Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 90
Offentligt
[UDKAST]ForslagtilLov om ændring af lov om regionernes finansiering(Indførelse af betinget bloktilskud for regionerne og indførelse af sanktioner for regionerne vedoverskridelse af budgetterne)
§1I lov om regionernes finansiering, jf. lovbekendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, foretages følgendeændringer:1.I§ 3indsættes som nye stk.:”Stk.6.Finansministeren kan beslutte, at en andel på op til 1 mia. kr. af statens samlede tilskudtil sundhedsområdet og udviklingsområdet efter stk. 1 kun udbetales til regionerne, hvis regionernesbudgetterede nettodriftsudgifter for tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de for-udsætninger, der har ligget til grund for fastsættelsen af tilskuddet. Den nævnte andel på 1 mia. kr.fordeles på de to områder i forhold til størrelsen af statens tilskud til sundhedsområdet og udvik-lingsområdet efter stk. 1. Økonomi- og indenrigsministeren kan træffe beslutning om fordelingenmellem regionerne af den i 1. pkt. nævnte andel af tilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel aftilskuddet ikke udbetales fuldt ud til regionerne fordelt efter den enkelte regions andel af udgiftsbe-hovet på området, orienterer økonomi- og indenrigsministeren Finansudvalget om størrelsen ogfordelingen af det udbetalte tilskud.Stk. 7.Finansministeren kan beslutte, at en andel af tilskuddet på op til 0,5 mia. kr. kun udbetalestil regionerne, hvis regionernes budgetterede anlægsudgifter for tilskudsåret efter finansministerensvurdering svarer til de forudsætninger, der har ligget til grund for fastsættelsen af tilskuddet. Dennævnte andel på 0,5 mia. kr. fordeles på de to områder i forhold til størrelsen af statens tilskud tilsundhedsområdet og udviklingsområdet efter stk. 1.”2.Efter § 5 indsættes før afsnittet med overskriften ”Udviklingsbidrag fra kommunerne”:”§5 a.Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens tilskud til regionerne for tilskuds-året, jf. § 3, hvis regionernes regnskaber for sundhedsområdet eller udviklingsområdet for året førtilskudsåret under ét udviser et højere niveau for nettodriftsudgifterne end det budgetterede niveau,korrigeret efter stk. 2. Nedsættelsen opgøres for sundhedsområdet og udviklingsområdet hver forsig og udgør forskellen mellem de regnskabsførte og de korrigerede budgetterede nettodriftsudgifterfor det pågældende år.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministeren kan indregne et korrektionsbeløb i opgørelsen af re-gionernes samlede budgetterede nettodriftsudgifter, såfremt de budgetterede nettodriftsudgifter erlavere end en af økonomi- og indenrigsministeren fastsat ramme. Der korrigeres endvidere for æn-drede forudsætninger fra budget til regnskab.Stk. 3.Nedsættelsen efter stk. 1 opgøres og fordeles mellem regionerne af økonomi- og inden-rigsministeren. 40 pct. af nedsættelsen fordeles mellem alle regioner i forhold til den enkelte regionsandel af det samlede udgiftsbehov på området. 60 pct. af nedsættelsen fordeles mellem de regioner,hvis regnskabsførte nettodriftsudgifter overstiger det korrigerede budget for året før tilskudsåret.Nedsættelsen efter 3. pkt. fordeles på disse regioner i forhold til den enkelte regions andel af densamlede overskridelse af de korrigerede budgetter for de regioner, hvor de regnskabsførte netto-
1
driftsudgifter overstiger de korrigerede budgetter. Korrektionen af de enkelte regioners budgetterforetages på baggrund af ændrede forudsætninger fra budget til regnskab.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministeren foretager en foreløbig opgørelse og afregning af ned-sættelsen på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse af de regionale regnskaber.Stk. 5.Økonomi- og indenrigsministeren foretager en endelig opgørelse og afregning af ned-sættelsen på grundlag af regionernes revisionspåtegnede regnskaber.Stk. 6.Nedsættelsen afregnes i månederne oktober, november og december i tilskudsåret.Stk. 7.Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler for opgørelse og afregning afnedsættelsen, herunder om indhentelse af særlige revisionserklæringer vedrørende regnskabsaflæg-gelsen og om de nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab.”
§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og medtilskudsåret 2013.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Gældende ret2.2. Regeringens overvejelser og forslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer mv.9. Sammenfattende skema
1. IndledningFor at understøtte, at de offentlige finanser udvikler sig i overensstemmelse med målsætningerne ogprioriteringerne i 2020-planen, herunder strukturel balance på de offentlige finanser i 2020, er derbehov for en strammere udgiftsstyring. Det skal endvidere sikres, at Danmark efterlever kravene iEU’s Vækst- og Stabilitetspagt om ikke at have underskud på mere end 3 pct. af BNP samt krav iden kommende internationale aftale om finanspolitik (Fiscal Compact) om bl.a. en grænse for detstrukturelle underskud på 0,5 pct. af BNP.Regeringen ønsker derfor med såvel dette lovforslag som det samtidigt fremsatte lovforslag om enbudgetlov, herunder flerårige udgiftslofter, at foretage en samlet styrkelse af styringen af de offent-lige udgifter.Formålet med nærværende lovforslag er at styrke den enkelte regions incitamenter til at overholdede samlede økonomiske rammer for regionerne. Ordningen indebærer, at der indføres et permanentsystem for effektive sanktioner over for regionerne ved overskridelse af budgetterne. Den foreslåe-de ordning vil første gang have virkning for 2012, således at overskridelser for 2012 vil medføre entilskudsnedsættelse i 2013.De stramme økonomiske rammer for de kommende år vil øge nødvendigheden af at effektivisereden regionale opgaveløsning og anspore til bedre ressourceanvendelse.
2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Gældende retRegionerne modtager hvert år et generelt tilskud fra staten til finansiering af sundhedsområdet og ettilskud til finansiering af udviklingsområdet.
3
Tilskuddene fastsættes af finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg. Tilskud-dene fordeles af økonomi- og indenrigsministeren til regionerne i forhold til den enkelte regionsandel af det samlede udgiftsbehov på det pågældende område.2.2. Regeringens overvejelser og forslagSom led i genopretningen af den offentlige økonomi er det centralt, at regionerne respekterer deøkonomiske rammer, der er aftalt. Det betyder, at regionerne skal budgettere inden for de forudsatteudgiftsrammer, og at de herefter skal overholde de vedtagne budgetter. De aftalte udgiftsrammer forregionerne sker med udgangspunkt i den udgiftsbaserede opgørelse af de regionale budgetter ogregnskaber. Bestemmelserne i denne lov baseres derfor også på den udgiftsbaserede opgørelse.Med henblik på at styrke regionernes incitamenter til ibudgetsituationenat overholde de forudsatteudgiftsrammer, foreslås det, at en andel af statens samlede bloktilskud til regionerne på op til 1 mia.kr. gøres betinget af, at regionerne budgetterer driftsudgifterne i overensstemmelse med de forudsat-te rammer. Den betingede andel af bloktilskuddet på 1 mia. kr. fordeles forholdsmæssigt på tilskud-dene til sundhedsområdet og udviklingsområdet i forhold til størrelsen af bloktilskuddene på hvertaf de to områder.Det foreslås tilsvarende, at en andel på op til 0,5 mia. kr. af bloktilskuddet gøres betinget af, at regi-onerne budgetterer deres bruttoanlægsudgifter i overensstemmelse med de forudsatte rammer.Det foreslås videre, at økonomi- og indenrigsministeren får en bemyndigelse til at træffe beslutningom fordelingen af dette betingede bloktilskud vedrørende nettodriftsudgifterne. Formålet er, at i ensituation, hvor regionernes budgetter overskrider rammerne, således at det betingede bloktilskudikke fuldt ud kan udbetales, er der mulighed for at gøre udbetalingen af det betingende bloktilskudmere individuel. Den foreslåede ordning indebærer, at der i det enkelte år kan foretages en konkretvurdering af baggrunden for, at regionernes budgetter i det pågældende år samlet overskrider deforudsatte rammer. På grundlag af denne vurdering træffer økonomi- og indenrigsministeren beslut-ning om, hvorvidt den delvise udbetaling af det betingede bloktilskud skal foretages kollektivt tilalle regioner, efter individuelle kriterier eller som en kombination.Forslaget indebærer endvidere iregnskabssituationen,at hvis de regionale regnskabsmæssigt bog-førte nettodriftsudgifter for regionerne på sundhedsområdet eller udviklingsområdet overskrider deaftalte rammer, nedsættes bloktilskuddet i det følgende år tilsvarende. Nedsættelsen vil ske som enkombination af individuelle og kollektive nedsættelser.40 pct. af nedsættelsen vil blive afregnet kollektivt for regionerne under ét som en generel nedsæt-telse af bloktilskuddet, mens 60 pct. vil blive afregnet individuelt for de regioner, som har overskre-det deres budgetter.Ved den endelige opgørelse af de regionale regnskaber, som vil blive foretaget i foråret i året efterregnskabsåret, skal der foretages de nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og regn-skab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter re-gionernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for ændrede forudsæt-ninger om pris- og lønudviklingen i den regionale sektor.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4
Lovforslaget er fremsat med henblik på at forbedre styringen af regionernes udgifter. Idet lovforsla-get vil medføre en bedre udgiftsstyring, forventes lovforslaget ikke at have administrative konse-kvenser. Lovforslaget vil tilskynde regionerne til at budgettere inden for de aftalte rammer og heref-ter overholde deres budgetter. Hvis det er tilfældet, vil der ikke ske nedsættelse af bloktilskuddetefter de foreslåede bestemmelser.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været i høring hos Danske Regioner.
9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser / min- Negative konsekvenser / mer-dreudgifterudgifterØkonomiske konsekvenser for Lovforslaget er fremsat med Ingen.stat, kommuner og regionerhenblik på at forbedre styrin-gen af regionernes udgifter.Administrative konsekvenser IngenIngenfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for Ingen.Ingen.erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingen.Ingen.for erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingen.Ingen.for borgerneMiljømæssige konsekvenserIngen.Ingen.Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
5
Til § 1
Til nr. 1Til stk. 6Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der som noget nyt indføres et betinget bloktilskud forregionerne på samme måde, som der er for kommunerne. Det foreslås, at indføre en to-deling af detbetingede bloktilskud, således at den ene del vedrører nettodriftsudgifterne, mens den anden delvedrører anlægsudgifterne. Bestemmelsen om den del, der vedrører nettodriftsudgifterne, fremgår afden foreslåede bestemmelse i stk. 6, mens den del, der vedrører bruttoanlægsudgifterne fremgår afstk. 7, jf. nedenforRegionerne modtager særskilte bloktilskud til henholdsvis sundhedsområdet og udviklingsområdet.Det betingede bloktilskud vedrørende nettodriftsudgifterne udgør i alt 1 mia. kr. og fordeles for-holdsmæssigt på tilskuddene til sundhedsområdet og udviklingsområdet i forhold til størrelsen afbloktilskuddene på hvert af de to områder.Den foreslåede ordning med det betingede bloktilskud betyder, at den betingede del af bloktilskud-det ikke udbetales fra starten af tilskudsåret. Beslutning om udbetaling træffes først, når det ud fraDanmarks Statistiks opgørelse af regionernes budgetter kan konstateres, hvorvidt regionerne harbudgetteret nettodriftsudgifterne inden for rammerne. Rammerne fastlægges af økonomi- og inden-rigsministeren. Hvis regionerne budgetterer i overensstemmelse med rammerne, udbetales tilskud-det fuldt ud. Men hvis regionernes budgetter skulle overskride rammerne, kan finansministeren be-slutte, at det betingede bloktilskud ikke eller kun delvis udbetales. Der bliver således i dette tilfældetale om en hel eller delvis modregning i det betingede bloktilskud.Det foreslås videre, at økonomi- og indenrigsministeren får en bemyndigelse til at kunne træffe be-slutning om modregningen i det såkaldte betingede bloktilskud. Formålet er, at i en situation, hvorregionernes budgetter overskrider rammerne, således at det betingede bloktilskud ikke fuldt ud kanudbetales, er der mulighed for at gøre udbetalingen af det betingende bloktilskud mere individuel.Den foreslåede ordning indebærer, at der i det enkelte år kan foretages en konkret vurdering af bag-grunden for, at regionernes budgetter for nettodriftsudgifterne i det pågældende år overskrider deforudsatte rammer. På grundlag af denne vurdering træffer økonomi- og indenrigsministeren beslut-ning om, hvorvidt modregningen i det betingede bloktilskud skal foretages kollektivt til alle regio-ner, efter individuelle kriterier eller som en kombination.På baggrund af de vedtagne budgetter beslutter økonomi- og indenrigsministeren, hvor stor vægtder skal lægges på det individuelle element i modregningen. Der forudsættes i den forbindelse føl-gende muligheder:Modregningen gøres 100 pct. individuel.50 pct. af modregningen gøres individuel og 50 pct. gøres kollektiv.Modregningen gøres 100 pct. kollektiv.I de tilfælde, hvor der træffes beslutning om en helt eller delvist individuel modregning i det betin-gede bloktilskud, vil grundlaget for vurdering af den enkelte regions budget være følgende kriterier:Vækst i den enkelte regions budget i forhold til budgettet fra året før.
6
Udviklingen i den enkelte regions befolkning og udgiftsbehov.Hvis der bliver tale om en anvendelse et individuelt grundlag for modregningen vil dette grundlagblive offentliggjort, bl.a. med henblik på at den enkelte region vil kunne efterregne grundlaget.Hvis en sanktion gøres helt eller delvist individuel, foreslås det, at økonomi- og indenrigsministerenorienterer Folketingets Finansudvalg om størrelsen og fordelingen af tilskuddet, herunder om bag-grunden for den valgte fordeling.Til stk. 7Forslaget indebærer, at der indføres mulighed for at gøre op til 0,5 mia. kr. af bloktilskuddet betin-get af, at regionerne budgetterer deres bruttoanlægsudgifter inden for en eventuelt fastsat ramme.Det bemærkes, at den sidste del kun er relevant i de år, hvor der fastsættes en ramme for de regiona-le bruttoanlægsudgifter.Det betingede bloktilskud vedrørende bruttoanlægsudgifterne fordeles forholdsmæssigt på tilskud-dene til sundhedsområdet og udviklingsområdet i forhold til størrelsen af bloktilskuddene på hvertaf de to områder.En eventuel nedsættelse af bloktilskuddet efter denne bestemmelse vil blive fordelt på alle regioneri forhold til den enkelte regions andel af det samlede udgiftsbehov, jf. bestemmelserne i § 3, stk. 5.
Til nr. 2Til § 5 aDen foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at hvis regionernes udgifter for sundhedsområdeteller udviklingsområdet for et år overskrider det korrigerede budget for nettodriftsudgifterne for detpågældende år, vil bloktilskuddet for det følgende år blive nedsat tilsvarende.Reglerne for korrektion af det samlede budget for regionerne under ét fremgår af stk. 2. Bestemmel-sen giver mulighed for, at der kan opgøres et korrektionsbeløb, som udgør forskellen mellem regio-nernes budgetterede nettodriftsudgifter og en af økonomi- og indenrigsministeren forudsat rammefor nettodriftsudgifterne på det pågældende område.Det foreslås videre, at der ved den endelige opgørelse af de regionale regnskaber skal foretages denødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og regnskab. Der skal korrigeres for eventu-elle ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter regionernes budgetlægning. Endviderekan der bl.a. være tale om korrektioner for ændrede forudsætninger om pris- og lønudviklingen iden regionale sektor.Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indebærer, at nedsættelsen af de regionale bloktilskud efter stk.1 beregnes og fordeles af økonomi- og indenrigsministeren. Det foreslås, at 40 pct. af den beregne-de nedsættelse efter stk. 1 fordeles på alle regioner i forhold til den enkelte regions andel af detsamlede udgiftsbehov på det pågældende område. Det vil sige, at der er tale om en kollektiv nedsæt-telse for alle regioner.
7
Det foreslås videre, at 60 pct. af den beregnede nedsættelse efter stk. 1 fordeles mellem de regioner,som har overskredet deres korrigerede budget på området for det pågældende år. Denne del af ned-sættelsen fordeles på disse regioner i forhold til den enkelte regions andel af den samlede overskri-delse af de korrigerede budgetter. I denne beregning indgår kun de regioner, som har overskredetderes korrigerede budget for det pågældende år. Korrektionen af den enkelte regions budget inde-bærer, at der korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennemført efter regi-onernes budgetlægning. Endvidere kan der bl.a. være tale om korrektioner for ændrede forudsæt-ninger om pris- og lønudviklingen i den regionale sektor.Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i stk. 4, at økonomi- og indenrigsministeren foretager enforeløbig opgørelse af nedsættelsen beregnet på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse af regio-nernes regnskaber for året før tilskudsåret, som foreligger i maj i tilskudsåret. Nedsættelsen vil bliveudmeldt til regionerne sammen med udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb ultimo juni i til-skudsåret. Der vil dog herefter kunne ske ændringer, såfremt revisionens bemærkninger til de regi-onale regnskaber giver anledning hertil, jf. stk. 5 nedenfor.Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 indebærer, at økonomi- og indenrigsministeren foretager enendelig opgørelse og afregning af nedsættelsen på grundlag af regionernes revisionspåtegnede regn-skaber. Det betyder, at der vil kunne ske ændringer i den foreløbige opgørelse, som vil blive foreta-get på grundlag af Danmarks Statistisk opgørelse af de regionale regnskaber, jf. ovenfor, såfremtrevisionens bemærkninger giver anledning hertil.Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i stk. 6, at nedsættelsen af det regionale bloktilskud foret tilskudsår vil blive afregnet med regionerne i de sidste tre måneder af året, det vil sige samtidigmed den såkaldte midtvejsregulering af bloktilskuddet.Den foreslåede bestemmelse i stk. 7 indeholder en bemyndigelse til økonomi- og indenrigsministe-ren til at fastsætte regler om opgørelsen af de nødvendige korrektioner ved sammenligning af bud-get og regnskab. Der skal korrigeres for eventuelle ændringer i regler og opgaver, som er gennem-ført efter regionernes budgetlægning. Endvidere kan der være tale om korrektioner for ændrede for-udsætninger om pris- og lønudviklingen i den regionale sektor.Opgørelse af nedsættelsen vil efter forslaget blive foretaget på grundlag af regionernes revisionspå-tegnede regnskaber for det pågældende år. Økonomi- og indenrigsministeren kan i den forbindelsefastsætte nærmere regler om afgivelse og indberetning af revisionspåtegnede regnskaber for de re-gionale sundhedsudgifter.
Til § 2Bestemmelsen fastsætter, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Lovenhar virkning fra og med tilskudsåret 2013. Det vil sige, at loven første gang har virkning for til-skudsåret 2013. Der kan i følgende to situationer ske nedsættelse af bloktilskuddet for 2013 efterdenne lov: hvis regionernes budgetter for 2013 overstiger det forudsatte niveau, eller hvis det i 2013konstateres, at regionernes udgifter for 2012 har oversteget de korrigerede budgetter for 2012.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1
I lov om regionernes finansiering, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 797 af 27. juni 2011, foretagesfølgende ændringer:§ 3.Staten yder et årligt tilskud til regio-nerne til finansiering af sundhedsområdet og etårligt tilskud til finansiering af de regionaleudviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1, nr. 1 og 2.Tilskuddet til hvert af områderne fastsættes affinansministeren med tilslutning fra Folketin-gets Finansudvalg.Stk. 2.Tilskuddet fastsættes som summenaf1) det foregående års tilskud med tillæg ellerfradrag som følge af engangsreguleringer ogop- og efterreguleringer,2) regulering for den forventede pris- og løn-udvikling i den regionale sektor fra det fore-gående år til tilskudsåret,3) regionale mer- eller mindreudgifter somfølge af ændringer i udgifts- og opgavefor-delingen mellem staten, kommunerne og re-gionerne i tilskudsåret,4) regionale mer- eller mindreudgifter somfølge af ændringer i den bindende statsligeregulering af regionernes virksomhed i til-skudsåret og5) reguleringer af tilskuddet i henhold til § 11.Stk. 3.Finansministeren kan med Finans-udvalgets tilslutning forhøje eller reducere dettilskud, der fastsættes i medfør af stk. 2, hvishensynet til en balanceret udvikling i den regi-onale økonomi taler herfor.Stk. 4.Finansministeren kan med Finans-udvalgets tilslutning ændre tilskuddet for til-skudsåret, hvis der sker ændringer i de forhold,der er omtalt i stk. 2 og 3.Stk. 5.Det årlige tilskud på hvert af de to
9
områder fordeles af indenrigs- og sundhedsmi-nisteren. Hvert af tilskuddene fordeles i forholdtil den enkelte regions andel af det samlederegionale udgiftsbehov på området, jf. §§ 4 og5.1.I§ 3indsættes som nye stk.:”Stk.6.Finansministeren kan beslutte, at enandel på op til 1 mia. kr. af statens samledetilskud til sundhedsområdet og udviklingsom-rådet efter stk. 1 kun udbetales til regionerne,hvis regionernes budgetterede nettodriftsudgif-ter for tilskudsåret efter finansministerens vur-dering svarer til de forudsætninger, der har lig-get til grund for fastsættelsen af tilskuddet. Dennævnte andel på 1 mia. kr. fordeles på de toområder i forhold til størrelsen af statens til-skud til sundhedsområdet og udviklingsområ-det efter stk. 1. Økonomi- og indenrigsministe-ren kan træffe beslutning om fordelingen mel-lem regionerne af den i 1. pkt. nævnte andel aftilskuddet. Hvis den i 1. pkt. nævnte andel aftilskuddet ikke udbetales fuldt ud til regionernefordelt efter den enkelte regions andel af ud-giftsbehovet på området, orienterer økonomi-og indenrigsministeren Finansudvalget omstørrelsen og fordelingen af det udbetalte til-skud.Stk. 7.Finansministeren kan beslutte, at enandel af tilskuddet på op til 0,5 mia. kr. kunudbetales til regionerne, hvis regionernes bud-getterede anlægsudgifter for tilskudsåret efterfinansministerens vurdering svarer til de forud-sætninger, der har ligget til grund for fastsæt-telsen af tilskuddet. Den nævnte andel på 1mia. kr. fordeles på de to områder i forhold tilstørrelsen af statens tilskud til sundhedsområ-det og udviklingsområdet efter stk. 1.”
2.Efter § 5 indsættes før afsnittet med over-skriften ”Udviklingsbidrag fra kommunerne”:”§5 a.Økonomi- og indenrigsministerennedsætter statens tilskud til regionerne for til-skudsåret, jf. § 3, hvis regionernes regnskaberfor sundhedsområdet eller udviklingsområdetfor året før tilskudsåret under ét udviser et høje-re niveau for nettodriftsudgifterne end det bud-
10
getterede niveau, korrigeret efter stk. 2. Ned-sættelsen opgøres for sundhedsområdet og ud-viklingsområdet hver for sig og udgør forskel-len mellem de regnskabsførte og de korrigeredebudgetterede nettodriftsudgifter for det pågæl-dende år.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministerenkan indregne et korrektionsbeløb i opgørelsenaf regionernes samlede budgetterede netto-driftsudgifter, såfremt de budgetterede netto-driftsudgifter er lavere end en af økonomi- ogindenrigsministeren fastsat ramme. Der korri-geres endvidere for ændrede forudsætninger frabudget til regnskab.Stk. 3.Nedsættelsen efter stk. 1 opgøresog fordeles mellem regionerne af økonomi- ogindenrigsministeren. 40 pct. af nedsættelsenfordeles mellem alle regioner i forhold til denenkelte regions andel af det samlede udgiftsbe-hov på området. 60 pct. af nedsættelsen forde-les mellem de regioner, hvis regnskabsførtenettodriftsudgifter overstiger det korrigeredebudget for året før tilskudsåret. Nedsættelsenefter 3. pkt. fordeles på disse regioner i forholdtil den enkelte regions andel af den samledeoverskridelse af de korrigerede budgetter for deregioner, hvor de regnskabsførte nettodriftsud-gifter overstiger de korrigerede budgetter. Kor-rektionen af de enkelte regioners budgetter fo-retages på baggrund af ændrede forudsætningerfra budget til regnskab.Stk. 4.Økonomi- og indenrigsministerenforetager en foreløbig opgørelse og afregningaf nedsættelsen på grundlag af Danmarks Stati-stiks opgørelse af de regionale regnskaber.Stk. 5.Økonomi- og indenrigsministerenforetager en endelig opgørelse og afregning afnedsættelsen på grundlag af regionernes revisi-onspåtegnede regnskaber.Stk. 6.Nedsættelsen afregnes i månederneoktober, november og december i tilskudsåret.Stk. 7.Økonomi- og indenrigsministerenkan fastsætte regler for opgørelse og afregningaf nedsættelsen, herunder om indhentelse afsærlige revisionserklæringer vedrørende regn-skabsaflæggelsen og om de nødvendige korrek-tioner ved sammenligning af budget og regn-skab.”
11
12