Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 141
Offentligt
Solbjerg den 6. Juni 2012
Miljøminister Ida AukenKlima- og energi- og bygningsminister Martin LidegaardKommunernes Landsforeningv. formand for KLs teknik- og miljøudvalg, borgmester Martin DammKære PolitikereVi har erfaret, at Danmarks Vindmølleforening ved brev pr. 31. maj 2012 har rettet henvendelse tiljer vedrørende den fremtidige vindmølleplanlægning i Danmark.I dette brev rettes et direkte angreb på det kommunale selvstyre, som er en af de vigtige lokaldemo-kratiske hjørnesten. Dette angreb, har Danmarks Vindmølleforening og Vindmølleindustrien ogsåforsøgt rejst i gennem arbejdsgruppen under Naturstyrelsen.Asbjørn Bjerre, Danmarks Vindmølleforening, kritiserer i sit brev bl.a. den kommunale sagsbehand-ling i Syddjurs og Billund Kommuner. Til orientering skal det nævnes, at vicedirektør for Naturstyrel-sen Sven Koefoed-Hansen eksplicit nævnte, at der intet var at udsætte på kommunernes sagsbe-handling og at alt var kørt efter bogen.Kommunerne har ifølge samarbejdsaftalen pligt til at screene for potentielle vindmølleområder. Nåren miljøvurderings-rapport foreligger, er det så op ti l byrådet at foretage en afvejning af forskelligeinteresser inden den endelige beslutning tages, om der skal tillades vindmøller eller ej.Et angreb på det kommunale selvstyre, som er et af vort lands demokratiske grundprincipper kan påingen måde accepteres.I brevet omtales også den øgede statslige informationsindsats. Det er en rigtig god idé med en uaf-hængig, saglig og borgerrettet information om vindmøller, men vi vil minde jer om Lægeforeningensbrev pr. 5. marts 2012. Det er helt essentielt af enhver information om sundheds- og helbredsaspek-ter foretages af et organ med den nødvendige miljømedicinske og lægefaglige kompetence. Derformå vi tage stor afstand fra Asbjørn Bjerres udtalelser om ”udokumenteredeog frygtbaserede på-stande om diverse påståede helbredseffekter af at bo i nærheden af en vindmølle.”Vi minder jer om, at speciallægeorganisationen Dansk Selskab for Arbejds- og Miljømedicin (DASAM)skrev følgende i deres høringssvar til vindmøllebekendtgørelsen:”DASAMmener imidlertid, at bekendtgørelsen ikke i tilstrækkeligt omfang beskytter mod sundheds-risici ved støjgenerne, og foreslår derfor: De generelle støjgrænser bør sænkes fra 39 dB(A) til 35dB(A)”1
1
http://dasam.dk/Dasam_upload/Dasam_bestyrelses_ref/hoeringssvar-vindmoeller-nov-2011.pdf
Vi minder jer om, at et ekspertpanel på vegne af den svenske miljøstyrelse skrev følgende i 20112:”Onthe other hand, the effects on the cardiovascular system by noise are assumed to be stress relat-ed and triggered by noise annoyance and sleep disturbance (Babisch 2002).Wind turbine noise iscausing noise annoyance, and possibly also sleep disturbance, which means that one cannot com-pletely rule out effects on the cardiovascular system after prolonged exposure to wind turbinenoise, despite moderate levels of exposure.”Vi minder jer om ordlyden af forsigtighedsprincippet – eller “The Precautionary Principle”, somDanmark som medlem af EU har tilskrevet sig:” ‘Theprecautionary principle applies where scientific evidence is insufficient, inconclusive or un-certain and preliminary scientific evaluation indicates that there are reasonable grounds for con-cernthat the potentially dangerous effects on the environment, human, animal or plant health maybe inconsistent with the high level of protection chosen by the EU’.”Vi minder jer om, at læge og søvnspecialist Christopher Hanning i marts 2012, skrev følgende i sineditorial i det velansete lægetidsskrift British Medical Journal3:”A large body of evidence now exists to suggest that wind turbines disturb sleep and impairhealth at distances and external noise levels that are permitted in most jurisdictions,including theUnited Kingdom. Sleep disturbance may be a particular problem in children, and it may have im-portant implications for public health. When seeking to generate renewable energy through wind,governments must ensure that the public will not suffer harm from additional ambient noise.Ro-bust independent research into the health effects of existing wind farms is long overdue, as is anindependent review of existing evidence and guidance on acceptable noise levels.”Den fremtidige vindmølleplanlægning i Danmark kan i vores øjne sikres ved:1) En væsentlig større andel af vindmøller opsættes på havet. 300 vindmøller på hver 6MW vilnetop kunne yde 1800MW og med en væsentlig større kapacitetsfaktor end landvindmøller.Hvis der tages højde for kapacitetsfaktoren vil det blot være nødvendigt med 200 havvind-møller på 6 MW for at opnå samme strømproduktion.2) Hvis det skønnes nødvendigt med opsætning af industrielle vindmøller på land, så bør disseplaceres efter ”Udbygningsmodel 2”, som blev belyst i ”Rapportfra regeringens planlæg-ningsudvalg for vindmøller på land”,Naturstyrelsen, 2007.Ved at placere industrielle landvindmøller i større grupper på landområder, hvor middel-vindhastigheden er stor kan der opnås en bedre omkostningseffektivtet. Både pga. en størrekapacitetsfaktor samt stordriftsfordele ved drift og vedligehold. Denne type af placering påland skal kombineres med et forbedret beskyttelsesniveau for naboerne med et sikkert be-regnet maksimalt støjbelastningsniveau på 35dBA udendørs ved alle vindhastigheder.
Infrasound and low frequency noise from wind turbines: exposure and health effects, Environ. Res.Lett. 6 (2011) 035103 (6pp)3Wind turbine noise, BMJ 2012;344:e1527 doi: 10.1136/bmj.e1527
2
2
Beskrivelse af de to udbygningsmodeller, jf. den nævnte rapport fra Naturstyrelsen, 2007:Udbygningsmodel 1 - det nuværende udbygningsprincip:• Spredningsmodellen, hvor vindmøllerne er opstillet i hele landet og de fleste er opstillet imindre grupper.• I denne model er det vejet højt, at vindmøllerne er opstillet på placeringer, hvor det erlandskabeligt acceptabelt.• Det medfører,at energiudnyttelsen ikke er optimal,og at de mest vindrige placeringer fxlangs kysten undgås, herunder de udpegede værdifulde kystlandskaber jf. planlovens be-stemmelser om kystnærhedszonen•Samfundsøkonomisk bliver det dermed noget dyrereat opstille vindmøller, end hvis deblev opstillet der, hvor der kan produceres mest el.•Da vindressourcen ikke udnyttes optimalt vil det kræve forholdsvis flere vindmøller atopnå en given dækning af elforbruget.Udbygningsmodel 2 – Strategisk udbygning• Så vindmøllerne koncentreres på færre vindrige placeringer med flere møller i en gruppe.• Denne model, hvor vindressourcen vejes højt vil betyde anvendelse af flere placeringertættere på kysten, områder som kan være problematiske.• Energiudnyttelsenvil her være tættere på det optimale, hvorved den enkelte vindmølleproducerer mere.•Samfundsøkonomisk vil det blive billigere,fordi vindkraften produceres med en lavereKWh-pris.• Der vil værebehov for et mindre antal placeringer, da vindmøller samles i større grupper.Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller vil gerne medvirke til, at der findes en udbygnings-løsning for vindmøller, hvor der tages hensyn til natur, mennesker samt samfundsøkonomien; og vil iden henseende gerne indgå i en konstruktiv dialog om, hvordan en sådan løsning kan opnås.Det er helt afgørende for Danmarks energifremtid samt for de kommende vindmøllenaboer, at derigtige politiske beslutninger tages nu. Beslutninger, som er baseret på den bedste gældende fagligeviden og med respekt for menneskers sundhed og for de lokaldemokratiske grundprincipper.Danmark har stadig muligheden for at vise sig som et ægte foregangsland for grøn energi – og vise,at industrielle vindmøller kan opstilles i samarbejde med – og ikke i krig med naboerne.Med venlig hilsenLandsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
www.stilhed.eu
Formand, Gunner ThomassenKærgårdsvej 648355 SolbjergT.: (+45) 8692 6260M.: (+45) 2921 6263Mail: [email protected]
Næstformand, Christian Buhl
3