber, forskere ogvirksomheder, som arbejder med H. C. Andersenpå hver deres måde og med hvert deres fokus
Målet med foretrædetRegeringen og Folketinget bør udarbejde ensamlet plan for en national og internationalforvaltning af den store kulturarv H. C.Andersens liv og værk udgør. Planen bør værebaseret på forskning og kvalitet
Planens elementer kunne væreH. C. Andersen bør på UNESCOs liste oververdens kulturarvH. C. Andersen-forskningH. C. Andersen-oversættelserH. C. Andersens placering i undervisningenH. C. Andersen-formidlingH. C. Andersen-turismeH. C. Andersen bør indgå i Det internationaleKulturpanels strategiske handlingsplaner
H. C. Andersen på UNESCO-listenLederen af H. C. Andersen-Centret, Johan deMylius, har foreslået at H. C. Andersens eventyrog fortællinger optaget på UNESCOs liste oververdens kulturarv sammen med H. C. AndersensHus og H. C. Andersens BarndomshjemH. C. Andersen Netværket kan tilslutte sig detteforslag
H. C. Andersen-forskningForskningen i H. C. Andersen er omfattende oginternational. Men vi mangler- en H. C. Andersen ordbog,- en videnskabelig udgivelse af H. C. Andersenssamlede værker,- en styrkelsen af netværket mellem verdens H. C.Andersen-forskere og -studerende ved årligekonferencer, og- et større og stærkere H. C. Andersen-Center til atsamle og koordinere opgaverne
H. C. Andersen-oversættelserDer findes mange meget ringe oversættelser.Bedre oversættelser vil give flere læsere ogstørre interesseVi behøver støttemuligheder til oversættelserneog oversætterne, herunder en H. C. Andersen-ordbog
H. C. Andersen i undervisningenH. C. Andersen bør være en del af ethvert barn og enhver ungsundervisning på flere klassetrinH. C. Andersens eventyr og fortællinger er i særklassevelegnede til at lære at forstå det læste. Det skal udnyttesaktivt i undervisningsprogrammerDer skal løbende tilbydes undervisning i H. C. Andersen påuniversitetsniveau, og der skal formidles over Internettet.Med de nyeste og mest moderne undervisningsmetoder og -teknologier skal danske universiteters styrkepositionerdemonstreres og kontakter etableres til universiteter verdenover
H. C. Andersen-formidlingH. C. Andersen bør formidles bredt til den danskebefolkning og til andre interesserede landes befolkninger.Umiddelbart vil vi anbefale- at der indspilles en stor international H. C. Andersen filmi høj kvalitet. Specielle midler hertil bør udbydes,- at alle public service-kontrakter med radio, tv ogteaterne indeholder H. C. Andersen-formidling, og- at der etableres støttemuligheder for kunstneriskformidling af H. C. Andersens liv og værk i Danmark påflere forskellige sprog af hensyn til danske og udenlandsketurister
H. C. Andersen-turismeH. C. Andersen er en af de stærkeste virkemidler til at trækketurister til Danmark. Vi bruger ikke H. C. Andersen itilstrækkeligt omfang. Vi kan styrke denne turisme ved-at have en aktiv hjemmeside på alle hovedsprog, som udoverat fortælle generelt om H. C. Andersen fortæller om H. C.Andersen-stederne, der kan besøges, og hvordan og hvornårde kan besøges, samt om hvilke H. C. Andersen-relateredeaktiviteter og forestillinger turisterne kan overvære ellerdeltage i,-at have en ensartet skiltning af ruterne og attraktionerne, og-til stadighed at have kvalitetsmateriale på tryk til turisternepå alle hovedsprog
Case: Effekten på japansk turisme
2005: +4,2%
H. C. Andersen - turismens grundpilleH. C. Andersen gennemsyrer hele den danske turisme. Fraselve ikonet for Danmark, Den lille Havfrue, til fyrtårne somTivoli, trafikårer som H. C. Andersens boulevard, og naturligvisbarndomshjemmet og museet i OdenseAf samme årsag er H. C. Andersen den måske mest effektivemarkedsføring af Danmark. Da Have Kommunikation ogSkandinavisk Turistråd i 2005 organiserede den japanskefejring af 200-året for H. C. Andersens fødsel, voksedejapanske overnatninger i Danmark med 4,2 pct.En synliggørelse af H. C. Andersen betyder vækst i udenlandskturisme til Danmark og dermed yderligere tilførsel afudenlandsk valuta og nye arbejdspladser
Det internationale KulturpanelDet international Kulturpanel skal have en ny strategiskhandlingsplan for 2014-16. H. C. Andersen bør indgå i denneog i de følgende handlingsplanerDen gældende for 2011-13 har bl.a. “Børne- og ungekultur"som indsatsområde uden at næve og benytte H. C. AndersenDet havde f. eks. også været naturligt at inddrage H. C.Andersen mere i EU-formandsskabets kultursatsning i førstehalvår 2012. H.C. Andersen tilbragte trods alt knap 10 år af sitliv i andre europæiske lande. H. C. Andersen var en af deførste europæere i den moderne forstand. Det er der ingengrund til at skjule