Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1132753_0001.png
1132753_0002.png
1132753_0003.png
1132753_0004.png
1132753_0005.png
1132753_0006.png
1132753_0007.png
1132753_0008.png
1132753_0009.png
1132753_0010.png
1132753_0011.png
1132753_0012.png
1132753_0013.png
1132753_0014.png
1132753_0015.png
1132753_0016.png
1132753_0017.png
1132753_0018.png
1132753_0019.png
1132753_0020.png
1132753_0021.png
1132753_0022.png
1132753_0023.png
1132753_0024.png
1132753_0025.png
1132753_0026.png
1132753_0027.png
1132753_0028.png
1132753_0029.png
1132753_0030.png
1132753_0031.png
1132753_0032.png
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
Regionsudvalgetog Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
0102030405060708091011
Forord af Regionsudvalgets Formand
3
Forord af Danmarks Europaminister
4
Hvorfor et Regionsudvalg?Brobyggere mellem lokalt, regionalt og globalt –Danske medlemmer på arbejde
6
9
Den danske delegation i Regionsudvalget
12
Den decentrale danske myndighedsmodelEU-politik er også indenrigspolitik
17
- Formændene for Kommunernes Landsforening og Danske Regioner20
EU-finansierede projekter i Danmark
22
Det femte europæiske topmøde for regioner og byer
26
Kalender
28
Kontakter
30
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
01
Forord af Regionsudvalgets Formand
Sammen om udfordringerneVi har allerede fået en forsmag på dansk kultur via Noma, som det britiskeRestaurantmagasin to år i træk har udpeget som verdens bedste restaurant for den måde, den hargenoplivet det nordiske køkken på. Selv om det kun er en smagsprøve, der har skærpetvores appetit, har det bekræftet Danmarks betydelige bidrag til kontinentets kulturrigdom.Heldigvis er Danmarks bidrag til Den Europæiske Union meget mere omfattende. Det vil derutvivlsomt blive sat fokus på i første halvår af 2012! Som en moderne stat, hvor europæiskeog internationale søveje krydser hinanden, har Danmark ofte udnyttet sine talenter ogsin blomstrende økonomi til at skabe sit helt eget kendemærke. Det ligger på linje medprioriteterne for 2020: konkurrenceevne, social inklusion og behovet for bæredygtigforandring med respekt for miljøet. Den danske økonomi har også fulgt en succesrigopskrift ved at kombinere den nødvendige fleksibilitet for tilpasning til globaliseringen, isærgennem sin eksport, med fastholdelsen af en model baseret på social samhørighed. Skalman tro internationale undersøgelser, har dette gjort landet til det lykkeligste i verden.Og nu har det danske folk en kvinde som leder, en kvinde, der allerede har placeret sitpolitikprogram i en europæisk ramme. I lyset af de udfordringer, Den Europæiske Union vilstå over for i de første seks måneder af 2012, er jeg meget glad for denne forandring, somlover godt for vores muligheder for at håndtere den dybe krise i EU.Danskernes energi vil nemlig få afgørende betydning for Europa. Forhandlingerne om dennæste flerårige finansielle ramme vil blive vanskelige og vil ikke blive afsluttet under detdanske formandskab, men Danmark har alligevel en vigtig rolle at spille ved at fastholdeviljen til at sikre, at EU gør en positiv forskel, og værne om de budgetter og politikker, derstyrker vores samfundsmodel, især samhørighedspolitikken og den fælles landbrugspolitik.Landet vil også bidrage med sit eget syn på vores fælles fremtid. Jeg er spændt på at se,hvilke prioriteter formandskabet har inden for miljø, forskning og innovation samt forEuropa 2020-strategien. Også på andre områder, f.eks. territorialt samarbejde, især efterØstersø-makroregionens succes, en grønnere fælles landbrugspolitik, bæredygtigt fiskeri ogvedvarende energi, forventer EU’s regioner og byer, at Danmark foreslår innovative løsninger.Regionsudvalget har for øvrigt besluttet at afholde sit topmøde om det europæiske bymiljøi det 21. århundrede i marts 2012 i København. Denne by, som er et skoleeksempel på,hvad der kan opnås med en planlagt, bæredygtig byudvikling, vil være rammen om voresdrøftelser. Den viser, at EU kan gøre mere for at medtænke byaspektet i den regionaleudvikling til gavn for alle – med smukke, velstående, bæredygtige og inklusive byer somresultat.Hver gang Danmark forsvarer europæisk integration, EU’s merværdi og ambitionen omat skabe et europæisk samfund, der respekterer regional og lokal mangfoldighed, vilRegionsudvalget stå parat med sin støtte og sine forslag. Vi er sikre på, at vores samarbejdevil være mere end stærkt nok til at møde udfordringerne forude!Mercedes BressoFormand for Regionsudvalget Bruxelles
Mercedes BressoFormand for Regionsudvalget
02
Forord af Danmarks Europaminister
EU et skridt videreSom europaminister har jeg set frem til det danske formandskab for Rådet for Den EuropæiskeUnion med stor iver. Formandskabet er en central prioritet for hele den danske regering, ogvi vil bestræbe os på at varetage opgaven på en åben, tilgængelig og professionel måde ogarbejde resultatorienteret inden for vores ansvarsområde.Det bliver seks intense måneder for det danske formandskab. En af dets overordnedeopgaver bliver at forene og styrke EU gennem konkrete resultater, der bringer EU videre ogdemonstrerer værdien og nødvendigheden af det europæiske samarbejde for den enkelteborger. Samtidig står vi over for fundamentale finansielle og økonomiske udfordringer, derkan få en alvorlig indvirkning på vores økonomiske muligheder i fremtiden, hvis vi ikke viseros parate til at gribe ind over for konsekvenserne af gældsniveauet i EU’s økonomier. Vi ernødt til at finde europæiske løsninger på vores fælleseuropæiske problemer, men det er ogsåvigtigt, at vi påtager os det ansvar, vi hver især har. Håndteringen af de aktuelle finansielleog økonomiske problemer er et kollektivt ansvar, som deles af alle EU’s medlemsstater oginstitutioner. Det er fremtidsudsigterne for generationer af europæere – især unge, somoplever høj arbejdsløshed – der står på spil. Det er afgørende for os at implementere oganvende nye regler for økonomisk styring og finansiel regulering.For at slippe ud af krisen er det absolut nødvendigt at skabe og fremme vækst- ogbeskæftigelsesinitiativer i Europa. En af EU’s største succeser er det indre marked. Vi vilskabe en mere dynamisk europæisk økonomi ved at videreudvikle dens store uudnyttedepotentiale, og det skal ske ved at arbejde for vedtagelse af de 12 hovedprioriteter for aktenom det indre marked, som Europa-Kommissionen har opstillet. Et af de mange mål vilvære at føre det indre marked ind i den digitale tidsalder ved at gøre det lettere at foretageonlineindkøb på tværs af nationale grænser. Vi vil forsøge at give europæiske virksomhedernye eksportmuligheder, både gennem Verdenshandelsorganisationen og via bilateralehandelsaftaler. Endelig vil vi gerne øge incitamentet for innovative virksomheder ved atskabe et miljø, der fremmer grønne vækstinitiativer og bæredygtighed i det indre marked.Mens vi forsøger at dæmpe følgerne af den finansielle og økonomiske krise, er det uendeligvigtigt, at vi også sørger for at skabe en bedre fremtid. I denne sammenhæng vil Danmarkmed sit formandskab gribe muligheden for at lade EU udstikke en vej, der fører til langsigtetvækst. Forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme vil afgøre, hvordan EU fordelersine midler frem til 2020. Vi mener, at disse midler bør anvendes til at forbedre vores fælleskonkurrenceevne på globalt plan og fremme løsninger, der sikrer en fremtidig vækst i Europa.Det er urealistisk at forvente, at vi vil være i stand til at afslutte forhandlingerne under voresformandskab, men vi vil gøre vort bedste for at forberede grundlaget for en aftale, der skalindgås af formanden for Det Europæiske Råd, Herman Van Rompuy, i anden halvdel af 2012.Grøn vækst er et hovedindsatsområde for den danske regering. Vores mål er at skabe vækstuden at øge ressource- og energiforbruget, hvilket bestemt er muligt. I de seneste år har viudviklet en ambitiøs energi- og klimapolitik i EU, som viser, at EU indtager en førerposition iverden på dette felt. Men vi skal arbejde hårdt og aftale nye initiativer, hvis vi skal bevare voreskomparative fordel. Et hovedmål vil være at blive enige om metoder og foranstaltninger tilforbedring af ressource- og energieffektiviteten i Europa. Formandskabet vil arbejde på atsikre et målrettet syvende miljøhandlingsprogram og en ambitiøs europæisk energipolitikfrem til 2050 med forbedret effektivitet og øget anvendelse af vedvarende energi. Vi vil ogsågøre vort bedste for at inddrage energi-, klima- og miljøhensyn i en række EU-politikker somDEN EUROPÆISKE UNION
Nicolai WammenEuropaminister
Regionsudvalget
4
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
landbrug, fiskeri, transport og det indre marked. EU-budgettet for perioden 2014-2020 børstøtte disse bestræbelser, og vi vil derfor forsøge at give punktet en fremtrædende plads påEU’s dagsorden under vores formandskab.Som europaminister er jeg også den danske minister, der har ansvaret for EU’s regional- ogsamhørighedspolitik. Samhørighedspolitikken spiller en vigtig rolle for vækst- og jobskabelsei EU, og Danmark vil prioritere dette område ved at forsøge at opnå så store fremskridtsom muligt i forhandlingerne om samhørighedsforordninger under sit formandskab. I denforbindelse ser jeg frem til den støtte, Regionsudvalget kan give det danske formandskab ikraft af den indsigt og ekspertise, udvalget er kendt for.Der venter det danske formandskab en stor arbejdsbyrde og en tætpakket dagsorden.Men inden for vores ansvarsområde vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at overvinde de aktuelleproblemer og bringe EU et skridt videre.Nicolai WammenEuropaministerKongeriget Danmark
5
03
Hvorfor et Regionsudvalg?
Regionsudvalgetshovedkvarter i Bruxelles(Jacques Delors bygningen)
De tre vigtigste beslutningstagende institutioner i EU er Europa-Parlamentet, der repræsentererog vælges direkte af EU-borgerne, Rådet for Den Europæiske Union, der repræsenterer deenkelte medlemsstater, og Kommissionen, der værner om Unionens interesser som helhed.Imidlertid er det de lokale og regionale myndigheder, der er ansvarlige for at gennemføre langtstørstedelen af de beslutninger, der tages på EU-plan – ca. to tredjedele af EU-lovgivningenimplementeres i praksis på decentralt niveau.Derfor blev Regionsudvalget etableret i 1994 med det formål at give de lokale ogregionale myndigheder mulighed for at give deres mening til kende om indholdet af EU’slovgivningsforslag i den fase, hvor de bliver udarbejdet, for i højere grad at kunne tilpasse demtil borgernes behov.EU-traktaterne fastsætter, at Regionsudvalget skal høres, når der fremsættes forslag, der kanhave konsekvenser på lokalt og regionalt plan. I praksis betyder dette, at Regionsudvalgethøres om det meste af EU-lovgivningen.Maastrichttraktaten (1992) fastsatte, at høring af Regionsudvalget var obligatorisk påfem områder, nemlig økonomisk og social samhørighed, transeuropæiske net, sundhed,uddannelse og kultur. Med Amsterdamtraktaten (1997) blev der hertil føjet fem nye områder,nemlig beskæftigelsespolitik, socialpolitik, miljø, erhvervsuddannelse og transport. EfterLissabontraktatens ikrafttrædelse har Regionsudvalget fået en række nye beføjelser, bådehvad angår territorial samhørighed og overvågning af overholdelsen af nærhedsprincippet.Regionsudvalget spiller nu en større rolle som høringsorgan, men også som løftestang forat gennemføre styring på flere myndighedsniveauer. Europa-Parlamentet, Kommissionenog Rådet skal nu høre Regionsudvalget, når de vedtager lovgivning på ethvert område,der vedrører det regionale niveau, og udvalgets udtalelser omfatter nu en række nyepolitikområder, herunder energi og klimaforandringer. De tre institutioner kan imidlertid ogsåhøre Regionsudvalget på andre områder end de nævnte, hvis de mener, at deres forslag harlokale eller regionale konsekvenser. Regionsudvalget kan også få sat sine prioriteter på EU’sdagsorden ved at afgive udtalelser på eget initiativ og udarbejde rapporter om emner, somudvalget har en interesse i. Men Regionsudvalgets engagement slutter ikke med afgivelsen afen udtalelse om et kommissionsforslag. Udvalget har ret til at stille spørgsmål til Kommissionen,Europa-Parlamentet og Rådet, hvis ikke de tager hensyn til udvalgets synspunkter. I yderstekonsekvens har Regionsudvalget mulighed for at gå til EU-Domstolen, hvis udvalget finder, atdet ikke er blevet hørt i overensstemmelse med reglerne.
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
6
� Bureaux d’architecture Atelier Paul Noël sprl - Art & Build s.a.
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
Hvordan arbejder Regionsudvalget?Regionsudvalget er sammensat af 344 medlemmer og et tilsvarende antal suppleanter.Medlemmerne udpeges af medlemsstaterne for en femårig periode, som kan fornys.De skal være valgt til et politisk embede eller stå til ansvar over for en valgt forsamling. Afsamme grund mister medlemmer, der ikke længere har et sådant embede, deres plads iRegionsudvalget. Hver enkelt medlemsstat vælger sine medlemmer på den måde, den finderbedst, dog med det forbehold, at medlemmerne skal være valgt på en politisk og geografiskafbalanceret måde og repræsentere både det regionale og lokale niveau. Regionsudvalgetsmedlemmer vælger selv af deres midte en formand – i øjeblikket er det Mercedes Bresso fraregionen Piemonte i Italien.Regionsudvalgets arbejde er fordelt på følgende seks fagligt specialiserede fagudvalg:Territorial samhørighedspolitik (COTER)Økonomisk og social politik (ECOS)Miljø, klimaforandring og energi (ENVE)Kultur, uddannelse og forskning (EDUC)Borgerrettigheder, Styreformer og Institutionelle og EksterneForbindelser (CIVEX)Naturressourcer (NAT).Fagudvalgene, der er sammensat af medlemmer af Regionsudvalget,udarbejder forslag til udtalelser om de lovforslag, Kommissionen, Rådeteller Europa-Parlamentet fremlægger. På de fem plenarforsamlinger,Regionsudvalget afholder om året, stemmes der herefter omforslagene til udtalelse. Et forslag til udtalelse vedtages kun, hvis detopnår et flertal af de afgivne stemmer.Regionsudvalgets Udvalg for Finansielle og Administrative Anliggenderblev oprettet for at lette og tilskynde til et tættere samarbejde medbudgetmyndigheden med det formål at sikre, at Regionsudvalgetsinteresser afspejles og sikres gennemslag i forbindelse med den årligebudgetprocedure.Fire politiske grupper er repræsenteret i Regionsudvalget, nemlig DetEuropæiske Folkeparti (EPP), De Europæiske Socialdemokrater (PES),Alliancen af Liberale og Demokrater for Europa (ALDE) og EuropæiskAlliance (EA).Arbejdet i Regionsudvalget, der er en egentlig politisk forsamling, er baseret på tregrundlæggende principper:Subsidiaritetsprincippet: Kræver, at beslutninger skal tages på det niveau, der bedsttjener samfundets interesser. EU skal ikke tage initiativer, der mere hensigtsmæssigt kangennemføres af nationale, regionale eller lokale myndigheder.Nærhedsprincippet: Alle myndighedsniveauer skal agere så transparent over for også tæt på borgerne som muligt, så borgerne ved, hvem der er ansvarlige for hvad, oghvordan de kan gøre deres synspunkter gældende.7
� Bureaux d’architecture Atelier Paul Noël sprl - Art & Build s.a.
03Hvorfor et Regionsudvalg?
Partnerskabsprincippet: De europæiske, nationale, regionale og lokale myndighederskal arbejde sammen gennem hele beslutningsprocessen.
At bringe EU tættere på borgerneMeget af Regionsudvalgets arbejde har at gøre med lovgivningsprocessen, men hermeder udvalgets rolle ikke udspillet. Regionsudvalgets medlemmer bor til daglig i regionereller kommuner, hvor de arbejder som regionsformænd, borgmestre eller medlemmeraf decentrale folkevalgte forsamlinger. Det gør, at de har føling med det, der optager demennesker, de repræsenterer, hvilket giver dem mulighed for at sætte disse synspunkterpå dagsordenen centralt i EU-systemet, når de mødes i Regionsudvalget i Bruxelles.Derudover skærper Regionsudvalget med regelmæssige mellemrum de lokale og regionalemyndigheders profil på den europæiske scene ved året rundt at arrangere konferencer,seminarer og udstillinger sammen med udvalgets partnere på lokalt plan, f.eks. ”OPEN DAYS– Den Europæiske Uge for Regioner og Byer”, der hvert år i oktober måned er samlingspunktfor mere end 6.000 interessenter. OPEN DAYS 2012, som finder sted i Bruxelles 8.-11. oktober,bliver den 10. udgave af denne begivenhed.
OPEN DAYS 2011Åbningsmødet 10. oktoberFra venstre: Johannes Hahn (EU-Kommissær for regionalpolitik), Danuta Hübner (MEP og formand forEuropa Parlamentets Regionaludviklingsudvalg), Mercedes Bresso (Formand for Regionsudvalget),Jerzy Buzek (Formand for Europa-Parlamentet), Elżbieta Bieńkowska (Polens minister for regionaludvikling), José Manuel Barroso (Formand for Europa-Kommissionen)DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
8
04
Brobyggere mellem lokalt, regionalt ogglobalt – Danske medlemmer på arbejde
Regionsudvalget er med til at sikre, at de lokale stemmer høres i Bruxelles, siger to af veteranerne ikommunernes og regionernes europæiske samarbejde.
På femte sal i den skinnende stål- og glasbygning, der huser EU’s Regionsudvalg, har toaf veteranerne i den danske delegation taget en pause i det tætpakkede program vedplenarsamlingen for at indvie omverdenen i, hvad det er, der holder dem til ilden. BådeKnudAndersen(V) ogHenning Jensen(S) har ligget i fast rutefart mellem Danmark og Bruxellesi mange år. De har begge været formænd for den danske delegation i udvalget, der lige nutæller ni politikere ud af de 344. Og selv om de kommer fra hver sin side af den politiskemidte og er sendt til Bruxelles for at repræsentere henholdsvis regionerne og kommunerne,så er de enige om, at det er vigtige timer, de tilbringer her i det EU-politiske smørhul kunfå hundrede meter fra Europa-Parlamentet, Ministerrådet og EU-Kommissionen. For herfindes de politiske værksteder, hvor de regler bliver til, som senere bliver til lov også ude i dekommuner og regioner, som de to medlemmer repræsenterer.“Da vi startede med vores arbejde her, var der mange, som kiggede lidt skævt tilRegionsudvalget. Vi var ikke rigtigt anerkendt som EU-institution. Så en del af voresførste tid gik med at bevise vores berettigelse som udvalg,” siger Knud Andersen, som erregionsrådsmedlem af Region Hovedstaden.Ifølge ham var den tid givet godt ud, fordi det lokale niveau før udvalgets oprettelse i 1994var så godt som skrevet ud af ligningen, når EU-lovene blev til.”Når der kom et lovforslag til Folketinget, så plejede man at spørge KL og Amtsrådsforeningen– nu Danske Regioner – om deres synspunkt. Men på det tidspunkt kunne man reelt ikkeændre et komma. Nu fik vi et reelt indsyn i, hvad der var på bedding, og så kunne vi begyndeat agere på det, inden reglerne var vedtaget,” siger han.”Kommissionen havde tidligere ment, at de bare skulle informere medlemsstaterne, men dehavde ikke tænkt de undernationale myndigheder med. Det har de lært nu. For det er jo os,
Knud Andersen &Henning Jensen
9
04Brobyggere mellem lokalt, regionalt ogglobalt - Danske medlemmer på arbejde
der skal gennemføre store dele af det, de foreslår,” supplerer Henning Jensen, der er medlemaf byrådet i Næstved og tidligere borgmester.For ham er det vigtigt, at det lokale niveau nu har en stemme i Bruxelles. Og han går op iat bruge Regionsudvalget høringsret aktivt, når EU-systemet laver regler på områder sombeskæftigelse, uddannelse, miljø, transport eller andre lokale kerneinteresser.”Vi prøver på at få ordførerskaber på de udtalelser, som er vigtige for os, for på den måde atforsøge at præge processen,” siger Henning Jensen, der blandt andet selv har haft EU-planerom klimatilpasning højt på sin dagsorden, fordi det er hjemme i kommunerne, de får vand ikældrene, når kloakkerne flyder over på grund af øgede regnmængder.”Vi vil gerne give Kommissionens udspil en lokal eller regional merværdi,” siger han.”Man kan opfatte det som en kvalitetssikring. Når EU vedtager en regel, så skal det jo virkefornuftigt i hele unionen. Og der er jo nok ikke noget sted, hvor alle dele af unionen er sågodt repræsenteret, som her i Regionsudvalget, tilføjer Knud Andersen.Til gengæld er de begge enige om, at det er helt ok, at Regionsudvalget har en rådgivenderolle og ikke er en del af det formelle lovgivningsapparat i EU-maskineriet på linje medMinisterrådet og Europa-Parlamentet.”En af svaghederne ved EU-systemet er beslutningsdygtigheden. Og det ville bestemtikke gøre det lettere at give Regionsudvalget formel kompetence. Vi skal give ordentligrådgivning og være et udvalg, som man lytter til, og som er med til at sætte dagsordenen.Men vi skal ikke ind og udfordre Europa-Parlamentet og være et andetkammer, der skalgodkende tingene,” siger Henning Jensen.
De påpeger også, at selv om de 344 medlemmer i udvalget først og fremmest kommer tilBruxelles for at spille ind med regionale og lokale synspunkter på det, som engang skal blivetil europæisk lov, så går informationsstrømmen lige så meget den anden vej.
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
10
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
Den viden, de samler ind i kontakten med diverse EU-embedsmænd, parlamentarikereog kommissærer, der kommer og præsenterer deres store lovforslag forplenarforsamlingen, giver dem et godt indblik i, hvilken vej vinden blæser i Bruxelles.Dermed får de adgang til information, som de ellers ikke ville kunne komme inærheden af. Og det er nyttigt både for dem selv og for de danske embedsmænd,som følger med dem.”Det giver jo en viden i KL’s hus derhjemme og i Danske Regioner, som er helt uvurderligt,når det gælder danske spørgsmål. For så ved vi, hvad der er i pipelinen inden for debestemte områder. Og jo tidligere du kommer op på emnet, jo større chance er derfor at finde en løsning,” siger Knud Andersen, der understreger, at medlemskabet afRegionsudvalget også giver mulighed for at udøve lobbyvirksomhed, fordi det åbnernogle døre, der ellers ville være lukkede.”Her har vi en legal baggrund for at tale med folk i parlamentet og kommissionentidligt i processen. For mange gange er det nemmere at få ting ændret, inden de erskrevet på papir,” siger Knud Andersen.Og samspillet mellem EU og det lokale niveau bør være en hel naturlig ting, menerHenning Jensen, der hæfter sig ved et citat, som lederen af den socialdemokratiske gruppei parlamentet Martin Schulz har brugt i en tale samme dag.”Han citerede Churchill for at sige, at nationalstaterne er for små til at klare de store problemerog for store til at klare de små. Det er jo sandt. Derfor er det godt, at vi har det lokale ogregionale niveau, og det er godt, at vi har EU,” siger Henning Jensen.
Knud Andersener næstformand for den danske RU delegationog medlem af fagudvalgene ECOS (Økonomisk og socialpolitik) og ENVE (Miljø, klimaforandring og energi).
Henning Jensener medlem af fagudvalgene EDUC (Kultur,uddannelse og forskning) og ENVE (Miljø, klimaforandring ogenergi).
11
05
Den danske delegation i Regionsudvalget
De danske lokale og regionale myndigheder har været repræsenteret i Regionsudvalgetsiden dets etablering i 1994.Den danske delegation i Regionsudvalget består af ni medlemmer og ni suppleanter. Det ermænd og kvinder, der alle er direkte folkevalgt, og som repræsenterer Danmarks forskelligeregioner og kommuner. Hvis de mister deres nationale mandat, mister de også deres pladsi Regionsudvalget.I øjeblikket er kommunerne repræsenteret ved seks medlemmer, regionerne ved tre.Fordelingen er den samme for suppleanternes vedkommende.Udvælgelsesproceduren for medlemmerne af Regionsudvalget er af vital betydning forden måde, udvalget fungerer på. De forskellige procedurer i EU afspejler den brede vifteaf politiske og decentrale systemer i Europa. I Danmark er det Udenrigsministeriet, derformelt beder Danske Regioner (interesseorganisation for de fem regioner i Danmark)og KL (interesse- og medlemsorganisation for de 98 kommuner i Danmark) om at foreslåkandidater. KL foreslår seks kandidater og seks suppleanter, Danske Regioner tre medlemmerog tre suppleanter. Listen over udpegede kandidater fremlægges for og vedtages af dendanske regering, som videresender den til Ministerrådet, der beskikker Regionsudvalgetsmedlemmer og suppleanter.Medlemmerne af den danske delegation er repræsenteret i alle Regionsudvalgets seksfagudvalg samt i tre af udvalgets politiske grupper, nemlig De Europæiske SocialdemokratersGruppe (PES), Gruppen Alliancen af Liberale og Demokrater for Europa (ALDE) og DetEuropæiske Folkepartis Gruppe (EPP).
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
12
� Bureaux d’architecture Atelier Paul Noël sprl - Art & Build s.a.
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
MedlemmerSøren Pape PoulsenBorgmester, Viborg KommuneEPPFormand for den danske delegation
”EU påvirker det daglige arbejde i alle EU’s kommuner og regioner, og derfor er det afgørende, at vi haren institutionaliseret plads i den politiske beslutningsproces. Regionsudvalget er de lokale og regionalemyndigheders forlængede arm – på den vis kan man se Regionsudvalget som partiet for kommuner ogregioner i EU”.
Knud AndersenRegionsrådsmedlem, Region HovedstadenALDENæstformand for den danske delegation
”Jeg har været en del af Regionsudvalgets arbejde siden starten. Vi har gennem årene været med til at sættemange vigtige emner af betydning for regionerne på den europæiske dagsorden. Man kan opfatte det somen kvalitetssikring. Når EU vedtager en regel, så skal det jo virke fornuftigt i hele unionen. Og der er jo nokikke noget sted, hvor alle dele af unionen er så godt repræsenteret, som i Regionsudvalget. Indenfor miljø ogklimaområdet arbejder jeg blandet andet for, at klima- og miljøhensyn integreres i større EU-politikområderog bidrager til at understøtte EU2020-strategien.”
Henning JensenByrådsmedlem, Næstved KommunePES
”Jeg har fulgt Regionsudvalget gennem alle årene og har haft stor glæde ved at kunne konstatere, at udvalgetsindflydelse er øget betydeligt, og at der i hele EU-systemet nu er langt mere respekt for de mange opgaver, somløses af staternes lokale og regionale myndigheder.”
Per Bødker Andersen2. Viceborgmester, Kolding KommunePES
”Regionsudvalget spiller en vigtig rolle i integrationen af EU’s nye medlemsstater, fremtidens Europa. Mantaler om Kommissionen som drivkraften, Parlamentet som brændstoffet og Rådet som karosseriet i EU’sintegrationsproces – men kommuner og regioner er hjulene, der skal bære integrationen. EU-lovgivningskal indrettes ud fra et effektivt hensyn til kommunal decentralisering, afbureaukratisering og aktivborgerinddragelse. I Regionsudvalget bistår vi vores nye lokale kolleger med erfaringer om kapacitetsopbygningog effektiv myndighedsudøvelse - og smidiggør derigennem deres optagelse i fællesskabet.”
13
05Den danske delegation i Regionsudvalget
Henrik Ringbæk MadsenRegionsrådsmedlem, Region NordjyllandPES
”Mit arbejde i Regionsudvalget har udmøntet sig i øget bevidsthed i EU-systemet og i min egen regionomkring vigtigheden af regionalfondsmidler til regional udvikling. I forhandlingerne om det fremtidige EUbudget for 2014-2020 har jeg specifikt arbejdet for, at der stadig skal være regionalfondsmidler til innovation,klimaforbedringer og CO2-reduktion i alle regioner i Europa.”
Kirstine BilleBorgmester, Syddjurs KommunePES
”Vi arbejder for at øremærke en større del af EU’s landbrugsstøtte til udvikling af Europas landdistrikter. IEuropa skal vi skabe verdens mest attraktive landdistrikter, hvor det er spændende at bo, arbejde og driveerhverv, som er i balance med naturen. Den lokale stemme husker EU-systemet på, at Europa ikke kun erudgjort af storbyer – 90 % af EU’s areal udgøres af landdistrikter og hovederhvervet i landdistrikterne erstadigvæk landbrug. Derfor skal vi målrette flere midler mod en positiv udvikling af Europas landdistrikter.”
Jens Christian GjesingBorgmester, Haderslev KommunePES
”Jeg er borgmester i en gammel grænseregion. Her oplever jeg stærkt, at mit medlemskab af Regionsudvalgetbåde giver mig og min egn en særlig forståelse for og en positiv mulighed for at påvirke den europæiskedagsorden ud fra et borgernært ståsted. Interreg-midler har været og er en fin mulighed for at opbyggefællesskaber og skabe udvikling på tværs af nationernes grænser.”
Karsten Uno PetersenRegionsrådsmedlem, Region SyddanmarkPES
”Gennem mit arbejde i Regionsudvalget har jeg som ordfører på patientrettighedsdirektivet, der blevenstemmig vedtaget i Regionsudvalget, arbejdet for, at spørgsmål om blandt andet patientsikkerhed kom ihøjsædet i det færdige direktiv. Dette arbejde er et godt eksempel på vigtigheden af regionale myndighedersrolle i påvirkningen af europæisk lovgivning indenfor sundhedsområdet.”
Jens Arne Hedegaard JensenByrådsmedlem, Brønderslev KommuneALDE
”Vi skal involveres i udarbejdelsen og udmøntningen af alle kommunalrelevante EU-politikker. Derfor arbejdervi for, at kommuner og regioner bliver centrale aktører i partnerskabskontrakterne på strukturfondsområdet.Vores viden om lokale forhold vil sikre, at pengene bliver brugt bedst muligt på grøn vækst og beskæftigelse.Uden lokal involvering vil EU gentage fortidens fejl, og pengene vil ikke komme borgerne til gode.”
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
14
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
Suppleanter
Bente LauridsenRegionsrådsmedlem, Region NordjyllandPES
”Uddannelse og innovation er vejen til vækst og velstand og det er flagskibe i Europa2020. Emner der også erhøjt prioriterede i min egen region og Regionsudvalget. Vi arbejder seriøst med spørgsmål som, hvordan manbedst sikrer uddannelse til alle unge, herunder de faglige uddannelser. Med en ældre befolkning i Europa erogså livslang læring, hvor Danmark har gode erfaringer, af stor betydning. En aldrende befolkning betyderogså udfordringer på sundhedsinnovationsområdet. Den udfordring tager vi seriøst i Europas kommuner ogregioner og kan bidrage med viden og erfaringer, som kanaliseres videre gennem Regionsudvalget til EU’s viderearbejde på det område.”
Lasse Krull PetersenRegionsrådsmedlem, Region SyddanmarkEPP
”EU’s udbudsregler spiller en stor rolle, når regionerne i Danmark skal købe ind til eksempelvis hospitalerne.Derfor har det også været vigtigt for os, at vi gennem Regionsudvalget har været direkte involveret ibeslutningsprocessen i forbindelse med den kommende revision af de nuværende regler. Regionsudvalget harefterlyst langt mere fleksible og mindre bureaukratiske regler på området. Og ser man på f.eks. på de danskeudbudsregler under EU’s tærskelværdier, kan man konstatere, at det sagtens kan lade sig gøre uden at gå påkompromis med gennemsigtighed og fair behandling.”
Martin Merilld2. Viceborgmester, Struer KommuneALDE
”Vi er de første til at se, når EU’s politik bevæger sig for langt væk fra de udfordringer, Europas borgere ilanddistrikter og yderområder oplever. Derfor arbejder vi for, at midlerne til landdistriktsudvikling investeresi en balance mellem miljø, erhverv og et attraktivt lokalt liv. Landdistriktsmidlerne skal sikre bæredygtigudvikling, vækst og konkurrenceevne i landdistrikterne.”
Ole B. SørensenRegionsrådsmedlem, Region NordjyllandALDE
”Når EU vedtager en vækststrategi som Europa2020, er det Europas kommuner og regioner, der i sidste instansskal omsætte politikken og målsætningerne til virkelighed. Gennem Regionsudvalget kan vi videregive denviden og erfaring, der er i EU’s kommuner og regioner og dermed bidrage til en bedre lovgivning. Hvad entenvi taler om et grønnere, sundere eller mere bæredygtigt Europa, så er decentrale myndigheder med deres lokaleog regionale kendskab derfor en vigtig medspiller. Derfor støtter vi også Kommissionens partnerskabstankemellem de forskellige myndighedsniveauer, som nøglen til at føre Europa2020 ud i livet.”
15
05Den danske delegation i Regionsudvalget
Simon Mønsted StrangeMedlem af borgerrepræsentationen, Københavns KommunePES
”Regionsudvalget er vagthunden, der gør EU-systemet opmærksom på udfordringer, der sker i kommunerneog regionerne hvor implementeringen af EU’s politikker bliver til virkelighed og berører vores borgere. Etgodt eksempel er EU’s udbudsregler, der medfører administrativt bøvl og store økonomiske omkostninger forkommunerne, uden at reglerne får udenlandske virksomheder til at byde på opgaver i Danmark – der må detlokale og centrale niveau i fællesskab finde løsninger for at få gang i det indre marked til offentlige ydelser.”
Carsten KissmeyerBorgmester, Ikast-Brande KommuneALDE
”En nødvendig dagsordensætning af EU´s Udbudskrav, hvor vi i min optik, er havnet i et for rigidt ogbureaukratisk system.”
Steen DahlstrømBorgmester, Middelfart KommunePES
”Vi arbejder for, at medlemsstaterne og Europa-Parlamentet anerkender, at fremtidens europæiske vækst ogbeskæftigelse kun sikres, hvis EU også fodrer den hest, der trækker læsset. Derfor kæmper vi for, at EU’sstrukturfondsmidler kommer alle kommuners vækst- og beskæftigelsesinitiativer til gode – også de veludviklede.Med strukturfondsmidlerne kan vi lave de målrettede investeringer, vi ellers ikke ville have mulighed for.”
� Foto: Martin Ballund
Tatiana Sørensen2. Viceborgmester, Aarhus KommunePES
Freddie H. MadsenByrådsmedlem, Esbjerg Kommune(Ingen tilknytning til en politisk gruppe i Regionsudvalget)
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
16
06
Den decentrale danske myndighedsmodel
Danmark har en lang historie for et decentralt politisk myndighedsstyre. Det har været enmangeårig tradition, at staten ikke har taget sig af driften af centrale velfærdsopgaver så somsundhed, folkeskoler, miljøplanlægning, affaldshåndtering og ældrepleje. Årsagen til dennedecentralisering af velfærdsopgaver er en tro på, at visse ydelser bliver varetaget bedst af detmyndighedsniveau, der er tættest på borgerne i deres dagligdag.
Kommuner og regionerSå sent som i 2007 blev kimen lagt til den nuværende organisering af det danskemyndighedsstyre. Danmark gennemgik en strukturreform, der på mange centrale områderomstrukturerede organiseringen af det decentrale myndighedsstyre.Resultatet blev, at Danmarks hidtidige 271 kommuner blev lagt sammen til 98 stor-kommuner. Derudover blev Danmarks tidligere 13 amter nedlagt og erstattet med 5regioner. Fra strukturreformen i 2007 og frem til i dag er det henholdsvis kommuner ogregioner, der udgør de subnationale myndighedsniveauer i Danmark.Fordeling af ansvarsområder efter strukturreformen 2007(listen er ikke udtømmende)KommunerMiljøplanlægning, offentlig vej og transport, affaldshåndtering,folkeskoler og ældrepleje, beskæftigelse, erhvervs- ogregionalpolitik, kultur, socialområdet, ansvar for forebyggelse oggenoptræningsområdetDrift af hospitaler, organisering af praksissektoren, regionaludvikling, specialinstitutioner og specialundervisning, psykiatrisketilbud, kollektiv trafikplanlægning, oprydning af jordforurening ogturismeudvikling
Regioner
17
06Den decentrale danske myndighedsmodel
Folkeligt forankretDen daglige ledelse af Danmarks kommuner og regioner varetages af folkevalgtekommunal- og regionalpolitikere. Det betyder, at myndighedsbeslutninger om fx sundhed,drift af folkeskoler i lokalmiljøet eller ældrepleje, hviler på et folkeligt demokratisk mandat,der legitimerer forvaltningen af de velfærdsopgaver, kommuner og regioner varetager.Det er udtryk for en lokaldemokratisk tankegang. Borgerne kan i det daglige gå i dialogmed deres kommunal- og regionalpolitikere, og borgerne har direkte indflydelse påpolitikernes prioriteringer og forvaltning af velfærdsopgaverne via deres ret til at stemmeved kommunal- og regionalvalg, der afholdes hvert fjerde år.
5 regioner
NORDJYLLAND
MIDTJYLLANDHHOVEDSTADEHOVEDSTADEN
SJÆLLANDSYDDANMARK
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
18
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
98 kommunerHjørringFrederikshavnLæsøBrønderslevJammerbugtHørsholmAllerødRudersdal
Bornholm
Thisted
Aalborg
VesthimmerlandMorsø
Rebild
Furesø
Lyngby-TaarbækGentofte
MariagerfjordBallerup
Herlev GladsaxeKøbenhavnRødovreAlbertslundFrederiksbergHøje-TaastrupGlostrupBrøndbyVallensbæk HvidovreIshøjTårnbyDragør
Skive
LemvigStruerHolstebroViborg
RandersNorddjurs
FavrskovHerningSilkeborgÅrhusRingkøbing-SkjernIkast-BrandeHorsensSkanderborg
Syddjurs
GribskovHalsnæsOdderFrederikssundSamsøOdsherredEgedalHillerød
HelsingørFredensborgBornholm
BillundVarde
HedenstedVejleKalundborgFredericiaNordfynHolbækLejre RoskildeGreve
SolrødKertemindeSorøMiddelfartOdenseAssensNyborgFaaborg-MidtfynSvendborgSlagelseFaxeNæstvedRingstedKøgeStevns
EsbjergFanø
Vejen
Kolding
Haderslev
Vordingborg
TønderAabenraaSønderborgLangelandÆrøLollandGuldborgsund
Interesseorganisering nationalt og europæiskPå den indenrigspolitiske scene repræsenteres kommunerne og regionerne af hver sininteresseorganisation. Kommunerne repræsenteres af KL (Kommunernes Landsforening) ogregionerne repræsenteres af Danske Regioner. Begge organisationer er centrale medspillerei den politiske debat om fremtidens velfærd i Danmark, fordi hver organisation repræsentererdet bagland, Danmarks decentrale myndighedsstyre er bygget op omkring.I europæisk sammenhæng er de danske kommuner og regioner repræsenteret gennemKL og Danske Regioner. KL har seks folkevalgte kommunalpolitikere siddende i EU’sRegionsudvalg, mens Danske Regioner er repræsenteret af tre folkevalgte regionalpolitikere.Samlet udgør disse politikere den danske delegation og den decentrale danske stemme iRegionsudvalget (se separat kapitel om den danske RU delegation).
19
07
EU-politik er også indenrigspolitik- Formændene for Kommunernes Landsforening og Danske Regioner
EU påvirker i stigende grad kommuner og regioner, lyder det fraformændene for KommunernesLandsforening og Danske Regioner.Dem, der tror, at EU-politik ikke angår politikere på lokalt og regionalt niveau, kan barehenvende sig til medlemmerne af de danske byråd og regionsråd, hvis de vil se et andetbillede. For mere end halvdelen af emnerne på en typisk mødedagsorden i kommunalt ellerregionalt regi vil have rødder i Bruxelles. Sådan lyder det samstemmende fra bådeformand iDanske Regioner Bent Hansenogformand for Kommunernes Landsforening (KL) JanTrøjborg.Begge steder har de gennemført undersøgelser af, hvor mange af beslutningernei det lokale politikarbejde, der i realiteten kommer fra EU-plan.”EU har ganske megen og også stigende indflydelse på de regler, vi administrerer ud fra,”siger Bent Hansen fra Danske Regioner”Går man bag om emnerne og holder dem op imod de beslutninger, der tages i EU-regi, vilman konstatere, at påvirkningen er større end mange umiddelbart tror.”I kommunerne er det særligt på områder som for eksempel miljø og klima, hvor EU-reglerneBent HansenFormand for Danske Regioner
vejer tungt.”Her kan kommunerne mærke EU’s lovgivning, når de skal bygningsrenovere klimavenligt,garantere rent drikkevand til borgerne og håndtere affaldsområdet,” siger KL’s formandJan Trøjborg og peger på, at særligt EU’s udbudsregler har en stor betydning, når der foreksempel skal bygges plejeboliger eller renoveres skoler.Derfor er der heller ikke nogen af dem, der er i tvivl om, at det er vigtigt for det lokale ogregionale niveau i Danmark at holde et skarpt øje med, hvad der foregår i Bruxelles. Ogbegge organisationer gør flittig brug af deres forskellige forposter i EU-hovedstaden tilat forsøge at skaffe sig indflydelse og information. Både kommunerne og regionerne harkontorer i Bruxelles. Derudover har ni danske politikere fra kommunalt og regionalt niveauderes faste pladser i EU’s Regionsudvalg”Den første betingelse for at kunne præge beslutningerne i Bruxelles er, at man er til stede ibyen. Den anden er, at vores holdninger til syvende og sidst skal støttes af et flertal i Europa-Parlamentet og Ministerrådet. Derfor bruger vi alle de muligheder, vi har i Bruxelles for atskaffe viden om aktuelle sager, samt skabe alliancer for vores holdninger i EU’s besluttendeinstitutioner,” siger Bent Hansen.”Til syvende og sidst er det jo de regionale og lokale myndigheder, der skal levere servicentil borgerne, og derfor har vi som regionernes interesseorganisation også en forpligtelse tilat præge EU-lovgivningen i en hensigtsmæssig retning,” understreger regionsformanden.Men det er også i EU-systemets egen interesse at se ud over deres egen lille Bruxelles-bobleog lytte til dem, der skal administrere reglerne i praksis, lyder det fra kommunernes JanTrøjborg”EU skal lytte til det lokale demokrati og tage det alvorligt. Vi bidrager til at højne kvaliteteni den lovgivning, som EU vedtager. Vores input afspejler den virkelige verden og delokale forhold, der er nærmest Europas borgere. Og det er en viden, EU ikke har råd til atunderkende,” siger Trøjborg.
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
20
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
Ifølge Bent Hansen er der dog et stykke vej endnu, inden de andre institutioner til fulde gørbrug af de vejledende udtalelser, som Regionsudvalgets 344 medlemmer producerer påde områder af EU-lovgivningen, der har størst betydning for det regionale og lokale niveau.Men han understreger, at alene deltagelsen i et forum med repræsentanter fra lokalniveauetfra 27 forskellige lande er nyttig, fordi man fra dansk side kan bruge de andres viden aktivt.”Det er en klar fordel at få et tidligt input fra andre regionale og lokale myndigheder i EU.Det giver os en idé om, hvilke muligheder og udfordringer der ligger i gennemførelsen af etgivent lovgivningsinitiativ fra EU,” siger Bent Hansen.Når Danmark til 1. januar overtager EU’s roterende formandskab bliver det internationalesamarbejde sat højt på dagsordenen. Og selv om det lokale og regionale niveau ikke spilleren stor officiel rolle i varetagelsen af formandskabet, så påpeger både Bent Hansen og JanTrøjborg, at det er en god mulighed for at få sat spotlys på nogle af deres mærkesager.”Vi vil arbejde for at sætte en kommunal dagsorden på nogle af vores prioriterede sager,herunder udbud, strukturfondsområdet og klimatilpasning. Det handler både om at markerevores konkrete politiske synspunkter, men også om at skabe opmærksomhed om forholdetmellem EU og kommunerne i den brede offentlighed og i vores kommunale bagland,” sigerJan Trøjborg.Fra Danske Regioners side er formandskabet en chance for at få sat fokus på, hvordan manopnår målene i den nye EU2020-vækstplan, der erstatter den såkaldte Lissabon-strategi somrettesnor for, hvordan EU opnår intelligent og bæredygtig vækst.”Vi vil lægge vægt på udviklingen af virksomheder og arbejdspladser i landdistrikterne, ogvi vil understrege, at vejen frem for EU går gennem forskning og innovation. Det handlerblandt andet om at finde de rigtige IT-løsninger i sundhedssektoren og at sikre produktionog jobskabelse, der er miljø- og klimavenlig,” siger Bent Hansen.Og Jan Trøjborg tilføjer:”Med Lissabon-strategien så vi jo, hvordan vækst- og beskæftigelsesinitiativer ender somskrivebordsplaner, hvis man ikke inddrager kommuner og regioner i udarbejdelsesfasen. Isidste ende er det jo os, der skal føre ideerne ud i virkeligheden. Derfor har vi meget at bydeind med. Den nuværende EU2020-strategi må ikke lide samme skæbne. Lokal inddragelse eren præmis for succes. Så mit budskab er: involver os,” siger han.
Jan TrøjborgFormand for KommunernesLandsforening
21
08
EU-finansierede projekter i Danmark
38
1
VIDENS OG TEKNOLOGICENTER FORVINDMØLLEDRIFT KNOWLEDGEAND TECHNOLOGY CENTRE FORWIND TURBINE OPERATIONS
4
SAMLET BUDGET:1,9 mio. EUREFRUMEDFINANSIERING:0,9 mio. EURLEDENDE PARTNER:International Wind Academy Lolland (partnere:DONG, Brüel & Kjær, Fairwind, Mita Teknik og Flex Workers m.fl.)Fremtidens vedvarende energiteknologi kommer til at stille endnu større kravtil de teknikere, der installerer og vedligeholder vindturbiner. Derfor fokusererLolland på uddannelse i specifikke tekniske kompetencer inden for vindturbiner.På International Wind Academy Lolland (IWAL) er der derfor blevet etableret etVidens- og Teknologicenter for Vindmølledrift.
2
7
http://www.iwal.dk
Hvert eneste år er der i hundredvis af lokale oggrænseoverskridende projekter over hele Danmark, dermodtager EU-støtte til at fremskynde en bæredygtigøkonomisk udvikling, uddanne mennesker til bedre jobog lette samarbejdet mellem danske forskere og deresudenlandske kolleger. De lokale og regionale myndighederspiller ofte en central rolle i administrationen af disse projekter.I tidsrummet 2007-2013 er størstedelen af EU-midlernemålrettet mod støtte til intelligent, bæredygtig og inklusivvækst og Europa 2020-strategiens målsætninger. Mange afEU’s programmer administreres af de regionale og lokalemyndigheder.
De vigtigste af de EU-fonde, der støtter projekter iDanmark, er strukturfondene, dvs. Den Europæiske Fond forRegionaludvikling (EFRU) og Den Europæiske Socialfond(ESF) samt Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne (ELFUL).I perioden fra 2007 til 2013 er der afsat 358 mio. EUR tilEFRU-projekter i Danmark og 255 mio. EUR til ESF-projekter.Af EFRU-bevillingen er de 103 mio. EUR afsat til finansieringaf grænseoverskridende, tværnationale og tværregionaleprojekter, f.eks. med kommuner og regioner i andre EU-medlemsstater i Østersøområdet og Nordsøregionen. AfELFUL’s midler er der afsat i alt 445 mio. EUR til projekter iDanmarks landdistrikter.
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
22
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
2
REGIONER MEDLAVEMISSIONSØKONOMI LOCARE
SAMLET BUDGET:4,2 mio. EUREFRUMEDFINANSIERING:3,2 mio. EURLEDENDE PARTNER:Region Syddanmark
Seks europæiske regioner er - under ledelse af RegionSyddanmark - gået sammen om et fælles initiativ til atnedbringe CO2-emissionerne regionalt og lokalt. Måleter at udvikle lavemissionsløsninger på regionalt og lokaltplan og samtidig bidrage til den økonomiske vækst.
http://www.locareproject.eu
56
1
3Ud over projekterne under strukturfondene findesder omkring 900 dansk ledede projekter under EU’ssyvende rammeprogram (RP7) for forskning med etfinansieringsvolumen på i øjeblikket 415 mio. EUR. Detsyvende rammeprogram støtter forskning i nye ideer ogprodukter i samarbejde med universiteter og virksomhederoveralt i Europa. I rammeprogramsammenhæng er Danmarkplaceret på en tolvteplads blandt de 27 medlemsstater, hvilketbekræfter dansk forskning og innovations fortrinlige ry.På de følgende sider omtales otte eksempler på projekterud af de flere hundrede, som EU er med til at finansiere,og som potentielt gør en forskel for borgerne i Danmarkskommuner og regioner.
IDÉKLINIKKEN
SAMLET BUDGET:1,9 mio. EUREFRUMEDFINANSIERING:0,9 mio. EURLEDENDE PARTNER:Aalborg SygehusAalborg Sygehus er Region Nordjyllands største sygehus oger primus motor for Idéklinikken. Idéklinikken hjælper forskereog medarbejdere på regionens sygehuse med at udvikle oggennemføre idéer og gøre dem rentable.
http://www.ideklinikken.dk/
23
08EU-finansierede projekter i Danmark
4
HOLD FAST
SAMLET BUDGET:6,2 mio. EURESFMEDFINANSIERING:3 mio. EURLEDENDE PARTNERE:Region Syddanmarkog Region MidtjyllandHOLD FAST er et EU-projekt mellem Region Syddanmarkog Region Midtjylland. Formålet med projektet erat mindske frafaldet på ungdomsuddannelserne,hvilket ofte sker i overgangen fra grunduddannelse tilvideregående uddannelse.
http://viholderfast.nu/
38
5
UD I NATUREN  ÅRET RUNDT
SAMLET BUDGET:1 mio. EURESFMEDFINANSIERING:0,5 mio. EURLEDENDE PARTNERE:NaturBornholm ogSkov- og Naturstyrelsen, BornholmFor mange turister rimer Bornholm på sommerferie,solbadning, strande og sild. Men OplevelsescentretNaturBornholm og Skov- og Naturstyrelsen, Bornholm, hargjort deres bedste for at udvide denne opfattelse. Formåletmed projektet “Ud i Naturen – Året Rundt” er at styrkehelårsturismen.
4
2
http://bornholmsnatur.naturstyrelsen.dk/heleaaret/
6
EFFICIENSEA
SAMLET BUDGET:8 mio. EUREFRUMEDFINANSIERING:5,3 mio. euroLEDENDE PARTNER:SøfartsstyrelsenEfficienSea er et flagskibsprojekt og det største Interreg-projekt nogensinde. Formålet medprojektet er at gøre skibsfarten i Østersøregionen bæredygtig, sikker og effektiv. EfficienSea ledesaf Søfartsstyrelsen og inddrager 16 partnere fra seks lande i Østersøregionen..
http://www.efficiensea.org/DEN EUROPÆISKE UNION
http://www.youtube.com/watch?v=z5Rv5U8X_po
Regionsudvalget
24
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
7
SUNSTORE 4 FJERNVARMESYSTEM
SAMLET BUDGET:15,1 mio. EURRP7MEDFINANSIERING:6 mio. EURLEDENDE PARTNER:Marstal FjernvarmeSUNSTORE 4 er et stort fjernvarmeprojekt, der er baseret på100 % vedvarende energi. Det er et innovativt, pålideligt ogomkostningseffektivt energiforsyningssystem for Marstal.
http://www.solarmarstal.dk/
5716
8
VESTJYSKE FØDEVARER OGOPLEVELSER VFO
SAMLET BUDGET:500.000 EURELFULMEDFINANSIERING:125.000 EURPARTNERE:VFO er et samarbejde mellem de firekommuner Lemvig, Stuer, Holstebro og RingkøbingSkjern, de dertil hørende fire lokale aktionsgruppersamt den lokale aktionsgruppe Vestjylland.Formålet med VFO-samarbejdet er at markedsføre Vestjylland somcentrum for fødevarer og kulinariske oplevelser. VFO har fremmetpartnerskaber mellem lokale fødevareproducenter og restauranter,hoteller og turistattraktioner.
http://www.madlandet.dk
25
09
Det femte europæiske topmødefor regioner og byer
Det europæiske bymiljø i det 21. århundredeDet 5. europæiske topmøde for regioner og byer arrangeres af Regionsudvalget sammen medKøbenhavns Kommune og Hovedstadsregionen den 22.-23. marts 2012 i København. Detdanske EU formandskab vil være repræsenteret sammen med formanden for Kommissionenog Europa Parlamentets formand. I forbindelse med topmødet afholder Regionsudvalgetspræsidium et møde i samarbejde med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.Her vil man drøfte det danske formandskabs prioriteter med særlig relevans for de lokale ogregionale myndigheder.Københavns Kommune og Hovedstadsregionen – der begge er kendt for at have højlivskvalitet, fremragende arkitektur samt for at yde en særlig indsats inden for bæredygtigudvikling og social samhørighed - vil fungere som værter. Topmødet vil være en fremragendeanledning til at drøfte den europæiske model for bymiljø.Også denne gang har Regionsudvalget indbudt borgmestre og regionsformænd til atudtrykke deres holdninger til de mange udfordringer, de står over for. De er blevet bedt omat præsentere nogle af deres praktiske løsninger og innovative strategier under debatternepå de forskellige workshops samt i forbindelse med den ledsagende udstilling”Beautiful,green, smart and inclusive: Colourful Cities”.Debatterne vil stille skarpt på mulighederne for at videreudvikle forvaltningen af EU’spolitikker og strategier på byniveau og på flere myndighedsniveauer i de kommende år for påden måde at demonstrere den bærende rolle, byerne og regionerne spiller i udformningenog gennemførelsen af bæredygtige udviklingsmodeller.Nogle uger inden FN’s konference om bæredygtig udvikling (”Rio+20”) ønsker Regionsudvalgetat bruge topmødet i København som lejlighed til at præsentere eksempler på god lokal ogregional praksis samt at vise sit stærke politiske engagement og dermed opnå væsentligindflydelse på EU’s position på FN-konferencen, der afholdes i juni 2012 i Rio de Janeiro.Yderligere oplysninger:www.cor.europa.eu/CoR-Summit2012
� Copenhagen Media Center / Wonderful Copenhagen
� Copenhagen Media Center / Wonderful Copenhagen
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
26
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
Frank Jensen,overborgmester i København
Vibeke Storm Rasmussen,formand for Region Hovedstaden
“København er fast besluttet på at samarbejde med byer,regioner, private virksomheder, nationale regeringer og EU-Kommissionen om at udveksle og udvikle nye, innovativeog bæredygtige urbane løsninger. Som så mange andrebyer vokser København i øjeblikket. Samtidig er vi på vejtil at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025.Det er en udfordring, men også en mulighed – en mulighedfor at udvikle et endnu bedre storbymiljø og for at skabeøkonomisk vækst. Derfor bliver vi grønnere i København.”
“Det er med stor glæde, at jeg byder alle deltagernevelkommen til Region Hovedstaden. Vores region er etglimrende eksempel på sammenhængende, intelligentplanlægning, der tilgodeser erhvervsudviklingen, transportenog infrastrukturen. Samtidig er regionen kendetegnet vedsine smukke grønne områder og sin høje livskvalitet.Jeg glæder mig meget til et frugtbart topmøde 2012 og tilat lære mere om hvordan byer og regioner kan udforme oggennemføre bæredygtige udviklingsmodeller i fremtiden.”
� Copenhagen Media Center / Wonderful Copenhagen
� Copenhagen Media Center / Wonderful Copenhagen
27
10Januar18.19. JANUARBeskæftigelsesministeriet, Social- ogIntegrationsministeriet og Ministerietfor Sundhed og ForebyggelseÅbningskonference for Deteuropæiske År for Aktiv Aldring ogSolidaritet mellem GenerationerKØBENHAVN30. JANUAR3. plenarforsamling i Den Regionale ogLokale Euro-Middelhavsforsamling (ARLEM)BARI, ITALIEN31. JANUARRegionsudvalgetFagudvalget for Landbrug, Udviklingaf Landdistrikterne og Miljø (NAT)BRUXELLES, BELGIEN
Kalender
14. FEBRUARRegionsudvalgetForum: Aktiv aldring og solidaritet mellemgenerationerne – regionernes og byernes rolleBRUXELLES, BELGIEN16. FEBRUAREuropa-KommissionenForum om byområderBRUXELLES, BELGIEN27.28. FEBRUARErhvervs- og VækstministerietEuropæisk højniveaukonference: Etdigitalt indre marked i 2015 - Vejen tiløkonomisk vækst og beskæftigelseKØBENHAVN, DANMARK27. FEBRUARRegionsudvalgetFagudvalget for Kultur, Uddannelseog Forskning (EDUC)BRUXELLES, BELGIEN
8. MARTSMiljøministeriet, NaturstyrelsenMøde for kontaktpunkter vedrørendeterritorialt samarbejdeKØBENHAVN, DANMARK15.16. MARTSJustitsministerietDen Europæiske Unions Charterom grundlæggende rettigheder –anvendelsen af charteret i praksisKØBENHAVN, DANMARK18.21. MARTSMinisteriet for Børn og UndervisningUngdomskonferenceSORØ, DANMARK22.23. MARTSRegionsudvalgetEksternt præsidiemødeDet 5. europæiske topmøde forregioner og byer – ”Det europæiskebymiljø i det 21. århundrede”KØBENHAVN26. MARTSRegionsudvalgetFagudvalget for Landbrug, Udviklingaf Landdistrikterne og Miljø (NAT)BRUXELLES, BELGIEN29. MARTSRegionsudvalgetInterinstitutionel EGTS-konference(europæiske grupper forterritorialt samarbejde)BRUXELLES, BELGIEN
Februar7. FEBRUARRegionsudvalgetFagudvalget for Miljø, Klimaforandringog Energi (ENVE)BRUXELLES, BELGIEN8. FEBRUARRegionsudvalgetFagudvalget for Økonomisk Politik ogSocial- og Arbejdsmarkedspolitik (ECOS)BRUXELLES, BELGIEN9. FEBRUARRegionsudvalgetFagudvalget for Borgerrettigheder,Styreformer og Institutionelle ogEksterne Forbindelser (CIVEX)BRUXELLES, BELGIEN14.16. FEBRUARRegionsudvalgetPlenarforsamling og præsidiemødeBRUXELLES, BELGIEN
29. FEBRUARDAcoB (Danish Local, Regional andResearch Co-Op Brussels)Seminarrække ”Presidency Dialogues”Forskning – Horisont 2020 ogde store udfordringerBRUXELLES, BELGIEN
Marts1.2. MARTSForårstopmødet i Det Europæiske RådBRUXELLES, BELGIEN5.6. MARTSRegionsudvalgetFagudvalget for TerritorialSamhørighed (COTER)LISSABON, PORTUGAL8. MARTSErhvervs- og VækstministerietDen Europæiske Konkurrence-og ForbrugerdagKØBENHAVN, DANMARK
April17. APRILRegionsudvalgetFagudvalget for Miljø, Klimaforandringog Energi (ENVE)BRUXELLES, BELGIEN
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
28
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
18.20. APRILKlima-, Energi- og Bygningsministerietog MiljøministerietUformelt ministermøde (energiog miljø - TTE og ENVI)HORSENS, DANMARK19. APRILSocial og IntegrationsministerietUdbredelse af demokratiske værdier, fremmeaf social sammenhængskraft og interkultureldialog: Udveksling af god praksis i EuropaVEJLE, DANMARK23. APRILRegionsudvalgetFagudvalget for Uddannelse, Ungdom,Kultur og Forskning (EDUC)BRUXELLES, BELGIEN24. APRILRådet for den Europæiske UnionMøde i Rådet (almindelige anliggender - GAC)LUXEMBOURG26.27. APRILBeskæftigelsesministeriet og Social-og IntegrationsministerietKonference om unge på arbejdsmarkedetHORSENS, DANMARK26. APRILRegionsudvalgetFagudvalget for Økonomisk Politik ogSocial- og Arbejdsmarkedspolitik (ECOS)BRUXELLES, BELGIEN27. APRILRegionsudvalgetFagudvalget for Borgerrettigheder,Styreformer og Institutionelle ogEksterne Forbindelser (CIVEX)BRUXELLES, BELGIEN
Maj2.4. MAJRegionsudvalgetPlenarforsamling og præsidiemødeBRUXELLES, BELGIEN2. MAJRegionsudvalgetForum om det europæiske borgerinitiativBRUXELLES, BELGIEN10. MAJRegionsudvalgetForum om den fælles strategiske ramme (CSF)BRUXELLES, BELGIEN11. MAJRegionsudvalgetFagudvalget for TerritorialSamhørighed (COTER)BRUXELLES, BELGIEN12. MAJÅbent husAlle EU’s institutioner, herunderRegionsudvalgetBRUXELLES, BELGIEN15. MAJDAcoB (Danish Local, Regional andResearch Co-Op Brussels)Seminarrække ”Presidency Dialogues”E-health – Healthy InnovationBRUXELLES, BELGIEN31. MAJDAcoB (Danish Local, Regional andResearch Co-Op Brussels)Seminarrække ”Presidency Dialogues”CleantechBRUXELLES, BELGIEN
14.15. JUNIEuropa-KommissionenKonference: Regioner for økonomiskforandring (inkl. RegioStars prisoverrækkelse)BRUXELLES, BELGIEN20.22. JUNIRio+20-miljøtopmødetRIO DE JANEIRO, BRASILIEN21.22. JUNIRegionsudvalgetFagudvalget for Borgerrettigheder,Styreformer og Institutionelle ogEksterne Forbindelser (CIVEX)DUBROVNIK, CROATIA25.26. JUNIRegionsudvalgetFagudvalget for Økonomisk Politik ogSocial- og Arbejdsmarkedspolitik (ECOS)ANCONA, ITALIEN26. JUNIRådet for den Europæiske UnionMøde i Rådet (almindelige anliggender - GAC)LUXEMBOURG28. JUNIRegionsudvalgetFagudvalget for Miljø, Klimaforandringog Energi (ENVE)BRUXELLES, BELGIENULTIMO JUNI SKAL BEKRÆFTESRegionsudvalgetForum: Europa 2020-strategien og densflagskibsinitiativer – et regionalt perspektivBRUXELLES, BELGIEN
Juni14.15. JUNIRegionsudvalgetFagudvalget for Naturressourcer (NAT)ROVANIEMI, FINLAND
Detaljer per udgivelsestidspunkt - ændringer kan forekomme
29
11
Kontakter
REGIONSUDVALGETRegionsudvalgetJacques Delors-bygningenRue Belliard/Belliardstraat 1011040 Bruxelles, BelgienTlf: +32 (0)22822211Fax: +32 0 22822325www.cor.europa.eu
DEN DANSKE DELEGATIONS KOORDINATORER I REGIONSUDVALGETBirgit Yazdani ØbakkeKommunernes LandsforeningSquare de Meeûs 11000 Bruxelles, BelgienTlf: +32 (0)25501264E-mail: [email protected]
Asger AndreasenDanske RegionerDampfærgevej 222100 KøbenhavnTlf: +45 35298100E-mail: [email protected]
KONTORERNE I BRUXELLES FOR DANSKE REGIONER OG KOMMUNERNES LANDSFORENINGKommunernes LandsforeningSquare de Meeûs 1B-1000 Bruxelles , BelgienTlf: +32 (0)25501260E-mail: [email protected]www.kl.dk
Region Sjællands EU-kontor i BruxellesAvenue Palmerston 26B-1000 Bruxelles , BelgienTlf.: +32 (0)22356656E-mail: [email protected]www.zealanddenmark.eu
Danske RegionerSquare de Meeûs 1B-1000 Bruxelles , BelgienTlf: +32 (0)25501280E-mail: [email protected]www.regioner.dk
Region Syddanmarks EU-Kontor iBruxellesAvenue Palmerston 31000 Bruxelles, BelgienTlf.: +32 (0)22854095E-mail: [email protected]www.southdenmark.be
DEN EUROPÆISKE UNION
Regionsudvalget
30
Regionsudvalget og Danmarks formandskabfor Rådet for den Europæiske Union
Midtjyllands EU-kontorAvenue de Tervuren 35B-1040 BruxellesTlf: +32 (0)22308732E-mail: [email protected]www.centraldenmark.eu
CreoDK / Region HovedstadenRue du Luxembourg 3B-1000 BruxellesTlf: +32 (0) 472279193E-mail: [email protected]www.regionh.eu / www.creodk.eu
Nord Danmarks EU-kontorAvenue de Tervuren 35B-1040 BruxellesTlf: +32 (0)22300374E-mail: [email protected]www.eu-norddanmark.dk
Kalundborgs EU-kontorRue du Luxembourg 3B-1000 BruxellesTlf: +32 (0)25010825E-mail: [email protected]www.kalundborg.dk
DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNIONDanmarks Faste Repræsentation ved den Europæiske UnionRue d’Arlon 731040 Bruxelles, BelgienTlf: +32 (0)22330811Fax: +32 (0)22309384E-mail: [email protected]www.eu.um.dkFormandskabets web site: www.eu2012.dk
EUROPAKOMMISSIONEN  REPRÆSENTATIONEN I DANMARKEuropa-KommissionenRepræsentationen i DanmarkEuropa-HusetGothersgade 115DK-1123 København KTlf: +45 33 14 41 40E-mail: [email protected]www.ec.europa.eu/danmark
31
DEN EUROPÆISKE UNION
RegionsudvalgetRedigeret af Direktoratet for Kommunikation, Presse og ArrangementerFebruar 2012Rue Belliard/Belliardstraat 101 _ 1040 Bruxelles/Brussels _ Belgique/BelgiëTlf. +32 25468202 _ Fax +32 22822085www.cor.europa.eu
CDR_1315/01-2012/DA