Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1098619_0001.png
1098619_0002.png
Europa-KommissionenKommissær med ansvar for det indre marked og tjenesteydelserHr. Michel BarnierB-1049, BruxellesBelgien.
EuropaudvalgetChristiansborgDK-1240 København KTlf. +45 33 37 55 00Fax +45 33 32 85 36www.ft.dk[email protected]
Folketingets udtalelse vedrørende direktivforslag om offentlige indkøb -KOM(2011)896
26. marts 2012
Ref. 12-000160-4KontaktAnders NymarkUdvalgssekretærDir. tlf.+45 3337 638
Kære Michel BarnierHermed fremsendes høringssvar fra Folketingets Europaudvalg om Kommis-sionens forslag til nye EU-regler om offentlige indkøb (KOM(2011)896).Folketinget har behandlet forslaget i Europaudvalget og Kommunaludvalgetog har følgende bemærkninger, som støttes af alle partier i udvalgene:1. - at tærskelværdierne sættes op for at skabe et enklere, mere fleksibelt oglangt mere fremadrettet og effektivt udbudsmarked i Europa ved væsentligt atmindske bureaukratiet og undgå de mindste udbud, som erfaringsmæssigtresulterer i meget, meget få tilbud. Dette vil være en storlettelse for kommuner, regioner og stater i Europa, da det vil muliggøre ennedbringelse af de meget store administrative, økonomiske og juridiske byr-der, som er forbundet med det nugældende udbudsdirektiv og forslaget til nytudbudsdirektiv, KOM(2011) 896. Det muliggør altså opnåelse af væsentligebesparelser ved udbud, og samtidig rummer det mulighed for at inddragefremtidsrettede hensyn til innovation, miljøbeskyttelse og social ansvarlighed iforbindelse med offentlige indkøb. Dette vil positivt påvirke såvel de offentligeordregivere som de private leverandørvirksomheder. Dog bør øgede tærskel-værdier naturligvis fastlægges efter en nøjere vurdering/analyse af erfaringermed markedsudvikling og antal grænseoverskridende tilbud mellem medlems-lande med de hidtidige tærskelværdier.2. - at det endvidere sikres, at der samtidigt kommer mere åbenhed, tilgænge-lighed og forståelig information (f.eks. på engelsk) om de fremover forøgedeeuropæiske tilbud. Gennemsigtige og objektive udbudsprocedurer vil havestor betydning for offentlige indkøb, idet det vil resultere i bedre indkøb ogbetydelige besparelser, der kommer medlemsstaternes myndigheder og i sid-ste ende de europæiske skatteydere til gode.
[email protected]
1/2
3. - at man samtidig med en forhøjelse af tærskelværdierne letter SMV-ernesadgang til opgaverne, bl.a. ved obligatorisk opsplitning af store aftaler og vedmindskelse af bureaukratiske krav for disse udbud.4. - at man åbner op for større adgang til forhandling mellem parterne i ud-budsprocessen, og at ordregivende myndigheder opnår frit valg med hensyntil anvendelsen af forhandlingsproceduren med forudgående offentliggørelseaf en udbudsbekendtgørelse.5. - at man søger at mindske bureaukrati ved udbud ved at afholde sig fra atkræve et minimumsantal tilbud (hvor kommissionsdirektivforslaget pt. læggerop til min. 5 tilbud, hvorfor mange opgaver, som bliver sendt i udbud, alligevelikke opnår nogen konkurrenceudsættelse, når udbud kun giver anledning til fåtilbud).6. - at man fremover af afbureaukratiseringshensyn bør fremrykke planer forovergangen til udelukkende at benytte e-udbud (og tilsvarende planlæggeudfasning af kommunikation pr. brev/fax, som direktivforslaget ellers fortsatønsker som en mulighed).7. - at man i forhold til forslaget om at indføre øgede krav til elemen-ter/kriterier, som skal indgå i udbuddet, f.eks. særlige sociale og økonomiskekrav, som måske ikke altid er relevante i en specifik sag, at man da sikrer, atudbudsdirektivet ikke er til hinder for, at de enkelte lande fortsat kan brugederes egne værktøjer i forhold til udbud uden at proportionalitetskravet over-skrides. Og det er således fortsat afgørende, at forslaget ikke er til hinder foranvendelse af arbejdsklausuler i udbud.8. - at der fremover sikres øget fokus på sagsbehandlingstiderne vedr. klagerover udbud, idet lange klagefrister i sig selv kan være dræbende for lysten tilat byde ind.
Med venlig hilsen
Eva Kjer HansenFormand for Europaudvalget
Liv Holm AndersenFormand for Kommunaludvalget
2/2