Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 148
Offentligt
1140166_0001.png
1140166_0002.png
1140166_0003.png
1140166_0004.png
1140166_0005.png
1140166_0006.png
KL og Danske Regioners prioriteredesager i EU-systemet
Ved Søren Pape Poulsen og Knud Andersen mandag den 18. juni 2012
Danske Regioner og KL i Bruxelles
UdbudsdirektivetFaresignaler: For lidt fokus på godt købmandskab –for meget fokus på sektorpolitik og rigide kravTærskelværdier for udbud skal hæves fra 1,5 mio.kr. til 7,5 mio. kr.Direktivets anvendelsesområde skal ikke udvidestil at omfatte flere tjenesteydelserDer skal være generel adgang til forhandling ogdialog
Danske Regioner og KL i Bruxelles
Strukturfondsmidler til DanmarkEU-midlerne er intelligente investeringer og sikrer konkurrenceevne, vækst ognye jobs. Samtidig tiltrækker de endnu flere investeringer via medfinansieringfra bla. virksomheder, vidensinstitutioner, kommuner m.fl. og giver dermed enløftestangseffekt.Alle regioner skal bidrage til at nå målene i Europa 2020-strategien.I den aktuelle krise er det nødvendigt at koordinere vækstindsatsen påeuropæisk niveau. Strukturfondsmål- og midler sikrer netop den sammenhængder er brug for.Forsvinder strukturfondsmidlerne, forsvinder også halvdelen af de penge, vi hartil at skabe vækst for i hele Danmark. Danmark modtager ca. 600 mio. kr. årligt,hvoraf de 500 mio. kr. prioriteres til vækst og beskæftigelse af de regionalevækstfora.Strukturfondsmidlerne er essentielle for at understøtte den regionalevækstpolitik og vækstforaenes arbejde med at stimulere innovation ierhvervslivet, skabe nye job og udvikle medarbejdernes kompetencer.Det er fortsat nødvendigt, at de mere udviklede regioner får tildeltstrukturfondsmidler i det nye budget, så regionerne kan bidrage til en samleteuropæisk vækst.Danske Regioner og KL i Bruxelles
PartnerskabskontrakterPartnerskabskontrakterne fastlægger en koordineret tilrettelæggelse af deforskellige strukturfondsprogrammers indsats i Danmark – både på nationalt ogregionalt plan.Partnerskabskontrakten skal med støtte fra fondene give et billede af, hvordanDanmark, via mål og strategiske investeringer, sikrer en helhedstilgang forterritorial udvikling .Regioner og kommuner skal være partnere, hvis en koordineret indsats om atunderstøtte målene for EU’s vækststrategi, Europa 2020, skal have den ønskedeeffekt.Partnerskabskontrakten kommer sammen med de operationelle programmertil, at lægge rammerne for udmøntningen af struktur- og landdistriktsmidlerne2014-2020.Anvendelse og prioritering af strukturfondsmidlerne sker via de regionalevækstfora, som fordeler midlerne på forskellige indsatsområder. Dennedecentrale forvaltningsstruktur har vist sig ganske effektiv. Derfor bør det sikresat regioner og kommuner, via Danske Regioner og KL, på et tidligt tidspunkt,inddrages som partnere i udarbejdelsen af kontrakten.
Danske Regioner og KL i Bruxelles
Horisont 2020Forskning og Innovation bidrager væsentligt til at understøtte den europæiskevækst- og innovationsdagsorden, som formuleret i Europa 2020-strategien. Detforslåede budget for det nye forskning- og innovationsprogram, Horisont 2020,er på ca. 600 mia. kroner.KL og Danske Regioner prioriterer at søge indflydelse på at budgetstørrelsenfastholdes og på fordeling af budgettet på de forskellige delprogrammer iHorisont 2020.Aftalen indebærer et markant sats på industriel innovation og indeholdervæsentlige regelforenklinger og afbureaukratisering.KL og Danske Regioner arbejder for at udfolde innovationsbegrebet, så manikke ser snævert på den erhvervsmæssige værdi – Innovation indenfor denoffentlige sektor bidrager ligeledes i høj grad til opfyldelse af vækst- oginnovationsdagsordenen.Forskningsinitiativer indenfor sundhed og grøn vækst skal prioriteresKL og Danske Regioner arbejder for forenkling – til gavn for både forskerne ogvirksomhederne.Danske Regioner og KL i Bruxelles
DatabeskyttelsespakkenDirektiv frem for forordningEt direktiv vil give Danmark bedre mulighed for selv at vælge, hvilke midler der skal anvendesfor at implementere reglerne.Kommissionen får gennem denne forordning muligheder for at udstede retsakter uden om deenkelte medlemslande, hvilket vil være i strid med nærhedsprincippet.
Administrative byrder forbundet med de nye regler står ikke mål medgevinsterne
Reglerne er for uklare
Borgerne har allerede i dag en række rettigheder indenfor databehandling. De benyttes dogsjældent. Derfor er det tvivlsomt, om de skærpede regler vil blive oplevet som en forbedringaf borgere.KL ønsker, at de administrative byrder i forordningen helt eller delvist fjernes i forhold tilkommunerne, herunder kommunerne som arbejdsgiver.Forordningen er for uspecifik, og der er behov for en uddybning af reglerne – hvilket skaberusikkerhed for kommunerne.Bøderne har et meget højt niveau ift. forseelsernes karakter.I Danmark er arbejdsgivers behandling af persondata ikke underlagt specifik arbejdsretliglovgivning, men i det væsentlige baseret på kollektive aftaler.Det skal sikres, at arbejdsgiverens ledelsesret ikke begrænses.
For høje bøder
Den danske model under pres
Danske Regioner og KL i Bruxelles