Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 141
Offentligt
Miljøminister Ida AukenKlima- og energi- og bygningsminister Martin LidegaardKommunernes Landsforeningv. formand for KLs teknik- og miljøudvalg, borgmester Martin Damm
31. maj 2012
Kære politikereSom opfølgning på den energipolitiske aftale og i forlængelse af det snart afsluttedearbejde i Naturstyrelsens arbejdsgruppe om vindmølleplanlægning, opfordrer DanmarksVindmølleforening regeringen og KL til sammen at vurdere hvordan kommunerne kanstøttes i en god langsigtet planlægning for vindmøller.Et af de vigtige mål i den nye energipolitiske aftale er, at der frem til 2020 opføres nyelandbaserede vindmøller med en kapacitet på 1.800 MW.Kommunerne har med strukturreformen ønsket at påtage sig vindmølleplanlægningensom en fast del af kommunernes planlægningsforpligtelse. Det er derfor nukommunernes ansvar at udpege de fornødne nye vindmølleområder.Det er vores erfaring, at de allerfleste kommuner leverer et solidt planlægningsarbejde.Kommunerne både kan og vil.Imidlertid kan det ikke skjules, at der i løbet af det seneste ca. 1½ år flere steder ilandet har udspillet sig nogle meget uheldige planlægningsforløb. Der er desværreeksempler på, at kommuner først vurderer og udpeger nye vindmølleområder, dernæstvedtager kommuneplanen inklusive de nye vindmølleområder, men efterfølgendealligevel afviser konkrete og gennemarbejdede projektforslag, selvom alle lov- ogmiljøkrav er overholdt. Og uanset projekterne er tilpasset kommunens egenplanlægning og efterfølgende detaljerede ønsker og vejledning fra kommunens egnemedarbejdere.Aktuelt har Billund Kommune afvist det store projekt på det statslige område ved Sdr.Omme statsfængsel uden nogen saglig planlægningsmæssig begrundelse.Igen et projekt der overholder al lovgivning og størrelsesmæssigt var tilpassetkommunens egne ønsker.
I forbindelse med et vindmølleprojekt i Ringsted Kommune har den lokalevindmølleopstiller tidligere indleveret klage til Miljø- og Naturklagenævnet overkommunens planlægning og sagsbehandling. Fornylig har vi erfaret, at der ligeledes erindgivet klager til Natur- og Miljøklagenævnet i forbindelse med konkretevindmølleprojekter i Billund og Syddjurs kommuner.Klagerne rejser alvorlige problemstillinger omkring ufuldstændig sagsbehandling ogtilsidesættelse af de forvaltningsmæssige begrundelseskrav og lighedsgrundsætninger.Vi har fulgt disse og andre sager, hvor der desværre er fravær af saglige begrundelserog gennemskuelighed i de afslag, der er givet til projekterne. Der er vel at mærke taleom projekter, som er fuldt lovlige, følger kommunens oprindelige planlægning og iøvrigt opfylder det politiske ønske om udbygning af den vedvarende energi.Når kommuner undsiger deres egen planlægning, er der en velbegrundet forventningom, at dette ikke gøres ud fra uigennemskuelige kriterier, men at kommunerne i så faldkan sandsynliggøre, at der er opstået problemer, der ikke kunne forudses, dakommuneplanen blev besluttet. Det kan f.eks. være forhold, der er synliggjort af denudarbejdede VVM. Der skal være en planlægningsmæssig begrundelse.En anden problemstilling er et par fynske kommuner, der har valgt at beslutte enmaksimal højde på 80 m. En ide der aktuelt følges op af Hedensted Kommune.Der er kun en enkelt mølle, der kan anvendes, når den maksimale højde til vingespidsikke må overstige 80 m. Og der er naturligvis grunde til, at der kun er opstillet ca. énom året af denne type de senere år. Det er en mølle med gl. teknologi og den er ikkekonkurrencedygtig med de nye møller på markedet. De producerede kilowatt-timerbliver relativt dyre og det er svært at finde investorer, der er interesserede i dennemølle. Elforbrugerne bør heller ikke være interesserede i elproduktion, der er dyrereend nødvendigt.I øvrigt er det en ”højvinds-mølle”, der bedst kan anvendes på de allerbedstevindplaceringer. Alene derfor giver det ikke mening at fynske og østjyske kommunersatser på denne mølle.Med tanke på hvor få, der er stillet op de senere år, er det et spørgsmål, hvor længeden i det hele taget produceres.Når en kommune beslutter, at kommunens nye møller skal holde sig under entotalhøjde på 80 m, er det er reelt en beslutning om, at man ikke ønsker at deltage iplanlægningen for den nødvendige nye vindkraft.Som nævnt er det vores erfaring, at kommunernes vindmølleplanlægning de flestesteder fungerer ansvarligt. De uheldige eksempler bør ikke blive så mange, at de vilrejse spørgsmålet om hvorvidt kommunerne generelt har den fornødne vilje og evne tilat løfte planlægningsopgaven. Danmarks Vindmølleforening anmoder derfor regeringenog KL om at følge processen i kommunerne meget nøje.Det er ikke holdbart, at kommuner enten helt kan køre friløb eller undsige deres egenrelativt nye kommuneplan, hvis omstændighederne, der var til stede ved vedtagelsen afplanen, ikke har ændret sig.Langsigtet, stabil og ikke mindst gennemskuelig vindmølleplanlægning er vigtig ikkebare for udbygningen af vedvarende energi, men også for kommunens borgere,lodsejere og investorer.
Hvordan kan regeringen og KL understøtte god planlægning?Mens kommunerne er ved at forberede kommuneplan 2013, har Folketinget besluttet1.800 MW ny vindkraft på land inden 2020.Vi opfordrer regeringen og KL til at indgå en aftale om planlægning for de besluttedenye møller.Det vil være en god mulighed at udforme en aftale som efter energiforliget i 2008, hvorkommunerne regionalt påtog sig ansvaret for et antal MW bestemt af de tekniskemuligheder indenfor en gruppe af kommuner. En sådan aftale følges op af delmål ogløbende evaluering, således at det sikres, at det samlede mål nås inden 2020.
VindmøllesekretariatetDet er positivt, at energiaftalen har sikret en videreførelse af Vindmøllesekretariatet,som således kan fortsætte med at understøtte den langsigtede planlægning hoskommunerne.Det er vigtigt, at den decentrale placering bevares, således at der i praksis kan bevaresnær kontakt til de kommuner, der skal betjenes. Vindmøllesekretariates medarbejderebør desuden kunne deltage i borgerrettet statslig information.
Miljøministeriet informerer kommunerne om lovgivningenMiljøministeriet bør følge planlægningen nøje og aktivt støtte god planlægning ved efterbehov at udsende vejledninger til kommunerne i lighed med ”Kommunernes hjemmel tilat lave ”særregler” i kommune- og lokalplanlægningen”, Naturstyrelsen 11. april 2011og ”Notat vedr. lokalplanpligt, mulighederne for at ændre kommuneplanen ogrækkevidden af planlovens § 14”, Naturstyrelsen 8. december 2011.
Ny statslig information om vindkraftKommunernes politikere bliver nogle steder udsat for et hårdt pres fra aggressivemodstandere, der opfordrer til og organiserer debatindlæg, skræmmekampagner ogunderskriftsindsamlinger over hele landet. Det kan ofte være vanskeligt forkommunerne at håndtere en ophidset lokal debat om f.eks. teknisk prægede, menudokumenterede og frygtbaserede påstande om diverse påståede helbredseffekter vedat bo i nærheden af en vindmølle.Der er behov for et aktivt informationsarbejde med formidling af saglige oplysninger omf.eks. støj og tålegrænser og om hvorfor vi skal have vindmøller også på land: at det erden billigste løsning for elforbrugerne og en nødvendig del af infrastrukturen i moderneenergiforsyning.Når Folketinget beslutter en målsætning om, at halvdelen af landets elforbrug i løbet affå år skal dækkes af vindkraft, er det naturligt at staten aktivt informerer omvindkraftens økonomiske og miljømæssige begrundelse, samt orienterer om virkningenaf engang imellem at kunne høre en vindmølle.
Kommunernes Landsforening, Vindmølleindustrien og Danmarks Vindmølleforening har ien fælles henvendelse til ministrene d. 7.2.2012 peget på behovet for en mere offensivog borgerrettet information om vindkraft.Vindmølleforeningen foreslår dette igangsættes snarest og vi vil gerne kvittere for, atder nu planlægges møder mellem organisationerne og Energistyrelsen om ny statsliginformation.Rigtigt grebet an vil en sådan informationsvirksomhed være en stor hjælp for lokalepolitikere.
Opkøbspulje der muliggør kommuneplanlægning for de mest egnedeplaceringerVi foreslår, at der etableres en opkøbspulje, der kan anvendes til opkøb og nedrivningaf enkeltstående ejendomme i landzone, således at kommunen i kommuneplanfasenkan udpege de bedst egnede arealer i kommunen.Ved at fjerne enkelte - i nogle tilfælde også saneringsmodne - ejendomme kankommunen vælge de ud fra alle hensyn mest egnede placeringer.Behovet for en mere proaktiv vindmølleplanlægning i kommunerne er aktualiseret af,at den tidligere pulje til sanering af ejendomme i det åbne land ikke blev videreført iFinansloven for 2012.I en vis udstrækning foregår der privat opkøb af ejendomme i forbindelse medforberedelsen af konkrete projekter. Det er også en mulighed i fremtiden, men det erikke tilfredsstillende for kommunens overordnede planlægning eller for kommunensborgere, at det kun er enkelte privates investeringslyst og mulighed, der skal væreafgørende for, hvor møllerne endeligt kan placeres.
-Ansvaret for prioritering af egnede områder til vindmøller er rigtigt placeret hoskommunerne.Men opgaven er ny for de fleste kommuner. Det er derfor nødvendigt at regering ogFolketing følger op på de store nye beslutninger om omlægning til vedvarende energimed information til borgerne om opgaven og ved at understøtte kommunernesplanlægning.
Med venlig hilsen
Asbjørn BjerreDanmarks Vindmølleforening