Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1047915_0001.png
1047915_0002.png
1047915_0003.png
1047915_0004.png
1047915_0005.png
1047915_0006.png
1047915_0007.png
1047915_0008.png
1047915_0009.png
1047915_0010.png
1047915_0011.png
1047915_0012.png
1047915_0013.png
1047915_0014.png
1047915_0015.png
1047915_0016.png
1047915_0017.png
1047915_0018.png
1047915_0019.png
1047915_0020.png
1047915_0021.png
1047915_0022.png
1047915_0023.png
1047915_0024.png
1047915_0025.png
1047915_0026.png
1047915_0027.png
1047915_0028.png
1047915_0029.png
1047915_0030.png
1047915_0031.png
1047915_0032.png
1047915_0033.png
1047915_0034.png
1047915_0035.png
1047915_0036.png
1047915_0037.png
1047915_0038.png
1047915_0039.png
STATSMINISTERIET
LOVGIVNINGFOLKETINGSÅRET 2011-12
2INDHOLDSFORTEGNELSE
FORORD.............................................................................................................................. 3BESKÆFTIGELSESMINISTEREN ................................................................................ 4BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTEREN ............................................................ 7ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTEREN....................................................................... 9EUROPAMINISTEREN .................................................................................................. 11FINANSMINISTEREN .................................................................................................... 12FORSVARSMINISTEREN.............................................................................................. 13JUSTITSMINISTEREN ................................................................................................... 13KLIMA-, ENERGI- OG BYGNINGSMINISTEREN ................................................... 16KULTURMINISTEREN .................................................................................................. 17MILJØMINISTEREN ...................................................................................................... 18MINISTEREN FOR BY, BOLIG OG LANDDISTRIKTER........................................ 20MINISTEREN FOR FORSKNING, INNOVATION OG VIDEREGÅENDEUDDANNELSER............................................................................................................... 21MINISTEREN FOR FØDEVARER, LANDBRUG OG FISKERI .............................. 22MINISTEREN FOR LIGESTILLING OG KIRKE ...................................................... 22MINISTEREN FOR SUNDHED OG FOREBYGGELSE ............................................ 23MINISTEREN FOR UDVIKLINGSBISTAND ............................................................. 25SKATTEMINISTEREN ................................................................................................... 25SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTEREN ........................................................... 29TRANSPORTMINISTEREN........................................................................................... 32UDENRIGSMINISTEREN .............................................................................................. 34ØKONOMI- OG INDENRIGSMINISTEREN .............................................................. 34EMNEREGISTER ............................................................................................................ 37
3
FORORDDenne oversigt over lovgivning i folketingsåret 2011-12 indeholder en kort omtale af delovforslag og forslag til folketingsbeslutning, som regeringen har fremsat siden sin tiltræ-den, og som regeringen forventer at fremsætte i den resterende del af folketingsåret. Over-sigten indeholder endvidere oplysninger om ministerredegørelser til Folketinget.xxxOversigten indeholder bl.a. en række lovforslag, der følger op på regeringsgrundlaget ”EtDanmark, der står sammen” fra oktober 2011, herunder forslag på beskæftigelses-, rets- ogudlændinge-, skatte- samt socialområdet.Oversigten indeholder tillige et større antal lovforslag, der følger op på aftalerne om fi-nansloven for 2012.xxxDanmark har formandskabet i EU i første halvdel af 2012. Regeringen har ved planlægnin-gen af lovgivningsarbejdet søgt at tilrettelægge dette under hensyn til, at ministrene vilhave en række væsentlige arbejdsopgaver i forbindelse med formandskabet.xxxJeg ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om årets lovgivningsarbejde
Helle Thorning-SchmidtStatsminister
4
BESKÆFTIGELSESMINISTERENÆndring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og inte-grationsloven (Afskaffelse af starthjælpen, kontanthjælpsloftet, 500-kroners reglen,225-timersreglen og introduktionsydelsen) (Nov II)Forslaget afskaffer de såkaldte ”fattigdomsydelser” – starthjælpen, kontanthjælpsloftet,500-kroners reglen, 225-timers reglen og introduktionsydelsen. Forslaget følger op på re-geringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011. Forslaget følger ogsåop på aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktivsocialpolitik og lov om integration af udlændinge i Danmark (Forlængelse af suspen-sionsperioden for refusionsbestemmelse efter sygedagpengeloven) (Nov II)Forslaget indebærer en 2-årig forlængelse af den nuværende suspension af sygedagpen-gelovens bestemmelse om, at der ikke ydes statsrefusion af en kommunes udgifter til syge-dagpenge i sager, hvor kommunen ikke følger rettidigt op. Forslaget fremsættes for over enlængere periode at kunne følge udviklingen i kommunernes indsats uden reglen.Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Ophævelse af ret og pligt til tilbudaf mindst 6 måneders varighed for unge under 30 år og ophævelse af ret og pligt fordagpengemodtagere til fuldtidsaktivering efter 123 ugers ledighed m.v.) (Nov II)Lovforslaget vedrører en ophævelse af reglerne om, at første ret og pligt til tilbud til ungemodtagere af arbejdsløshedsdagpenge og kontanthjælp under 30 år, skal have en varighedpå mindst 6 måneder samt en ophævelse af reglerne om fuldtidsaktivering af modtagere afarbejdsløshedsdagpenge efter 2 ½ års ledighed. Forslaget følger op på aftalerne om finans-loven for 2012.Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love (Forhøjelse afefterlønsalder, forkortelse af efterlønsperiode og tilbagebetaling af efterlønsbidrag)(Nov II)Ændring af lov om fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalder, forkortelse af fleks-ydelsesperiode og tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag) (Nov II)Ændring af lov om delpension (Forhøjelse af delpensionsalder og forkortelse af del-pensionsperiode m.v.) (Nov II)Ovennævnte tre lovforslag udmønter dele af Aftale om senere tilbagetrækning mellem V,KF, DF og RV fra maj 2011.Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring og forskellige andre love (Forenklingerm.v) (Jan I)Lovforslaget vedrører en række forenklinger m.v. på Beskæftigelsesministeriets områdebl.a. vedrørende optagelse i og overflytning mellem a-kasser samt vedrørende ydelsessy-stemet. Forslaget er især en opfølgning på en bred politisk aftale om afbureaukratiseringfra maj 2011.
5
Ændring af lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (For-enklinger m.v.) (Jan I)Lovforslaget indeholder en række forenklinger på barsels- og sygedagpengeområdet vedrø-rende enklere ydelser, opfølgning og samspil med virksomheder og a-kasser. Forslaget eren opfølgning på en bred politisk aftale om afbureaukratisering fra maj 2011.Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Forenk-linger m.v.) (Jan I)Lovforslaget indeholder en række forenklinger vedrørende beskæftigelsesindsatsen bl.a.om samtaler, kontakt og aktive tilbud. Forslaget er en opfølgning på en bred politisk aftaleom afbureaukratisering fra maj 2011.Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Ændring af tidspunktet for genta-gen aktivering for ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere og nedsæt-telse af varighedskrav til ret og pligt tilbud) (Jan II)Lovforslaget vedrører ændring af tidspunktet for gentagen aktivering for ikke-arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere fra senest 6 måneder til senest 12 måneder.Forslaget indebærer også en nedsættelse af varighedskravet for ret og pligt tilbud for dag-penge- og kontanthjælpsmodtagere fra mindst 4 uger til mindst 2 uger. Forslaget følger oppå aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af lov om sygedagpenge (Ændring af frist for anmeldelse af sygefraværsamt mere effektiv udsendelse af oplysningsskema) (Jan II)Forslaget vedrører især ændringer af sygedagpengelovens frister for anmeldelse af syge-fravær og anmodning om sygedagpenge med henblik på at sikre en mere effektiv admini-stration af sygedagpengesager. Forslaget åbner også op for en mere effektiv udsendelse afoplysningsskema til den sygemeldte via Nem Refusion.Lov om vikarers ansættelsesforhold (Jan II)Forslaget gennemfører EU-direktiv 2008/104/EF om vikararbejde, der har til formål atbeskytte lønmodtagere, som udsendes af et vikarbureau til at arbejde midlertidigt i en virk-somhed.Ændring af lov om arbejdsskadesikring (Forældelse af krav på erstatning ved er-hvervssygdomme m.v.) (Feb II)Formålet med lovforslaget er at tilpasse arbejdsskadesikringsloven til ændringer af foræl-delsesloven vedtaget i maj 2011 samt aktstykke nr. 90 af 23. marts 2011. Forslaget vedrø-rer krav på erstatning ved erhvervssygdomme, hvor kravet ikke er omfattet af forældelses-loven. Forslaget vedrører endvidere enkelte tekniske justeringer af arbejdsska-desikringsloven.Ændring af lov om barselsudligning (Evaluering af barselsudligningsordningen)(Feb II)
6Forslaget fremsættes på baggrund af en evaluering af loven samt en revisionsbestemmelse iloven. Det nærmere indhold af lovforslaget er under overvejelse.Ændring af lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter (Feb II)Forslaget indebærer en forøgelse af antallet af suppleanter for Arbejdsrettens ordinæredommere med 2 for hver af de grupper af organisationer og myndigheder, der er indstil-lingsberettiget. Forslaget tager bl.a. sigte på at fastholde de nuværende lave sagsbehand-lingstider i Arbejdsretten. Forslaget skal ses på baggrund af en henvendelse fra LO og DA.Ændring af lov om Ligebehandlingsnævnet (Feb II)Forslaget fremsættes i henhold til en revisionsbestemmelse. Det nærmere indhold af lov-forslaget er under overvejelse.Ændring af ferieloven (Feb II)Forslaget vedrører fortolkning af bestemmelserne i arbejdsdirektivet vedrørende retten tilferie. Den nærmere udformning af forslaget er under overvejelse.Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om en aktiv beskæftigelses-indsats (Forlængelse af dagpengeperioden, ferie til kontanthjælpsmodtagere og æn-dring af prisloft for selvvalgt uddannelse) (Feb II)Lovforslaget indebærer en forlængelse af dagpengeperioden med et halvt år for ledige, deropbruger dagpengeretten i 2. halvår af 2012. Forslaget indebærer også, at kontant-hjælpsmodtagere får ret til ferie i 5 uger om året. Endelig indebærer forslaget, at ufaglærteog faglærte samt ledige med forældet uddannelse skal have adgang til 6 ugers selvvalgtuddannelse uden prisloft. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011. Forslaget følger også op på aftalerne om finansloven for 2012.Lovgivning om 2-årig forsøgsordning med jobpræmie til kontanthjælpsmodtageremed langvarig ledighed (Mar I)For at reducere risikoen for langvarig ledighed blandt kontanthjælpsmodtagere indføresforsøgsvis en skattefri jobpræmie på op til 600 kr. pr. måned i 2012 og 2013. Forslagetfølger op på aftalerne om finansloven for 2012.
7
BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTERENÆndring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser(Midlertidig forhøjelse af arbejdsgiverbidrag, videreførelse af praktikpladsfremmen-de foranstaltninger og adgang til skolepraktik) (Nov II)Forslaget har til formål at forstærke indsatsen for, at flere kan gennemføre en erhvervsud-dannelse. Forslaget følger op på den brede politiske aftale fra november 2011 ”Aftale omen forstærket indsats for flere praktikpladser i 2012”, der følger op på aftalerne om finans-loven for 2012.Ændring af lov om folkeskolen og lov om specialundervisning for voksne (Forenklingaf rammeaftalerne for de regionale undervisningstilbud) (Jan I)Forslaget indebærer, at rammeaftalerne for de regionale undervisningstilbud forenkles, ogat koordineringen af rammeaftalerne flyttes fra regionerne til kommunerne. Ordningen påundervisningsområdet svarer herefter til, hvad der gælder på det sociale område.Ændring af lov om erhvervsuddannelser (Effektivisering af sagsgangene i Tvistig-hedsnævnet m.v.) (Jan I)Formålet med forslaget er at effektivisere sagsgangene i Tvistighedsnævnet med henblikpå kortere sagsbehandlingstider. Forslaget indebærer bl.a., at antallet af faste medlemmeraf nævnet reduceres, ligesom det gøres muligt at foretage en skriftlig behandling af vissetyper af sager.Ændring af lov om produktionsskoler (Kompetencebevis m.v.) (Jan I)Forslaget indebærer primært, at produktionsskoler skal udfærdige et kompetencebevis foreleverne efter endt skoleophold, hvis den enkelte elev ønsker et sådant. Forslaget følger oppå en bred politisk aftale fra juli 2011 om ”En styrket indsats over for unge ledige”.Ændring af lov om folkeskolen (Inklusion af elever med særlige behov i den alminde-lige undervisning) (Jan II)Forslaget indfører en ny afgræsning af specialundervisning m.v., således at specialunder-visning kun omfatter støtte til børn i specialklasser og specialskoler samt støtte til børn,hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentlig.Forslaget følger op på gennemførte analysearbejder og aftalen om kommunernes økonomifor 2011.Ændring af lov om folkeskolen (Tilpasning af klagereglerne til en mere inkluderendefolkeskole) (Jan II)Forslaget vedrører en række ændringer af det eksisterende klagesystem på specialundervis-ningsområdet, således at klagesystemet indrettes under hensyntagen til målsætningen omen mere inkluderende folkeskole. Det foreslås bl.a., at der indsættes en særlig formod-ningsregel, så det vil kræve særligt vægtige faglige grunde, før klagenævnet kan tilsidesæt-te en kommunal afgørelse om at give et inkluderende tilbud. Forslaget følger op på aftalenom kommunernes økonomi for 2012.
8
Ændring af en række love på Børne- og Undervisningsministeriets område (Lempelseaf kravet om godkendelse af vedtægtsændringer m.v (Jan II)Forslaget indebærer, at ministeren alene skal godkende vedtægtsændringer for selvejendeinstitutioner, når der er tale om oprettelse m.v. af en ny institution.Ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Ændring af reglerne for udpegningaf revisorer) (Jan II)Forslaget ændrer bestemmelsen om, at revisorer udnævnes af bestyrelsen for Arbejdsgi-vernes Elevrefusion for 3 år af gangen, således at der ikke fastlægges krav om udnævnel-sesperiodens længde. Forslaget har til formål at stille bestyrelsen friere, således at udnæv-nelse kan foretages for en kortere periode, f.eks. for et år af gangen.Ændring af lov om folkeskolen (Opfølgning på lovrevision om frit valg i folkeskolen)(Feb I)Lovforslaget fremsættes på baggrund af en revisionsbestemmelse. Der vil blive fremsatforslag på baggrund af en evaluering af fritvalgsreglerne samt anbefalinger fra et af Under-visningsministeriet nedsat udvalg, hvor de relevante parter er repræsenteret.Ændring af en række love på Børne- og Undervisningsministeriets område (Etable-ring af hjemmel til digital kommunikation i forbindelse med tildeling af specialpæda-gogisk støtte på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser) (Feb II)Forslaget giver hjemmel til, at svar på ansøgning om specialpædagogisk støtte kan sendestil ansøgerens e-boks.Ændring af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov omen aktiv beskæftigelsesindsats m.v. (Ophævelse af revisionsbestemmelse vedrørendebrugen af anden aktør) (Feb II)Forslaget fremsættes i henhold til en revisionsbestemmelse. Det nærmere indhold af lov-forslaget er under overvejelse.Lovgivning vedrørende indførelse af et fleksibelt loft på 28 elever i klasserne på degymnasiale uddannelser (Feb II)Forslaget har til formål at øge kvaliteten af de gymnasiale uddannelser. Forslaget indebæ-rer, at der indføres et fleksibelt loft på 28 elever for klassekvotienten i de gymnasiale ud-dannelser. Forslaget følger op på aftalerne om finansloven for 2012.
9Ændring af lov om folkeskolen (Bopælskommunens inddragelse og godkendelse afundervisningstilbud til børn, der henvises til specialundervisning i et dagbehandlings-tilbud eller et anbringelsessted) (Mar II)Forslaget indebærer, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om bo-pælskommunens inddragelse og godkendelse af undervisningstilbuddet til børn, der af desociale myndigheder i bopælskommunen er henvist til et dagbehandlingstilbud eller an-bragt i et anbringelsessted i en anden kommune. Forslaget følger op på et gennemført ana-lysearbejde og aftalen om kommunernes økonomi for 2011.Lov om institutioner for almene og erhvervsrettede ungdoms- og voksenuddannelser(Områdelov) (Mar II)Forslaget vedrører de generelle principper og bestemmelser for styringen af ungdoms- ogvoksenuddannelsesinstitutioner. Lovforslaget indeholder endvidere nye rammer for samar-bejde mellem uddannelsesinstitutioner om uddannelser, bygninger og fælles facilitetersamt mulighed for kommunal deltagelse i sådanne samarbejder. Forslaget følger bl.a. op pårapporten ”Selvejende institutioner – styring, regulering og effektivitet” fra april 2009.Ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Opfølgning pårevisionsbestemmelse) (Mar II)Lovforslaget fremsættes på baggrund af en revisionsbestemmelse. Lovforslaget vil inde-holde forslag om at udskyde revisionen.
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERENÆndring af lov om en garantifond for indskydere og investorer (Tabskaution vedbrug af udvidet medgiftsordning) (Okt I)Lovforslaget indebærer, at Indskydergarantifondens afviklingsafdeling får mulighed for atstille tabskaution i forbindelse med håndtering af nødlidende pengeinstitutter efter den ud-videde medgiftsordning.Ændring af patentloven og forskellige andre love (Gebyrer for Patent- og Varemær-kestyrelsens sagsbehandling) (Nov I)Lovforslaget fastsætter gebyrerne for Patent- og Varemærkestyrelsens sagsbehandling di-rekte i de love, som styrelsen administrerer. Forslaget følger op på en anbefaling fra Rigs-revisionen.Ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge (Fastsættelse af gebyrreg-ler og regler for overvæltning ved brug af betalingsinstrumenter m.v.) (Nov I)Lovforslaget har til formål at bringe de danske regler for detailhandelens egne betalings-kort (kreditkort og betalingskort uden chip – f.eks. benzinkort og kort til bestemte detailbu-tikker) i overensstemmelse med EU-retten. Forslaget indebærer, at det bliver muligt at op-kræve gebyr ved brug af alle betalingskort både danske og internationalt udstedte.
10
Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om fore-byggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme ogforskellige andre love (Bevilling af engagementer, nedskrivninger, tilladelse til og til-syn med auktionsplatform for handel med CO2-kvoter og fælles datacentraler) (DecI)Forslaget indeholder bl.a. initiativer som opfølgning på den finansielle krise. Der indføresbl.a. strammere og mere præcise regler for nedskrivninger i finansielle institutter, somsamtidig styrker Finanstilsynets mulighed for at gribe ind overfor risikable forretningsme-toder. Endvidere indføres der med forslaget styrket tilsyn med de fælles datacentraler.Hvidvaskloven ændres på baggrund af bl.a. anbefalinger fra Financial Task Force, så lo-vens anvendelsesområde præciseres, og der sker en samling af tilsynet med valutaveks-lingsvirksomheder.Ændring af søloven og lov om sikkerhed til søs (Gennemførelse af 2002 Athen-konventionen om transport af passagerer og deres bagage til søs og registrering afskibe med frist) (Dec II)Forslaget har til formål at indarbejde de ændringer i søloven, som er nødvendige som følgeaf konventionen om søtransport af passagerer og deres bagage til søs (Athen-konventionen) og den tilhørende EU-forordning om transportørers erstatningsansvar vedulykker under passagertransport ad søvejen (Athen-forordningen). Forslaget indeholderogså en justering om betinget registrering af skibe.Ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og –tjenester (Opgørelse af net-toomkostninger ved udbud af forsyningspligtydelser) (Jan II)Lovforslaget vedrører ændringer af modellen for varetagelse af de radiobaserede nød- ogsikkerhedstjenester i Danmark og Grønland. Forsyningspligtudbyderens nettoomkostningerskal herefter opgøres samlet for forsyningspligtydelser omfattet af forsyningspligtdirektivetog samlet for ydelser, som ikke er omfattet af direktivet. Forslaget skal ses på baggrund afEU-regler på området.Ændring af lov om internetdomæner, der særligt tildeles Danmark (Indførelse af reg-ler om nye internetdomæner med geografiske navne) (Jan II)Forslaget har til formål at medvirke til at sikre danske interesser i forbindelse med intro-duktion af nye internetdomæner, som har tilknytning til Danmark.Ændring af lov om en garantifond for indskydere og investorer og lov om finansielstabilitet (Indførelse af ny finansieringsform for Garantifonden for indskydere oginvestorer) (Jan II)Med forslaget følges der op på den politiske aftale fra august 2011 om en række konsolide-ringsinitiativer, herunder den udvidede medgiftsordning. Der indføres endvidere bl.a. en nyfinansieringsform for Garantifonden, så fonden fremadrettet finansieres i form af en årligforsikringslignende præmie samtidig med, at der etableres en konsolideringsfond i regí afGarantifonden.
11Ændring af lov om investeringsforeninger m.v. og lov om finansiel virksomhed (Ind-førelse af investeringsfonde og selskaber for investering med kapital der er variabel)(Feb II)Forslaget har til formål at skabe mulighed for etablering af nye organisationsformer som etsupplement til investeringsforeninger, således at kollektiv investering omfattet af UCITSIV-direktivet (2009/65/EF) også kan ske i andre former end investeringsforeninger. Formå-let hermed er at styrke den fri konkurrence samt skabe mulighed for stordriftsfordele.Ændring af lov om skibes besætning, lov om maritime uddannelser og lodsloven (An-svarsfordeling m.v. efter ressortomlægninger) (Feb II)Forslaget vedrører ansvarsfordelingen i relation til de maritime uddannelser og fastsættel-sen af kvalifikationskrav til søfarende efter ressortændringerne i oktober 2011. Samtidigforetages en række mindre justeringer af lodsloven.Lov om oprettelse af mæglings- og klageorganet for ansvarlig virksomhedsadfærd(Mar I)Med lovforslaget oprettes et mæglings- og klageorgan, der kan behandle klager over even-tuelle brud på menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø, korruption m.v. Mæglings- ogklageorganet vil desuden kunne tage sager op af egen drift. Forslaget bygger på anbefalin-ger fra Rådet for samfundsansvar, retningslinjer fra OECD samt FN-anbefalinger. Forsla-get følger også op på aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) og forskellige andrelove på Erhvervs- og Vækstministeriets område Ihændehaveraktier samt gebyr forregnskabskontrol) (Mar II)Lovforslaget vedrører udveksling af ejerskabsoplysninger om ihændehaveraktier mellemmyndigheder med henblik på at skabe større åbenhed på området. Forslaget skal ses isammenhæng med en rapport fra OECD, der har kritiseret den danske ordning om, at kapi-talejere har mulighed for at være anonyme, som følge af muligheden for ihændehaverakti-er. Forslaget vedrører endvidere en justering af de gebyrsatser, som ikke-finansielle børs-noterede virksomheder skal betale for regnskabskontrol efter årsregnskabsloven.
Erhvervs- og vækstministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om erhvervstøtte 2012 (Mar II)Redegørelse om Danmarks Digitale 2012 Vækst (Maj II)Erhvervslivet og Reguleringen 2012 (Maj II)
EUROPAMINISTERENFolketingsbeslutning om Danmarks ratifikation af Det Europæiske Råds afgørelse 25.marts 2011 om ændring af artikel 136 i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
12onsmåde med hensyn til en stabilitetsmekanisme for de medlemsstater, der har euro-en som valuta (Nov II)Folketingsbeslutning om tiltrædelse af Associeringsaftale og Dyb og Omfattende Fri-handelsaftale mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på denene side og Ukraine på den anden side (Apr II)
FINANSMINISTERENFinanslov for finansåret 2012 (Okt I)Forslag til midlertidig bevillingslov for finansåret 2012 (Nov II)Ændring af lov om tjenestemandspension og lov om pension og lov om pension tilstatens tjenestemænd m.v. i Grønland (Ophævelse af aldersgrænser for optjening afpensionsalder og krav om mindste pensionsalder for ret til opsat pension, fastsættelseaf pension for visse tjenestemænd og førtidspensionsfradrag for visse tjenestemænd)(Nov II)Der er tale om justeringer af lovgivningen som opfølgning på overenskomstforhandlinger-ne i 2011.Lov om tillægsbevilling for finansåret 2011 (Jan II)Ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre (Feb II)Forslaget indebærer forskellige ændringer af minister- og eftervederlaget, herunder en æn-dring af den måde, som eftervederlaget beregnes på for tidligere ministre.Lov om udgiftslofter (Mar I)Lovforslaget vil indeholde regler om et nyt udgiftspolitisk styringssystem med udgiftslof-ter, herunder regler om Folketingets fastsættelse af udgiftslofter og om sanktioner vedmanglende overholdelse af de enkelte udgiftslofter. Forslaget følger op på regeringsgrund-laget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Lov om Offentlig Digital Post (Mar II)Lovforslaget skal sikre en klar retstilstand vedrørende retsvirkningerne ved digital kom-munikation mellem på den ene side borger og virksomheder og på den anden side myndig-hederne. Lovforslaget skal endvidere skabe hjemmel til, at det gøres obligatorisk for borge-re og virksomheder at være tilsluttet til det digitale postsystem. Forslaget følger op på rege-ringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Ændring af forskellige love på Økonomi- og Indenrigsministeriets, Sundheds- og Fo-rebyggelsesministeriets, Børne- og Undervisningsministeriets, Miljøministeriets, Ju-stitsministeriets samt Social- og Integrationsministeriets områder (Obligatorisk digi-tal kommunikation mellem borgere og det offentlige) (Mar II)
13Forslaget skaber hjemmel til at stille krav om, at kommunikationen mellem borgere og detoffentlige skal foregå digitalt på de af forslaget omfattede områder. Forslaget følger op påregeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Ændring af lov om Statstidende (Mar II)Lovforslaget skaber hjemmel til at stille krav om obligatorisk digital indrykning i Statsti-dende. Der sker endvidere en opdatering af loven.Finanslov for finansåret 2013 (Aug II)
FORSVARSMINISTERENForsvarsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om beredskab(Mar I)
JUSTITSMINISTERENÆndring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den EuropæiskeUnion (Gennemførelse af rammeafgørelsen om gensidig anerkendelse af afgørelserom foranstaltninger som alternativ til varetægtsfængsling) (Okt II)Lovforslaget gennemfører en rammeafgørelse, der har til formål at fremme anvendelsen afikke-frihedsberøvende foranstaltninger over for personer, der har lovligt og sædvanligtophold i en anden medlemsstat end den, hvor efterforskningen pågår. Forslaget indebæreren ordning, hvorefter medlemsstaterne gensidigt anerkender og fuldbyrder hinandensstrafferetlige afgørelser om foranstaltninger, der udgør mindre indgribende alternativer tilvaretægtsfængsling (varetægtssurrogater).Ændring af international købelov og lov om aftaler og andre retshandler på formue-rettens område (Gennemførelse i dansk ret af del II om aftalens indgåelse i FN-konventionen om internationale køb) (Okt II)Lovforslaget gennemfører del II vedrørende aftaleindgåelse i FN-konventionen om aftalerom internationale køb. Lovforslaget indebærer, at Danmark kan ophæve sit forbehold overfor denne del af konventionen. Lovforslaget bygger på en fællesnordisk rapport, og detforventes, at de øvrige nordiske lande også vil ophæve deres respektive forbehold over forkonventionens del II.Ændring af straffuldbyrdelsesloven og retsafgiftsloven (Revision af straffuldbyrdel-sesloven) (Nov I)Forslaget gennemfører på grundlag af 10 års erfaringer med straffuldbyrdelsesloven visseændringer af loven.
14Lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning (Nov I)Lovforslaget har til formål at styrke indsatsen for at beskytte personer mod at blive udsatfor fredskrænkelse, forfølgelse og chikane, herunder såkaldt stalking. Forslaget indebærerbl.a., at adgangen til at anvende tilhold og opholdsforbud udvides, og at overtrædelse herafbliver nemmere at retsforfølge, og at der indføres en udtrykkelig bestemmelse om, at stal-king skal være en skærpende omstændighed ved fastsættelse af straf for overtrædelse aftilhold, opholdsforbud og bortvisning.Lov om indfødsrets meddelelse (Nov I)Ændring af retsplejeloven (Fordeling af opgaver mellem politikredsene og statsadvo-katurerne) (Nov II)Forslaget vedrører navnlig ændringer af reglerne om politikredsenes og de regionale stats-advokaters kompetence til at varetage udførelsen af straffesager i 1. og 2. instans. Forslagetbygger på betænkning nr. 1523/2010 om en fremtidig statsadvokatordning.Ændring af straffeloven (Udvidet anvendelse af samfundstjeneste m.v.) (Dec I)Formålet med lovforslaget er, at samfundstjeneste skal anvendes i videre omfang end i dag,således at samfundstjeneste fremover efter omstændighederne vil kunne anvendes i sager,hvor der fastsættes en frihedsstraf af op til 2 års varighed.Ændring af straffeloven (Udvidet definition af menneskehandel m.v.) (Dec I)Forslaget justerer straffelovens bestemmelser om menneskehandel i lyset af EU-regler påområdet. Der er tale om dels en ”udvidet” definition af menneskehandel og dels en forhø-jelse af strafferammen fra 8 til 10 år. Danmark er ikke retligt forpligtet til at gennemføredirektivet på grund af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender, men regeringenfinder, at Danmark bør leve op til direktivets m.v. bestemmelser.Ændring af straffeloven, retsplejeloven, færdselsloven og lov om erstatning fra statentil ofre for forbrydelse (Forhøjelse af den kriminelle lavalder) (Dec I)Med lovforslaget hæves den kriminelle lavalder fra 14 til 15 år. Desuden indeholder lov-forslaget en række konsekvensændringer som følge heraf. Forslaget følger op på rege-ringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011. Forslaget indgår også iaftalerne om finansloven for 2012.
15Ændring af straffeloven (Gennemførelse af revideret bilag til Europarådets konven-tion om forebyggelse af terrorisme) (Dec I)Lovforslaget indeholder en justering af straffelovens § 114 a med henblik på at sikre, at dedanske regler fortsat lever op til forpligtelserne i den europæiske konvention om forebyg-gelse af terrorisme, efter at denne er blevet udvidet med en henvisning til den internationa-le konvention til bekæmpelse af nuklear terrorisme.Ændring af retsplejeloven (Ændring af revisionsbestemmelse om logning) (Dec I)Forslaget indebærer en udskydelse af revisionen af loven med henblik på at afvente etkommende EU-forslag på området.Ændring af retsplejeloven, lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser og lovom retsafgifter (Adgang til at en dommer m.v. kan færdigbehandle sager, der er på-begyndt, før den pågældende skal fratræde på grund af alder, visse ændringer af reg-lerne om behandling af sager om mindre krav, udelukkelse af sigtedes adgang til atvære til stede under indenretlige videoafhøringer af børn m.v.) (Dec I)Der er tale om en række justeringer af regler i retsplejeloven m.v.Ændring af våbenloven (Straf for overtrædelse af knivforbuddet) (Dec II)Våbenloven foreslås ændret, således at den forudsætning, som ligger i den nuværende lov-givning om, at førstegangstilfælde af ulovlig besiddelse af kniv på offentligt tilgængeligtsted m.v. som altovervejende hovedregel straffes med ubetinget frihedsstraf på 7 dagesfængsel, ikke gælder længere. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, derstår sammen” fra oktober 2011. Forslaget indgår også i aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af udlændingeloven (Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, fra-vigelse af persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med overgang tilelektronisk sagsbehandling m.v.) (Jan II)Lovforslaget ændrer reglerne for ægtefællesammenføring og indebærer bl.a. en afskaffelseaf pointsystemet, tilbageførsel af 24-årsreglen og tilknytningskravet, afskaffelse af indvan-dringsprøven, afskaffelse af gebyrer for at ansøge om opholdstilladelse samt nedsættelse afgarantistillelsen. Forslaget indeholder endvidere bl.a. en fravigelse af persondataloven iforbindelse med elektronisk sagsbehandling. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Ændring af færdselsloven (Tilbagekaldelse af kørerlærergodkendelse) (Feb II)Formålet med forslaget er at skabe hjemmel til, at en kørerlærer, som ikke udfører sin virk-somhed på forsvarlig vis, skal kunne få tilbagekaldt sin kørelærergodkendelse. Forslagetvil eventuelt indeholde andre ændringer af færdselsloven.
16Ændring af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte og lov om udendørs holdaf svin (Forbud mod fiksering af søer og gylte i løbeafdelingen m.v.) (Feb II)Lovforslaget indebærer bl.a. et forbud mod fiksering af søer og gylte i løbeafdelingen, somfølger op på anbefalinger herom fra Justitsministeriets arbejdsgruppe om hold af svin. For-slaget vedrører herudover en revisionsbestemmelse i lov om udendørs hold af svin vedrø-rende svins adgang til rent drikkevand.Lov om en statsborgerskabsprøve (Feb II)Lovforslaget indebærer en bemyndigelse for justitsministeren til efter forhandling medbørne- og undervisningsministeren at etablere en statsborgerskabsprøve. Samtidig ophæveslov om en indfødsretsprøve. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, derstår sammen” fra oktober 2011.Ændring af udlændingeloven og lov om kommunale og regionale valg(Familiesammenføring med børn, oprettelse af et uafhængigt klagenævn, valgret tilkommunale og regionale valg) (Mar II)Lovforslaget vedrører bl.a. eventuelle ændringer af reglerne om familiesammenføring medbørn. Forslaget indebærer også, at der kan oprettes et uafhængigt klagenævn for familie-sammenføringssager. Endelig genindfører lovforslaget valgret og dermed valgbarhed forudlændinge fra lande uden for EU og Norden ved kommunal- og regionalvalg efter 3 årsuafbrudt bopæl i riget mod nu 4 år. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Dan-mark, der står sammen” fra oktober 2011Lov om indfødsrets meddelelse (Apr II)
Justitsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter uden for straffe-retsplejen (Feb II)
KLIMA-, ENERGI- OG BYGNINGSMINISTERENÆndring af lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasserfra transport og lov om fremme af vedvarende energi (Dec I)Forslaget vedrører gennemførelsen af dele af EU-direktiv 2009/28/EF om fremme af an-vendelsen af energi fra vedvarende energikilder (VE-direktivet). Forslaget vedrører tilligeen række justeringer af lovgivningen, der skal sikre grundlaget for den fortsatte udbygningmed havvindmøller.
17Ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov om bygnings- ogboligregistrering og byggeloven (Jan II)Forslaget vedrører især en række ændringer som følge af direktiv 2010/31/EU om bygnin-gers energimæssige ydeevne og direktiv 2009/28/EU om fremme af anvendelse af energifra vedvarende energikilder. Forslaget vedrører endvidere eftersynsordningen for kedler ogvarmeanlæg samt en ændring af BBR-loven om dataindsamling på elforsyningsområdet.Endelig indeholder forslaget ændringer af byggeloven, dels en præcisering af hvornår enbygherre har pligt til at tegne en byggeskadeforsikring og dels ophævelse af monopoletvedrørende godkendelse af byggevarer, der kommer i kontakt med drikkevand.Lov om olieberedskab (Jan II)Lovforslaget gennemfører direktiv 2009/119/EF om forpligtelse for medlemsstaterne til atholde minimumslagre af råolie og/eller olieprodukter. Forslaget sikrer endvidere Danmarksoverholdelse af forpligtelser om olieberedskab over for Det Internationale Energiagentur.Endelig sker der med lovforslaget en opdatering af lovgivningen i lyset af erfaringerne frade senere år samt en sikring af de nationale målsætninger for olieberedskabet.Ændring af lov om elforsyning og lov om Energinet.dk (Feb II)Lovforslaget vedrører reglerne om nettilslutning af visse decentrale kraft-varme-anlæg ogelproduktionsanlæg og om afholdelse af omkostninger til netforstærkning og netudbygningpå transmissionsniveau.Lovgivning som opfølgning på ny energiaftale (Mar II)Regeringen har fremlagt udspil til en ny energiaftale ”Vores Energi”. Der forventes frem-lagt lovforslag som opfølgning på en kommende ny energiaftale.
Klima-, energi- og bygningsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Energipolitisk redegørelse (Apr II)Klimapolitisk redegørelse (Apr II)
KULTURMINISTERENÆndring af teaterloven (Dec II)Der er tale om en række ændringer af loven som opfølgning på den brede politiske aftale,der blev indgået i juni 2011.
18Ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af perso-nale m.v. og lov om folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende for-eningsarbejde og daghøjskoler samt Folkeuniversitetet (Udvidelse af børneattestord-ningen) (Feb II)Lovforslaget vil især indeholde en udvidelse af de nuværende regler for indhentelse af bør-neattester, så reglerne omfatter en bredere kreds af institutioner m.v. og personer. Forslagetfølger op på aftalerne om satspuljen for 2012.Ændring af lov om film (Feb II)Formålet med lovforslaget er at fastsætte nærmere retningslinjer for kommunernes tilskudtil biografdrift i lyset af de gældende statsstøtteregler. Forslaget fremsættes bl.a. på bag-grund af kontakter med EU-Kommissionen.Ændring af lov om udlodning af overskud fra lotteri samt heste- og hundevæddeløb(Mar II)Formålet med lovforslaget er at justere ordningen for tildeling af de to tipspuljer til huma-nitære og almennyttige formål, som Kulturministeriet har ansvaret for. Lovforslaget vildesuden vedrøre den ressortmæssige overførelse af tipsmidlerne til folkeoplysning, ung-domsformål og de landsdækkende oplysningsforbund m.v. fra Ministeriet for Børn og Un-dervisning til Kulturministeriet.
MILJØMINISTERENÆndring af lov om miljøbeskyttelse (Betaling af kommunernes indsamling af bærba-re batterier og akkumulatorer samt krav om ejerskab til nye anlæg til deponering afhavbundsmaterialer) (Nov I)Lovforslaget har til formål dels at sikre finansieringen af kommunernes udgifter til indsam-ling af batterier og dels at forenkle reglerne for modtagelse og deponering af havbundsma-terialer.Ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet (Implementering af dele af havnestats-kontroldirektivet og ændring af regler om indgreb over for skibe) (Nov I)Lovforslaget har især til formål at sikre fuld gennemførelse af EU’s havnestatskontroldi-rektiv. Forslaget indebærer bl.a., at der bliver mulighed for at tilbageholde skibe, der ikkeoverholder havmiljøloven, og at der bliver mulighed for at forbyde anløb af danske havne ide tilfælde, hvor et påbud fra de danske havnemyndigheder ikke efterleves.
19Ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om planlægning og forskellige andre love(Digital annoncering, obligatorisk digital kommunikation, afskæring af klageadgangm.v.) (Nov I)Lovforslaget har især til formål at forenkle kravene til kommunernes offentliggørelse ogannoncering af ansøgninger, afgørelser, planforslag m.v. på miljø- og planområdet vedbrug af digital annoncering. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, derstår sammen” fra oktober 2011.Ændring af lov landinspektørvirksomhed (Landinspektørvirksomheder som partner-selskaber og holdingselskaber samt sammensætning af Landinspektørnævnet m.v)(Nov II)Der er tale om justeringer af loven, der bl.a. gør det muligt for landinspektører at drivevirksomhed under samme selskabsformer som andre liberale erhverv. Der foreslås ogsåvisse justeringer vedrørende Landinspektørnævnet, herunder at formanden skal værelandsdommer samt en forlængelse af klagefristen.Ændring af lov om kemikalier (Gennemførelse af EU-regler om egenkontrol og op-lysnings- og undersøgelsespligt samt skærpede regler om håndhævelse) (Nov II)Formålet med forslaget er at gennemføre det nye RoHS-direktiv, der regulerer anvendelsenaf visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr. Der stilles i denne forbindelse kravtil virksomheder om egenkontrol og pligt til oplysning og undersøgelse. Forslaget skalendvidere sikre, at tilsynsmyndigheden har de nødvendige håndhævelsesmuligheder tilrådighed, hvis varer på det danske marked ikke overholder gældende ret.Ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om godkendelse af husdyrbrug m.v. (Feb II)Forslaget vedrører bl.a. gennemførelse af EU-direktiv 2010/75/EU (Industrial EmissionsDirective (IED), der er en sammenskrivning af 7 eksisterende direktiver, og omhandlerforebyggelse og begrænsning af luft-, vand- og jordforurening fra større industrielle kilder.Forslaget vedrører endvidere ressortoverførsel af dambrugssager fra Ministeriet for Føde-varer, Landbrug og Fiskeri til Miljøministeriet, en bemyndigelse til fastsættelse af reglerom handelsgødning samt regler om obligatorisk anvendelse af et digitalt tilsyns- og god-kendelsessystem.Ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet og forskellige andre love (Reform afklagesystemet på natur- og miljøområdet) (Feb II)Forslaget vedrører en række ændringer vedrørende Natur- og Miljøklagenævnets virksom-hed og klagereglerne i en række natur- og miljølove med henblik på en hurtigere og mereeffektiv klagesagsbehandling. Forslaget udmønter en række anbefalinger fra et nedsat eks-ternt ekspertudvalg. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011.
20Ændring af lov om planlægning (Forenklinger, hensyn ved lokalplaner) (Mar II)Forslaget vedrører en række forenklinger m.v. bl.a. vedrørende ophævelse af forældedebyplanvedtægter og lokalplaner, udvidelse af kommunernes muligheder for at indgå frivil-lige aftaler med en grundejer om udbygningsaftaler samt vedrørende den politiske behand-ling af lokalplaner. Forslaget indebærer endvidere en udvidelse af de hensyn, der kan be-grunde lokalplaner. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011.
MINISTEREN FOR BY, BOLIG OG LANDDISTRIKTERÆndring af lov om almene boliger m.v. (Fremrykning af Landsbyggefondens investe-ringsramme til renovering) (Nov II)Forslaget udmønter den brede politiske aftale fra november 2011 om fremrykning afLandsbyggefondens investeringsramme til renovering. Forslaget følger op på aftalerne omfinansloven for 2012.Ændring af lov om friplejeboliger (Revision) (Feb II)Det er forudsat, at friplejeboligloven evalueres 3 år efter dens ikrafttræden. Forslagets ind-hold vil blive overvejet i lyset af den igangsatte evaluering.Ændring af lov om almene boliger m.v. (Startboliger) (Mar I)Forslaget giver mulighed for statslig støtte til etablering af startboliger med vokenstøtte forudsatte unge mellem 18 og 24 år. Forslaget indebærer ændringer i almenboliglovens reglerom bl.a. finansiering, berettiget personkreds og organisation. Forslaget følger op på afta-lerne om satspuljen for 2012.Ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov ombyfornyelse og udvikling af byer (Energibesparelser m.v.) (Mar I)Forslaget vedrører en række initiativer vedrørende fremme af energibesparelser i privateudlejningsejendomme. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011.Lov om leje af private boliger (Mar II)Lovforslaget vedrører en sammenskrivning af lejelovens og boligreguleringslovens be-stemmelser om forholdet mellem udlejer og lejere til én samlet lov. Grundlaget for lovæn-dringen bygger især på en enighed mellem lejer- og udlejerorganisationer om en rækkeændringer på området.
21
MINISTEREN FOR FORSKNING, INNOVATION OG VIDEREGÅENDEUDDANNELSERÆndring af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelserog lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreud-dannelsessystemet) for voksne (Hjemmel for udbud af ingeniøruddannelser på Aar-hus Universitet som følge af universitetets sammenlægning med Ingeniørhøjskolen iÅrhus) (Nov II)Lovforslaget tilvejebringer det retlige grundlag for, at Aarhus Universitet kan fortsætteIngeniørhøjskolen i Århus’ udbud af diplomuddannelser med tilhørende efter- og videre-uddannelser efter sammenlægning af de to institutioner.Ændring af forskellige uddannelseslove m.v. samt om ophævelse af lov om uddannel-se til håndarbejdslærer, lov om uddannelse til ernærings- og husholdningsøkonom oglov om sammenlægning og nedlæggelse af seminarier (Adgang til delegation af kom-petence og fastsættelse af klageadgang m.v.) (Nov II)Formålet med lovforslaget er at tilpasse den lovgivning, som er overført til Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelser til ministeriets organisation med etlille departement og store styrelser.Lov om ophævelse af lov om Teknologirådet (Jan II)Forslaget indebærer, at Teknologirådet nedlægges. Forslaget følger op på aftalerne omfinansloven for 2012.Ændring af lov om adgangsregulering ved videregående uddannelser (Obligatoriskdigital kommunikation) (Feb I)Forslaget indebærer, at ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelserbemyndiges til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation ved ansøgningom optagelse på de videregående uddannelser inden for ministerens ressort, der er omfattetaf Den Koordinerede Tilmelding (KOT).Ændring af SU-loven (Opfølgning på evaluering af udlandsstipendieordningen) (MarII)Udlandsstipendieordningen blev indført fra juli 2007 som opfølgning på aftalen fra 2006om udmøntning af globaliseringspuljen som led i velfærdsaftalen. Det er i aftalen forudsat,at udlandsstipendieordningen evalueres efter 3 år. Lovforslagets nærmere indehold vil bli-ve vurderet nærmere i lyset af den igangværende evaluering af ordningen.
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser vil give Folketin-get redegørelse om:Redegørelse om større sammenhæng i det videregående uddannelsessystem (Apr I)
22
MINISTEREN FOR FØDEVARER, LANDBRUG OG FISKERILov om ophævelse af lov om tilskud til vikarordninger inden for jordbruget (Nov II)Lovforslaget indebærer en ophævelse af lov om tilskud til vikarordninger inden for jord-bruget. Forslaget følger op på aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af lov om fiskeri og fiskeriopdræt (Feb II)Forslaget indebærer en tilpasning af fiskeriloven som følge af nye EU-regler i forbindelsemed kontrol og sanktioner af visse alvorlige overtrædelser af EU’s regler om fiskeri. Desu-den foreslås en forhøjelse af prisen for fisketegn som opfølgning på aftalerne om finans-loven for 2012.Ændring af lov om hold af dyr og lov om dyrlæger (Mar II)Forslaget indeholder en række mindre justeringer af lovgivningen bl.a. påbudsbestemmelsetil brug ved beredskab i forbindelse med dyr, der har indtaget kontamineret foder m.v. samtpligt til at indberette resultater af visse laboratoriefund i forbindelse med undersøgelse afdyr til en sygdomsdatabase.
MINISTEREN FOR LIGESTILLING OG KIRKEÆndring af lov om valg til menighedsråd (Udvidelse af antallet af kandidater, æn-dring af frist for indlevering af en særlig stedfortræderliste og klagefrist for valgklagetil ministeren) (Nov II)Formålet med forslaget er at ajourføre loven ud fra de erfaringer, som er indhøstet sidensidste menighedsrådsvalg i 2008. Der er tale om mindre justeringer af valgprocessen.Ændring af lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløs-ning (Feb II)Social- og integrationsministeren fremsætter lovforslag om kirkelig vielse uanset seksuelorientering. Nærværende lovforslag giver præster, som af samvittighedsmæssige og/ellerteologiske grunde ikke ønsker at medvirke ved disse kirkelige handlinger, ret til at sige nejtil en sådan medvirken. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011.Ændring af lov om folkekirkens økonomi (Feb II)Kompensationen som følge af anden lovgivnings provenuvirkning på kirkeskatten afskaf-fes med finansloven for 2012 med virkning fra 2013. Nærværende forslag indebærer, at dermed fuld finansiering fra Fællesfonden kan ansættes nye 100 pct. fællesfondsfinansieredepræster. Endelig indeholder forslaget en række tekniske ændringer af lovgivningen.Ændring af lov om udnævnelse af biskopper og om stiftsbåndsløsning og lov om tje-nestemænd samt forskellige andre love (Feb II)
23
Forslaget indebærer indførelse af ansættelse på længerevarende åremål (12 år) for nyud-nævnte biskopper i folkekirken.
Ministeren for ligestilling vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse og Perspektiv og handlingsplan for Ligestilling (Feb II)
MINISTEREN FOR SUNDHED OG FOREBYGGELSEÆndring af sundhedsloven (Ophævelse af regler for egenbetaling for behandling medkunstig befrugtning, refertilisation og sterilisation i det offentlige sundhedsvæsensamt tolkebistand m.v.) (Nov II)Lovforslaget afskaffer egenbetalingen for behandlingsforsøg med kunstig befrugtning samtden særlige, øgede egenbetaling på lægemidler, som anvendes til fertilitetsbehandling. Detforeslås også, at egenbetaling for refertilisation og sterilisation ophæves. Endelig foreslåsdet at afskaffe det gebyr for tolkebistand i sundhedsvæsenet, som blev indført fra juni2011. Forslaget følger op på aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af lov om euforiserende stoffer (Gruppevise forbud mod euforiserende stof-fer) (Nov II)Forslaget indebærer, at der bliver mulighed for gruppevise forbud mod ensartede euforise-rende stoffer.Ændring af sundhedsloven (Specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centretsamt tilskud til tandbehandling til patienter med sjældne sygdomme) (Nov II)Forslaget vedrører nærmere regler for vederlagsfri optræning og afgræsning af personkred-sen, der benytter Øfeldt Centret. Forslaget vedrører herudover tilskud til tandbehandling tilpatienter med sjældne sygdomme som opfølgning på aftalerne om finansloven for 2012.Lov om kvalitets- og sikkerhedsstandarder for menneskelige organer til transplanta-tion (Dec I)Forslaget gennemfører EU-direktiv 2010/45/EU om kvalitets- og sikkerhedsstandarder formenneskelige organer til transplantation. Der er bl.a. tale om fælles standarder for udtag-ning, transport og anvendelse af organer.
24Ændring af sundhedsloven (Overførsel af Kennedy Centret fra staten til Region Ho-vedstaden) (Jan II)Lovforslaget overfører Kennedy Centret fra staten til Region Hovedstaden med virkningfra en 1. april 2012.Ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Jan II)Forslaget forpligter private hospitaler og klinikker til at afholde udgiften til patienterstat-ningsudbetalinger for patientskader hidrørende fra disses ydelser. Regionerne friholdeshermed for denne udgift.Ændring af sundhedsloven (Justeringer) (Feb I)Lovforslaget vedrører en række justeringer af loven, der for øjeblikket er under overvejel-se.Ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien og lov om rettens pleje (Feb I)Formålet med forslaget er at nedbringe anvendelsen af tvang i psykiatrien samt at anvendeden mindst indgribende tvang. Forslaget vil bl.a. bygge på en rapport fra Danske Regionerfra 2011 samt en udredning fra Sundhedsstyrelsen.Ændring af lov om lægemidler (Feb II)Forslaget gennemfører især en række EU-regler bl.a. om inspektioner af kliniske forsøg,bekæmpelse af forfalskede lægemidler samt styrkelse af overvågningen af lægemidler.Ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling, diagno-stik og forskning m.v. (Mar I)Lovforslaget vil justere en række bestemmelser i lov om kunstig befrugtning, herunderlovens anvendelsesområde og vilkår for æg- og sæddonation.Ændring af lov om røgfri miljøer (Mar II)Der er forudsat, at lov om røgfri miljøer revideres i folketingsåret 2011/12. Det nærmereindhold af lovforslaget er under overvejelse.Ændring af lov om euforiserende stoffer (Adgang til etablering af stofindtagelsesrum)(Apr I)Lovforslaget har til formål at tilvejebringe retsgrundlaget m.v. for etablering af kommunalestofindtagelsesrum.Ændring af sundhedsloven (Differentieret behandlingsgaranti) (Apr I)Lovforslaget vedrører en differentieret behandlingsgaranti, hvorefter de mest alvorlige li-delser skal behandles hurtigere end andre lidelser. Forslaget følger op på regeringsgrundla-get ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.
25
MINISTEREN FOR UDVIKLINGSBISTANDLov om internationalt udviklingssamarbejde (Mar II)Der overvejes en række ændringer af den nuværende lov om internationalt udviklingssam-arbejde i lyset af udviklingen siden lovens vedtagelse i 1976.
SKATTEMINISTERENÆndring af lønsumsafgiftsloven, momsloven, opkrævningsloven, lov om offentligthasardspil i turneringsform og forskellige andre love (Udvidelse af lønsumsafgiftstil-ladelse af museumsvirksomhed, momsfradrag i stedet for godtgørelse for visse trans-aktioner, ophævelse af momsfritagelse ved indførsel af magasiner til private, mulig-hed for dagbøder ved uregistreret virksomhed, visse lempelser i faktureringsreglerne)(Nov I)Forslaget vedrører en række justeringer af lovgivningen, herunder som følge af EU-regler.Lov om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, af-gifter og andre foranstaltninger samt administrativt samarbejde på beskatningsom-rådet m.v. (Nov II)Forslaget vedrører gennemførelsen af to EU-direktiver om henholdsvis inddrivelsesbistandog udveksling af oplysninger og andet administrativt samarbejde i skattesager. Desudenindebærer forslaget, at en række anbefalinger fra Global Forum on Transparency and Ex-change of Information gennemføres ved tilvejebringelse af ejeroplysninger om selskaber,der ikke er aktie- og anpartsselskaber, og om kommanditselskaber. Endelig indebærer for-slaget, at der indføres sanktioner for overtrædelse af de særlige indberetningspligter, dervedrører EU’s rentebeskatningsdirektiv.Ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven samt lov omændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove (Af-skaffelse af fradrag for formueforvaltningsomkostninger og nedsættelse af loftet forindbetalinger til ratepension og ophørende alderspension m.v.) (Nov II)Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne fremover ikke vil kunne fratrække formuefor-valtningsomkostninger i grundlaget for pensionsafkastskatten. Forslaget indebærer endvi-dere, at loftet for fradragsberettigede indbetalinger til ratepension og ophørende alderspen-sion nedsættes fra årligt 100.000 kr. til 55.000 kr. Forslaget følger op på aftalerne om fi-nansloven for 2012.Ændring af ligningsloven (Skattekreditter for forsknings- og udviklingsaktiviteter)(Nov II)Forslaget indebærer, at selskaber og selvstændigt erhvervsdrivende, der anvender virksom-hedsordningen, får mulighed for at få udbetalt skattekreditter, dvs. skatteværdien af under-skud, der stammer fra forsknings- og udviklingsaktiviteter. Forslaget følger op på aftalerneom finansloven for 2012.
26
Ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andrelove (Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver i forbindelse med succession vedoverdragelse af aktier og justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne) (Nov II)Forslaget indebærer, at grænsen for finansielle aktiver i forbindelse med succession vedoverdragelse af aktier efter den såkaldte pengetankregel sættes ned fra 75 pct. til 25 pct.Forslaget indebærer endvidere, at rentefradragsbegrænsningsreglerne strammes. Forslagetfølger op på aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af ligningsloven og forskellige andre love (Afskaffelse af multimediebeskat-ningen, ophævelse af skattebegunstigelsen for medarbejderaktieordninger, ophævelseaf skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer m.v., lønsumsafgifts-pligt for aflønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktier m.v., justering af Bo-ligJobordningen, ophævelse af loftet over børne- og ungeydelsen og tillæg til grøncheck) (Nov II)Forslaget indebærer afskaffelse af multimediesbeskatningen, samt genindførelse af beskat-ning af fri telefon, computer og internetadgang med udgangspunkt i reglerne før Forårs-pakke 2.0. Endvidere indebærer forslaget en ophævelse af skattebegunstigelsen af medar-bejderaktieordninger med henblik på at al løn beskattes ens. Videre indebærer forslaget, atder indføres lønsumsafgiftspligt for aflønning i aktier og købe- og tegningsretter til aktierm.v. Desuden foreslås skattefriheden af arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer og sund-hedsbehandlinger m.v. ophævet for at sikre fri og lige adgang til sundhedsvæsenet. Forsla-get indebærer endvidere en justering af BoligJobordningen for 2012, så den får en meregrøn profil. Loftet over børne- og ungeydelsen ophæves, således at der igen udbetales fuldbørne- og ungeydelse for alle børn, uanset antal børn i familien. Endelig indføres en sup-plerende grøn check til familier med lave indkomster fra 2013. Forslaget følger op på rege-ringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011 og aftalerne om finans-loven for 2012.Ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lov om energiafgift af mineralolieproduk-ter m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas (Højere afgift på luftforurening fraNOx m.v.) (Nov II)Med forslaget forhøjes afgiften på NOx for at nedbringe luftforureningen fra NOx og deskadelige virkninger for mennesker, natur og miljø. Desuden indebærer forslaget skærpedekrav til måling af udledninger, som medfører, at flere NOx udledende energianlæg i Nord-søen vil blive pålagt afgiften. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, derstår sammen” fra oktober 2011 og aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og for-skellige andre love (Afgiftsforhøjelser på chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak,øl og vin) (Nov II)Forslaget hæver afgifterne på en række usunde fødevarer, samt tobak, øl og vin til gavn forfolkesundheden og med henblik på finansiering af målrettede forbedringer af velfærden.Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober2011 og aftalerne om finansloven for 2012.
27Ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lovom afgift af ledningsført vand og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Regule-ring af de løbende bilafgifter og andre afgifter m.v.) (Nov II)Forslaget indebærer regulering af afgiftssatserne i brændstofforbrugsafgiftsloven, for-brugsafgiftsloven, vandafgiftsloven og vægtafgiftsloven med det formål at kompensere for,at afgifterne i en årrække ikke har været indeksreguleret og dermed fulgt med den alminde-lige prisudvikling. Forslaget indeholder desuden en forenkling af reglerne for betaling afafgift af elektriske glødelamper. Endelig indføres i lov om afgift af ledningsført vand etbidrag til drikkevandsbeskyttelse, der skal træde i stedet for den nuværende afgift i vand-forsyningsloven. Forslaget følger op på aftalerne om finansloven for 2012.Ændring af kildeskatteloven, pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskat-ningsloven (Ændret afkastbeskatning af pengeinstitutordninger placeret i unoteredeaktier og ved personers ophør af skattepligt, harmonisering af fristen for afregning afinstitutskat og individskat ved pensionsinstitutters ophør af skattepligt, mulighed foruden afgift at stoppe udbetalingen af en livsvarig alderspension m.v.) (Jan II)Forslaget indebærer for det første en række ændringer af pensionsafkastbeskatningsloven,der vedrører dels opgørelsen af afkastet af rate- og kapitalpensioner placeret i unoteredeaktier, dels periodiseringen af afkastet ved ind- og udtræden af skattepligt. For det andetforeslås en ændring af pensionsbeskatningslovens regler for udbetaling af livsvarige livren-ter, sådan at udbetalingerne fra en livsvarig livrente kan sættes midlertidigt i bero, og sådanat udbetalingen af størstedelen af livrenten ikke kan ske over en kort årrække.Ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven; brændstoffor-brugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Afgiftspligt og hæftel-se m.v. vedrørende registreringsafgift og bemyndigelse af nummerpladeoperatører tilat afmelde køretøjer m.v.) (Jan II)Forslaget vedrører en præcisering af reglerne om afgiftspligt, hæftelse og morarente m.v.vedrørende registreringsafgift samt autorisering af nummerpladeoperatører til at afmeldekøretøjer fra Køretøjsregistret.Ændring af aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love(Enklere beskatning af udlodning fra udloddende investeringsforeninger og justeringaf fraflytterbeskatningen af aktier) (Feb I)Forslaget indeholder bl.a. en forenkling af beskatningen af udlodningen fra udloddendeinvesteringsforeninger således, at hele udlodningen beskattes som aktieindkomst, hvis for-eningen er aktiebaseret, og som kapitalindkomst, hvis foreningen er obligationsbaseret.Forslaget indeholder tillige bl.a. en justering af reglerne om fraflytterbeskatning af aktiersåledes, at et eventuelt nettotab på aktier ved flytning fra Danmark tages i betragtning, hvispersonen flytter tilbage til Danmark igen. Endelig indeholder forslaget justeringer af reg-lerne om investeringsselskaber m.v., ophævelse af regler, der ikke længere har en ind-holdsmæssig betydning og andre mindre justeringer, herunder tekniske ændringer somfølge af UCITS IV direktivet.Ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om energiafgift af mineralolieprodukterm.v. og lov om afgift af svovl (Afgift af elektricitet til opladning af batterier, afgifts-
28lempelse vedrørende komfortkøling samt teknisk justering af energiafgifter m.v.)(Feb I)Forslaget vedrører en regulering af afgiften på opladning af batterier for at opnå en neutralbehandling af elafgift vedrørende forbrug. Forslaget vedrører endvidere en lempelse vedrø-rende komfortkøling samt justeringer af teknisk karakter.Ændring af lov om afgift af bekæmpelsesmidler (Pesticidafgift) (Feb II)Forslaget indebærer, at afgiften af pesticider omlægges fra en værdiafgift til en mængdeaf-gift. Afgiften differentieres ud fra en række scorer på basis af stoffernes skadelighed forsundhed, miljø m.v. Omlægningen af pesticidafgiften indebærer, at afgiften på anvendelsenaf pesticider samlet set øges. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, derstår sammen” fra oktober 2011.Ændring af tobaksafgiftsloven (Regulering af pakkestørrelser på cigaretter) (Feb II)Forslaget indebærer et forbud mod salg af cigaretpakker, som indeholder mindre end 20stk. cigaretter. Forslaget skal understøtte den adfærdsmæssige virkning af den stigning påafgiften for cigaretter, som skatteministeren har fremsat forslag om i november 2011.Lov om afgift af skadesforsikringer (Mar I)Loven skal erstatte og modernisere den gældende stempelafgiftslov. Der opkræves stem-pelafgift ved tegning af skadesforsikringer. Forslaget medfører visse forenklinger og mo-derniseringer af afgiften i forhold til den hidtidige stempelafgift.Lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse af skatte- og afgiftslov-givningen i forbindelse med visse udenlandske forhold (Mar I)Lovforslaget giver mulighed for at nedsætte straffen ved selvanmeldelse af værdier i uden-landske pengeinstitutter, som tidligere har været udeholdt fra skatteansættelsen, således atstraffen kun er en bøde på højst 60 pct. af unddragelsen uanset dennes størrelse.Ændring af ligningsloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen modnulskatteselskaber, beregning af indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om sel-skabers skattebetalinger m.v.) (Mar II)Forslaget indeholder stramninger, der retter sig mod multinationale selskaber og andre sel-skaber med manglende skattebetaling i Danmark. Forslaget har derudover til formål at øgeskattegrundlagets robusthed, herunder at styrke skatteopkrævningen og øge dokumentationog kontrol. Forslaget indeholder også et element om åbenhed om selskabers skattebetalingm.v. Disse dele af forslaget indgår i aftalerne om finansloven for 2012. Herudover indgåret element om, at beregningen af indkomsten i et fast driftssted (en filial) skal beregnesefter OECD’s principper.
29Ændring af ligningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Initiativervedrørende sort arbejde) (Mar II)Der er tale om en bred vifte af initiativer vedrørende bekæmpelse af sort arbejde. Forslagetfølger op på aftalerne om finansloven for 2012.Lov om afgift af udbetalte erstatninger ved arbejdsskade (Mar II)Forslaget vedrører en arbejdsskadeafgift på farligt arbejdsmiljø ved, at forsik-ringsselskaberne pålægges en afgift på 13,5 pct. på udbetalte erstatninger ved arbejdsskade.Forslaget følger op på aftalerne om finansloven for 2012.
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERENÆndring af lov om social pension (Forhøjelse af folkepensionsalder og seniorførtids-pension) (Nov II)Forslaget udmønter dele af Aftale om senere tilbagetrækning mellem V, KF, DF og RV framaj 2011.Ændring af lov om social service (Afskaffelse af elektroniske fodlænker og skærpelseaf kriteriet for anbringelse på sikrede afdelinger) (Dec I)Forslaget indebærer, at kommunernes mulighed for elektroniske overvågning (”elektroni-ske fodlænker”) afskaffes, og at kriteriet for anbringelse på sikrede afdelinger skærpes.Forslaget skal ses i sammenhæng med justitsministerens forslag om at hæve den kriminellelavalder.Ændring af lov om social service (Forhøjelse af ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjene-ste) (Jan II)Forslaget indebærer, at ydelsesloftet for tabt arbejdsfortjeneste forhøjes. Forslaget giverforældre, der har børn med funktionsnedsættelse eller alvorlig sygdom, mulighed for atpasse deres børn samtidig med, at de får en rimelig kompensation for tabt arbejdsfortjene-ste. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober2011. Forslaget følger også op på aftalerne om satspuljen for 2012.Ændring af lov om social service (Ledsagelse til børn og unge mellem 12 og 15 år medfunktionsnedsættelse) (Jan II)Forslaget indebærer, at ledsageordningen i servicelovens § 45 for unge mellem 16 og 18 år,som på grund af betydelig og varigt nedsat funktionsevne ikke kan færdes alene, udvidestil også at omfatte børn og unge mellem 12 og 15 år. Forslaget følger op på aftalerne omsatspuljen for 2012.
30Ændring af integrationsloven og repatrieringsloven (Afskaffelse af kommunal vejled-ningspligt og resultattilskud i forbindelse med repatriering) (Feb I)Lovforslaget ophæver resultattilskuddet på 25.000 kr. til kommunerne for hver udlændingmed bopæl i kommunen, der repatrierer. Kommunernes særlige forpligtelse til altid at vej-lede om repatriering i forbindelse med den beskæftigelsesrettede indsats afskaffes. Derændres med forslaget ikke på kommunernes pligt til efter repatrieringsloven at vejlede ommulighederne for repatriering i forbindelse med den særlige integrationsindsats, eller nårder i øvrigt er behov herfor, ligesom der stadig vil være økonomisk støtte til de flygtningeog indvandrere, der ønsker at repatriere.Ændring af en række love på Social- og Integrationsministeriets område (Fordelingaf myndighedsansvar mellem kommuner og Udbetaling Danmark m.v.) (Feb I)Lovforslaget er et led i den lovgivningsmæssige ramme for etableringen af UdbetalingDanmark. Lovforslaget fordeler myndighedsansvaret mellem Udbetaling Danmark ogkommunerne på lovgivningsområder, hvor Udbetaling Danmark kan få overført kompeten-ce til at træffe afgørelser m.v.Lov om sagsbehandling og administration i Udbetaling Danmark (Fastlæggelse afborgerens rettigheder, sagsbehandling, ledelse og tilsyn med Udbetaling Danmark)(Feb I)Lovforslaget er et led i den lovgivningsmæssige ramme for etableringen af UdbetalingDanmark. Lovforslaget indeholder bestemmelser, der regulerer Udbetaling Danmark sommyndighed, herunder hvilke sagsbehandlingsregler der skal følges, samarbejde med kom-munerne om kontrol med ydelser på Udbetaling Danmarks myndighedsområde, bestem-melser om ledelse samt om tilsyn med Udbetaling Danmark m.v.Ændring af ægteskabsloven og ophævelse af lov om registreret partnerskab (Kirkeligvielse uanset seksuel orientering) (Feb II)Lovforslaget gør det muligt for homoseksuelle par at indgå ægteskab både på rådhuset og ikirken. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget fra ministeren for ligestilling ogkirke på området. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sam-men” fra oktober 2011.Ændring af lov om social service (Revision af regler for forældres udførelse af træ-ning) (Feb II)Forslaget fremsættes på baggrund af en revisionsbestemmelse. Forslagets indhold er underovervejelse.Ændring af integrationsloven (Ressortomlægning af integrationsindsatsen) (Mar I)Lovforslaget vedrører ressortomlægningen af integrationsindsatsen, som følger af rege-ringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011. Der kan også være taleom yderligere ændringer af lovgivningen.
31Ændring af lov om social service (Ændring af handle- og betalingsforpligtelsen forplejefamiliers efteruddannelse og supervision m.v.) (Mar I)Forslaget vedrører initiativer, der skal sikre hensigtsmæssige rammer for plejefamiliersefteruddannelse og supervision samt initiativer, der sikrer børn og unges retssikkerhed iforbindelse med afgørelser om efterværn og ved domstolsprøvelse. Forslaget følger bl.a.op på aftalerne om satspuljen for 2012.Ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på detsociale område (Fastsættelse af serviceniveau, inddragelse af saglige økonomiske hen-syn, refusion for særligt dyre enkeltsager, afregningsfrister og opprioritering af juri-disk sagkyndige i de sociale nævn) (Mar II)Lovforslaget præciserer, at kommunerne i overensstemmelse med forvaltningsretligegrundsætninger har mulighed for at fastsætte lokalpolitisk besluttede serviceniveauer forydelser efter loven, samt at lovligt fastsatte serviceniveauer skal indgå som en del af afgø-relsesgrundlaget for ankemyndighederne, når kommunerne henviser til disse i påklagedeafgørelser. Derudover præciseres det, at såvel faglige som saglige økonomiske hensyn skalindgå i kommunernes konkrete afgørelser. Refusionsordningen for særligt dyre enkeltsagerændres ved at sænke de gældende grænsebeløb i sager om særlig støtte til børn og unge.Endvidere fastsættes der i loven frister, inden for hvilke kommuner skal have fremsendtregninger, når der købes pladser i tilbud efter serviceloven på tværs af kommunegrænser.Endelig opprioriteres de juridisk sagkyndige i de social nævn ved en ændring af retssikker-hedsloven. Lovforslaget følger op på aftalen om kommunernes økonomi for 2012 vedrø-rende det specialiserede socialområde.Ændring af forældreansvarsloven og eventuelt andre love (Mar II)Der gennemføres i efteråret en evaluering af forældreansvarsloven. Der forventes på dennebaggrund fremsat lovforslag på området.Ændring af lov om social service (Styrkelse af indsatsen over for familier med børn,der har behov for særlig støtte) (Mar II)For at styrke kommunernes indsats over for udsatte børn og unge overvejes en række ini-tiativer, der skal styrke kommunernes sagsbehandling, give kommunerne bedre mulighederfor at gribe tidligt ind, når et barn har brug for hjælp. Forslaget følger op på regerings-grundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011. Forslaget følger også op påsatspuljeaftalerne for 2012.Ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrkelseaf Børnerådets funktion som fortaler for børn og unge) (Mar II)Forslaget vedrører en styrkelse af Børnerådets fortalervirksomhed og præciserer rådetsbeføjelser til at sikre børn og unge en stærk stemme i den offentlige debat om børn og un-ges rettigheder og forhold. Forslaget følger bl.a. op på aftalerne om satspuljen for 2012.
32
TRANSPORTMINISTERENÆndring af færdselsloven (Nov II)Lovforslaget indeholder bl.a. en bemyndigelse til transportministeren til at forbyde vissekonstruktive ændringer på køretøjer. Forslaget indebærer også, at der til stor knallert måkobles én påhængsvogn.Ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel (Arbejdstid for selvstændigevognmænd, bødeforhøjelser) (Nov II)Lovforslaget regulerer to områder inden for bus- og godskørselsområdet, dels arbejdstidfor selvstændige vognmænd, dels bødeforhøjelser. Lovforslaget følger op på aftalerne omfinansloven for 2012 for så vidt angår skærpet bødestraf for ulovlig cabotagekørsel.Ændring af lov om havne (Dec I)Lovforslaget udvider mulighederne for, hvilke forretningsområder kommunale ak-tieselskabshavne og selvstyrehavne må deltage i. Formålet med forslaget er at sikre, athavnene får mulighed for at stille en bedre infrastruktur og service til rådighed for brugerneog dermed styrke havnenes rolle som infrastrukturknudepunkt og erhvervsområde.Ændring af taxikørsel (Ændring af betingelser for udstedelse af tilladelser til offentligservicetrafik) (Jan I)Lovforslaget udvider kredsen af virksomheder, der kan byde på kørselsopgaver for trafik-selskaber, således at det ikke kun er taxivognmænd, der kan byde.Lov om Aarhus Letbane (Jan II)Lovforslaget giver hjemmel til at anlægge Aarhus Letbane samt foretage de fornødne tiltagi denne forbindelse, f.eks. byggelinier, forbud og ekspropriation. Lovforslaget giver endvi-dere hjemmel til at oprette et interessentselskab ved navn Aarhus Letbane bestående afAarhus Kommune, Region Midtjylland og transportministeren, som står for anlæggelsen afletbanen. Lovforslaget giver også hjemmel til, at Aarhus Kommune og Region Midtjyllandkan oprette et drifts- og infrastrukturselskab, der skal drive og vedligeholde letbanen. Lov-forslaget følger op på en bred politisk aftale fra november 2010 samt en politisk aftale mel-lem Aarhus Kommune, Region Midtjylland og staten om oprettelse af et fælles anlægssel-skab i forbindelse med anlæg af letbanen i Aarhus.Ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S(Bestyrelsessammensætning i DSB, ændringer vedrørende DSB S-tog m.v.) (Feb I)Lovforslaget giver større fleksibilitet med hensyn til størrelsen af bestyrelsen i DSB. Lov-forslaget vedrører også justeringer som følge af ophævelsen af aktieselskabsloven ogikrafttrædelse af selskabsloven. Endelig vedrører forslaget justeringer i forhold til DSB S-tog.
33Ændring af lov om jernbane og lov om offentlige veje (Feb II)Forslaget gennemfører bl.a. EU-regler om godkendelse m.v. af uddannelsessteder for lo-komotivførere. Forslaget vedrører også bl.a. regler om udenlandske retsakter, en opdate-ring af reglerne om jernbaneoverkørsler samt regler om finansiering af Trafikstyrelsenstilsyn med jernbanevirksomhederne og infrastrukturforvalterne samt regler om finansieringaf Jernbanenævnet.Lov om offentlige veje (Feb II)Forslaget vedrører en ny samlet og moderniseret lov om offentlige veje. Den gældende lover fra begyndelsen af 70’erne.Ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (Kontrolsyn af køretøjer) (FebII)Der er tale om en række justeringer af loven især med henblik på at styrke Trafikstyrelsenstilsynsvirksomhed i forhold til syn og omsyn af køretøjer.Ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel (Forenkling af tilladelseskravet,kontrol med overenskomster, ændring af Vejtransportrådet m.v.) (Feb II)Lovforslaget regulerer en række forskelligartede områder inden for bus- og godskør-selsområdet bl.a. forenkling af tilladelseskravet, kontrol med overenskomster og ændringaf Vejtransportrådet.Ændring af lov om luftfart og lov om registrering af rettigheder over luftfartøjer(Mar I)Lovforslaget vedrører en ny model for betalingen for Trafikstyrelsens tilsyn med den civileluftfart. Forslaget indebærer endvidere, at de opgaver vedrørende registrering af rettighederover luftfartøjer, der i dag er henlagt til Statens Luftfartsvæsen, fremover varetages af Tra-fikstyrelsen.Lov om en trængselsafgift i Hovedstaden (Mar II)Lovforslaget tilvejebringer hjemmel til at indføre en trængselsafgift i Hovedstaden. Op-krævningen af en trængselsafgift vil ske via et automatisk betalingssystem, uden at trafik-ken bliver afbrudt. Lovforslaget vil indeholde alle nødvendige hjemler i forhold til geogra-fisk placering, takstfastsættelse, organisering m.v. for en trængselsafgift. Forslaget følgerop på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.Ændring af færdselslov for Grønland (Mar II)Lovforslaget bemyndiger transportministeren til at fastsætte regler om periodiske syn afkøretøjer på værksteder i Grønland, som autoriseres til at foretage sådanne syn. Forslagetfremsættes efter ønske fra Grønlands Selvstyre.
34
UDENRIGSMINISTERENLov om etablering af Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution (Mar II)Forslaget indebærer at Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettighederopsplittes i de selvstændige institutioner Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstituti-on og Dansk Institut for Internationale Studier. Formålet med forslaget er især at styrke ogtydeliggøre Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitutions uafhængighed og selv-stændige betydning. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011.Lov om etablering af Dansk Institut for Internationale Studier (Mar II)Forslaget indebærer at Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettighederopsplittes i de selvstændige institutioner Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstituti-on og Dansk Institut for Internationale Studier. Formålet med forslaget er at gøre DanskInstitut for Internationale Studier til en selvstændig institution, således at instituttets stillingstyrkes og tydeliggøres. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011.
Udenrigsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Sikkerhedspolitisk redegørelse (Dec I)Redegørelse om Europarådets virksomhed og Danmarks deltagelse heri (Apr II)Redegørelse om indsatsen mod terrorisme (Maj II)
ØKONOMI- og INDENRIGSMINISTERENÆndring af lov om kommunal ejendomsskat (Udskydelse af forældelsesfristen forkrav på tilbagebetaling af grundskyld) (Nov II)Formålet med forslaget er at forlænge forældelsesfristen for tilbagebetaling af grundskyldefter visse bestemmelser i ejendomsskatteloven. Lovforslaget skal sikre mulighed for til-bagebetaling af en række ulovligt opkrævede ejendomsskatter.Ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Ophævelse af kommunalog regional pligt til konkurrenceudsættelse) (Jan I)Lovforslaget ophæver økonomi- og indenrigsministerens bemyndigelse til at fastsætte reg-ler for kommuner og regioner om, at kommunalbestyrelsen og regionsrådet skal konkur-renceudsætte nærmere fastlagte opgaver helt eller delvis og om de nærmere betingelserherfor. Lovforslaget følger op på aftalerne om finansloven for 2012.
35Lov om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner (Oprettelse af etnyt analyse- og forskningsinstitut, ophævelse af lov om evalueringsinstitut for kom-muner m.v.) (Feb I)Lovforslaget indebærer, at der under Økonomi- og Indenrigsministeriet oprettes et nyt ana-lyse- og forskningsinstitut. Instituttets hovedopgaver bliver at udarbejde analyser og forsk-ning, som er anvendelsesorienteret og praksisnær i forhold til kommunernes og regionerneskerneydelser. Det nye analyse- og forskningsinstitut etableres ved en sammenlægning afAnvendt Kommunalforskning (AKF), Dansk Sundhedsinstitut (DSI) og Det Kommunaleog Regionale Evalueringsinstitut (KREVI).Ændring af lov om forpligtende kommunale samarbejder (Dispensationsmuligheder)Feb II)Forslaget indebærer, at økonomi- og indenrigsministeren får mulighed for efter drøftelsemed vedkommende minister at meddele kommuner i forpligtende kommunale samarbejderdispensation til at udvide samarbejdet til at omfatte opgaver, der ikke er omfattet af lov omforpligtende kommunale samarbejder. De forpligtende kommunale samarbejder, blev etab-leret i forbindelse med kommunalreformen. Forslaget skal bl.a. ses på baggrund af ønskerfra kommunerne.Ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd (Det Økono-miske Råds løbende vurdering af dansk finans- og udgiftspolitik) (Mar I)Forslaget indebærer, at Det Økonomiske Råd får styrkede muligheder i forhold til vurde-ring af udgifts- og finanspolitikken. Forslaget skal ses i sammenhæng med finansministe-rens forslag til lov om udgiftslofter.Ændring af lov om kommunernes styrelse (Styreformen i de største kommuner)(Mar II)Formålet med forslaget er at effektivisere styreformen i de største kommuner samt at syn-liggøre det politiske ansvar for de kommunale beslutninger. Det nærmere indhold af for-slaget er under overvejelse. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, derstår sammen” fra oktober 2011.Ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til EuropaParlamentet og lov om kommunale og regionale valg (Forsøg med digital afstemningved fremmøde) (Mar II)Lovforslaget skaber hjemmel til, at ministeren efter en kommunes ansøgning kan tilladedenne at iværksætte forsøg med digital stemmeafgivning på afstemningsstederne og even-tuel ved visse typer brevstemmeafgivning ved valg til Folketinget, Europa-Parlamentsvalg,kommunale og regionale valg samt nationale folkeafstemninger.Lov om frikommuner (Apr I)Lov om frikommuner skal udgøre den lovgivningsmæssige ramme for forsøg med fri-kommuner. Lovforslaget tilvejebringer hjemler til frikommuneforsøg på områder, hvor ensådan hjemmel ikke allerede eksisterer i den gældende lovgivning, samt fastlægger regler
36af generel betydning for forsøg med frikommuner, herunder f.eks. offentliggørelsen af for-søg m.v. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fraoktober 2011.Ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Apr I)Finansieringsudvalget færdiggør i foråret 2012 et arbejde, der bl.a. omfatter en analyse afopgørelsen af det kommunale udgiftsbehov, som indgår i det kommunale tilskuds- og ud-ligningssystem. På baggrund heraf vil regeringen tage stilling til, om der er behov for juste-ringer af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
37
EMNEREGISTER

A

Adoption .................................................................... 31Advokater................................................................... 14Afbureaukratisering ..................................................... 5Aftale om senere tilbagetrækning ........................... 4;29Aftaler om satspuljen for 2012.................... 18;20;29;31A-kasser .................................................................... 4;5Aktier .......................................................... 11;26;27;32Ansættelsesforhold............................................. 5;18;23Anvendt Kommunalforskning.................................... 35Arbejdsgivernes Elevrefusion ...................................... 8Arbejdsløshedsforsikring .......................................... 4;6Arbejdsretten................................................................ 6Arbejdsskade........................................................... 5;29Arbejdsskadesikring..................................................... 5Eftervederlag.............................................................. 12Ejendomsskatter......................................................... 34Elektroniske fodlænker .............................................. 29En styrket indsats over for unge ledige ........................ 7Energi................................................ 16;17;20;26;27;28Energinet.dk............................................................... 17Erhvervssygdomme...................................................... 5Erstatning................................................. 5;10;15;24;29Et Danmark, der står sammen4;6;12;13;14;15;16;19;20;22;24;28;29;30;31;33;34;35;36

F

Faglig voldgift.............................................................. 6Familiesammenføring ........................................... 15;16Fattigdomsydelser ........................................................ 4Ferie ............................................................................. 6Film............................................................................ 18Finanslov4;5;6;7;8;11;12;13;14;15;20;21;22;23;25;26;27;28;29;32;34Finanstilsynet ............................................................. 10Fiskeri ........................................................................ 22Fleksydelse .................................................................. 4Folkekirken ...................................................... 22;23;30Folkeskolen............................................................ 7;8;9Folkeuniversitetet....................................................... 18Fonde ......................................................................... 11Forsikring............................................... 11;17;26;28;29Forskning .................................................... 24;25;26;35Forældelsesloven ......................................................... 5Forældreansvarsloven ................................................ 31Forårspakke 2.0.......................................................... 26Fællesfonden.............................................................. 22Færdsel........................................................ 14;15;32;33Fødevarer ................................................................... 26

B

Barsel ........................................................................ 5;6Batterier ................................................................ 18;28Beredskab.............................................................. 13;22Bestyrelser ......................................................... 8;32;34Betalingskort ........................................................... 9;10Boliger ....................................................................... 20BoligJobordningen ..................................................... 26Brændstoffer ............................................... 16;17;26;27Byggeloven ................................................................ 17Bøder.......................................................................... 25Børneattest ................................................................. 18Børnerådet.................................................................. 31

C

CO2-kvoter ................................................................ 10

D

Dagbehandlingstilbud .................................................. 9Daghøjskoler .............................................................. 18Dagpenge ............................................................... 4;5;6Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution.. 34Dansk Institut for Internationale Studier .................... 34Dansk Sundhedsinstitut.............................................. 35Den Europæiske Union .............................................. 13Den Koordinerede Tilmelding (KOT)........................ 21Det Internationale Energiagentur ............................... 17Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut .... 35Det Økonomiske Råd ................................................. 35Digitalisering.................................. 8;12;13;15;19;21;35Dispensation............................................................... 35Dommere ........................................................... 6;15;19Domæner.................................................................... 10Dyr ............................................................................. 22

G

Garantifonden ....................................................... 10;11Gebyr ....................................................... 9;10;11;15;23Grønland .......................................................... 10;12;33

H

Havne.................................................................... 18;32Husdyr .................................................................. 16;19Hvidvask .................................................................... 10

I

Indfødsret.............................................................. 14;16Indskydergarantifonden ............................................... 9Institut for Menneskerettigheder ................................ 34Integration............................................................... 4;30

E

e-boks........................................................................... 8Efterløn ........................................................................ 4Efteruddannelse.......................................................... 31

J

Jernbanenævnet.......................................................... 33Jordbrug ..................................................................... 22
38

K

Kemikalier ................................................................. 19Kennedy Centret ........................................................ 24Klage......................................... 7;11;16;19;21;22;24;31Klima ......................................................................... 17Kommuner ...... 4;7;8;9;18;19;20;29;30;31;32;34;35;36;Kontanthjælp.......................................................... 4;5;6Kunstig befrugtning .............................................. 23;24Købeloven.................................................................. 13Kørelærer ................................................................... 15Køretøjer .......................................................... 27;32;33Kørsel.................................................................... 32;33

L

Landinspektørnævnet ................................................. 19Landsbyggefonden ..................................................... 20Ledsageordning.......................................................... 29Lejeloven ................................................................... 20Ligebehandlingsnævnet ............................................... 6Ligestilling ............................................................ 23;30Lokalplaner ................................................................ 20Luftfartøjer................................................................. 33Lægemidler ........................................................... 23;24
Samfundstjeneste ....................................................... 14Seminarer................................................................... 21Skat ................................................ 6;22;25;26;27;28;29Sociale nævn .............................................................. 31Sort arbejde................................................................ 29Specialskoler................................................................ 7Specialundervisning.................................................. 7;9Spil........................................................................ 18;25Stalking ...................................................................... 14Statens Luftfartsvæsen ............................................... 33Statens Uddannelsesstøtte .......................................... 21Statstidende................................................................ 13Stempelafgiftsloven ................................................... 28Stipendier................................................................... 21Straf .................................................. 13;14;15;16;28;32Sundhed ...................................................... 23;24;26;28Sundhedsstyrelsen...................................................... 24Sygedagpenge ........................................................... 4;5Søloven ............................................................ 10;11;18

T

Tabt arbejdsfortjeneste............................................... 29Tandbehandling ......................................................... 23Taxikørsel .................................................................. 32Teater ......................................................................... 17Teknologirådet ........................................................... 21Terror ............................................................... 10;15;34Tilhold ....................................................................... 14Tjenestemænd ....................................................... 12;23Tobak ......................................................................... 28Tolkebistand .............................................................. 23Trafikselskaber........................................................... 32Trafikstyrelsen ........................................................... 33Transplantation .......................................................... 23Trængselsafgift .......................................................... 33Tvistighedsnævnet ....................................................... 7

M

Menighedsråd............................................................. 22Menneskehandel ........................................................ 14Miljø ............................................ 11;18;19;24;26;28;29Moms ......................................................................... 25Multimedie................................................................. 26

N

Natur- og Miljøklagenævnet ...................................... 19Nem Refusion .............................................................. 5

U

O

OECD ................................................................... 11;28Opholdstilladelse................................................... 15;16Udannelse .................................................................. 21Udbetaling Danmark.................................................. 30Uddannelse .......................................... 6;7;8;9;11;21;33Uddannelser ............................................................... 21Udlændinge........................................................ 4;15;16Undervisning............................................................. 7;9Universiteter .............................................................. 21

P

Patent- og Varemærkestyrelsen.................................... 9Pengeinstitutter ....................................................... 9;28Pension..................................................... 4;12;25;27;29Pesticider.................................................................... 28Plejefamilier............................................................... 31Politi........................................................................... 14Post ............................................................................ 12Produktionsskoler ........................................................ 7Psykiatri ..................................................................... 24

V

Valg .............................................................. 8;16;22;35Vand............................................................ 16;17;19;27Vedtægter................................................................ 8;20Veje............................................................................ 33Vejtransportrådet .................................................. 32;33Vielser................................................................... 22;30Vikar ....................................................................... 5;22Vægtafgift .................................................................. 27Værdipapir ................................................................. 10Våbenloven ................................................................ 15

R

Radio- og fjernsyn...................................................... 10Regioner......................................... 7;14;16;24;32;34;35Registreret partnerskab .............................................. 30Registreringsafgift...................................................... 27

Ø

Øfeldt Centret ............................................................ 23

S

Sagsbehandlingstider ................................................ 6;7
39

Å

Aarhus Letbane .......................................................... 32