Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1048006_0001.png
1048006_0002.png
1048006_0003.png
1048006_0004.png
1048006_0005.png
1048006_0006.png
1048006_0007.png
1048006_0008.png
1048006_0009.png
1048006_0010.png
1048006_0011.png
1048006_0012.png
1048006_0013.png
1048006_0014.png
1048006_0015.png
1048006_0016.png
1048006_0017.png
1048006_0018.png
1048006_0019.png
1048006_0020.png
1048006_0021.png
1048006_0022.png
1048006_0023.png
1048006_0024.png
Kommunaløkonomisk Forum 2012 / Aarhus / 12.-13. januar
Kommunaløkonomisk forum 2012 /Aarhus /12.–13. januar
Kommunernei forandring
TilmeldingTilmelding kan ske på kl.dk/koefTilmeldingsfristen er den 14. december 2011.Prisen for deltagelse i konferencen er 4.200 kr. ekskl. moms. I prisen er inkluderet frokost og festmiddag.Overnatning er ikke inkluderet. Tilmeldingen er bindende.Information om hotelreservation mv. kan findes på kl.dk/koef. Der kan ikke bookes hotel via KL.Der er mulighed for at parkere gratis i parkeringshuset under kongrescenteret hele konferencen igennem. I KL’s konferencesekre-tariat kan du få udleveret en gratis dagsbillet til parkering. Parkeringsbilletten skal først bruges, når bilen forlader parkeringshuset.Eventuelle henvendelser vedrørende konferencen kan rettes til Pia Rasmussen (tlf.: 3370 3341, [email protected]) eller Lene Vilhelmsen(tlf.: 3370 3299, [email protected]).
AdresseKommunaløkonomisk Forum 2012 afholdes den 12. og 13. januar 2012 påScandinavian Congress Center, Margrethepladsen 5, 8000 AarhusGrafisk Design: Trine Bjerre, RHG3Tryk: Eks-Skolens Trykkeri ApSLayout: KL’s Trykkeri
Program
Velkommen til Kommunaløkonomisk Forum 2012Program torsdag d. 12. januar 2012Program fredag d. 13. januar 2012Debatmøder: Runde 1Debatmøder: Runde 2AnnoncerStandholdere på KØF 2012
4-56-910-1213-1516-1819-2223
Velkommen tilKommunaløkonomisk Forum 2012”Kommunerne i forandring”Den nye regering har meldt klart ud: Den stramme udgiftspolitik videreføres, kommunernes 0-vækstramme fastholdes,og der besluttes ikke nye velfærdsydelser, før pengene er i kassen.Den økonomiske genopretning er en hovedopgave, så langt øjet rækker, og derfor bliver det nødvendigt at sættespørgsmålstegn ved de gængse løsninger. Kommunerne har med regnskaber og budgetter for 2010-2012 alleredeleveret varen. Effektiviseringer og besparelser kan nu måles i et faldende personaleforbrug.Men det skærper udfordringerne, for de lavthængende frugter er høstet. I de kommende år skal der ændres på denmåde, opgaverne løses, hvis de økonomiske mål skal indfries. Det gælder både lokalt i den enkelte kommunes styringog opgaveløsning, og det gælder nationalt i Folketingets lovgivning.Digitalisering og velfærdsteknologi skal fx bidrage til at reducere personaleforbruget. Omprioritering af lærernesarbejdstid skal øge undervisningens andel af arbejdstiden. Og en aktiv lokal arbejdsgiverpolitik skal øge effektivi-seringen. I dialogen med regeringen lægger kommunerne samtidig op til at få et større politisk råderum, og at dergennemføres reformer, der reducerer den offentlige administration – fx på socialområdet og beskæftigelsesområdet.
4
På KØF 2012 sættes der bl.a. fokus på
Hvordan øges undervisningens andel af lærernes arbejdstid?Hvilke signaler sender den nye regering til kommunerne? Hør finansministerens og økonomi- og indenrigsminis-terens budskaber.
Hvor kan det nære sundhedsvæsen aflaste fremtidens supersygehuse, og hvilke styringsmuligheder har kom-munerne?
Hvordan kan digitalisering og velfærdsteknologi reducere personaleforbruget?Kan udgifterne til beskæftigelsesindsatsen styres bedre?Hvordan kan den økonomiske krise anvendes til at nytænke velfærdsmodellen og etablere en ny samarbejdsmo-del mellem staten og kommunerne?
Hent inspiration til arbejdet i kommunalbestyrelserne og direktionerne om disse og andre emner på KØF 2012.Vel mødt d. 12. og 13. januar 2012.
Med venlig hilsen
Jan Trøjborg
Kristian Wendelboe
5
ProgramTorsdag den. 12. januar 2012Kl. 9.00Kl. 10.00Kl. 10.05Ankomst og registreringÅbning af Kommunaløkonomisk Forum 2012Kommunerne og den økonomiske genopretningKL’s formand præsenterer kommunale udviklingsperspektiver under 0-vækstVed KL’s formand Jan Trøjborg (S)Kl. 10.15Regeringens budskaber til kommunerneFinansministeren præsenterer regeringens visioner for kommunestyretVed finansminister Bjarne Corydon (S)KL. 10.30Debat mellem finansministeren og KL’s formandDebatten har fokus på:Kl. 10.50Kl. 11.15Kickstart af dansk økonomi – kommunernes rolle?Statens økonomiske styring – flere regler eller mere prioriteringsfrihed?Samarbejdet om økonomisk genopretning – udsigt til velfærdsreformer?
PausePlenumdebat 1: Større forskellighed eller standardisering?Den økonomiske krise trækker administrationspolitikken i nye retninger. Skal der fremover satses påstørre forskellighed mellem kommunerne eller tværtimod standardiseres? Hvor er der gode begrund-elser for politisk prioriterede forskelle, og hvor bør løsningerne ensrettes?
6
Den nye regering har bl.a. lagt op til, at kommunerne i højere grad skal sammenlignes på deres re-sultater. Men hvordan sikrer vi, at benchmarking understøtter kvalitet og effektivitet uden at reduceredet lokalpolitiske råderum?Gennem konkrete eksempler på benchmark mellem kommunerne giver to borgmestre og en eks-pert i offentlig forvaltning deres bud på, hvordan administrationspolitikken bør udvikles, og en top-leder fra det private erhvervsliv drager sammenligninger med effektiviseringer i store private virksom-heder.Hvor bør det politiske råderum udvides?Hvor bør de administrative løsninger standardiseres?Hvor bør stordrift erstatte individuelle løsninger?
Paneldeltagere:
Kl. 12.15Kl. 13.15
Søren P. Rasmussen (V), borgmester, Lyngby-Taarbæk KommuneJacob Bundsgaard (S), borgmester, Aarhus KommuneJørgen Grønnegaard Christensen, professor i statskundskab, Aarhus UniversitetLars Nørby Johansen, bestyrelsesformand
FrokostPlenumdebat 2: Mere undervisning for pengene20 kommuner har gennem et partnerskab undersøgt, hvor stor en del af arbejdstiden lærerne an-vender til undervisning. Resultaterne viser, at der ikke bare er store forskelle mellem kommunerne,men også mellem skolerne i den enkelte kommune.I nogle kommuner betyder det, at lærerne reelt underviser færre timer end forudsat i budgettet. Der-for er der i en række kommuner mulighed for at effektivisere, så kommunen enten kan frigøre res-sourcer til andre formål eller styrke den direkte undervisning af eleverne.I plenumdebatten præsenteres resultater og erfaringer fra partnerskabet, som kan give inspiration tilde lokale forhandlinger i den enkelte kommune om anvendelse og prioritering af lærernes arbejdstid.
7
De konkrete effektiviseringspotentialer fra partnerskabskommunerne præsenteres. Herefter giver tokommuner og en ekspert bl.a. svar på:Hvilke effektiviseringsgevinster har kommunen realiseret?Hvad er erfaringerne fra projektet?Hvad er de fremadrettede perspektiver, herunder hvordan vil digitalisering påvirke undervis-ningstiden, og hvordan bør lærernes arbejdstid prioriteres, når folkeskolen skal møde defremtidige udfordringer, herunder digitalisering af undervisningen?Paneldeltagere:
Kl. 14.15Kl. 14.45Pause
Henrik Holmer (S), borgmester, Vordingborg KommuneTorben Bugge, skolechef, Randers KommuneThorbjørn Christensen, chefkonsulent, KLNiels Egelund, professor, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
Debatmøder runde 1Debatmøde 1: Beskæftigelsesindsatsen – økonomisk prognosticering og bedre udgiftsstyringDebatmøde 2: Budgetlægningen er strammet op - hvilke metoder virker i en krisetid?Debatmøde 3: Velfærdsteknologi – ressourcebesparelse eller serviceløft?Debatmøde 4: London-forsøg: Penge fra sygehuse til forebyggende indsats
Kl. 15.45Kl. 16.15
PausePlenumdebat 3: Er der penge at hente i effektiv forebyggelse?Det nære sundhedsvæsen kommer i fokus de kommende år. De nye supersygehuse vil yde en højtspecialiseret indsats, men det bliver en målsætning at reducere og forkorte indlæggelserne, og detskal kommunerne bidrage til gennem en forebyggende indsats overfor ældre medicinske patienterog patienter med kroniske lidelser.Samtidig øges den kommunale medfinansiering fra 2012. Sundhedsopgaven får derfor større øko-nomisk betydning, og behovet for styring af udgifterne vokser.
8
Men hvilke indsatser har effekt på indlæggelsesfrekvensen? Hvilke styringsredskaber har kom-munerne? Hvilke data kan hjælpe til at målrette indsatsen? Og hvordan stiller kommunerne krav tilhospitaler og praktiserende læger? Det har KL forud for KØF indsamlet eksempler på til inspirationfor kommunerne.I debatten præsenterer to kommuner konkrete eksempler på styringsredskaber, og på hvordan kom-munerne har tilrettelagt indsatsen, så den får effekt. De udfordres af en sundhedsøkonomisk ekspert.Paneldeltagere:
Kl. 17.00:Kl. 19.30:Kl. 20.00:
Thomas Kastrup-Larsen, rådmand, Aalborg KommuneLene Sillasen, administrerende direktør, sundhed og omsorg, Københavns KommuneKjeld Møller Pedersen, professor i sundhedsøkonomi, Syddansk Universitet
Konferencens første dag afsluttesVelkomstdrinkMiddag med underholdning og dansUnder middagen underholder entertainer Andreas Bo, kendt fra bl.a. Cirkusrevyen og Live fra Bre-men. Efter middagen spiller The Snow Orchestra op til dans.
9
ProgramFredag den 13. januar 2012Kl. 9.00:Kl. 9.05:Konferencen genoptagesPlenumdebat 4:Er der behov for en helt ny prioritering af velfærdssamfundets ydelser?Det store offentlige budgetunderskud stiller spørgsmålstegn ved de helt grundlæggende priorite-ringer i velfærdssamfundet. Er der balance i den service, vi tilbyder forskellige befolkningsgrupper seti forhold til deres behov?Samtidig kan man spørge, om rettighedsprincippet i forhold til overførselsindkomsterne giver enrimelig samfundsmæssig prioritering mellem udviklingen i det offentlige forbrug og overførselsud-gifterne? Bør der indføres udgiftslofter over overførselsindkomsterne, ligesom det gælder for servi-ceudgifterne?Professor Nina Smith stiller på baggrund af det store offentlige budgetunderskud spørgsmålstegn vedden grundlæggende styring og prioritering af velfærdssamfundet, og hun lægger op til et nyt partner-skab mellem staten og kommunerne. Er der vilje til at udbrede prioriteringen af velfærdsydelser ogsåtil overførselsområdet?To lokalpolitikere debatterer Nina Smiths forslag, og politisk kommentator Thomas Larsen giver envurdering af, hvilke velfærdsreformer der i de kommende år kan skabes flertal for i det nye Folketing.Paneldeltagere
Nina Smith, professor i nationaløkonomi, Aarhus UniversitetKirstine Bille (SF), borgmester, Syddjurs KommuneThomas Banke (V), borgmester, Fredericia KommuneThomas Larsen, redaktør og politisk kommentator, Berlingske Tidende
10
Kl. 10.10:Kl. 10.30:
PauseDebatmøder runde 2Debatmøde 5: Arbejdsgiverpolitik – løn som strategisk redskabDebatmøde 6: Nye løsninger i økonomistyringenDebatmøde 7: Mere inklusion i folkeskolen – sådan!Debatmøde 8: Den digitale handlingsplan – hvordan henter vi 2 mia. kr. sammen?
Kl. 11.25:Kl. 11.55:
PausePlenum 5: Har regeringen vilje til fornyelse?Den nye regering har lagt op til, at kommunerne skal styres på resultater frem for processer. Og atder skal gennemføres en ”styringsreform” med fokus på tillid, ledelse, faglighed og afbureaukratise-ring. Samtidig vil regeringen fastholde en stram økonomisk styring, gennemføre en budgetlov og ihøjere grad måle enkeltkommuner i forhold til hinanden.Hvordan kan disse hensyn forenes? Er regeringen reelt indstillet på at øge det kommunalpolitiskeråderum, så lokalpolitikerne får bedre mulighed for at bidrage til den økonomiske genopretning?Tre borgmestre vil udfordre økonomi- og indenrigsministeren om kommunestyrets udvikling:Er der udsigt til større politisk råderum?Hvad er planerne for en udligningsreform?Er frikommunerne springbræt til radikal fornyelse?
Paneldeltagere:
12:45:
Margrethe Vestager (RV), økonomi- og indenrigsministerSøren Pape Poulsen (K), borgmester, Viborg KommuneAnne Vang (S), børne- og ungdomsborgmester, Københavns KommuneMartin Damm (V), borgmester, Kalundborg Kommune
Afrunding og frokost
11
Debatmøder runde 1Torsdag d. 12. januar 2012Kl. 14.45Debatmøder 1. runde
Debatmøde 1:Beskæftigelsesindsatsen – økonomisk prognosticering og bedre udgiftsstyringPå beskæftigelsesområdet udfordres styringsindsatsen af en kompleks finansieringsmodel for deforsikrede ledige. Mange kommuner har oplevet store, og i nogle tilfælde uforudsete, reguleringeraf beskæftigelsestilskuddet for 2010 og 2011.De store uforudsete reguleringer har gjort det vanskeligt at fastholde fokus på at udvikle ogforbedre styringen af udgifterne.Styringsmulighederne på beskæftigelsesområdet vil være i centrum, når to kommuner bl.a. medudgangspunkt i centrale nøgletal giver deres bud på, hvad de mener, der skal til, hvis kommunenskal have styr på udgifterne på beskæftigelsesområdet.Deltagere:
Asbjørn Friis Jensen, økonomi- og arbejdsmarkedsdirektør, Favrskov KommuneVibeke Jensen, beskæftigelseschef, Aarhus Kommune
Debatmøde 2:Budgetlægningen er strammet op - hvilke metoder virker i en krisetid?Hvad adskiller den gode budgetlægning og -opfølgning fra den mindre gode? KREVI har ana-lyseret kommunernes budgetmetoder og udpeger de vigtigste kendetegn i de kommuner, der harstyr på økonomien.Politikerne forventer, at forvaltninger kan lægge et stramt budget og styre det sikkert i mål. Mender er modsat også forventning om, at kommunalbestyrelsen står ved konsekvenserne af denstramme styring. Alligevel er der eksempler på, at det er svært at overholde de vedtagne bud-getter. På debatmødet præsenteres en dugfrisk regnskabsprognose for 2011.
12
På debatmødet præsenteres KREVI’s konklusioner om, hvad der kendetegner den gode budget-lægning, og en borgmester og en kommunaldirektør udfordrer og kommenterer konklusionerne.Deltagere:
Marie Stærke (S), borgmester, Køge KommuneLars Svenningsen, kommunaldirektør, Nyborg KommuneTorben Buse, direktør, KREVI
Debatmøde 3:Velfærdsteknologi – ressourcebesparelse eller serviceløft?Ny velfærdsteknologi er et af svarene på stramme budgetter og mangel på arbejdskraft! Menhvordan? Regeringen vil i samarbejde med kommunerne sætte turbo på velfærdsteknologi. Pådebatmødet præsenteres de mest aktuelle teknologier.Men hvor er der potentialer for ressourcebesparelser, og hvordan giver det resultater på bund-linjen? Reducerer velfærdsteknologi arbejdskraftbehovet, eller bidrager velfærdsteknologi til atløfte serviceniveauet?På debatmødet drøftes, om der på udvalgte områder er behov for en mere målrettet indsats i densamlede kommunale sektor eventuel med statslig støtte.Deltagere:
Jane Jegind (V), rådmand, Odense KommuneLau Svendsen-Tune, kommunaldirektør, Hvidovre KommuneIb Oustrup, direktør, COK
Debatmøde 4:London-forsøg: Penge fra sygehuse til forebyggende indsatsI den nordlige del af London har man igangsat et stort forsøg, hvor der overføres penge fra syge-husene til en målrettet forebyggende indsats, der skal reducere antallet af sygehusindlæggelser.I forsøget integreres sundhedsindsatser uden for sygehusene bl.a. gennem et stærkere samarbej-de mellem praktiserende læger og den sociale omsorgsindsats.
13
Den øgede forebyggende indsats finansieres af midler fra sygehusene og indeholder derfor finan-sieringsmekanismer, som mange danske kommuner efterspørger.Direktør for McKinsey’s London kontor, Tom Kibasi, er ansvarlig for projektet. Han vil på debatmø-det fortælle om forsøget og drage paralleller til muligheder i Danmark. Professor i sundhedsøkono-mi Kjeld Møller Pedersen vil kommentere eksemplet i et dansk perspektiv.Debatmødet afvikles på engelsk.Paneldeltagere:
Tom Kibasi, direktør, McKinsey’s London kontorKjeld Møller Pedersen, professor i sundhedsøkonomi, Syddansk Universitet
14
Debatmøder runde 2Fredag d. 13. januar 2012Kl. 10.30Debatmøder 2. runde
Debatmøde 5:Arbejdsgiverpolitik – løn som strategisk redskabKommunerne er arbejdsgivere for mere end ½ million medarbejdere, og den lokale arbejdsgiver-politik har stor betydning for organisationens fremtidige effektivitet og omstillingsevne.Der er ved overenskomsten i 2011 gennemført en grundlæggende ændring i vilkår og rammer forden lokale løndannelse, der er sat fri fra bindinger og bureaukrati.Opgaven er derfor nu at sætte lokal løndannelse på den ledelsesmæssige dagsorden og anvendelokal løn strategisk. Det er de næste års praksis, der får afgørende indflydelse på, hvordan lønsy-stemer og løndannelse kommer til at se ud i fremtiden.Men hvordan omsættes overordnet strategi til praktisk politik? Hvordan forankres den strategiskeanvendelse af løn hos institutionslederne? Og hvordan kædes strategien sammen med budget-lægning og opfølgning? Hvad er økonomiudvalgets rolle, og hvad er direktionens rolle?På debatmødet vil to kommunaldirektører præsentere en række redskaber til, hvorledes kom-munerne kan gribe arbejdsgiverpolitikken an, herunder hvordan man undgår, at det aktive lønred-skab forsvinder i en tid, hvor økonomien strammer til.Paneldeltagere:
Niels Højbjerg, stadsdirektør, Aarhus KommuneJens Christian Birch, kommunaldirektør, Næstved Kommune
15
Debatmøde 6:Nye løsninger i økonomistyringenDen økonomiske krise og statens sanktionslovgivning har ændret vilkårene for kommunernesøkonomistyring markant. Mange kommuner er derfor i fuld gang med at ændre de grundlæggendeøkonomistyringsprincipper.28 kommuner og KL har i 2011 haft et partnerskab om udvikling af økonomistyringen. Partner-skabet har bl.a. arbejdet med konsekvenserne af de økonomiske stramninger og sanktionerne. Pådebatmødet vil repræsentanter for partnerskabet præsentere de diskussioner og anbefalinger,som partnerskabet er kommet frem til. Det gælder fx:Hvordan fastholder man mulighederne for overførselsadgang i et sanktionsregime?Kan koncernstyring styrke kommunalbestyrelsens muligheder for at foretage tværgåendeprioriteringer?Hvilke budgetmodeller kan sikre råderum?
Det er nogle af de spørgsmål, der søges besvaret, når en kommunaldirektør og tre økonomidirek-tører drøfter nye løsninger i økonomistyringen.Paneldeltagere:
Klaus Christiansen, økonomidirektør, Viborg KommuneBjarne Winge, økonomidirektør, Københavns KommuneJens Vedel Jørgensen, centerchef for økonomi og personale, Ballerup KommuneTomas Therkildsen, kommunaldirektør, Vordingborg Kommune
Debatmøde 7:Mere inklusion i folkeskolen – sådan!Hvad skal der til for at øge inklusionen i din kommune? Det stigende antal elever til specialunder-visning har beslaglagt mange økonomiske ressourcer – især når børnene sendes ud af normal-klassen til specialskoler eller specialklasser.Der er imidlertid bred politisk opbakning til målsætningen om inklusion af elever med specialun-dervisningsbehov. Det er muligt at øge inklusionen gennem forskellige tiltag som fx at decentrali-sere ressourcerne, at fastlægge klare mål og følge op på dem, at knytte specialtilbud til almenundervisningen mv.
16
Debatmødets deltagere vil blive identificeret i forhold til deres kommunes inklusionsgrad, så derbliver mulighed for af drøfte handlemuligheder, alt efter hvor man befinder sig på vejen til en højeregrad af inklusion.Der tages udgangspunkt i et oplæg om konkrete ressourcetildelingsmodeller, hvor res-sourcerne er decentraliseret, og hvor konsekvensen i kommunerne er, at antallet af ekskluderedeelever er faldet. Fordele og ulemper og processen med implementeringen af modellerne vil værecentrale punkter på debatmødet.Paneldeltagere:
Claus Thykjær, vicekommunaldirektør, Gribskov KommunePer B. Christensen, børne- og kulturdirektør, Næstved Kommune
Debatmøde 8:Den digitale handlingsplan – hvordan henter vi 2 mia. kr. sammen?Den nye regering har nu besluttet at fastholde målene og indholdet i den fællesoffentlige digitalestrategi. Den forudsætter, at digitaliseringen bidrager til effektivisering og administrative besparel-ser. Men hvordan høstes de digitale gevinster?Den finansielle sektor har i de senere år gennemført en markant omstilling, hvor kundernes selv-betjening via netbank har skabt mulighed for betydelige effektiviseringer. Men hvordan har bank-erne konkret høstet besparelserne, og hvad kan kommunerne lære af bankernes erfaring?En repræsentant fra den finansielle sektor giver en vurdering af kommunernes og statens digi-tale indsats set i et effektiviseringsperspektiv. Det drøftes på den baggrund, hvordan kommunerneog staten skal fokusere den fælleskommunale og fællesoffentlige handlingsplan, så effektivi-seringsgevinsterne kan ses i kommunekasserne, og hvordan gevinsten høstes i den enkelte kom-mune.Paneldeltagere:
Lars Frelle-Petersen, vicedirektør, ModerniseringsstyrelsenPeter Schleidt, it-direktør, Danske BankMarius Ibsen, kommunaldirektør, Gladsaxe KommuneRalf Klitgaard Jensen, afdelingschef, KL
17
Mere værdHos Sampension arbejder vi målrettetmed at gøre kundernes pensioner mereværd. Derfor har vi altid fokus på det,der i sidste ende betyder noget: Højestmulige afkast med lavest mulige om-kostninger. Sampension er en af Dan-marks største institutionelle investorer.Vi er ejet af KL, en række kommunerog lønmodtagerorganisationer. Mødos på stand 4 til KommunaløkonomiskForum 2012 i Århus.
Kommunernes foretrukne effektiviseringspartnerVækst og effektivisering uden serviceforringelser er en udfordring – særligt når der er brug for en holdbar oglængerevarende løsning.BDO har udviklet et sammenhængende koncept for effektivisering, hvor der er fokus på sammenhæng mellem politiskeog strategiske mål, konkrete taktiske og operationelle initiativer samt et velfungerende samarbejde på tværs af om-råderne. Med fokusområder som indtægtsoptimering, serviceniveauer, produktivitet og effektivitet sikres det, at kom-munerne opnår en økonomisk gevinst af effektiviseringsindsatsen.Kig forbi vores stand, og få en uforpligtende snak om vores effektiviseringskoncept. Hvis du ikke deltager på konferencen,er du velkommen til at sende en mail til Torben Mols på [email protected].BDO Kommunernes Revision, Godkendt revisionsaktieselskab, en danskejet revisions- og rådgivningsvirksomhed, er medlem af BDOInternational Limited - et UK-baseret selskab med begrænset hæftelse - og en del af det internationale BDO netværk bestående afuafhængige medlemsfirmaer. BDO er varemærke for både BDO netværket og for alle BDO medlemsfirmaerne.WWW.BDO.DK
Hvordan får man merefor mindre – når intetkommer af sig selvVi arbejder med lederudvikling i velfærdsprofessionerne.Vi har derfor et særligt ansvar for på samme tid at ydeeffektive og bæredygtige løsninger.Det handler om at sikre optimal effekt for borgernegennem lederuddannelse forankret i organisationensstrategiske fokus.
Rådgivningskræddersyet til dinkommunes behovI Nykredit tilbyder vi professionel rådgivning til kommuner om kapitalforvaltning oggældspleje. Vi har stor erfaring inden for området og forstår derfor de specifikke vilkår,som kommuner er underlagt.Når det gælder kapitalforvaltning sammensætter vi vores kunders porteføljer individueltmed udgangspunkt i en professionelt udarbejdet model kombineret med en dybdegåendeanalyse af den økonomiske udvikling og de finansielle markeder.Vi vælger de bedste produkter til porteføljen ud fra en uvildig tilgang blandt de bedsteudbydere i verden. Vores mål er, at porteføljen bliver sammensat optimalt for den enkeltekommune – med fokus på de høje etiske krav som særligt stilles til kommuner uden at gåpå kompromis med omkostninger og dokumenteret merafkast.Nykredit er desuden en solid finansiel partner med attraktive indlånsprodukter, der matcherdin kommunes behov.Læs mere på nykredit.dk/am eller ring til os på 44 55 28 99.
Kom forbi KLK’s stand oghør blandt andet om:- Administrativ effektivisering- Beskæftigelsesområdet- Digitaliseringsstrategi- Det specialiserede socialområde- Dokumentation og kvalitet- Effektiviseringsstrategier- Hverdagsrehabilitering- Ledelse
- Lean og gode arbejdsgange- Styringsmodeller for special-- Økonomistyring i øjenhøjdeundervisning
KL’s Konsulentvirksomhed ( KLK) har som en integreret del af KL en unik indsigt ogviden om kommunerne og de kommunale problemstillinger. Når vi løser konsulent-opgaver arbejder vi efter at levere kvalitet, professionalisme og realistiske løsninger,som passer til den enkelte kommune - hver gang!www.klk.kl.dk
Deloitteviser vej.Hos Deloitte er vi mere end 100 ansatte, der beskæftiger sig med råd-givning til kommuner, regioner og stat. Vi har en lang række specialistermed dyb indsigt i de kommunale velfærdsområder og i kommunernestværgående organisering og styring. Vi har arbejdet med effektiviseringog udvikling i mere end halvdelen af landets kommuner, og vi leverergennemarbejdede og integrerede løsninger med udgangspunkt i kom-munens aktuelle udfordringer og behov. Find os og hør nærmere på KØFeller bliv inspireret på www.deloitte.com/dk/kommuner.Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited
Standholdere på KØF 2012
Tak for et godt samarbejde til vores annoncører og standholdere påKommunaløkonomisk Forum 2012
Kommunaløkonomisk Forum arrangeres af KLKLWeidekampsgade 102300 København STlf. 3370 3370
[email protected]www.kl.dk