Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 168
Offentligt
EnhedAdm. pol.SagsbehandlerELIKoordineret med[INI]Sagsnr.1207154Doknr.1038208Dato19. september2012
Høringsnotat til Folketingets Kommunaludvalgvedrørende forslag til ændring af lov om kommunernesstyrelse og regionsloven (afskaffelse af kommunalekvalitetskontrakter samt kommunale og regionaleudbudsstrategier)Modtagne høringssvarØkonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget i alt 11 høringssvar.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 8) har meddelt, at de harbemærkninger: Håndværksrådet, KL, Dansk Byggeri, Institut for Menneskerettigheder,Dansk Erhverv, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Danske Regioner og DanskIndustri (DI)Følgende myndigheder og organisationer (i alt 3) har meddelt, at de ikke harbemærkninger: Datatilsynet, KTO og Statsforvaltningerne.Følgende myndigheder og organisationer (i alt 35) har ikke afgivet høringssvar:Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, ArbejderbevægelsensErhvervsråd, BDO Kommunernes Revision A/S, Børnerådet, Børns Vilkår,Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks Naturfredningsforening, DanskArbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Skoleelever,Dansk Transport og Logistik, Danske Ældreråd, DESA DanskErhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen, Foreningenaf Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Hotel- restaurant- ogturisterhvervets brancheorganisation, Landbrug og Fødevarer, LanddistrikternesFællesråd, Landsforeningen af Forældre til Børn i Daginstitutioner, LandsforeningenÆldresagen, Landsorganisationen i Danmark, Organisationen af SelvejendeInstitutioner, Pårørendegruppen for svage ældre, Rengøringsselskabernes Branche-og Arbejdsgiverforening, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter,Sammenslutning af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Skole og Samfund, Stats- ogKommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet ogÆldremobiliseringen
Bemærkninger til lovforslagetI det følgende foretages en tværgående gennemgang af de centrale politisketilkendegivelser, som er fremkommet i høringssvarene. Der er ud over de punkter,som omtales i det følgende, på baggrund af ministeriets egen kvalitetssikring aflovforslaget indarbejdet en række mere tekniske, herunder lovtekniske, ændringer ilovforslaget inden fremsættelsen.Generelle bemærkningerFlere hilser overordnet lovforslaget om afskaffelse af de kommunalekvalitetskontrakter samt kommunale og regionale udbudsstrategier velkomment. Dettetilkendegives af KL, Danske Regioner og OAO.KL betoner bl.a. det positive i, at forslaget om afskaffelse af de kommunalekvalitetskontrakter vil øge fleksibiliteten i det lokale arbejde med politiske mål, mensafskaffelsen af de kommunale udbudsstrategier fjerner en detaljeret procesreguleringaf den enkelte kommunes arbejde med udbud. Danske Regioner hilser ligeledesafskaffelsen af den regionale udbudsstrategi velkommen.DI støtter regeringens indsats for at fjerne unødig detailregulering og bureaukrati, ogønsket om at øge offentlig-privat samarbejde, mens OAO ønsker at afskaffeuhensigtsmæssig detailstyring af kommuner og regioner med henblik på, at kontrolerstattes af tillid og rum for større fagligt ansvar hos medarbejderne.Flere høringssvar stiller sig dog kritiske over for afskaffelsen af særligt de kommunaleog regionale udbudsstrategier, da det frygtes, at dette vil have en begrænsende effektpå konkurrenceudsættelsen i kommuner og regioner. Denne opfattelse deles af DanskErhverv, Håndværksrådet, Dansk Byggeri og DI.Håndværksrådet finder generelt, at regeringen med dette lovforslag samt andreforslag fra den seneste økonomiaftale med KL er i færd med at fjerne det politiske ogøkonomiske pres på kommunerne og dermed også deres incitament til at forøgeandelene af konkurrenceudsatte opgaver. Dansk Byggeri bakker op om dettesynspunkt og finder, at det angivne formål om at lette kommunernes administrativebyrder ikke berettiger til den foreslåede afskaffelse af kommunale kvalitetskontrakterog udbudsstrategier og foreslår derfor, at lovforslaget tages af bordet. Dansk Erhvervtilslutter sig dette synspunkt.Dansk Erhverv bemærker desuden i forhold til afskaffelsen af udbudsstrategierne, atdet må forventes, at afskaffelsen vil føre til et øget antal aktindsigtssager, hvilketforventes at overstige den begrænsede administrative besparelse, der ligger i ikke atudarbejde udbudsstrategier.OAO stiller sig omvendt kritisk over for, at regeringen fortsat ønsker at øge detoffentlig-private samarbejde, når der stadig er stor usikkerhed om, hvad deøkonomiske og særligt de kvalitetsmæssige effekter er af det offentlige-privatesamarbejde. OAO bemærker desuden, at en afskaffelse af den eksternt rettedeinformation om udbudsplaner kan styrke behovet for at sikre intern information tilberørte medarbejdere forud for beslutning om eventuelt udbud.
2
Institut for menneskerettigheder påpeger i forbindelse med afskaffelsen af denkommunale kvalitetskontrakt og de hertil hørende krav om offentliggørelse påbrugerinformation.dk, at kommunerne i forbindelse med deres informationsindsats børvære opmærksom på at tilpasse initiativer til alle målgrupper, herunder målgrupper,der kan have særlige behov i forbindelse med formidling, som for eksempel personermed handicap og etniske minoriteter.Konkrete bemærkningerForpligtende krav om konkurrenceudsættelseDI foreslår, at regeringen i stedet for afskaffelsen bør indføre forpligtende krav tilkommunerne og regionerne om at konkurrenceudsætte en bestemt andel af deresopgaver.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:Med lovforslaget ønsker regeringen at give plads til et øget fokus på resultater i stedetfor proceskrav. Regeringen ønsker derfor en mere enkel statslig styring, der giverlokal frihed til at bestemme, hvordan man bedst tilrettelægger opgaveløsningen.Regeringen mener fortsat, at et øget offentlig-privat samarbejde er centralt for enfortsat udvikling af den kommunale og regionale opgaveløsning, men at dette ikke skalunderlægges en omfattende procesregulering. Regeringen finder det derfor ikkehensigtsmæssigt at fastsætte forpligtende krav om konkurrenceudsættelse af enbestemt andel af kommunernes og regionernes opgaver.Den enkelte kommunalbestyrelse og regionsråd skal i stedet have flere frihedsgradertil at tilrettelægge opgaveløsningen på den måde, der lokalt vurderes at være mesthensigtsmæssig. Det er med til at understøtte en bedre lokal ressourceudnyttelse ogdermed en bedre service til borgerne.Lovforslaget om afskaffelse af kvalitetskontrakterne og udbudsstrategier er således itråd med regeringens ønske om en moderniseringsreform af den offentlige sektor,hvor regler og kontrol erstattes af tillid og fokus på resultater.Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3