Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
Digitale faldgruberErhvervs-Ph.d. stipendiat Søren Skaarup+
Digitale faldgruberDethandleromdigitalekompetencerDigitalefald-gruberDethandlerom deældreSkat ogNetbanker typiskeog kankopieresDethandler(mest)omeffektivitet
+
Kompetencer og behov
Relationelsikkerhed
Proces-sikkerhed
Digitalekompe-tencer
BorgerSituation
Kommu-nikationskompe-tencer
Viden om emne ogsituation
+
Hvad er det vi digitaliserer?
BureaukratiEffektivitetData
DialogMedejerskabMedborgerskabTillid
Det typiske og det atypiskeUkompliceretFlyt-ningPen-sionBibli-otekSkole-intra
SjældentKnt.-hjælpBar-selBoligstøtteSkatNet-bank
Ofte
Kompliceret
+
En udfordring – men for hvem?Forudsat GODEløsninger:Deflestesitua-tionerGernebetjenesig selvIkkebetjenesig selv
Noglesitua-tionerIkkebetjenesig selvGernebetjenesig selv
DeflesteborgereNogleborgere
+
Konklusion1. Det der sker der hvor magten mødermennesker, er vigtigt2. Vi kan komme næsten helt i mål medgode løsninger og uden tvang3. Borgerne ved bedst selv hvornår detdigitale ikke slår til for dem