Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Åbent brev fra 39 kommuner til Regering og Folketing: Kom så medden nødvendige, lovede og aftalte reform af udligningssystemetKommunalreformen i 2007 indeholdt også en reform af udligningssystemet. Systemet skalsikre en vis ensartethed, i den service borgerne kan modtage, uanset om de bor i Gedser ellerSkagen. Systemet omfordeler store milliardbeløb mellem kommunerne, og det er derforafgørende, at det fungerer godt og retvisende.Det gør det nuværende udligningssystem ikke. Det er behæftet med en række fejl og manglerisær i den socioøkonomiske del af systemet. Disse systemfejl er veldokumenterede oganerkendte. Derfor har den tidligere regering aftalt med blandt andet Det Radikale Venstre, atder skulle være en reform af systemet med virkning fra den 1. januar 2012. En omfattendeomlægning af kommunernes betaling til sygehusene og de arbejdsløse udskød imidlertidreformen et år. Konsekvensen er, at en række kommuner har levet i 6 år med en heltutilstrækkelig dækning for deres sociale udgifter. Og denne underdækning er udtryk fortilfældigheder og fejl, som bør rettes op.KL og Regeringen var enig om, at systemet skal rettes nu. Derfor er det aftalt i forbindelsemed sommerens økonomiske aftale, at reformen af udligningssystemet skal gennemføres nu.Kommunerne leverer med de budgetter, der bliver vedtaget i disse dage op til aftalen medRegeringen. Det skal Staten naturligvis også.Behovet for en reform er påtrængende. Analyser viser, at systemfejlene betyder, at borgere ide 39 kommuner:---skal betale en højere skat end andre borgereat de samtidig får en lavere service på velfærdsområderneat investeringer i bygninger, infrastruktur mv. er lavere i deres kommune
Samtidig kan det konstateres, at større gældsætning og ringere kassebeholdning, ogkonsekvenserne af dette, også er hverdag for borgerne i de 39 kommuner. Hertil kommer, atforskellene mellem de 39 kommuner og de øvrige blot er blevet forøget sidenkommunalreformen.Dette helt urimelige billede kan føres tilbage til funktionen af den socioøkonomiske del afudligningssystemet. Derfor skal det rettes nu. Blandt fejlene kan nævnes, at en række aflandets rigeste områder er vinderne på det lavindkomstkriterium, der ligger i systemet. Videreer det påvist, at der ydes store sociale tilskud til højtlønnede borgere, der bor i godelejligheder i storbyerne. Helt uforståelige eksempler på, hvordan den socioøkonomiske del afudligningssystemet virker.Grundlaget for en reform er tilstede. Siden foråret 2010 har Indenrigsministerietsfinansieringsudvalg været i gang med analyser mv. så de i slutningen af 2011 kan aflevereoplæg til regeringen og folketing. Mange kommuner har herudover – da systemet er såvæsentligt – lavet grundige analyser af systemet, og resultaterne er sendt til ministerietsudvalg.Fejlene i systemet er søgt lappet de senere år gennem forøgede særtilskudspuljer, hvorministeren tilgodeser enkelte kommuner, som ministeren vurderer, er i en særlig vanskelig
situation. Når man ser tilbage er det tydeligt, at særtilskud og ret til skatteforhøjelserhovedsageligt er blevet givet til kredsen af 39 kommuner, som er ramt af den fejlagtigesocioøkonomiske udligning. Så også på den måde har Staten erkendt, at der er et stortproblem, som der skal rettes op på.Økonomi- og Indenrigsministeren har de seneste dage været inde på, at der kunne ske enforøgelse af særtilskudspuljer til grupper af kommuner, så hun kender naturligvis ogsåproblemstillingen, hvilket vel også er begrundelsen for, at Det Radikale Venstre er med iaftalen om en reform af systemet.Men særtilskud er ikke en løsning – det er blot en lap på systemet. En lap der ikke holder tæt,og som virker tilfældig og giver anledning til usikkerhed i kommunerne om deres langsigtedeøkonomi. Hvis man har fået en hjælpende hånd et år, kan man så også forvente at der også erhjælp de efterfølgende år? Det er ikke givet!Desuden vil flere puljer ingenlunde matche Regerings hensigtserklæring om flereårigebudgetaftaler. Det ville i så fald ske på et usikkerhed og meget tyndt grundlag.Nej, løsningen er en reform, så de erkendte og dokumenterede fejl i systemet bliver rettet, ogder bliver en langsigtet sikkerhed omkring den enkelte kommunens økonomi, og så borgerneikke på grund af fejl skal betale højere skat og få en ringere service i en lang rækkekommuner.Så kære nye Folketing og Regering: Lev op til aftalerne fra kommunalreformen, aftalerne iFolketinget og ikke mindst aftalerne med KL, og få gennemført den reform af det kommunaleudligningssystem. Grundlaget i form af analyser mv. er klar, nu kalder situationen på politiskhandling.
På vegne af de 39 kommuner i samarbejdet for en retvisende socioøkonomiske udligning:
Erik LundBorgmester i Allerød
Kirsten JensenBorgmester i Hillerød
Mogens GadeBorgmester i Jammerbugt
Steen DahlstrømBorgmester i Middelfart
Henning Jensen NyhusBorgmester i Randers
Curt SørensenBorgmester i Svendborg
Kirstine BilleBorgmester i Syddjurs
Gylling HaahrBorgmester i Varde
Borgmester Steen Dahlstrøm kan kontaktes på 0045 4015 1858Kommunaldirektør Steen Vinderslev kan kontaktes på 0045 6020 5050
De 39 kommuner i samarbejdet er:AllerødAssensBrønderslevEgedalFavrskovFrederikssundFuresøFaaborg-MidtfynGribskovHalsnæsHedenstedHillerødHjørringJammerbugtKertemindeKoldingLangelandLejreMariagerfjordMiddelfartNorddjursNordfynsNæstvedOdderRandersRingkøbing-SkjernSilkeborgSkanderborgSolrødSorøStevnsSvendborgSyddjursThistedVardeVejenVejleVesthimmerlandAabenraa