Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1097355_0001.png
1097355_0002.png
1097355_0003.png
1097355_0004.png
1097355_0005.png
1097355_0006.png
1097355_0007.png
Fremsat den {FREMSAT} af økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og DetMiljøøkonomiske Råd(Det Økonomiske Råds løbende vurdering af dansk finans- og udgiftspolitik)§1I lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1054 af 21.august 2007, foretages følgende ændringer:1.Efter§ 1, stk 1,indsættes som nyt stykke:»Stk.2.Det Økonomiske Råd skal herunder årligt vurdere holdbarheden i de langsigtede offentligefinanser, den mellemfristede udvikling i den offentlige saldo samt vurdere, om de vedtagneudgiftslofter er afstemt med de finanspolitiske målsætninger for de offentlige finanser, givet dereformer og finansieringsinitiativer mv., som er besluttet af et flertal i Folketinget. Det ØkonomiskeRåd skal endvidere vurdere, om de vedtagne udgiftslofter overholdes såvel i planlægningsfasen,som når regnskabet foreligger.«2.I§ 4, stk. 2,ændres »sekretariatschef« til: »direktør«.3.I§ 4, stk. 3,ændres »sekretariatschefen« til: »direktøren«.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. IndledningDet Økonomiske Råd blev oprettet ved lov nr. 302 af 5. september 1962 om økonomisksamordning. Det Økonomiske Råds centrale virke er at vurdere den økonomiske udvikling på kortog langt sigt og gennemføre analyser af strukturelle forhold i økonomien. Det Økonomiske Rådledes af et uafhængigt formandskab på fire nationaløkonomer, der har ansvar for analyserne ogfremlæggelsen af disse. I Det Økonomiske Råd sidder herudover indtil 22 medlemmer bestående afrepræsentanterforregeringen,arbejdsgiverorganisationer,lønmodtagerorganisationer,interesseorganisationer samt særligt sagkyndige. Formandskabet betjenes af et sekretariat.Bemandingen af sekretariatet er et anliggende for sekretariatets ledelse, herunder at sikre, at der erde fornødne kompetencer til at løfte arbejdsopgaverne.Ved lovændringen i 1994 fik Det Økonomiske Råd også til opgave at belyse miljøområdet, jf.lovbekendtgørelse nr. 480 af 3. juni 1994 om økonomiske samordning. Ved den seneste lovændringi 2007 blev miljøområdet styrket ved oprettelsen af Det Miljøøkonomiske Råd, jf. lov nr. 574 af 6.juni 2007 om ændring af lov om økonomisk samordning. De to råd ledes af det sammeformandskab. Lovforslaget vedrører ikke rådenes virke på miljøområdet.Finansministeren fremsætter ifølge lovprogrammet for 2011-12 forslag til lov om udgiftslofter iforåret 2012. I forslag til lov om udgiftslover foreslås det, at udgiftslofterne skal besluttes afFolketinget og sætte klare grænser for de offentlige udgifter fire år frem i tiden. Lofterne skal sikre,at de faktiske udgifter år for år holder sig inden for de planlagte.Med lovforslag om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd foreslåsdet, at Det Økonomiske Råd får til opgave at foretage en årlig vurdering af, om udgiftslofterneoverholdes.Der er tale et område, som i forvejen delvis dækkes af Det Økonomiske Råds arbejde, men medlovforslaget foreslås det mere konkret, at det Det Økonomiske Råd tilføres opgaven årligt at vurdereholdbarheden i de langsigtede offentlige finanser, den mellemfristede udvikling i den offentligesaldo, herunder udviklingen i den strukturelle saldo, samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter erafstemt med de finanspolitiske målsætninger for de offentlige finanser, givet de reformer ogfinansieringsinitiativer mv., som er besluttet af et flertal i Folketinget. Denne vurdering skal skeunder iagttagelse af den usikkerhed, der er i denne type vurdering. Som en del af opgaven skal DetØkonomiske Råd vurdere, om de vedtagne udgiftslofter overholdes såvel i planlægningsfasen, somnår regnskabet foreligger.Forslaget om en uafhængig, løbende vurdering af den førte finans- og udgiftspolitik skal ses i lysetaf tilsvarende konstruktioner i udlandet, herunder Det Finanspolitiska Rådet i Sverige, som blevnedsat i august 2007. Det Finanspolitiska Rådet har til opgave i en årlig rapport at følge op påfinanspolitikkens indretning i forhold til at nå de opstillede mål for de offentlige finanser ogudgiftsloftet. Det Økonomiske Råd har i forvejen mange lighedstræk med Det Finanspolitiska Rådet
i Sverige og vurderes at have den faglige og akademiske tyngde, der kræves for at foretagetroværdige og uafhængige vurderinger af regeringens finans- og udgiftspolitik. Det ØkonomiskeRåd har tillige de institutionelle rammer, der gør institutionen velegnet til at varetage den opgave,der følger med lovforslaget.I medlemsstatslig traktat om finanspagten henvises til EU-Kommissionens forslag af 23.11.2011 tilforordning om, at medlemsstaterne etablerer et uafhængigt finansråd til overvågning affinanspolitiske regler vedrørende budgetsaldoen. Med lovforslag til ændring af lov om DetØkonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd får Det Økonomiske Råd denne rolle.Det Økonomiske Råds øvrige opgaver, hidtidige funktion og sammensætning forbliver i øvrigtuændret. Det Økonomiske Råds centrale virke vil fortsat være at vurdere den økonomiske udviklingpå kort og langt sigt og gennemføre analyser af strukturelle forhold i økonomien. Det ØkonomiskeRåds anbefalinger til den økonomiske politik pålægges ikke begrænsninger som følge aflovforslaget.2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeDe Økonomiske Råds Sekretariat er på finansloven for 2012 tilført en merbevilling på 4 mio. kr.med henblik på en styrket vurdering af finans- og udgiftspolitikken. Der er således allerede tagethøjde for finansiering af lovforslaget.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.4. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget har ikke konsekvenser i forhold til EU-retten.7. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt til høring hos Beskæftigelsesministeriet, Danmarks Nationalbank,Danske Regioner, Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet, Formandskabet for DeØkonomiske Råd, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, KL, Klima-, Energi- ogBygningsministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig ogLanddistrikter, Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet forLigestilling og Kirke, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Rigsrevisionen, Skatteministeriet,Social- og Integrationsministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet og Udenrigsministeriet.
8. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterIngenIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrativekonsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget har ikke konsekvenser i forhold til EU-retten.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1:Lovforslaget foreslår, at Det Økonomiske Råd tilføres en ny opgave med årligt at vurdereholdbarheden i de langsigtede offentlige finanser, den mellemfristede udvikling i den offentligesaldo samt vurdere, om de vedtagne udgiftslofter er afstemt med de finanspolitiske målsætninger forde offentlige finanser, givet de reformer og finansieringsinitiativer mv., som er besluttet af et flertali Folketinget. I vurderingen af udgiftslofterne skal der tages hensyn til den type usikkerhed, der er idenne type vurdering. Det vil sige, at afvigelser skal være tydelige, før det giver anledning tilanbefalinger om at ændre lofterne. Som en del af opgaven skal Det Økonomiske Råd vurdere, omudgiftslofterne overholdes såvel i planlægningsfasen, som når regnskabet foreligger.Arbejdet forbundet med vurderingen af finanspolitikken og udgiftsloftene tilrettelægges og udføresi De Økonomiske Råds Sekretariat og afrapporteres som en del af et eller flere af formandskabetsdiskussionsoplæg til de halvårlige møder i Det Økonomiske Råd. Disse redegørelser suppleres meden uddybning i form af en afrapportering af den udførte analyse. Uddybningen skal ikkefremlægges til diskussion i Det Økonomiske Råd. For at udføre arbejdet vil sekretariatet få adgangtil de ressourcer og data mv., som er nødvendige for at løfte opgaven.Der henvises i øvrigt til de almindelige bestemmerlser.Til nr. 2 og 3Det foreslås i§ 4, stk.2ogstk. 3at ændre titlen »sekretariatschef(en)« til »direktør(en)«.Lovforslaget tilsigter at modernisere titlen på lederen af sekretariatet for De Økonomiske Råd tildirektør, hvilket svarer til stillingsbenævnelsen for ledere på tilsvarende niveau i det offentlige.Til § 2
Lovforslagets bestemmelse om ikrafttrædelse den 1. januar 2014 skal ses i lyset af den næresammenhæng mellem dette lovforslag og lovforslaget om udgiftslofter.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt gældende lovGældende formuleringLovforslaget§ 1.I lov om Det ØkonomiskeRåd og Det Miljøøkonomiske Råd,jf. lovbekendtgørelse nr. 1054 af21. august 2007, foretagesfølgende ændringer:1.Efter§ 1indsættes som nytstykke:»Stk.2.Det Økonomiske Rådskal herunder årligt vurdereholdbarheden i de langsigtedeoffentligefinanser,denmellemfristede udvikling i denoffentlige saldo samt vurdere, omdet vedtagne udgiftsloft er afstemtmeddefinanspolitiskemålsætninger for de offentligefinanser, givet de reformer ogfinansieringsinitiativer mv., som erbesluttet af et flertal i Folketinget.Rådet skal endvidere vurdere, omdet vedtagne udgiftsloft overholdessåvel i planlægningsfasen, som nårregnskabet foreligger.«Stk. 2.Den daglige ledelse af2.I§ 4, stk. 2,ændressekretariatet forestås af en »sekretariatschef« til: »direktør«.sekretariatschef. Denne udnævnesaf økonomi- og erhvervsministerenefter indstilling af formandskabet.Den pågældende må ikke væremedlem af Folketinget og skalværeuafhængigaferhvervsvirksomheder,aferhvervslivets og arbejdsmarkedetsorganisationersamtafmiljøorganisationer.Stk.3.Detpåhviler3.I§ 4, stk.sekretariatschefen at holde kontakt »sekretariatschefen«3,ændrestil:
Gældende formulering
Lovforslaget
med andre danske institutioner, der »direktøren«.driverøkonomisk,herundermiljøøkonomisk forskning, medhenblikatundgå,atsekretariatetiværksætterundersøgelser, som foretages ellerallerede er foretaget af andre.