Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1086516_0001.png
1086516_0002.png
1086516_0003.png
1086516_0004.png
1086516_0005.png
1086516_0006.png
1086516_0007.png
1086516_0008.png
1086516_0009.png
1086516_0010.png
1086516_0011.png
1086516_0012.png
1086516_0013.png
1086516_0014.png
1086516_0015.png
1086516_0016.png
1086516_0017.png
1086516_0018.png
1086516_0019.png
1086516_0020.png
1086516_0021.png
1086516_0022.png
1086516_0023.png
1086516_0024.png
1086516_0025.png
KOU åben høring om offentligdigitalisering og kommunal ITOffentlig digitalisering: Udfordringer og faldgruberOffentlig digitalisering - erfaringer og udfordringerMichel Steen-Hansen, direktør i Danmarks Biblioteksforening
Mød borgerne-hvor de alligevel kommer
Borgerne skal ikke altid påKOMMUNENfor at få løst borgerserviceopgaver
Vi skal tænke på et fremtidigt tilbudtil ham
6
-et tilbud der også er til
7
Bibliotekerne har omstillet en stor delaf virksomheden til det digitale
Den digitale indgang til det fysiskeI 2000 skabte bibliotekerne en fællesindgang til alle de fysiske materialer foralle borgere i landetEn digital fortrop!
Det Digitale Danmarks Bibliotek
Alle digitale biblioteks ressourcer tilgængelig for alle borgerePå tværs af kommunegrænser og sektorer
Findes det ikke på nettet, findesdet ikke!
Men…………
12
db.dk/borgerservice
IT-Læring på biblioteket
I 2010 blev der holdt i alt 1.712 ”Lær mere om it-kurser” på bibliotekerne.Herunder f.eks. intro til Nem IDDer er biblioteker i alle kommuner, som alle har læringsaktiviteter,læringsrum og IT faciliteter2/3 af befolkningen kommer med jævne mellemrum på biblioteket50 procent at de danske folkebiblioteker lægger hus til andre funktionerend bibliotek over 2/3 af bibliotekerne varetager borgerserviceBibliotekerne inddrager brugerne på de sociale medierMange kursustilbud skabes i samarbejde med folkeoplysning og frivillige
Hvorfor beskæftige sig med borgerservice påbibliotekerne?Lov om borgerservice – en ”kan” lov. Mulighedfor at bruge bibliotekerne fordi 2/3 af borgernealligevel kommer der jævnligtBorgerservice ligger som en naturlig forlængelseaf bibliotekernes almindelige forpligtelse til atformidle offentlig information
Vi låner mere og besøger oftere defærre og færre bibliotekerDer er nu 482 betjeningssteder(en halvering siden 1980, men der er oprettet40 servicepunkter f.eks. afhentning i butikker)
I alt 36 millioner besøgte bibliotekerne i 2010(En stigning på 100.000 fra 2009 til 2010 og den kulturinsti-tution, som bruges hyppigst og af flest mennesker.)
I 2010 udlånte bibliotekerne 76 mio. materialer(Bøgerne er fortsat bibliotekernes vigtigste medie med et udlån og 67,5 % afde samlede udlånsaktiviteter..Siden nedtursåret 2007 er udlånet i alt stegetmed godt 7%)
Digitaleudlån11.178.757(over 50 % fra 2009-2010 og året før en fordobling)
Digital Brug 26,4 mio. besøg på bibliotekernes web
Meget mere åbent”åbne biblioteker”, dvs. biblioteker derholder åbent udover den betjenteåbningstid.Den samlede åbningstid for de ”åbnebiblioteker” udgør i 2010 - 3.202ugentlige timer.Den samlede åbningstid medbetjening faldt med 3,7 % fra 2009 til2010…..…men i alt lagt sammen med deåbne bibliotekerEn stigning i åbningstiden på 23 % pålandsplan.
Se mere på db.dk/undersøgelser
Paradoks• Biblioteket er landet absolut mest besøgtekultur- og læringsinstitution• Biblioteket inddrager konstant mange nyedigitale medier og platforme• Biblioteket løser stadig flere nyeborgerrettede opgaver
Samtidig
Paradoks
EX. Lov om ændring af lov om
Det Centrale Personregister”…..andre institutioner som for eksempelbibliotekernevilogså være et oplagt sted at tilbyde borgerne hjælp tildigital selvbetjening. De kommunaleborgerservicecentreog eksempelvisbibliotekernevil således kunne tilbydeadgang til computere og medarbejdere, der kan hjælpeborgerne med de digitale løsninger. På den måde bliverogså de mindre it-kyndige borgere efterhånden meredigitalt selvhjulpne.”
Folketinget er opmærksomme på at bibliotekernekan være med at løse samfundets udfordringer.
Biblioteket• Hvis samfundsopgaven ændres, såforandrer biblioteket sig for at løseopgaven• Hvis opgaven er borgerservice og IT-læring løser de den• Sikre at alle får adgang til demokratiet
Sku’ vi….• Investere bare 1/10 af denmilliardbesparelse digitiatiliseringengir’- til at investere i at sikre borgernesindgang til samfundet ?

Hvem er jeg?

Michel Steen-Hansen

– Direktør i Danmarks Biblioteksforening– Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted– Fortidsforsker fra RUC
Se oplægget påbiblioteksdebat.blogspot.comMichel Steen-Hansen[email protected]db.dk
Altså - en politisk og faglig interesseorganisation.