Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
Den fælles offentlige digitaliseringsstrategi2011 – 2015/Jimmy Kevin Pedersen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen,Finansministeriet29.febr. 2012
Digitaliseringsstrategien
Digitaliseringsstrategien
Digitaliseringsstrategien
Fuld digital kommunikation - med det offentlige•Borgere og virksomhederskalanvende de offentlige digitaleselvbetjeningsløsninger.Offentlige myndighederskalsende breve til borgernes digitalepostkasse.Målsætning: 80 pct. af alle ansøgninger, anmeldelser ogindberetninger skal ske digitalt, ligesom 80 pct. af alle brevefra offentlige myndigheder sendes digitalt.Besparelser: Digital kommunikation kan frigøre et betydeligtpotentiale på tværs af den offentlige sektor på op imod 1,5-2,0 mia. kr. årligt.
•
•
•
Digitaliseringsstrategien
Det digitale udgangspunkt
Det digitale udgangspunkt
74 %
70 %
60 %
The attitude:What is your attitude to use e-Government services?N: 1.000
Det digitale udgangspunkt
83% erpositive
Side 8
De digitale udfordringer
Forskellige borgere - forskellige udfordringer
Gør
Prioritet:1. Motivation2. Øget brugervenlighed3. Markedsføring50%20%
Prioritet:1. Øget brugervenlighed2. Medbetjening3. Uddannelsestræning
20%
10%
De digitale udfordringer
Et paradoksEt paradoksIt-færdigheder
Forståelse for denoffentlige sektor –sprog og indretning
Kompetencenivea
16-24 år
25-34 år
35-44 år
45-54 år
55-64 år
65-74 år
75-79 år
80-89 år
Alder
De digitale udfordringer
•••••
Sprog/ det ”offentlige univers”Brugervenlighed i selvbetjeningIT-færdighederGør
Prioritet:1. Motivation2. Øget brugervenlighed3. Markedsføring20%
Handicap, manglende tilgængelighedMotivation50%
Prioritet:1. Øget brugervenlighed2. Medbetjening3. Uddannelsestræning
20%
10%
Den bredsprektrede indsats
••••
Brugervenlighed, sprog (også engelsk) og tilgængelighed iselvbetjeningBorgerportal med hjælp og vejledning, video og e-læringPrioritet:Call center med hjælp – uden for alm. åbningstid1. MotivationGør2.bibliotekerMedbetjening i borgerservicecentre og påØget brugervenlighed
3. Markedsføring
••
Kommunikation og markedsføring af de digitale mulighederog hvordan man gør50%20%
Undervisning via frivillig organisationer, samarbejde med10%jobcentre og fagforeninger20%
•
Digital fuldmagtsløsning1. Øget brugervenlighed2. Medbetjening3. Uddannelsestræning
Prioritet:
Den fælles offentlige digitaliseringsstrategi2011 – 2015/Jimmy Kevin Pedersen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen,Finansministeriet29.febr. 2012