Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 79
Offentligt
Økonomi- og IndenrigsministerietKommunaljuraJ.nr. 1102845Dok. nr. 861396Dato 14. marts 2012
Forslag tilLov om ændring af lov om forpligtende kommunale samarbejder og lovom ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløs-ning og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder(Dispensationsmuligheder og øgede muligheder for at udpege nye forpligtendekommunale samarbejder)§1I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf. lovbekendtgørelse nr. 50 af15. januar 2010, som ændret ved § 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011, foretagesfølgende ændring:1.Efter § 11 indsættes:”§ 11 a.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter ansøgning fra kommu-nalbestyrelser, der indgår i en gruppe af kommuner udpeget efter § 2, stk. 1, ogefter forhandling med vedkommende minister tillade, at de ansøgende kom-munalbestyrelsers samarbejde efter denne lov omfatter andre kommunale op-gaver end dem, der er nævnt i § 1, stk. 2. Økonomi- og indenrigsministerenudpeger, hvilken kommunalbestyrelse der skal varetage udøvelsen af opgaver-ne på vegne af den eller de øvrige kommunalbestyrelser.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter ansøgning fra kom-munalbestyrelser, der indgår i en gruppe af kommuner udpeget efter § 2, stk. 1,og efter forhandling med vedkommende minister tillade, at samarbejde efterdenne lov ikke omfatter opgaver, der er nævnt i § 1, stk. 2.Stk. 3.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter inddragelse afkommunalbestyrelserne i de berørte kommuner fastsætte vilkår for tilladelserefter stk. 1 og 2, herunder om ikrafttræden og ophør af den opgavefordeling,som følger af tilladelserne, om offentliggørelse heraf, om overførsel af ansattemellem kommuner som følge af ikrafttræden og ophør af en sådan opgavefor-deling samt om overførte ansattes rettigheder i forbindelse hermed.”§2I lov nr. 382 af 3. maj 2006 om ændringer af landets inddeling i kommuner ogregioner og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale samarbej-der foretages følgende ændring:1.I§ 7, stk. 3,indsættes som2. pkt.:”Der kan efter stk. 1 udpeges grupper afkommuner, som ikke er geografisk sammenhængende.”
Side1af20Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
§3Loven træder i kraft den 1. juli 2012.
§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 2 af 20c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse:1.2.3.3.1.IndledningBaggrunden for lovforslagetLovforslagets indholdDispensationsmuligheder3.1.1.Dispensation til at inddrage flere opgaver i samarbejdet3.1.2.Dispensation til at undtage opgaver fra samarbejdet3.1.3.Vilkår for meddelelse af dispensationØgede muligheder for at udpege nye forpligtende kommunale samarbejderØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige m.v.Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationerSammenfattende skema1. IndledningEfter lovforslaget gives økonomi- og indenrigsministeren mulighed for efterforhandling med vedkommende minister at meddele kommuner i forpligtendekommunale samarbejder dispensation fra visse af de regler, som ellers gælderfor kommunerne i disse samarbejder. Endvidere gives ministeren øgede mulig-heder for i forbindelse med ophævelse af eksisterende forpligtende samarbejderat udpege nye samarbejder. Om baggrunden for forslaget henvises til afsnit 2.Det foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren gives mulighed for at tillade,at kommuner i et forpligtende samarbejde kan samarbejde efter loven om op-gaveområder, der ellers ikke er omfattet af lov om forpligtende kommunalesamarbejder. Dette kræver enighed mellem de kommuner, som vil udvide sam-arbejdet. Der henvises til afsnit 3.1.1. og 3.1.3.Det foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren gives mulighed for at tillade,at opgaver, der er omfattet af lov om forpligtende kommunale samarbejder,undtages fra et forpligtende kommunalt samarbejde, så kommunerne i samar-bejdet udfører opgaverne på egne vegne (hjemtagelse). Dette kræver enighed imellem den delegerende kommune i samarbejdet, som ønsker at hjemtage op-gaverne, og den kommune i samarbejdet, som udfører opgaverne på førstnævn-te kommunes vegne. Der henvises til afsnit 3.1.2. og 3.1.3.Endelig foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren ved udpegelse af nyeforpligtende kommunale samarbejder kan udpege kommuner, der ikke er nabo-kommuner. Der skal fortsat gælde et krav om, at samarbejdet mellem de på-gældende kommuner under hensyn til opgavernes art og kommunernes geogra-
3.2.4.5.6.7.8.9.10.
Side 3 af 20c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
fiske placering i forhold til hinanden er hensigtsmæssigt. Der henvises til afsnit3.2.2. Baggrunden for lovforslagetDet var et led i strukturaftalen, der dannede grundlag for kommunalreformen,at kommuner med under ca. 20.000 indbyggere, hvor der ikke var opbakning tilen kommunesammenlægning, som alternativ skulle indgå et forpligtendekommunalt samarbejde med en eller flere kommuner med henblik på at sikreden faglige bæredygtighed for opgavevaretagelsen. Befolkningsgrundlaget i etsådant samarbejde skulle være på mindst ca. 30.000 indbyggere.Det var en forudsætning for den daværende regerings aftale af 3. marts 2005med Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre om denkommunale inddeling pr. 1. januar 2007 (landkortaftalen), at alle kommunerskulle opfylde de nævnte kriterier for faglig bæredygtighed. Som led i aftalenblev udpeget syv forpligtende kommunale samarbejder: Læsø og FrederikshavnKommuner, Samsø, Aarhus og Odder Kommuner, Fanø og Esbjerg Kommu-ner, Langeland og Svendborg Kommuner, Ærø og Svendborg Kommuner,Dragør og Tårnby Kommuner samt Ishøj og Vallensbæk Kommuner. De femførstnævnte samarbejder omfatter kommuner, der udgør en ø. De to sidstnævn-te samarbejder vedrører kun fastlandskommuner.Reglerne om de forpligtende kommunale samarbejder blev fastsat i lov nr. 541af 24. juni 2005, der trådte i kraft samtidig med resten af kommunalreformenden 1. januar 2007. De forpligtende kommunale samarbejder omfatter delstidligere amtskommunale opgaver, som ved kommunalreformen blev overførtfra amtskommunerne til kommunerne, dels opgaver, der også før kommunalre-formen var kommunale, men som har en sådan sammenhæng med de førnævn-te amtskommunale opgaver, at de også må varetages i et forpligtende kommu-nalt samarbejde. I medfør af loven indgår således følgende opgaveområder i deforpligtende kommunale samarbejder:visse opgaver på det sociale område,visse opgaver på natur- og miljøområdet,visse opgaver på specialundervisningsområdet,de kommunale genoptræningsopgaver samthele beskæftigelsesområdet
Loven fastsætter, at samarbejdsformen er pligtmæssig delegation, dvs. at udfø-relsen af opgaven på hvert opgaveområde overlades til én kommune i samar-bejdet, mens den delegerende kommune bevarer ansvaret for opgavevaretagel-sen. Efter loven betaler den delegerende kommune den bemyndigede kommu-nes omkostninger ved udøvelsen af opgaverne.De kommunale samarbejder og opgavefordelingen i samarbejderne er fastsat ibekendtgørelse nr. 656 af 29. juni 2005 om revision af den kommunale og re-gionale inddeling og om forpligtende kommunale samarbejder.
Side 4 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter lovens § 11, stk. 1, meddele di-spensation fra lovens bestemmelser for samarbejder, der omfatter en kommune,der udgør en ø. Der er efter denne bestemmelse med tilslutning fra vedkom-mende fagminister givet dispensation til, at ø-kommunerne i samarbejdernevaretager visse opgaver, som er omfattet af lov om forpligtende samarbejder,på egne vegne. Der findes ingen tilsvarende dispensationsmulighed for de to”fastlandssamarbejder”.Efter lov nr. 382 af 3. maj 2006 om ændringer af landets inddeling i kommunerog regioner og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale samar-bejder kan økonomi- og indenrigsministeren i særlige tilfælde, hvor dette erpåkrævet, træffe beslutning om opløsning af forpligtende kommunale samar-bejder. I den forbindelse skal det påses, at de kommuner, der indgik i samar-bejdet, også efter dets opløsning opfylder de krav til faglig bæredygtighed, somdannede grundlag for den kommunale inddeling som led i kommunalreformen.Ministeren kan til sikring heraf enten foretage ændringer af den kommunaleinddeling eller udpege et nyt forpligtende kommunalt samarbejde. Udpeges etnyt forpligtende samarbejde, skal det i den forbindelse, ligesom det var tilfæl-det i forbindelse med kommunalreformen, påses, at kommunerne i dette nyesamarbejde befolkningsmæssigt og geografisk udgør et hensigtsmæssigt grund-lag for opgavevaretagelsen. Dette indebærer, at det samlede befolkningsgrund-lag i samarbejdet som udgangspunkt skal være mindst ca. 30.000 indbyggere,at hver kommune i samarbejdet skal have fælles grænse med mindst én af deandre kommuner i samarbejdet, dvs. at kun nabokommuner kan samarbejde, ogat kommunerne i øvrigt skal udgøre et geografisk hensigtsmæssigt grundlag forsamarbejdet.Der er nu forløbet mere end fem år siden kommunalreformens ikrafttræden, ogregeringen har fundet det hensigtsmæssigt at tage hensyn til kommunerneserfaring med reglerne om forpligtende kommunale samarbejder. Der er frakommuner, der deltager i forpligtende kommunale samarbejder, fremsat ønskerom på visse punkter at gøre reglerne om samarbejderne mere fleksible.På baggrund af disse ønsker har regeringen den 14. marts 2012 indgået en afta-le med de øvrige partier i landkortaftalen (Venstre, Dansk Folkeparti og DetKonservative Folkeparti) om følgende ændringer af lov om forpligtende kom-munale samarbejder:1. Der etableres hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren kanmeddele kommuner i forpligtende kommunale samarbejder dispensati-on til at udvide samarbejdet med flere opgaver end dem, der er omfattetaf loven.2. Ved udpegningen af nye forpligtende kommunale samarbejder ophævesdet nugældende krav om, at de deltagende kommuner skal være nabo-kommuner. Der gælder fortsat et krav om, at samarbejdet mellem depågældende kommuner under hensyn til opgavernes art og kommuner-nes geografiske placering i forhold til hinanden er hensigtsmæssigt.
Side 5 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
3. Der etableres hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren også kanmeddele fastlandskommuner i forpligtende kommunale samarbejderdispensation til at undtage opgaver omfattet af loven fra det forpligten-de kommunale samarbejde, så kommunerne i samarbejdet varetageropgaverne på egne vegne (hjemtagelse).Regeringen og de øvrige partier i landkortaftalen er samtidig blevet enige om,at der skal ske en opfølgning på udviklingen af priserne i de forpligtende kom-munale samarbejder, der efter loven skal udgøre den udførende kommuneskostpris for udførelsen af opgaverne. Økonomi- og Indenrigsministeriet vilsåledes med hjemmel i § 63 i lov om kommunernes styrelse, når de kommunaleregnskaber for 2012 foreligger, indhente oplysninger om de priser, som de ud-førende kommuner i de forpligtende samarbejder har opkrævet for udførelsenaf opgaverne. Dette vil, når de kommunale regnskaber for 2013 foreligger,blive fulgt op med indhentelse af tilsvarende oplysninger med henblik på atkonstatere prisudviklingen i samarbejderne, og oplysningerne vil blive forelagtforligspartierne. Der vil herefter blive foretaget en tilsvarende opfølgning hvertandet år.Regeringen foreslår i overensstemmelse med aftalens punkt 1 og 3, at der somnærmere beskrevet iafsnit 3.1.gives økonomi- og indenrigsministeren hjem-mel til at tillade de nævnte fravigelser fra de regler, der gælder for kommuner iforpligtende kommunale samarbejder.For at give yderligere muligheder for fleksibilitet for kommuner i forpligtendekommunale samarbejder foreslås det i overensstemmelse med aftalens punkt 2endvidere, at økonomi- og indenrigsministeren ved udpegelsen af nye forplig-tende kommunale samarbejder kan se bort fra kravet om, at kommuner i nyesamarbejder skal være nabokommuner, jf.afsnit 3.2.3. Lovforslagets indhold3.1. DispensationsmulighederMed lovforslaget gives økonomi- og indenrigsministeren mulighed for efteransøgning fra de berørte kommuner på to punkter at fravige de regler, somellers gælder for kommuner, der indgår i et forpligtende kommunalt samarbej-de.Det vil være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om der efter ansøg-ning kan gives dispensation. Økonomi- og indenrigsministeren skal før medde-lelse af dispensation inddrage den relevante fagminister. Herved sikres, at fag-lige hensyn inden for de omhandlede opgaveområder varetages, og at den for-deling af udførelsen af opgaver, som dispensationen indebærer, ud fra et fagligtsynspunkt bliver forsvarlig og hensigtsmæssig.De foreslåede dispensationsbestemmelser vil også gælde for kommuner i for-pligtende kommunale samarbejder, der måtte blive udpeget af økonomi- ogindenrigsministeren efter § 7, stk. 1, i lov nr. 382 af 3. maj 2006 om ændringeraf landets inddeling i kommuner og regioner og udpegelse af forpligtendekommunale samarbejder (grænseinddelingsloven). Kommunerne i sådanne
Side 6 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
samarbejder skal efter den nævnte bestemmelse samarbejde efter reglerne i lovom forpligtende kommunale samarbejder. Med undtagelse af § 2 vedrørendeudpegelsen finder således alle regler i lov om forpligtende kommunale samar-bejder fuldt ud anvendelse for disse nye samarbejder.3.1.1. Dispensation til at inddrage flere opgaver i samarbejdetFor opgaver, som ikke er omfattet af de lovbestemte opgaveområder i de for-pligtende kommunale samarbejder, kan den lokale tilrettelæggelse af opgave-varetagelsen medføre, at det vil være hensigtsmæssigt at varetage disse opgaveri tilknytning til opgaver, som er omfattet af de forpligtende kommunale samar-bejder.Det foreslås derfor, at der gives økonomi- og indenrigsministeren mulighed forat tillade, at kommuner, der indgår i et forpligtende kommunalt samarbejde,kan inddrage opgaver i samarbejdet, som ikke er omfattet af loven.Sådan dispensation skal hvile på frivillighed hos de deltagende kommuner. Endispensationsansøgning skal derfor have støtte fra de kommuner, der skal del-tage i et således udvidet samarbejde, for at kunne imødekommes.Det vil være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om der kan gives di-spensation. En dispensation forudsætter, at den fordeling af udførelsen af opga-ver, som dispensationen indebærer, ud fra et fagligt synspunkt bliver forsvarligog hensigtsmæssig.Samarbejdet om de nye opgaver i henhold til dispensationen sker efter reglernei lov om forpligtende kommunale samarbejder. Dette indebærer bl.a., at dendelegerende kommune bevarer det økonomiske og politiske ansvar for opga-vernes varetagelse og skal betale den bemyndigede kommunes omkostningerved udførelsen af opgaven.Der henvises til det vedlovforslagets § 1 foreslåede § 11 a, stk. 1, i lov omforpligtende kommunale samarbejder.3.1.2. Dispensation til at undtage opgaver fra samarbejdetPå grundlag af ønsker fra kommuner i forpligtende kommunale samarbejderforeslås, at der gives økonomi- og indenrigsministeren mulighed for at tillade,at kommuner i et forpligtende kommunalt samarbejde efter ansøgning kan va-retage udøvelsen af opgaver omfattet af loven på egne vegne (hjemtagelse).Som nærmere beskrevet nedenfor har forslaget alene betydning for forpligtendekommunale samarbejder, derikkeomfatter en kommune, der udgør en ø (fast-landssamarbejder).Hensigten med forslaget er at give mulighed for, at delegerende kommuner iforpligtende kommunale samarbejder selv kan varetage udøvelsen af visse op-gaver. Dette gælder såvel kommuner, der ikke opfylder de krav til faglig bære-dygtighed, som blev fastsat ved kommunalreformen, dvs. som har færre end ca.20.000 indbyggere, som kommuner, der i sig selv opfylder kravene til fagligbæredygtighed. Under hensyn til, at de eksisterende forpligtende kommunale
Side 7 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
fastlandssamarbejder allerede har fungeret i over 5 år med den opgavefordelingmellem de deltagende kommuner, som er fastsat i lovgivningen, må det forven-tes, at dispensationsmuligheden navnlig vil blive søgt anvendt i nye forpligten-de samarbejder. Dette skal også ses i sammenhæng med de øgede mulighederfor at udpege nye forpligtende kommunale samarbejder, som foreslås etableretmed lovforslaget, jf. afsnit 3.2.Det er en forudsætning for, at dispensation kan meddeles, at både den delege-rende og den bemyndigede kommune i samarbejdet tilslutter sig ansøgningenom dispensation til hjemtagelse.Dispensation efter lovforslaget forudsætter derfor en ansøgning, der har støttebåde fra kommunalbestyrelsen i den delegerende kommune i samarbejdet, somønsker at hjemtage opgaver, og fra den kommunalbestyrelse i samarbejdet, somhidtil har varetaget udøvelsen af de pågældende opgaver på den delegerendekommunes vegne.Den nye dispensationshjemmel vil således ikke give mulighed for, at én kom-mune kan hjemtage en opgave imod den samarbejdende kommunes ønske.Herved vil den nye dispensationshjemmel adskille sig fra den dispensations-hjemmel, der i dag gælder for samarbejder, der omfatter en kommune, der ud-gør en ø.Det vil være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om dispensation kanmeddeles.Dispensation forudsætter således, at det i hvert enkelt tilfælde nøje overvejesom det vil være fagligt forsvarligt at give dispensation til, at en kommune, derikke selv opfylder kommunalreformens krav til faglig bæredygtighed, selv kanvaretage udøvelsen af de pågældende opgaver. Baggrunden herfor er, at der vedmeddelelse af tilladelse dispenseres fra de krav til faglig bæredygtighed i opga-vevaretagelsen, som var en del af kommunalreformen, jf. herved afsnit 2 i dealmindelige bemærkninger.Vurderingen af, om hjemtagelse er fagligt forsvarlig, svarer til den vurdering,der foretages i forbindelse med behandlingen af dispensationsansøgninger efter§ 11, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale samarbejder vedrørende hjemta-gelse af opgaver i forpligtende kommunale samarbejder, der omfatter en kom-mune, der udgør en ø. Vurderingen forudsætter ligesom vurderingen af ansøg-ninger efter den gældende lovs § 11, stk. 1, inddragelse af vedkommende fag-minister.Den foreslåede bestemmelse medfører således ingen ændringer i mulighedernefor, at der i samarbejder, der omfatter en kommune, der udgør en ø, kan medde-les dispensation til hjemtagelse. Se bemærkningerne i afsnit 2 i de almindeligebemærkninger om dispensationsbestemmelsen i den gældende lovs § 11, stk. 1.Der henvises til den vedlovforslagets § 1 foreslåede § 11 a, stk. 2, i lov omforpligtende kommunale samarbejder.
Side 8 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
3.1.3. Vilkår for meddelelse af dispensation efter 3.1.1. og 3.1.2.Der vil kunne fastsættes vilkår for en dispensation efter lovforslaget, når dettemå anses for nødvendigt eller hensigtsmæssigt.Alle kommunalbestyrelser i det forpligtende kommunale samarbejde skal ind-drages, forinden vilkårene fastsættes. Økonomi- og indenrigsministeren skalved fastsættelsen af vilkår tage hensyn til de berørte kommunalbestyrelsersindstilling, men det er ikke et krav, at de tilslutter sig vilkårene.Det vil bl.a. kunne være relevant at fastsætte vilkår om ikrafttrædelse og opsi-gelse af den fordeling af udførelsen af opgaver, som følger af dispensationen.Herved sikres, at alle berørte kommuner får tid til at indstille sig på en ny op-gavefordeling, herunder at tilrettelægge deres ressourceanvendelse i overens-stemmelse hermed.Endvidere vil det af hensyn til borgere og virksomheder, der kan blive berørt afden ændrede opgavefordeling som følger af en tilladelse, efter omstændighe-derne kunne være relevant at fastsætte vilkår om offentliggørelse af ikrafttræ-delse og ophør af den fordeling af udførelsen af opgaver, som følger af dispen-sationen.Efter omstændighederne vil det også kunne være relevant at fastsætte vilkår omovertagelse af kommunalt ansatte som følge af en ændret fordeling af udførel-sen af opgaver mellem de kommuner, der berøres af en dispensation, og ombeskyttelse af sådanne ansatte.Der er ikke med lovforslaget tilsigtet en ringere retsstilling for ansatte, deroverføres i forbindelse med en dispensation, end den retsstilling, der gjaldt foransatte, der blev overført mellem kommuner som led i etableringen af et for-pligtende kommunalt samarbejde i forbindelse med kommunalreformen.Der henvises til det vedlovforslagets § 1 foreslåede § 11 a, stk. 3, i lov omforpligtende kommunale samarbejder.3.2. Øgede muligheder for at udpege nye forpligtende kommunale samarbejder.Det foreslås, at der ved en ændring af lov om ændringer af landets inddeling ikommuner og regioner og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommu-nale samarbejder, etableres øgede muligheder for, at økonomi- og indenrigsmi-nisteren i forbindelse med ophævelse af et eksisterende forpligtende kommu-nalt samarbejde kan udpege et nyt samarbejde. Udvidelsen består i, at det gøresmuligt at udpege samarbejder, der omfatter kommuner, som ikke er nabokom-muner.Hensigten hermed er at øge mulighederne for at erstatte forpligtende kommu-nale samarbejder, der ikke fungerer tilfredsstillende, med andre forpligtendekommunale samarbejder, og på denne måde fortsat sikre opfyldelse af det fag-lige bæredygtighedskriterium, som følger af kommunalreformen. Dette kriteri-um anses opfyldt, hvis en kommune selv har mindst ca. 20.000 indbyggere
Side 9 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
eller indgår i et forpligtende kommunalt samarbejde med et befolkningsgrund-lag på mindst ca. 30.000 indbyggere.Lovforslaget ophæver alene kravet om, at alle kommuner i et forpligtendekommunalt samarbejde skal grænse op til én anden kommune i samarbejdet.Det gældende krav om, at samarbejdet mellem kommunerne i det nye samar-bejde under hensyn til opgavernes art og kommunernes geografiske placering iforhold til hinanden skal være hensigtsmæssigt, vil således fortsat gælde.Lovforslaget ændrer således ikke i øvrigt på reglerne i §§ 5-7 i lov om ændrin-ger af landet inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpegningaf forpligtende kommunale samarbejder, der omhandler opløsning af og udpe-gelse af nye forpligtende kommunale samarbejder. Efter disse regler kan øko-nomi- og indenrigsministeren i særlige tilfælde, hvor en sådan beslutning erpåkrævet, ophæve et forpligtende kommunalt samarbejde. Dette kan ske påministerens eget initiativ, men vil typisk ske på initiativ af en eller begge desamarbejdende kommuner, og der skal ved beslutningen tages hensyn til øn-skerne hos de samarbejdende kommuner. Ophævelse af et samarbejde kan kunske, hvis det vurderes, at fortsættelse heraf ikke længere er den mest tilfredsstil-lende måde at opnå den fornødne faglige bæredygtighed. Ved ophævelse af etsamarbejde skal ministeren samtidig træffe beslutning om, hvorledes den for-nødne faglige bæredygtighed for de omfattede kommuner fremover skal sikres.Dette kan ske ved ændringer i den kommunale inddeling eller ved etablering afet nyt forpligtende kommunalt samarbejde. Udpegelse af et nyt forpligtendekommunalt samarbejde kræver – med mindre den kommune, der ønsker atindgå i et nyt forpligtende kommunalt samarbejde, udgør en ø – tilslutning fraalle kommunerne i det nye samarbejde, og det skal sikres, at kommunerne i detnye samarbejde befolkningsmæssigt og geografisk danner et hensigtsmæssigtgrundlag for varetagelsen af de kommunale opgaver.Der henvises til det vedlovforslagets § 2 foreslåede § 7, stk. 3, 2. pkt., i lov omændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning ogudpegelse af forpligtende kommunale samarbejder.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige m.v.Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for kommu-nerne.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 10 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos Aarhus Kommune, Advokatrådet, Akade-mikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Børnerådet,Børns Vilkår, Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks Naturfred-ningsforening, Dansk Byggeri, Danske Handicaporganisationer, Dansk Er-hverv, Danske Patienter, Danske Skoleelever, Danske Ældreråd, Dansk Handi-capforbund, Dansk Industri, Danske Regioner, Dansk Revisorforening, DanskSygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, DESA Dansk Er-hvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Fag og Arbejde, DragørKommune, Esbjerg Kommune, Fanø Kommune, Frederikshavn Kommune,Forbrugerrådet, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Stats-forvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, FTF, Hotel-,restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation, Håndværksrådet, Institutfor Menneskerettigheder, Ishøj Kommune, KL, Kommunale tjenestemænd ogoverenskomstansatte, Kommunernes Revision A/S, Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsen, Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikter-nes Fællesråd, Landsforeningen af Forældre til Børn i Daginstitutioner, Lands-foreningen Ældresagen, Landsorganisationen i Danmark, Langeland Kommu-ne, Læsø Kommune, Odder Kommune, Offentligt Ansattes Organisationer,Organisationen af Selvejende Institutioner, Pårørendegruppen for svage ældre,Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening, Sammenslutning afLandbrugets Arbejdsgiverforeninger, Samsø Kommune, Skole og Samfund,Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet,Svendborg Kommune, Tårnby Kommune, Vallensbæk Kommune, Ældremobi-liseringen samt Ærø Kommune.
Side 11 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
10. Sammenfattende skemaPositivekonsekven- Negativekonsekven-ser/mindre udgifterser/merudgifterØkonomiske konse- Ingenkvenser for det of-fentligeAdministrative kon- Ingensekvenser for detoffentligeØkonomiske konse- Ingenkvenser for erhvervs-livetAdministrative kon- Ingensekvenser for er-hvervslivetAdministrative kon- Ingensekvenser for bor-gerneMiljømæssigesekvenserForholdetrettentilkon- IngenIngen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
EU- Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Side 12 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til § 11 a, stk. 1Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkningerafsnit 2.Ved det foreslåede § 11 a, stk. 1,1. pkt.,i lov om forpligtende kommunalesamarbejder gives økonomi- og indenrigsministeren adgang til efter ansøgningfra kommunalbestyrelser i et forpligtende kommunalt samarbejde og efter for-handling med vedkommende minister at tillade, at de ansøgende kommunerssamarbejde efter lovens regler omfatter andre kommunale opgaver end dem,der er omfattet af lovens § 1, stk. 2. En sådan tilladelse vil kunne omfatte alletyper af kommunale opgaver, herunder opgaver, der indebærer myndighedsud-øvelse.Ansøgningen skal have støtte fra begge eller alle de kommunalbestyrelser, derskal deltage i det udvidede samarbejde. Kommunernes enighed skal omfattespørgsmålet om, hvilken af de samarbejdende kommuner der skal varetageudførelsen af opgaverne på vegne af de øvrige kommuner i samarbejdet, jf.herved 2. pkt. i den foreslåede bestemmelse.Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud i den forstand, at de berørtekommunalbestyrelser skal have taget stilling til ansøgningen om dispensation,før økonomi- og indenrigsministeren skal behandle en sag herom. Det er ikketilstrækkeligt, at der foreligger en ansøgning fra kommunernes administrationeller fra kommunale udvalg.Bestemmelsen giver ikke de ansøgende kommuner en ret til at få dispensationtil at inddrage nye opgaver i samarbejdet. Hvorvidt tilladelse hertil kan medde-les, beror på en vurdering af hensigtsmæssigheden af den ændrede opgavefor-deling, som dispensationen vil indebære. Det beror således på en konkret vur-dering af de enkelte opgaver og opgaveområder, og på de berørte kommunersfaglige kapacitet, hvorvidt og i hvilket omfang tilladelse bør meddeles. Res-sortministeriets udtalelse herom vil blive tillagt væsentlig betydning ved denneafgørelse.At samarbejdet sker efter reglerne i lov om forpligtende kommunale samarbej-der, betyder, at lovens regler for samarbejdets gennemførelse fuldt ud finderanvendelse. Dette gælder lovens § 3 om, at beslutninger, der efter lovgivningenskal træffes af kommunalbestyrelsen i et møde, skal træffes af den delegerendekommunalbestyrelse, § 4 om den delegerende kommunalbestyrelses betaling afden bemyndigede kommunalbestyrelses omkostninger ved opgavernes udførel-se, § 5 om rekurs, § 6 om den delegerende kommunalbestyrelses mulighederfor at omgøre beslutninger truffet af den bemyndigede kommune samt§ 7 om udveksling af oplysninger mellem kommunerne. Det betyder også, atbestemmelserne i lovens §§ 9 og 10 om retsstillingen for ansatte, der overføresmellem kommunerne, finder anvendelse for ansatte, der som følge af en tilla-delse efter den foreslåede § 11 a, stk. 1, 1. pkt., overføres fra den ved tilladel-Side 13 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
sen delegerende til den ved tilladelsen bemyndigede kommune, jf. 2. pkt. i denforeslåede bestemmelse.Ved den foreslåede § 11 a, stk. 1,2. pkt.,i lov om forpligtende kommunalesamarbejder bestemmes, at økonomi- og indenrigsministeren ved meddelelse afdispensation skal udpege, hvilken kommunalbestyrelse i samarbejdet der skalvaretage udøvelsen af de nye opgaver på vegne af den eller de øvrige kommu-nalbestyrelser, som ønsker udvidelsen.Ved bestemmelsen i 2. pkt. sikres det, at der til enhver tid er klarhed over, hvil-ken kommune der skal udføre opgaverne. Det vil ved inddragelse af vedkom-mende ressortminister blive påset, at den fordeling af udførelsen af opgaver,som dispensationen indebærer, ud fra et fagligt synspunkt er hensigtsmæssigOm fastsættelse af vilkår for tilladelse efter bestemmelsen henvises til den fo-reslåede § 11 a, stk. 3, i lov om forpligtende kommunale samarbejder.Til § 11 a, stk. 2Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkningerafsnit 2.Ved den foreslåede bestemmelse gives økonomi- og indenrigsministeren ad-gang til efter forhandling med vedkommende minister at tillade, at samarbejdeefter lov om forpligtende kommunale samarbejder ikke omfatter opgaver,nævnt i lovens § 1, stk. 2.Hensigten med forslaget er at give mulighed for, at delegerende kommuner skalkunne gives tilladelse til selv at varetage udøvelsen af opgaver, der er omfattetaf lov om forpligtende kommunale samarbejder (hjemtagelse). Det er en forud-sætning for, at den delegerende kommune selv kan varetage udøvelsen af op-gaverne, at den bemyndigede kommune i samarbejdet støtter ansøgningen.Tilladelse kan derfor kun meddeles efter ansøgning eller tilslutning fra bådeden delegerende kommune i et forpligtende kommunalt samarbejde, der ønskerat hjemtage opgaver, og den kommune i samarbejdet, som udfører opgaven påden eller de delegerende kommuners vegne.Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud i den forstand, at kommunalbe-styrelserne skal have taget stilling til ansøgningen om dispensation, før økono-mi- og indenrigsministeren skal behandle en sag herom. Det er ikke tilstrække-ligt, at der foreligger en ansøgning fra kommunernes administration eller frakommunale udvalg.Bestemmelsen giver ikke en ret til at få dispensation til at hjemtage opgaveromfattet af et forpligtende kommunalt samarbejde. Hvorvidt tilladelse hertilkan meddeles, beror på en vurdering af, om hjemtagelse er fagligt forsvarlig.Dette omfatter bl.a. en vurdering af hensigtsmæssigheden af den ændrede op-gavefordeling, som dispensationen vil indebære. Det beror således på en kon-kret vurdering af de enkelte opgaver og opgaveområder, og på den hjemtagen-
Side 14 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
de kommunes faglige kapacitet, hvorvidt og i hvilket omfang tilladelse kanmeddeles. Ressortministeriets udtalelse herom vil blive tillagt væsentlig betyd-ning ved denne afgørelse.Vurderingen af, om hjemtagelse er fagligt forsvarlig, svarer til den vurdering,der foretages i forbindelse med behandlingen af dispensationsansøgninger efter§ 11, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale samarbejder vedrørende hjemta-gelse af opgaver i forpligtende kommunale samarbejder, der omfatter en kom-mune, der udgør en ø. Den ved lovforslagets § 1 foreslåede § 11 a, stk. 2, i lovom forpligtende kommunale samarbejder medfører således ingen ændringer imulighederne for, at der i samarbejder, der omfatter en kommune, der udgør enø, kan meddeles dispensation til hjemtagelse.Om fastsættelse af vilkår for tilladelse efter bestemmelsen henvises til den fo-reslåede § 11 a, stk. 3, i lov om forpligtende kommunale samarbejder.Til § 11 a, stk. 3Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at økonomi- og indenrigsministe-ren kan fastsætte vilkår for tilladelser efter den foreslåede § 11 a, stk. 1 og 2, ilov om forpligtende kommunale samarbejder.Bemyndigelsen til at fastsætte vilkår forudsættes udnyttet, hvis og i det omfangdette er nødvendigt eller hensigtsmæssigt ved meddelelsen af den konkretetilladelse.Forud for økonomi- og indenrigsministerens fastsættelse af vilkår efter be-stemmelsen vil der skulle ske en inddragelse af kommunalbestyrelserne i desamarbejdende kommuner.Fastsættelse af vilkår kræver ikke, at kommunalbestyrelserne er enige i, at derskal fastsættes vilkår, eller i vilkårenes indhold, men der vil ved meddelelse aftilladelse og fastsættelse af vilkår blive lagt vægt på, om der er tale om vilkår,som de berørte kommunalbestyrelser kan tilslutte sig.Fastsættelse af vilkår vil kunne ske i forbindelse med meddelelse af tilladelsen.Såfremt et fastsat vilkår senere, f.eks. i forbindelse med ophør af det ved tilla-delsen etablerede samarbejde, anses for uhensigtsmæssigt eller utilstrækkeligt,eller såfremt der ikke tidligere er fastsat vilkår, vil økonomi- og indenrigsmini-steren have mulighed for at supplere eller ændre allerede fastsatte vilkår ellerfastsætte nye vilkår. Også ved fastsættelse af vilkår efter meddelelsen af tilla-delse, må der ske inddragelse af de berørte kommunalbestyrelser, og der måherunder tages de fornødne hensyn til kommunalbestyrelser, der har indrettetsig på de tidligere gældende vilkår.Den foreslåede bestemmelse nævner nogle forhold, som det efter omstændig-hederne vil være nødvendigt eller hensigtsmæssigt at fastsætte vilkår om. Be-stemmelsen indeholder imidlertid ikke en udtømmende angivelse af forhold,der kan træffes bestemmelse om. Det vil bero på tilladelsens indhold og nær-
Side 15 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
mere karakter, hvilke forhold det kan være hensigtsmæssigt eller nødvendigt atfastsætte vilkår om. F.eks. vil det efter omstændighederne være hensigtsmæs-sigt eller nødvendigt at fastsætte vilkår, der særligt vedrører de opgaver, der eromfattet af dispensationen.Samarbejdet efter dispensationer meddelt i henhold til den ved lovforslagets §1 foreslåede § 11 a, stk. 1, i lov om forpligtende kommunale samarbejder, skalefter denne bestemmelse foregå efter lov om forpligtende kommunale samar-bejder. Der kan således ikke efter den foreslåede § 11 a, stk. 3, fastsættes vilkårfor sådanne dispensationer, der fraviger lovens regler om samarbejdets form.Af hensyn til kommunerne vil det ofte være hensigtsmæssigt at fastsætte vilkårom tidspunktet for ikrafttræden af den nye opgavefordeling, som etableres vedtilladelsen efter den foreslåede § 11 a, stk. 1 og 2. Hensigten hermed er at sikre,at kommunerne – både den kommune, der overtager de nye opgaver, og deneller de kommuner, der afgiver opgaver – har den fornødne tid til bl.a. ressour-cemæssigt at indstille sig på den nye situation. Der vil endvidere kunne læggesvægt på, at der skal være den fornødne tid til at gennemføre en procedure foreventuel overførsel af ansatte mellem kommunerne, jf. om vilkår om overførselaf ansatte nærmere nedenfor.Ved tilladelser efter den foreslåede § 11 a, stk. 1 og 2, i lov om forpligtendekommunale samarbejder vil der ud over hensynet til eventuel overførsel afansatte ved fastsættelse af vilkår for ikrafttræden navnlig blive lagt vægt på, atde berørte kommuner er enige om ikrafttrædelsestidspunktet.Tilsvarende vil det af hensyn til de berørte kommuners adgang til at indrette sigpå den opgavefordeling, som vil genindtræde, hvis den meddelte tilladelse ikkelængere udnyttes, ofte være hensigtsmæssigt at fastsætte vilkår om samarbej-dernes ophør eller ophør af udnyttelsen af en dispensation. Også i disse tilfældevil hensynet til eventuelle ansatte, som skal overflyttes, kunne have betydning.Vilkår om ophør af et samarbejde efter en tilladelse vil antagelig oftest mesthensigtsmæssigt kunne fastsættes som varsler for opsigelse af samarbejdet ellerfor udnyttelse af tilladelsen.Det vil kunne være relevant at fastsætte vilkår om, at den ændrede opgavefor-deling mellem kommunerne, som etableres ved tilladelsen og ved et eventuelsenere ophør af dens udnyttelse, skal offentliggøres, så kommunernes borgerefår mulighed for at gøre sig bekendt hermed. Dette vil navnlig være tilfældet,hvor den ændrede opgavefordeling har betydning for, hvilken kommune borge-re eller virksomheder skal rette henvendelse til i kommunale sager. Vilkårenevil kunne omfatte spørgsmål om, hvilken kommune der skal foretage offentlig-gørelsen, og hvordan den skal ske.Ved etableringen af de forpligtende kommunale samarbejder overtog den be-myndigede kommune ansatte, der udelukkende eller helt overvejende var be-skæftiget med varetagelsen af opgaver på det delegerede opgaveområde, jf.herved § 8 i lov om forpligtende kommunale samarbejder. I forbindelse medmeddelelse af tilladelser efter den foreslåede § 11 a, stk. 1 og 2, i lov om for-
Side 16 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
pligtende kommunale samarbejder vil der tilsvarende kunne blive tale om atoverføre ansatte mellem de berørte kommuner. Det vil i givet fald kunne værehensigtsmæssigt at fastsætte vilkår om, hvorvidt der skal ske overførsel af an-satte, og hvordan sådan overførsel skal gennemføres.Ved tilladelser efter den foreslåede § 11 a, stk. 1, i lov om forpligtende kom-munale samarbejder gælder lovens §§ 9 og 10 for de ved tilladelserne etablere-de samarbejder. Dette indebærer, at ansatte, der overføres mellem kommunersom følge af den ændrede opgavefordeling mellem kommunerne efter en sådantilladelse, efter loven har de rettigheder, der følger af de nævnte bestemmelser.Ved tilladelser efter den foreslåede § 11 a, stk. 2, i lov om forpligtende kom-munale samarbejder kan der blive tale om, at den kommune i samarbejdet, somhjemtager opgaver, overtager ansatte i den bemyndigede kommune, som harvaretaget disse opgaver. I vilkårene for en sådan tilladelse vil det i givet faldskulle fastsættes, at bestemmelser svarende til §§ 9 og 10 i lov om forpligtendesamarbejder finder anvendelse ved overførsler af ansatte. Vilkårene vil dog –ligesom ved opløsning af et forpligtende samarbejde efter lov om ændringer aflandets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpegning afforpligtende kommunale samarbejder, jf. denne lovs § 6, kunne tilpasses dekonkrete tilfælde, uden at der herved sker nogen forringelse af de overførteansattes retsstilling.Der er ikke med lovforslaget tilsigtet en ringere retsstilling for ansatte, deroverføres i forbindelse med en dispensation, end den retsstilling, der gjaldt foransatte, der blev overført mellem kommuner som led i etableringen af et for-pligtende kommunalt samarbejde i forbindelse med kommunalreformen.Det vil også kunne være hensigtsmæssigt at fastsætte vilkår for overførsel afansatte og for disses rettigheder i forbindelse med ophør af den opgaveforde-ling, som en tilladelse efter de foreslåede dispensationsbestemmelser etablerer.Til § 2Med det foreslåede 2. pkt. i § 7, stk. 3, i lov om ændringer af landets inddeling ikommuner og regioner og om opløsning og udpegning af forpligtende kommu-nale samarbejder gives økonomi- og indenrigsministeren mulighed for at udpe-ge nye forpligtende kommunale samarbejder, uanset at kommunerne i sådannesamarbejder ikke er geografisk sammenhængende.Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkningerafsnit 2. Vedrørende økonomi- og indenrigsministerens muligheder for at oplø-se forpligtende kommunale samarbejder og udpege nye henvises tillige til dealmindelige bemærkninger afsnit 3.2.Lovforslaget ophæver alene kravet om, at alle kommuner i et nyt forpligtendekommunalt samarbejde skal grænse op til mindst én anden kommune i samar-bejdet. Kravet om, at det nye samarbejde geografisk skal danne et hensigts-mæssigt grundlag for varetagelsen af de kommunale opgaver i et forpligtendekommunalt samarbejde gælder fortsat, jf. § 7, stk. 3, i lov om ændringer af
Side 17 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpegning afforpligtende kommunale samarbejder, der bliver § 7, stk. 3, 1. pkt.Der vil således ved vurderingen af, om et nyt forpligtende kommunalt samar-bejde skal udpeges, fortsat blive lagt vægt på, om samarbejde mellem de på-gældende kommuner under hensyn til kommunernes geografiske placering iforhold til hinanden sammenholdt med arten af de opgaver, som er omfattet aflov om forpligtende kommunale samarbejder, er hensigtsmæssigt. Stor geogra-fisk afstand mellem de omhandlede kommuner vil bl.a. af hensyn til betjenin-gen af borgere og virksomheder kunne være uhensigtsmæssigt med den konse-kvens, at dispensation ikke vil blive meddelt.Til § 3Efter bestemmelsen træder lovforslaget i kraft den 1. juli 2012. Det indebærer,at tilladelser efter forslaget kan gives fra den nævnte dato.Til § 4Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Efter bestemmelsen gæl-der loven ikke for Færøerne og Grønland.
Side 18 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1I lov om forpligtende kommunalesamarbejder, jf. lovbekendtgørelse nr.50 af 15. januar 2010, som ændret ved§ 3 i lov nr. 294 af 11. april 2011,foretages følgende ændring:1.Efter § 11 indsættes:”§ 11 a.Økonomi- og indenrigsmini-steren kan efter ansøgning fra kom-munalbestyrelser, der indgår i engruppe af kommuner udpeget efter§ 2, stk. 1, og efter forhandling medvedkommende minister tillade, at deansøgendekommunalbestyrelserssamarbejde efter denne lov omfatterandre kommunale opgaver end dem,der er nævnt i § 1, stk. 2. Økonomi-og indenrigsministeren udpeger, hvil-ken kommunalbestyrelse der skalvaretage udøvelsen af opgaverne påvegne af den eller de øvrige kommu-nalbestyrelser.Stk. 2.Økonomi- og inden-rigsministeren kan efter ansøgning frakommunalbestyrelser, der indgår i engruppe af kommuner udpeget efter§ 2, stk. 1, og efter forhandling medvedkommende minister tillade, atsamarbejde efter denne lov ikke om-fatter opgaver, der er nævnt i § 1, stk.2.Stk. 3.Økonomi- og indenrigsministe-ren kan efter inddragelse af kommu-nalbestyrelserne i de berørte kommu-ner fastsætte vilkår for tilladelser efterstk. 1 og 2, herunder om ikrafttrædenog ophør af den opgavefordeling, somfølger af tilladelserne, om offentliggø-relse heraf, om overførsel af ansattemellem kommuner som følge afikrafttræden og ophør af en sådanopgavefordeling samt om overførteansattes rettigheder i forbindelse her-med.”Side 19 af 20
Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]
§2I lov nr. 382 af 3. maj 2006 om æn-dringer af landet inddeling i kommu-ner og regioner og om opløsning ogudpegelse af forpligtende kommunalesamarbejder foretages følgende æn-dring:1.I§ 7, stk. 3,indsættes som2. pkt.:”Der kan efter stk. 1 udpeges grupperaf kommuner, som ikke er geografisksammenhængende.”
§ 7.…Stk.2. …Stk. 3.Ved udpegelsen af grupper afkommuner efter stk. 1 skal det påses, atde befolkningsmæssigt og geografiskdanner et hensigtsmæssigt grundlag forvaretagelse af de kommunale opgaver,som samarbejdet efter § 1, stk. 2, i lovom forpligtende kommunale samarbej-der, skal omfatte, jf. dog stk. 5.Stk. 4. …Stk. 5.…Stk. 6.…
§3Loven træder i kraft den 1. juli 2012.§4Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.
Side 20 af 20Dokumentc:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@e00b0cb4\@[email protected]