Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 90
Offentligt
1097359_0001.png
1097359_0002.png
1097359_0003.png
1097359_0004.png
1097359_0005.png
1097359_0006.png
1097359_0007.png
1097359_0008.png
1097359_0009.png
1097359_0010.png
1097359_0011.png
1097359_0012.png
1097359_0013.png
1097359_0014.png
[UDKAST]ForslagtilLov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner(Indførelse af skærpede sanktioner for kommunerne ved overskridelse af budgetterne og mulighedfor individuel afregning af det betingede bloktilskud)
§1I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af19. juni 2009, som ændret ved lov nr. 710 af 25. juni 2010, § 5 i lov nr. 1602 af 22. december 2010,§ 3 i lov nr. 462 af 18. maj 2011, § 10 i lov nr. 592 af 14. juni 2011 og § 6 i lov nr. 1364 af 28. de-cember 2011, foretages følgende ændringer:1.I§ 14, stk. 3,ophæves 2. pkt.2.Efter§ 14, stk. 3,indsættes som stk. 4 og 5:”Stk.4.Finansministeren kan beslutte, at en andel af tilskuddet på op til 3 mia. kr. kun udbetalestil kommunerne, hvis kommunernes budgetterede serviceudgifter for tilskudsåret efter finansmini-sterens vurdering svarer til de forudsætninger, der har ligget til grund for fastsættelsen af tilskuddet.Økonomi- og indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingen mellem kommunerne afden i 1. pkt. nævnte andel af tilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel af tilskuddet ikke udbetalesfuldt ud til kommunerne fordelt efter den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal, jf.stk. 6, orienterer økonomi- og indenrigsministeren Finansudvalget om størrelsen og fordelingen afdet udbetalte tilskud.Stk. 5.Finansministeren kan beslutte, at en andel af tilskuddet på op til 1 mia. kr. kun udbetalestil kommunerne, hvis kommunernes budgetterede bruttoanlægsudgifter for tilskudsåret efter fi-nansministerens vurdering svarer til de forudsætninger, der har ligget til grund for fastsættelsen aftilskuddet.”Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8.
3.I§ 14, stk. 4,som nu bliver § 14, stk. 6, indsættes i 3. pkt. efter ”det samlede indbyggertal”: ”, jf.dog stk. 4”.4.§ 14 aaffattes således:”§14 a.Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens tilskud til kommunerne for tilskuds-året, jf. § 14, hvis kommunernes regnskaber for året før tilskudsåret under ét udviser et højere ni-veau for serviceudgifterne end det budgetterede niveau, korrigeret efter stk. 2. Nedsættelsen udgørforskellen mellem de regnskabsførte og de korrigerede budgetterede serviceudgifter for det pågæl-dende år.Stk. 2.Kommunernes budgetterede serviceudgifter korrigeres for ændrede forudsætninger frabudget til regnskab. Økonomi- og indenrigsministeren kan indregne et korrektionsbeløb i opgørel-sen af kommunernes samlede budgetterede serviceudgifter, såfremt de budgetterede serviceudgifterer lavere end en af økonomi- og indenrigsministeren fastsat ramme.
1
Stk. 3.Nedsættelsen efter stk. 1 opgøres og fordeles mellem kommunerne af økonomi- og in-denrigsministeren. 40 pct. af nedsættelsen fordeles mellem alle kommuner i forhold til den enkeltekommunes andel af det samlede indbyggertal. 60 pct. af nedsættelsen fordeles mellem de kommu-ner, hvis regnskabsførte serviceudgifter overstiger det korrigerede budget for året før tilskudsåret.Nedsættelsen efter 3. pkt. fordeles på disse kommuner i forhold til den enkelte kommunes andel afden samlede overskridelse af de korrigerede budgetter for de kommuner, hvor de regnskabsførteserviceudgifter overstiger de korrigerede budgetter. Korrektionen af de enkelte kommuners budget-ter foretages på baggrund af ændrede forudsætninger fra budget til regnskab.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministeren foretager en foreløbig opgørelse og afregning af ned-sættelsen på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse af de kommunale regnskaber.Stk. 5.Økonomi- og indenrigsministeren foretager en endelig opgørelse og afregning af ned-sættelsen på grundlag af kommunernes revisionspåtegnede regnskaber.Stk. 6.Nedsættelsen afregnes i månederne oktober, november og december i tilskudsåret.Stk. 7.Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler for opgørelse og afregning afnedsættelsen, herunder om indhentelse af særlige revisionserklæringer vedrørende regnskabsaflæg-gelsen og om de nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab.”
§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og medtilskudsåret 2013.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Gældende ret2.2. Regeringens overvejelser og forslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer mv.9. Sammenfattende skema
1. IndledningFor at understøtte, at de offentlige finanser udvikler sig i overensstemmelse med målsætningerne ogprioriteringerne i 2020-planen, herunder strukturel balance på de offentlige finanser i 2020, er derbehov for en strammere udgiftsstyring. Det skal endvidere sikres, at Danmark efterlever kravene iEU’s Vækst- og Stabilitetspagt om ikke at have underskud på mere end 3 pct. af BNP samt krav iden kommende internationale aftale om finanspolitik (Fiscal Compact) om bl.a. en grænse for detstrukturelle underskud på 0,5 pct. af BNP.Regeringen ønsker derfor med såvel dette lovforslag som det samtidigt fremsatte lovforslag om enbudgetlov, herunder flerårige udgiftslofter, at foretage en samlet styrkelse af styringen af de offent-lige udgifter.Formålet med nærværende lovforslag er at styrke den enkelte kommunes incitamenter til at over-holde de samlede økonomiske rammer for kommunerne. For 2011 er der allerede gennemført enstramning af sanktionsmekanismen over for kommunerne, men denne gælder alene for dette år.Med henblik på at få en varig forbedring af styringen i kommunerne vurderes det nødvendigt atgennemføre et mere permanent system for effektive sanktioner over for kommuner ved overskridel-se af budgetterne. Den foreslåede ordning vil første gang have virkning for 2012, således at over-skridelser for 2012 vil medføre en tilskudsnedsættelse i 2013.De stramme økonomiske rammer for de kommende år vil øge nødvendigheden af at effektivisereden kommunale opgaveløsning og anspore til bedre ressourceanvendelse.
2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Gældende ret
3
Kommunerne modtager hvert år et generelt tilskud fra staten – det såkaldte bloktilskud. Der indgårfor det enkelte år en særlig forhøjelse af bloktilskuddet med henblik på at sikre, at kommunerne kanfinansiere det udgiftsniveau, der er aftalt med regeringen for det pågældende år. Denne forhøjelsekaldes balancetilskuddet.Fra og med tilskudsåret 2009 blev 1 mia. kr. af dette balancetilskud gjort betinget af, at kommuner-nes budgetterede udgifter i tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de forudsætnin-ger, der har ligget til grund for forhøjelsen. Den betingede del af balancetilskuddet kaldes det betin-gede bloktilskud.Fra og med tilskudsåret 2011 blev det betingede bloktilskud forhøjet fra 1 til 3 mia. kr., og samtidigblev der indført en ordning, som betyder, at hvis kommunerne i regnskabet overskrider de budgette-rede serviceudgifter, nedsættes bloktilskuddet tilsvarende inden for en ramme på 3 mia. kr. Formå-let var at styrke kommunernes incitamenter til at budgettere i overensstemmelse med det aftaltesamt at tilskynde kommunerne til at holde de realiserede udgifter inden for det budgetterede niveau.Eventuelle nedsættelser af bloktilskuddet efter denne ordning skal foretages kollektivt, således atalle kommuner vil være omfattet.For regnskabsåret 2011 gælder en særlig ordning med individuelle nedsættelser af bloktilskuddet itilfælde af overskridelse af udgiftsrammen. Ordningen indebærer, at hvis de kommunale serviceud-gifter for kommunerne under ét for 2011 overskrider de aftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i2012 tilsvarende. Nedsættelsen vil ske som en kombination af individuelle og kollektive nedsættel-ser. 40 pct. af nedsættelsen vil blive afregnet kollektivt for kommunerne under ét som en generelnedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct. vil blive afregnet individuelt for de kommuner, som haroverskredet deres budgetter.2.2. Regeringens overvejelser og forslagSom led i en styrkelse af styringen af den offentlige økonomi er det centralt, at kommunerne over-holder de aftalte økonomiske rammer. Det betyder, at kommunerne skal budgettere inden for deaftalte udgiftsrammer, og at de herefter skal overholde de vedtagne budgetter.Efter de hidtil gældende regler har det betingede bloktilskud på 3 mia. kr. været betinget af, atkommunerne efter finansministerens vurdering har budgetteret i overensstemmelse med de aftalteudgiftsrammer. Disse udgiftsrammer har i princippet både kunnet være rammer for serviceudgifter-ne og rammer for bruttoanlægsudgifterne. I praksis aftales der hvert år en ramme for de kommunaleserviceudgifter, mens der kun i nogle år aftales en ramme for kommunernes anlægsudgifter.Med henblik på at styrke kommunernes incitamenter til at budgettere i overensstemmelse med detforudsatte, vurderes det hensigtsmæssigt at indføre en to-deling af det betingede bloktilskud, såledesat den ene del vedrører serviceudgifterne, mens den anden del vedrører bruttoanlægsudgifterne. Detforeslås derfor, at det hidtidige betingende bloktilskud på 3 mia. kr. gøres betinget af, at kommu-nerne budgetterer deres serviceudgifter inden for den fastsatte ramme. Herudover indføres der enmulighed for at gøre op til 1 mia. kr. af bloktilskuddet betinget af, at kommunerne budgetterer deresbruttoanlægsudgifter inden for en eventuelt fastsat ramme. Det bemærkes, at den sidste del kun errelevant i de år, hvor der fastsættes en ramme for de kommunale bruttoanlægsudgifter.
4
For yderligere at tilskynde til, at de aftalte udgiftsrammer og de vedtagne budgetter overholdes,ønsker regeringen dels at give mulighed for et individuelt element i en eventuel tilskudsnedsættelseved opgørelsen af budgetterne i forhold til en aftale, dels at styrke det individuelle element ved enopgørelse af regnskabernes stilling i forhold til budgetterne.Lovforslaget indebærer således, at økonomi- og indenrigsministeren får en bemyndigelse til at træf-fe beslutning om fordelingen af den del af tilskudsnedsættelsen, der vedrører serviceudgifterne. Detbemærkes, at en eventuel nedsættelse vedrørende anlægsudgifterne vil blive afregnet som en gene-rel nedsættelse af bloktilskuddet, det vil sige i forhold til den enkelte kommunes andel af det samle-de indbyggertal.Det foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingen af den del aftilskudsnedsættelsen, der vedrører serviceudgifterne. Formålet er, at hvis det betingede bloktilskudikke fuldt ud kan udbetales, indføres der mulighed for at gøre udbetalingen af det betingede bloktil-skud mere individuel, dvs. afhængig af den enkelte kommunes budgetadfærd. Ordningen indebærer,at der i det enkelte år kan foretages en konkret vurdering af baggrunden for, at kommunernes bud-getter for serviceudgifterne i det pågældende år samlet overskrider de forudsatte rammer. På grund-lag af denne vurdering træffer økonomi og indenrigsministeren beslutning om, hvorvidt den delviseudbetaling af det betingede bloktilskud skal foretages kollektivt til alle kommuner, efter individuel-le kriterier eller som en kombination.Forslaget indebærer endvidere, at hvis de kommunale regnskabsmæssigt bogførte serviceudgifterfor kommunerne under ét overskrider de aftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i det følgende årtilsvarende, og denne nedsættelse vil ske som en kombination af individuelle og kollektive nedsæt-telser.40 pct. af nedsættelsen foreslås således at blive afregnet kollektivt for kommunerne under ét som engenerel nedsættelse af bloktilskuddet, mens 60 pct. foreslås at blive afregnet individuelt for dekommuner, som har overskredet deres budgetter.Ved den endelige opgørelse af de kommunale regnskaber, som vil blive foretaget i foråret i åretefter regnskabsåret, skal der foretages de nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget ogregnskab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efterkommunernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for ændrede forud-sætninger om pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget er fremsat med henblik på at forbedre styringen af kommunernes udgifter. Idet lov-forslaget vil medføre en bedre udgiftsstyring, forventes lovforslaget ikke at have administrativekonsekvenser. Lovforslaget vil tilskynde kommunerne til at budgettere inden for de aftalte rammerog herefter overholde deres budgetter. Hvis det er tilfældet, vil der ikke ske nedsættelse af bloktil-skuddet efter de foreslåede bestemmelser.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
5
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været i høring hos KL.
9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser / min- Negative konsekvenser / mer-dreudgifterudgifterØkonomiske konsekvenser for Lovforslaget er fremsat med Ingen.stat, kommuner og regionerhenblik på at forbedre styrin-gen af kommunernes udgifter.Lovforslaget vil tilskyndekommunerne til at budgettereinden for de aftalte rammer ogherefter overholde deres bud-getter. Hvis det er tilfældet, vilder ikke ske nedsættelse afbloktilskuddet efter de foreslå-ede bestemmelser.Administrative konsekvenser IngenIngenfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for Ingen.Ingen.erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingen.Ingen.for erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingen.Ingen.for borgerneMiljømæssige konsekvenserIngen.Ingen.Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
6
Til nr. 1Efter de hidtil gældende regler har 3 mia. kr. af bloktilskuddet været betinget af, at kommunerne harbudgetteret i overensstemmelse med de forudsatte udgiftsrammer. Reglerne herom har fremgået af§ 14, stk. 3, 2. pkt. Dette lovforslag indebærer, at der indføres et særskilt betinget bloktilskud foroverskridelse af henholdsvis rammen for serviceudgifterne og en eventuel ramme for anlægsudgif-terne, og at der for serviceudgifterne indføres mulighed for en delvis individuel fordeling af eneventuel tilskudsnedsættelse. Derfor foreslås det i nr. 1, at den hidtidige bestemmelse om det betin-gede bloktilskud i § 14, stk. 3, 2. pkt. ophæves, og at der foreslås nye bestemmelser om det betinge-de bloktilskud i § 14, stk. 4 og 5, jf. nedenfor.Til nr. 2Til stk. 4Det foreslås, at indføre en to-deling af det betingede bloktilskud, således at den ene del vedrørerserviceudgifterne, mens den anden del vedrører anlægsudgifterne. Bestemmelsen om den del, dervedrører serviceudgifterne fremgår af den foreslåede bestemmelse i stk. 4, mens den del, der vedrø-rer bruttoanlægsudgifterne fremgår af stk. 5, jf. nedenforDet foreslås, at et beløb svarende til det hidtidige betingende bloktilskud på 3 mia. kr. gøres betin-get af, at kommunerne budgetterer deres serviceudgifter inden for den fastsatte ramme.Det foreslås videre, at økonomi- og indenrigsministeren får en bemyndigelse til at kunne træffe be-slutning om fordelingen af den del af nedsættelsen af det betingede bloktilskud, der vedrører ser-viceudgifterne.Den gældende ordning med det betingede bloktilskud betyder, at den betingede del af bloktilskud-det ikke udbetales fra starten af tilskudsåret. Beslutning om udbetaling træffes først, når det ud fraDanmarks Statistiks opgørelse af de kommunale budgetter kan konstateres, hvorvidt kommunernehar budgetteret inden for rammerne. Hvis kommunerne budgetterer i overensstemmelse med ram-merne, udbetales tilskuddet fuldt ud. Men hvis kommunernes budgetter skulle overskride rammer-ne, kan finansministeren beslutte, at det betingede bloktilskud ikke eller kun delvist udbetales. Derbliver således i dette tilfælde tale om en hel eller delvis modregning i det betingede bloktilskud. Detbetingede bloktilskud har hidtil været omfattet af de generelle regler for fordeling af bloktilskuddet,det vil sige, at det – på samme måde som bloktilskuddet – er fordelt på alle kommuner i forhold tilden enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal.Den foreslåede bestemmelse indebærer, at økonomi- og indenrigsministeren kan træffe beslutningom en anden fordeling af nedsættelsen af den del af det betingede bloktilskud, der vedrører service-udgifterne. Formålet er, at i en situation, hvor kommunernes budgetter overskrider rammerne, såle-des at det betingede bloktilskud ikke fuldt ud kan udbetales, er der mulighed for at gøre modregnin-gen i det betingende bloktilskud mere individuel, dvs. afhængig af den enkelte kommunes budget-adfærd.Den foreslåede ordning indebærer således, at der i det enkelte år kan foretages en konkret vurderingaf baggrunden for, at kommunernes budgetter for serviceudgifterne i det pågældende år overskriderde forudsatte rammer. På grundlag af denne vurdering træffer økonomi- og indenrigsministerenbeslutning om, hvorvidt modregningen i det betingede bloktilskud skal foretages kollektivt til allekommuner, efter individuelle kriterier eller som en kombination.
7
Udgangspunktet er som hidtil, at det er et fælles ansvar for kommunerne at overholde de samlederammer for kommunerne under ét.Men der kan være tilfælde, hvor en overskridelse af rammen kan henføres til et mindre antal kom-muner eller en bestemt type af kommuner, som budgetterer med en højere vækst end andre kommu-ner. Et sådant brud på systemets forudsætninger taler for et element af individuel modregning.På baggrund af de vedtagne budgetter beslutter økonomi- og indenrigsministeren, hvor stor vægtder skal lægges på det individuelle element i modregningen. Der forudsættes i den forbindelse føl-gende muligheder:Modregningen gøres 100 pct. individuel.50 pct. af modregningen gøres individuel og 50 pct. gøres kollektiv.Modregningen gøres 100 pct. kollektiv.I de tilfælde, hvor der træffes beslutning om en helt eller delvist individuel modregning i det betin-gede bloktilskud vil grundlaget for vurdering af den enkelte kommunes budget være følgende krite-rier:Vækst i den enkelte kommunes budgetterede serviceudgifter i forhold til budgettet fra året før.Udviklingen i den enkelte kommunes befolkning og udgiftsbehov.Hvis der bliver tale om en anvendelse et individuelt grundlag for modregningen, vil dette grundlagblive offentliggjort, bl.a. med henblik på at den enkelte kommune vil kunne efterregne grundlaget.Det foreslås, at hvis en sanktion gøres helt eller delvist individuel, orienterer økonomi- og inden-rigsministeren Folketingets Finansudvalg om størrelsen og fordelingen af tilskuddet.Til stk. 5Forslaget indebærer, at der indføres mulighed for at gøre op til 1 mia. kr. af bloktilskuddet betingetaf, at kommunerne budgetterer deres bruttoanlægsudgifter inden for en eventuelt fastsat ramme. Detbemærkes, at den sidste del kun er relevant i de år, hvor der fastsættes en ramme for de kommunalebruttoanlægsudgifter.En eventuel nedsættelse af bloktilskuddet efter denne bestemmelse vil blive fordelt på alle kommu-ner i forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal, jf. bestemmelserne i § 14,stk. 4, som efter forslaget bliver stk. 6.Til nr. 3Bestemmelsen i § 14, stk. 4, 3. pkt., som efter forslaget bliver § 14, stk. 6, 3. pkt., indebærer, at dendel af bloktilskuddet, som ikke anvendes til finansiering af udligningsordningerne, fordeles til deenkelte kommuner efter deres andel af det samlede indbyggertal. Det omfatter også det betingedebloktilskud.Den under nr. 2 foreslåede bestemmelse i § 14. stk. 4, betyder, at økonomi- og indenrigsministerenfår mulighed for at træffe beslutning om en anden fordeling af den del af bloktilskudsnedsættelsen,der vedrører serviceudgifterne. Derfor foreslås der i § 14, stk. 4, 3. pkt., som efter forslaget bliver §14, stk. 6, 3. pkt., indsat en henvisning til den foreslåede bestemmelse.
8
Til nr. 4Den foreslåede bestemmelse erstatter den hidtidige bestemmelse i § 14 a. Den hidtidige bestemmel-se indebærer, at hvis de kommunale serviceudgifter for et år overskrider de kommunale budgetter,vil der i det følgende år ske en kollektiv nedsættelse af bloktilskuddet. Den foreslåede bestemmelseindebærer, at nedsættelsen af bloktilskuddet i stedet skal foretages som en kombination at kollektiveog individuelle nedsættelser. Det skal bemærkes, at der for 2011 gælder en tilsvarende lov, jf. lovom nedsættelse af statstilskuddet for kommunerne i 2012 ved overskridelse af det aftalte udgiftsni-veau for 2011, lov nr. 454 af 18. maj 2011.Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at hvis kommunernes serviceudgifter for et år over-skrider det korrigerede budget for det pågældende år, vil bloktilskuddet for det følgende år blivenedsat tilsvarende. Reglerne for korrektion af det samlede budget for kommunerne under ét fremgåraf stk. 2.Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at der ved den endelige opgørelse af de kommunaleregnskaber skal foretages de nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab.Det indebærer, at der skal korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennem-ført efter kommunernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for æn-drede forudsætninger om pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor.Herudover giver bestemmelsen mulighed for, at der kan opgøres et korrektionsbeløb, som udgørforskellen mellem kommunernes budgetterede serviceudgifter og en af økonomi- og indenrigsmini-steren forudsat ramme for serviceudgifterne. Denne bestemmelse vil kunne anvendes i en situation,hvor kommunerne har budgetteret lavere end det udgiftsniveau, der er aftalt i økonomiaftalen medkommunerne. For 2012 vil der ikke blive fastsat en sådan ramme. Udgangspunktet vil være dekommunale budgetter for 2012.Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indebærer, at nedsættelsen af det kommunale bloktilskud efterstk. 1 beregnes og fordeles af økonomi- og indenrigsministeren. Det foreslås, at 40 pct. af den be-regnede nedsættelse efter stk. 1 fordeles på alle kommuner i forhold til den enkelte kommunes andelaf det samlede indbyggertal. Det vil sige, at der er tale om en kollektiv nedsættelse for alle kommu-ner.Det foreslås videre, at 60 pct. af den beregnede nedsættelse efter stk. 1 fordeles mellem de kommu-ner, som har overskredet deres korrigerede budget for det pågældende år. Denne del af nedsættelsenfordeles på disse kommuner i forhold til den enkelte kommunes andel af den samlede overskridelseaf de korrigerede budgetter. I denne beregning indgår kun de kommuner, som har overskredet dereskorrigerede budget for det pågældende år. Korrektionen af den enkelte kommunes budget indebæ-rer, at der korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter kommu-nernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for ændrede forudsætnin-ger om pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor.Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i stk. 4, at økonomi- og indenrigsministeren foretager enforeløbig opgørelse af nedsættelsen beregnet på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse af dekommunale regnskaber for året før tilskudsåret, som foreligger i maj i tilskudsåret. Nedsættelsen vilblive udmeldt til kommunerne sammen med udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb ultimojuni i tilskudsåret. Der vil dog herefter kunne ske ændringer, såfremt revisionens bemærkninger tilde kommunale regnskaber giver anledning hertil, jf. stk. 5 nedenfor.
9
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 indebærer, at økonomi- og indenrigsministeren foretager enendelig opgørelse og afregning af nedsættelsen på grundlag af kommunernes revisionspåtegnederegnskaber. Det betyder, at der vil kunne ske ændringer i den foreløbige opgørelse efter stk. 4, somvil blive foretaget på grundlag af Danmarks Statistisk opgørelse af de kommunale regnskaber, jf.ovenfor, såfremt revisionens bemærkninger giver anledning hertil.Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i stk. 6, at nedsættelsen af det kommunale bloktilskudfor et tilskudsår vil blive afregnet med kommunerne i de sidste tre måneder af året, det vil sige sam-tidig med den såkaldte midtvejsregulering af bloktilskuddet.Den foreslåede bestemmelse i stk. 7 indeholder en bemyndigelse til økonomi- og indenrigsministe-ren til at fastsætte regler om opgørelsen af de nødvendige korrektioner ved sammenligning af bud-get og regnskab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennem-ført efter kommunernes budgetlægning. Endvidere kan der være tale om korrektioner for ændredeforudsætninger om pris- og lønudviklingen i den kommunale sektor.Den endelige opgørelse af nedsættelsen vil som efter de hidtil gældende regler blive foretaget pågrundlag af kommunernes revisionspåtegnede regnskaber for det pågældende år. Økonomi- og in-denrigsministeren kan i den forbindelse fastsætte nærmere regler om afgivelse og indberetning afrevisionspåtegnede regnskaber for de kommunale serviceudgifter, som vil ligge til grund for denendelige opgørelse efter stk. 5.
Til § 2Bestemmelsen fastsætter, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Lovenhar virkning fra og med tilskudsåret 2013. Det vil sige, at loven første gang har virkning for til-skudsåret 2013. Der kan i følgende to situationer ske nedsættelse af bloktilskuddet for 2013 efterdenne lov. Dels hvis kommunernes budgetter for 2013 overstiger det forudsatte niveau, eller delshvis det i 2013 konstateres, at kommunernes regnskabsførte serviceudgifter for 2012 har overstegetbudgetterne for 2012, korrigeret for ændrede forudsætninger om pris- og lønudviklingen og ændre-de regler og opgaver, jf. § 14 a, stk. 2.For 2012 vil der således alene kunne blive tale om en sanktion i den situation, hvor de kommunaleregnskaber samlet set overskrider budgetterne. Derimod er det med de vedtagne og offentliggjortebudgetter for 2012 klarlagt, at det betingede bloktilskud på 3 mia.kr. udbetales i 2012.
10
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov om kommunal udligning og generelletilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr.561 af 19. juni 2009, som ændret ved lov nr.710 af 25. juni 2010, § 5 i lov nr. 1602 af 22.december 2010, § 3 i lov nr. 462 af 18. maj2011, § 10 i lov nr. 592 af 14. juni 2011 og § 6i lov nr. 1364 af 28. december 2011, foretagesfølgende ændringer:
§ 14.Staten yder et årligt tilskud til kom-munerne, som fastsættes af finansministerenmed tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.Stk. 2.Tilskuddet fastsættes som summenaf1) det foregående års tilskud med tillæg ellerfradrag som følge af engangsreguleringer ogop- og efterreguleringer,2) regulering for den forventede pris- og løn-udvikling i den kommunale sektor fra detforegående år til tilskudsåret,3) kommunale mer- eller mindreudgifter somfølge af ændringer i udgifts- eller opgave-fordelingen mellem staten, kommunerne ogregionerne i tilskudsåret,4) kommunale mer- eller mindreudgifter somfølge af ændringer i den statslige reguleringaf kommunernes virksomhed i tilskudsåret,5) kommunale mer- eller mindreudgifter somfølge af udviklingen i kommunernes realeudgifter til kontanthjælp, ledighedsydelse,orlovsydelse til kontanthjælpsmodtagere,aktivering af kontanthjælps- og ledigheds-ydelsesmodtagere, revalidering, driftsudgif-ter til aktivering af sygedagpengemodtagereog forsikrede ledige samt driftsudgifter iforbindelse med selvvalgt uddannelse,kommunale udgifter til danskundervisningtil udlændinge og undervisning i danskesamfundsforhold og dansk kultur og historiesamt kontanthjælp og aktivering efter integrati-onslovens kapitel 4-5, førtids- pensionogerhvervsgrunduddannelse i til- skudsåret og
11
6) beløb i henhold til § 7 i lov om nedsættelseaf statstilskuddet til kommuner ved forhøjel-ser af den kommunale skatteudskrivning.Stk. 3.Finansministeren kan med virkningfor tilskudsåret med Finansudvalgets tilslutningforhøje eller nedsætte tilskuddet opgjort efterstk. 2, hvis hensynet til en balanceret udviklingi den kommunale økonomi taler herfor. Hvistilskuddet forhøjes, kan finansministeren be-slutte, at en andel af tilskuddet på op til 3 mia.kr. kun udbetales til kommunerne, hvis kom-munernes budgetterede udgifter for tilskudsåretefter finansministerens vurdering svarer til deforudsætninger, der har ligget til grund for for-højelsen.
1.I§ 14, stk. 3,ophæves 2. pkt.2.Efter§ 14, stk. 3,indsættes som stk. 4 og 5:”Stk.4.Finansministeren kan beslutte, at enandel af tilskuddet på op til 3 mia. kr. kun ud-betales til kommunerne, hvis kommunernesbudgetterede serviceudgifter for tilskudsåretefter finansministerens vurdering svarer til deforudsætninger, der har ligget til grund for for-højelsen. Økonomi- og indenrigsministeren kantræffe beslutning om fordelingen mellemkommunerne af den i 1. pkt. nævnte andel aftilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel aftilskuddet ikke udbetales fuldt ud til kommu-nerne fordelt efter den enkelte kommunes andelaf det samlede indbyggertal, jf. stk. 6, oriente-rer økonomi- og indenrigsministeren Finansud-valget om størrelsen og fordelingen af det ud-betalte tilskud.Stk. 5.Finansministeren kan beslutte, at enandel på op til 1 mia. kr. kun udbetales tilkommunerne, hvis kommunernes budgetteredeanlægsudgifter for tilskudsåret efter finansmi-nisterens vurdering svarer til de forudsætnin-ger, der har ligget til grund for forhøjelsen.”Stk. 4-6 bliver herefter stk. 6-8.
Stk. 4.Det årlige tilskud fastsat efter stk.1-3 fordeles af indenrigs- og sundhedsministe-ren. Ved fordelingen reguleres tilskuddet for-lods for statens andel af udgifterne til udlig-ningstilskud efter § 2, stk. 3, udgifterne tilstatstilskuddet efter § 12, den årlige tilskuds-ramme efter § 17 med fradrag af eventueltuforbrugt tilskudsbeløb for beregningsåret ogtidligere tilskudsår samt forskellen mellem til-skud og bidrag efter § 38, stk. 1-4. Tilskuddetfordeles herefter i forhold til de enkelte kom-muners andel af det samlede indbyggertal. Dogkan indenrigs- og sundhedsministeren medFinansudvalgets tilslutning helt eller delvisfordele reguleringer efter stk. 3 i forhold til deenkelte kommuners andel af det samlede be-skatningsgrundlag.Stk. 5.Finansministeren kan med Finans-udvalgets tilslutning senere forhøje eller ned-sætte tilskuddet for tilskudsåret, hvis der sker
3.I§ 14, stk. 4,som nu bliver § 14, stk. 6, ind-sættes i 3. pkt. efter ”det samlede indbygger-tal”: ”, jf. dog stk. 4”.4.§ 14 aaffattes således:”§14 a.Økonomi- og indenrigsministerennedsætter statens tilskud til kommunerne fortilskudsåret, jf. § 14, hvis kommunernes regn-skaber for året før tilskudsåret under ét udviser
12
ændringer i de forhold, der er omtalt i stk. 2 og3, eller hvis udviklingen i den kommunaleøkonomi i øvrigt taler herfor.Stk. 6.Ændringen af tilskuddet for til-skudsåret fordeles af indenrigs- og sundheds-ministeren i forhold til de enkelte kommunersandel af det samlede indbyggertal. Ændringeraf tilskuddet, der ikke er begrundet af ændrin-ger i de i stk. 2 nævnte forhold, kan dog af in-denrigs- og sundhedsministeren med Finansud-valgets tilslutning helt eller delvis fordeles iforhold til de enkelte kommuners andel af detsamlede beskatningsgrundlag.§ 14 a.Tilskuddet efter § 14 nedsættesefter reglerne i denne paragraf med et beløb,som udgør forskellen mellem de budgetteredeog de regnskabsførte serviceudgifter for året førtilskudsåret, dog højst 3 mia. kr. Ved opgørel-sen af nedsættelsen foretages de nødvendigekorrektioner.Stk. 2.Indenrigs- og sundhedsministerenforetager en foreløbig opgørelse og afregningaf nedsættelsen på grundlag af Danmarks Stati-stiks opgørelse af de kommunale regnskaber.Nedsættelsen afregnes i månederne oktober,november og december i tilskudsåret.Stk. 3.Indenrigs- og sundhedsministerenforetager en endelig opgørelse og afregning afnedsættelsen på grundlag af kommunernes re-visionspåtegnede regnskaber.Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministerenkan fastsætte regler for opgørelse og afregningaf nedsættelsen, herunder om indhentelse afsærlige revisionserklæringer vedrørende regn-skabsaflæggelsen og om de nødvendige korrek-tioner ved sammenligning af budget og regn-skab.
et højere niveau for serviceudgifterne end detbudgetterede niveau, korrigeret efter stk. 2.Nedsættelsen udgør forskellen mellem deregnskabsførte og de korrigerede budgetteredeserviceudgifter for det pågældende år.Stk. 2.Kommunernes budgetterede ser-viceudgifter korrigeres for ændrede forudsæt-ninger fra budget til regnskab. Økonomi- ogindenrigsministeren kan indregne et korrekti-onsbeløb i opgørelsen af kommunernes samle-de budgetterede serviceudgifter, såfremt debudgetterede serviceudgifter er lavere end en aføkonomi- og indenrigsministeren fastsat ram-me.Stk. 3.Nedsættelsen efter stk. 1 opgøresog fordeles mellem kommunerne af økonomi-og indenrigsministeren. 40 pct. af nedsættelsenfordeles mellem alle kommuner i forhold tilden enkelte kommunes andel af det samledeindbyggertal. 60 pct. af nedsættelsen fordelesmellem de kommuner, hvis regnskabsførte ser-viceudgifter overstiger det korrigerede budgetfor året før tilskudsåret. Nedsættelsen efter 3.pkt. fordeles på disse kommuner i forhold tilden enkelte kommunes andel af den samledeoverskridelse af de korrigerede budgetter for dekommuner, hvor de regnskabsførte serviceud-gifter overstiger de korrigerede budgetter. Kor-rektionen af de enkelte kommuners budgetterforetages på baggrund af ændrede forudsætnin-ger fra budget til regnskab.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministerenforetager en foreløbig opgørelse og afregningaf nedsættelsen på grundlag af Danmarks Stati-stiks opgørelse af de kommunale regnskaber.Stk. 5.Økonomi- og indenrigsministerenforetager en endelig opgørelse og afregning afnedsættelsen på grundlag af kommunernes re-visionspåtegnede regnskaber.Stk. 6.Nedsættelsen afregnes i månederneoktober, november og december i tilskudsåret.Stk. 7.Økonomi- og indenrigsministerenkan fastsætte regler for opgørelse og afregningaf nedsættelsen, herunder om indhentelse afsærlige revisionserklæringer vedrørende regn-skabsaflæggelsen og om de nødvendige korrek-tioner ved sammenligning af budget og regn-skab.”
13
14