Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del Bilag 126
Offentligt
[UDKAST]ForslagtilLov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner(Justering af beskæftigelsestilskuddet)
§1I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af19. juni 2009, som ændret ved lov nr. 710 af 25. juni 2010, § 5 i lov nr. 1602 af 22. december 2010,§ 3 i lov nr. 462 af 18. maj 2011, § 10 i lov nr. 592 af 14. juni 2011 og § 6 i lov nr. 1364 af 28. de-cember 2011, foretages følgende ændringer:
1.§ 23 a, stk. 5-7,affattes således:”Stk.5.Grundtilskuddet efter stk. 2, nr. 1, reguleres med ændringer i de kommunale nettoudgiftersom følge af ændringer i love og regler på de områder, som er omfattet af beskæftigelsestilskuddet.Reguleringen fordeles på kommunerne i forhold til den enkelte kommunes andel af det samledegrundtilskud for kommunerne. Økonomi- og indenrigsministeren kan dog træffe beslutning om enanden fordeling af reguleringen for lovændringer, der er vedtaget inden 1. januar 2012.Stk. 6.I tilskudsåret foretages en midtvejsregulering af det merudgiftsbehov, der er nævnt i stk. 2,nr. 2, på grundlag af den forventede udvikling i de kommunale nettoudgifter. Der foretages en for-nyet beregning af merudgiftsbehovet for hele landet. Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne iforhold til ledigheden i året 2 år før tilskudsåret. Midtvejreguleringen udgør forskellen mellem denfornyede beregning af merudgiftsbehovet og merudgiftsbehovet efter stk. 2. Midtvejsreguleringenafregnes i oktober, november og december i tilskudsåret.Stk. 7.I året efter tilskudsåret foretages en efterregulering af merudgiftsbehovet. Ved efterregule-ringen foretages en endelig opgørelse af merudgiftsbehovet på landsdelsniveau. Merudgiftsbehovetfor den enkelte landsdel opgøres som de samlede faktiske kommunale nettoudgifter omfattet af be-skæftigelsestilskuddet i tilskudsåret for kommunerne i landsdelen fratrukket grundtilskuddet til dis-se kommuner. Merudgiftsbehovet for hver enkelt landsdel fordeles på kommunerne i landsdelen iforhold til ledigheden i året 2 år før tilskudsåret. Efterreguleringen udgør forskellen mellem denendelige opgørelse af merudgiftsbehovet og merudgiftsbehovet efter stk. 2, korrigeret for midtvejs-reguleringen efter stk. 6. Efterreguleringen afregnes i oktober, november og december i året eftertilskudsåret.”
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012.Stk. 2.Lovens § 1 har virkning fra tilskudsåret 2013.
§3Stk. 1.Grundtilskuddet efter § 23 a, stk. 2, for tilskudsårene 2011 og 2012 fastsættes som den enkel-te kommunes nettoudgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet i 2010 opreguleret til tilskudsårets
1
forventede pris- og lønniveau og korrigeret for den beregnede virkning af regelændringer fra 2010til det pågældende tilskudsår.Stk. 2.For tilskudsåret 2011 opgøres efterreguleringen som forskellen mellem en fornyet beregningaf beskæftigelsestilskuddet for 2011 og beskæftigelsestilskuddet for 2011 efter § 23 a, stk. 2 korri-geret for midtvejsreguleringen efter § 23 a, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 561 af 19. juni 2009 af lovom kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Den fornyede beregning af beskæfti-gelsestilskuddet for 2011 baseres på grundtilskuddet efter stk. 1. Merudgiftsbehovet opgøres for denenkelte landsdel som de samlede faktiske kommunale nettoudgifter omfattet af beskæftigelsestil-skuddet i 2011 for kommunerne i landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner. Mer-udgiftsbehovet for hver enkelt landsdel fordeles på kommunerne i landsdelen i forhold til ledighe-den i 2010. Efterreguleringen afregnes i januar, februar og marts 2013.Stk. 3.For tilskudsåret 2012 udgør midtvejsreguleringen forskellen mellem en fornyet beregning afbeskæftigelsestilskuddet og det foreløbige beskæftigelsestilskud efter § 23 a, stk. 2. I den fornyedeberegning indgår grundtilskuddet opgjort efter stk. 1. Merudgiftsbehovet udgør forskellen mellemgrundtilskuddet efter stk. 1 og de skønnede kommunale nettoudgifter omfattet af beskæftigelsestil-skuddet for 2012. Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne i forhold til ledigheden i 2010.Midtvejsreguleringen afregnes i oktober, november og december 2012.Stk. 4.For tilskudsåret 2012 udgør efterreguleringen forskellen mellem en fornyet beregning af be-skæftigelsestilskuddet og det foreløbige beskæftigelsestilskud korrigeret for midtvejsreguleringenefter stk. 3. I den fornyede beregning indgår grundtilskuddet opgjort efter stk. 1. Merudgiftsbehovetopgøres for den enkelte landsdel som de samlede faktiske kommunale nettoudgifter i 2012 forkommunerne i landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner. Merudgiftsbehovet forhver enkelt landsdel fordeles på kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden i 2010. Efterregu-leringen afregnes i oktober, november og december 2013.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Gældende ret2.2. Regeringens overvejelser og forslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer mv.9. Sammenfattende skema
1. IndledningRegeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Fol-keparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 27. april 2012 en aftale om justering af beskæfti-gelsestilskuddet til kommunerne. Det fremgår af aftalen, at partierne er enige om, at der er behovfor en tilpasning af beskæftigelsestilskuddet med henblik på sikre fuld kompensation på landsdels-niveau af udgifterne omfattet af beskæftigelsestilskuddet.Fra og med 2010 overtog kommunerne finansieringen af en del af udgifterne til dagpenge og aktive-ring af forsikrede ledige. Kommunerne blev kompenseret for udgifterne gennem et beskæftigelses-tilskud, som blev indført med virkning fra 2010.Økonomi- og Indenrigsministeriet Finansieringsudvalg har evalueret ordningen på baggrund afvirkningerne for det første år – 2010, jf. den fremlagte betænkning ”Kommunale udgiftsbehov ogandre udligningsspørgsmål”, betænkning 1533, marts 2012. Evalueringen har identificeret forskelli-ge tekniske uhensigtsmæssigheder. Udvalget foreslår på den baggrund nogle justeringer af ordnin-gen.På baggrund af udvalgets evaluering af ordningen er det regeringens vurdering, at der bør gennem-føres en justering af ordningen med henblik på at gøre op med de uhensigtsmæssigheder, som eva-lueringen har påvist.Der foreslås en justering, som indebærer fuld kompensation på landsdelsniveau, mens den nuvæ-rende model vil give anledning til en vis over- eller underkompensation for de enkelte landsdele. Iden foreslåede model vil der således ikke kunne opstå systematiske geografiske forskelle mellemlandsdelene. Men det betyder ikke, at der ikke fortsat kan være tale om, at der for den enkeltekommune er forskel mellem tilskud og faktiske udgifter. Fordelingen af merudgiftsbehovet indenfor landsdelen sker således fortsat efter en generel nøgle, som er med til at sikre, at kommunernehar et incitament til at yde en effektiv indsats for at få ledige hurtigt i beskæftigelse.
3
Endvidere foreslås en genberegning af det såkaldte grundtilskud i ordningen, således at grundtil-skuddet fremover bliver baseret på et mere aktuelt grundlag. Evalueringen har vist, at det hidtidigegrundtilskud, som var baseret på situationen i 2009, indebar en vis skævhed i fordelingen af til-skuddet som følge af en betydelig forskydning fra 2009 til 2010 i andelen af udgifter til dagpenge,som kommunerne medfinansierer.Endelig foreslås som hovedregel indført en generel fordelingsnøgle for kompensationen til kommu-nerne for regelændringer. Det indebærer en forenkling af systemet i forhold til den hidtidige praksisfra de første år, hvor der blev beregnet en kommunespecifik kompensation, som vurderes unødigtkompliceret og indebærer risiko for fejl.
2. Hovedpunkter i lovforslaget2.1. Gældende retFra og med 2010 overtog kommunerne finansieringen af en del af udgifterne til dagpenge og aktive-ring af forsikrede ledige. Kommunerne blev kompenseret for udgifterne gennem et beskæftigelses-tilskud, som blev indført med virkning fra 2010.Beskæftigelsestilskuddet indebærer, at kommunerne under ét kompenseres fuldt ud for de kommu-nale nettoudgifter til indsatsen for de forsikrede ledige.Beskæftigelsestilskuddet består af:Etgrundtilskud,som svarer til den enkelte kommunes samlede tilskud i året to år før tilskudsåretopreguleret til tilskudsårets forventede pris- og lønniveau og reguleret for ændringer i love ogregler på de områder, der er omfattet af beskæftigelsestilskuddet. For 2010 og 2011, hvor grund-tilskuddet ikke kunne baseres på et samlet beskæftigelsestilskud to år før, er grundtilskuddet istedet fastsat med udgangspunkt i en beregning af kommunens nettoudgifter i 2009, såfremt denye finansieringsregler havde været gældende på dette tidspunkt.Etmerudgiftsbehov,der for kommunerne under ét beregnes som forskellen mellem kommuner-nes grundtilskud og de kommunale nettoudgifter for tilskudsåret. Det samlede merudgiftsbehovpå landsplan fordeles først på landsdele i forhold til udviklingen i bruttoledigheden for dagpen-gemodtagere fra året 2 år før tilskudsåret til tilskudsåret. Herefter fordeles den enkelte landsdelsandel af merudgiftsbehovet på kommunerne i landsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2 årfør tilskudsåret.I året forud for tilskudsåret udmeldes der et foreløbigt tilskud til kommunerne. I tilskudsåret foreta-ges der en midtvejsregulering af tilskuddet, og i året efter tilskudsåret foretages der en efterregule-ring af tilskuddet.Grundtilskuddet for et tilskudsår udgør som nævnt ovenfor kommunens samlede beskæftigelsestil-skud for året to år før tilskudsåret.Formålet med merudgiftsbehovet er, at det skal kompensere kommunerne for udviklingen i udgif-terneud overgrundtilskuddet, som altså afspejler en udgangssituation. Merudgiftsbehovet opgøresfor kommunerne under ét som forskellen mellem kommunernes grundtilskud og de kommunale
4
nettoudgifter for tilskudsåret. Merudgiftsbehovet kan således i nogle år blive positivt og i andre årnegativt.I året før tilskudsåret foretages en foreløbig opgørelse og udmelding af merudgiftsbehovet pågrundlag af det foreliggende skøn over udgifterne baseret på konjunkturvurderingen for tilskudsåret,som foretages i maj i året før tilskudsåret. Merudgiftsbehovet fordeles ved den foreløbige udmel-ding på kommunerne i forhold til ledigheden i året 2 år før tilskudsåret.I tilskudsåret foretages en midtvejsregulering af merudgiftsbehovet baseret på konjunkturvurderin-gen for tilskudsåret, som foretages i maj i tilskudsåret. I året efter tilskudsåret foretages en efterre-gulering af merudgiftsbehovet baseret på de faktiske kommunale udgifter i tilskudsåret.Ved midtvejsreguleringen og den endelige fordeling af merudgiftsbehovet på de enkelte kommunertages der hensyn til forskelle i udviklingen af antallet af ledige mellem landsdelene.Det betyder, at det samlede merudgiftsbehov på landsplan først fordeles på landsdele i forhold ud-viklingen i bruttoledigheden for dagpengemodtagere fra året 2 år før tilskudsåret til tilskudsåret.Herefter fordeles den enkelte landsdels andel af merudgiftsbehovet på kommunerne i landsdelen iforhold til bruttoledigheden i året 2 år før tilskudsåret. Overgangsordningen for beskæftigelsestil-skuddet for 2010 betød, at merudgiftsbehovet er fordelt på landsdele i forhold til udviklingen i brut-toledigheden fra 2009 til 2010 og derefter på kommuner i forhold til bruttoledigheden i 2009.2.2. Regeringens overvejelser og forslagDer har været rejst kritik af fordelingen af beskæftigelsestilskuddet for 2010. Kritikken har gået på,at grundtilskuddet, som er beregnet på grundlag af data for 2009, ikke tilstrækkeligt præcist harkompenseret de enkelte kommuner for de udgifter til de forsikrede ledige, som de overtog i forbin-delse med, at kommunernes medfinansiering af disse udgifter trådte i kraft 1. januar 2010. Det harligeledes været anført, at fordelingen af merudgiftsbehovet efter udviklingen i antallet af bruttoledi-ge fra 2009 til 2010 ikke i tilstrækkelig grad har afspejlet udgiftsudviklingen mellem landsdelene.Evaluering af beskæftigelsestilskuddetØkonomi- og Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg har evalueret ordningen på baggrund aferfaringerne fra de første år. Evalueringen har identificeret forskellige tekniske uhensigtsmæssighe-der, som bl.a. forklarer den skævhed i kommunernes tilskud, som der er rejst kritik af. På baggrundaf evalueringen af beskæftigelsestilskuddet kan der peges på følgende tekniske uhensigtsmæssighe-der:En skævhed i det beregnede udgangspunkt for tilskudsordningen – grundtilskuddet for 2010 –som følge af en betydelig forskydning fra 2009 til 2010 i andelen af udgifter til dagpenge, somkommunerne medfinansierer.En deraf følgende konsekvens for fordelingen af merudgiftsbehovet i forhold til udgiftsudvik-lingen.Et teknisk problem i fordelingsnøglen af merudgiftsbehovet i tilfælde af, at udviklingen af mer-udgiftsbehovet og antallet af ledige går i hver sin retning. I et sådant tilfælde vil fordelingsnøg-len ikke kunne anvendes.Den kommunespecifikke korrektion af grundtilskuddet for alle regelændringer er unødigt kom-pliceret og rummer risiko for fejl.
5
De tekniske uhensigtsmæssigheder har bl.a. givet anledning til, at landsdelen Nordjylland under étblev underkompenseret med 84 mio. kr. i 2010, mens landsdelen København og Østdanmark blevoverkompenseret med 134 mio. kr. Disse skævheder forventes at kunne være forstærket i 2011 medden nuværende model. Desuden har det sidste forhold bl.a. givet anledning til, at der opstod en fejl iudmeldingen af tilskuddet for 2012, således at denne efterfølgende måtte korrigeres.Forslag til justering af beskæftigelsestilskuddetMed henblik på at imødegå de uhensigtsmæssigheder, som evalueringen har vist, foreslås det atgennemføre følgende justeringer af ordningen:En genberegning af grundtilskuddet, således at der fremadrettet med virkning fra efterregule-ringen af tilskuddet for 2011 tages udgangspunkt i det faktiske udgiftsniveau i 2010.En ændret regulering for regelændringer, således at den hidtidige kommunespecifikke kom-pensationsordning, som indebærer stor risiko for fejl, erstattes at en kompensationsordning,hvor kompensationen fordeles efter en generel fordelingsnøgle. Der kan dog forekommestørre ændringer i finansieringen af udgifterne, hvor det vil være hensigtsmæssigt at foretageen kommunespecifik kompensation.En ændret fordeling af merudgiftsbehov på landsdele, som indebærer fuld kompensation pålandsdelsniveau i efterreguleringen. Det vil sige, at merudgiftsbehovet på landsdelsniveauvil svare til de faktiske udgifter til beskæftigelsesområdet for kommunerne i landsdelen fra-trukket grundtilskuddet for disse kommuner. Merudgiftsbehovet for den enkelte landsdel fo-reslås - på samme måde som i den nuværende model - fordelt på kommunerne inden forlandsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2 år før tilskudsåret.Den foreslåede model indebærer som nævnt fuld kompensation på landsdelsniveau, mens den nu-værende model vil give anledning til en vis over- eller underkompensation for de enkelte landsdele.I den foreslåede model vil der således ikke kunne opstå systematiske geografiske forskelle mellemlandsdelene. Men det betyder ikke, at der ikke fortsat kan være tale om over- eller underkompensa-tion for den enkelte kommune. Forskellene på kommuneniveau vil dog generelt blive mindre end iden nuværende model.Det skal i den forbindelse bemærkes, at baggrunden for beskæftigelsestilskudsordningen var et øn-ske om at etablere et finansieringssystem, som på den ene side giver kommunerne et incitament tilat få forsikrede ledige i job og på den anden side understøtter den økonomiske bæredygtighed ikommunerne gennem en kompensation, der er relativt tæt forbundet med udviklingen i ledigheden.Forslaget ændrer ikke ved, at der som hidtil foretages en foreløbig udmelding af beskæftigelsestil-skuddet i året før tilskudsåret, en midtvejsregulering i tilskudsåret og en efterregulering i året eftertilskudsåret. Men forslaget indebærer en mere enkel og gennemskuelig fordeling ved midtvejsregu-leringen og efterreguleringen. Som hidtil udgør den enkelte kommunes grundtilskud for et tilskud-sår kommunens beskæftigelsestilskud for året to år før tilskudsåret. Grundtilskuddet er kendt vedden foreløbige udmelding af tilskud i året før tilskudsåret, og det skal derfor ikke efterfølgende re-guleres. De efterfølgende reguleringer ved midtvejsreguleringen og efterreguleringen vedrører der-for alene merudgiftsbehovet.Forslaget indebærer følgende udmeldinger og reguleringer:Foreløbigt tilskud (som hidtil)
6
I året før tilskudsåret foretages en foreløbig udmelding af merudgiftsbehovet på grundlag af detforeliggende skøn over udgifterne baseret på konjunkturvurderingen for tilskudsåret, som foretagesi maj i året før tilskudsåret. Merudgiftsbehovet fordeles ved den foreløbige udmelding på kommu-nerne i forhold til ledigheden i året 2 år før tilskudsåret.MidtvejsreguleringI tilskudsåret foretages en midtvejsregulering af merudgiftsbehovet baseret på konjunkturvurderin-gen for tilskudsåret, som foretages i maj i tilskudsåret. Merudgiftsbehovet fordeles på samme mådesom ved den foreløbige udmelding, dvs., at det fordeles på kommunerne i forhold til ledigheden iåret 2 år før tilskudsåret.EfterreguleringI året efter tilskudsåret foretages en efterregulering af merudgiftsbehovet baseret på de faktiske ud-gifter på landsdelsniveau. Merudgiftsbehovet på landsdelsniveau udgør de faktiske udgifter omfattetaf beskæftigelsestilskuddet for kommunerne i landsdelen fratrukket grundtilskuddet for disse kom-muner. Merudgiftsbehovet fordeles herefter på kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden iåret 2 år før tilskudsåret.Overgangsregler for 2011 og 2012Forslaget indebærer endvidere, at der indføres overgangsregler for efterreguleringen af beskæftigel-sestilskuddet for 2011 og 2012.Overgangsregler vedr. 2011Efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2011 opgøres i juni 2012. De foreslåede over-gangsregler indebærer, at efterreguleringen sker på grundlag af en fornyet beregning af beskæftigel-sestilskuddet for 2011. Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2011 baseres på denfornyede beregning af grundtilskuddet, som er baseret på de faktiske udgifter i 2010.Efterreguleringen vil bestå af forskellen mellem den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddetog det tilskud for 2011, der hidtil er udbetalt til kommunen, dvs. det foreløbige tilskud korrigeret formidtvejsreguleringen efter de hidtil gældende regler.Overgangsordningen indebærer, at efterreguleringen for 2011 vil ske efter de principper, der ogsåforeslås for de kommende tilskudsår. Det vil sige, at der for 2011 sikres fuld kompensation pålandsdelsniveau for kommunernes udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet. For hver enkeltlandsdel beregnes merudgiftsbehovet som forskellen mellem kommunernes faktiske udgifter omfat-tet af beskæftigelsestilskuddet i 2011 og grundtilskuddet for kommunerne i landsdelen. Merudgifts-behovet for den enkelte landsdel foreslås fordelt på kommunerne inden for landsdelen i forhold tilbruttoledigheden i 2010.Overgangsregler vedr. 2012De foreslåede overgangsregler for beskæftigelsestilskuddet for 2012 indebærer, at midtvejsregule-ringen af beskæftigelsestilskuddet for 2012, som opgøres i juni 2012, sker på grundlag af en fornyetberegning af beskæftigelsestilskuddet for 2012. Midtvejsreguleringen vil bestå af forskellen mellemden fornyede beregning og det foreløbige tilskud for 2012.Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den fornyede beregning afgrundtilskuddet, som er baseret på de faktiske udgifter i 2010. Merudgiftsbehovet opgøres for
7
kommunerne under ét som forskellen mellem grundtilskuddet og de skønnede kommunale nettoud-gifter til forsikrede ledige for 2012. Ved midtvejsreguleringen fordeles merudgiftsbehovet for 2012på kommunerne på samme måde som ved den opgørelsen af det foreløbige beskæftigelsestilskud,det vil sige i forhold til ledigheden i 2010.Beskæftigelsestilskuddet for 2012 efterreguleres i 2013. Efterreguleringen sker efter de principper,der også foreslås for de kommende tilskudsår. Efterreguleringen baseres på en fornyet beregning afbeskæftigelsestilskuddet for 2012. Efterreguleringen vil bestå af forskellen mellem den fornyedeberegning og det foreløbige tilskud for 2012 korrigeret for midtvejsreguleringen.Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den fornyede beregning afgrundtilskuddet, som er baseret på de faktiske udgifter i 2010. Merudgiftsbehovet opgøres for denenkelte landsdel som de samlede faktiske kommunale nettoudgifter i 2012 ifølge de kommunaleregnskaber for kommunerne i landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner. Ved efter-reguleringen fordeles merudgiftsbehovet for 2012 på kommunerne på samme måde som ved denopgørelsen af det foreløbige beskæftigelsestilskud, det vil sige i forhold til ledigheden i 2010.Eventuel opdatering af grundtilskuddet i 2013På baggrund af de omfattende refusionsomlægninger på beskæftigelsesområdet med virkning fra2011, har partierne bag aftalen om justering af beskæftigelsestilskuddet vurderet, at der bør være enmulighed for opdatering af grundtilskuddet med virkning fra 2013. Det vil være aktuelt, hvis detviser sig, at udviklingen fra 2010 til 2011 har betydet, at grundtilskuddet, som er beregnet på grund-lag af data fra 2010, ikke tilstrækkeligt præcist har kompenseret de enkelte kommuner for udgifter-ne til de forsikrede ledige.På baggrund af udviklingen i kommunernes udgifter på området vil partierne i foråret 2013 vurderebehovet for en eventuel opdatering af grundtilskuddet. Økonomi- og indenrigsministeren vil, hvisder viser sig behov for opdatering af grundtilskuddet, konsultere partierne herom forinden en sådanopdatering iværksættes.Beskæftigelsestilskuddet på længere sigtFinansieringsudvalget mener ikke, at der på nuværende tidspunkt kan opstilles tilfredsstillende mo-deller for en integrering af beskæftigelsestilskuddet i det generelle tilskuds- og udligningssystem.Partierne bag aftalen om justering af beskæftigelsestilskuddet har den opfattelse at det længere sigtvil have væsentlige fordele at arbejde hen imod en sådan forenkling af det samlede tilskuds- og ud-ligningssystem.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget har ingen betydning for statens udgifter. Forslaget medfører visse byrdefordelingsmæssi-ge forskydninger for kommunerne. Forslaget indebærer fuld kompensation af kommunernes udgif-ter omfattet af beskæftigelsestilskuddet på landsdelsniveau, mens den nuværende model vil giveanledning til en vis over- eller underkompensation for de enkelte landsdele. I den foreslåede modelvil der således ikke kunne opstå systematiske geografiske forskelle mellem landsdelene.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8
5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer mv.Lovforslaget har været i høring hos KL.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser / min- Negative konsekvenser / mer-dreudgifterudgifterØkonomiske konsekvenser for Forslaget medfører visse byr- Ingen.stat, kommuner og regionerdefordelingsmæssige forskyd-ninger for kommunerne. For-slaget indebærer fuld kompen-sation af kommunernes udgif-ter omfattet af beskæftigelses-tilskuddet på landsdelsniveau.Administrative konsekvenser IngenIngenfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for Ingen.Ingen.erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingen.Ingen.for erhvervslivetAdministrative konsekvenser Ingen.Ingen.for borgerneMiljømæssige konsekvenserIngen.Ingen.Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Til § 23 a, stk. 5Efter de gældende regler reguleres grundtilskuddet som følge af ændringer i love og regler på deområder, som er omfattet af beskæftigelsestilskuddet. I forbindelse med de regelændringer, der er
9
gennemført siden indførelsen af beskæftigelsestilskuddet fra tilskudsåret 2010, har der været foreta-get en særlig kommunespecifik regulering af grundtilskuddet for virkningen af disse regelændrin-ger. Formålet har været, at den enkelte kommunes grundtilskud skulle være forholdsvis tæt på deudgifter til indsatsen, som kommunen ville have haft i grundlagsåret, såfremt de regler, som gælderi tilskudsåret, også havde været gældende på dette tidspunkt. I Finansieringsudvalgets evaluering afbeskæftigelsestilskuddet påpeges det, at denne kommunespecifikke regulering giver risiko for fejlog indebærer problemer med kvaliteten af de anvendte data.Med henblik på at minimere risikoen for fejl og forenkle systemet foreslås det, at kompensationenfor regelændringer fordeles på kommunerne efter en generel fordelingsnøgle. Som fordelingsnøgleforeslås grundtilskuddet. Princippet om at anvende en generel fordelingsnøgle ved fordelingen afkompensationen for regelændringer svarer til det, der gælder i det generelle tilskuds- og udlignings-system. I det generelle tilskuds- og udligningssystemet kompenseres kommunerne for virkningen afregelændringer gennem justering af bloktilskuddet og dermed via den generelle fordelingsnøgle, derlægges til grund for udmøntningen af bloktilskuddet.Der vil dog fortsat kunne være tilfælde, hvor det skønnes relevant at foretage en mere kommune-specifik kompensation for regelændringer. I disse tilfælde må det i lovforslaget fremgå, at der skalforetages en kommunespecifik regulering af grundtilskuddet. Der foreslås en konkret bemyndigelsetil økonomi- og indenrigsministeren til at kunne træffe beslutning om en fravigelse af den generelleregel med henblik på at foretage en mere kommunespecifik kompensation for lovændringer, der ervedtaget inden 1. januar 2012. Det foreslås med henblik på at kunne foretage en kommunespecifikkorrektion af grundtilskuddet for virkningerne af refusionsomlægningen fra 2011 og indfasningenaf den kortere karensperiode. Ved genberegningen af grundtilskuddet for 2010 vil korrektion forrefusionsomlægningen og indfasningen af den kortere karensperiode således blive foretaget påkommuneniveau som hidtil. Dette vil også fremover gælde for afkortningen af karensperioden fra18 uger i 2010, til 12 uger i 2011, 8 uger i 2012 og 4 uger i 2013 og frem.Til § 23 a, stk. 6Den foreslåede bestemmelse i stk. 6 indebærer, at der som hidtil i tilskudsåret foretages en midt-vejsregulering af merudgiftsbehovet. Formålet med midtvejsreguleringen er at korrigere det forelø-bige merudgiftsbehov i forhold til de aktuelle forventninger til udgifterne på området. Det foreløbi-ge merudgiftsbehov bliver beregnet i juni måned i året før tilskudsåret. Midtvejsreguleringen bliverberegnet i juni måned i tilskudsåret på baggrund af konjunkturvurderingen fra maj i tilskudsåret. Påtidspunktet for midtvejsreguleringen kender man således udviklingen i de første måneder af til-skudsåret og har på den baggrund bedre muligheder for at skønne over udgifterne for dette år.Midtvejsreguleringen foreslås fordelt på kommunerne på samme måde som det foreløbige merud-giftsbehov, dvs. i forhold til ledigheden i året 2 år før tilskudsåret.Der er tale om en forenkling i forhold til de hidtil gældende bestemmelser, hvor der ved midtvejsre-guleringen blev foretaget en mere kompliceret fordeling af merudgiftsbehovet. Efter de hidtil gæl-dende regler blev det samlede merudgiftsbehov på landsplan først fordelt på landsdele i forhold tiludviklingen i bruttoledigheden for dagpengemodtagere fra året 2 år før tilskudsåret til det på tids-punktet for midtvejsreguleringen senest opgjorte antal bruttoledige (rullende år fra 2. kvartal i åretfør tilskudsåret til 1. kvartal i tilskudsåret). Herefter blev den enkelte landsdels andel af merudgifts-behovet fordelt på kommunerne i landsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2 år før tilskuds-året. Dette fordelingsprincip foreslås forenklet. Evalueringen af ordningen har vist, at denne forde-
10
lingsmåde medførte en uhensigtsmæssig fordeling på landsdele, idet der ikke er en entydig sam-menhæng mellem udviklingen i ledigheden og udviklingen i udgifterne for den enkelte landsdel.Dertil kommer, at den hidtidige fordelingsnøgle ikke ville kunne anvendes, hvis der skulle opstå ensituation, hvor udviklingen i udgifterne og udviklingen i ledigheden var modsat rettede, herunder atledigheden i nogle landsdele stiger og i andre falder.Til § 23 a, stk. 7Den foreslåede bestemmelse i stk. 7 indebærer, at der som hidtil foretages en efterregulering afmerudgiftsbehovet i året efter tilskudsåret. I året efter tilskudsåret foretages en endelig beregning afden enkelte kommunes merudgiftsbehov. Efterreguleringen udgør forskellen mellem det endeligtberegnede merudgiftsbehov og det foreløbige merudgiftsbehov, korrigeret for midtvejsreguleringen.I den endelige beregning af merudgiftsbehovet tages der som hidtil hensyn til situationen i de enkel-te landsdele, men fordelingsnøglen foreslås forenklet i forhold til den hidtil gældende.Forslaget indebærer, at der ved efterreguleringen af tilskuddet sikres fuld kompensation på lands-delsniveau for kommunernes udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet. Det endelige merud-giftsbehov opgøres for hver landsdel for sig. For den enkelte landsdel beregnes merudgiftsbehovetsom forskellen mellem kommunernes faktiske udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet oggrundtilskuddet for kommunerne i landsdelen.Merudgiftsbehovet for den enkelte landsdel foreslås - på samme måde som i den nuværende model- fordelt på kommunerne inden for landsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2 år før tilskuds-året.
Til § 2Loven træder i kraft den 1. juli 2012 og har virkning fra og med tilskudsåret 2013. Der foreslåsendvidere nogle overgangsregler, jf. § 3, som har virkning for efterreguleringen af beskæftigelses-tilskuddet for 2011 og midtvejsregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2012.
Til § 3Til stk. 1Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at der foretages en fornyet beregning af grundtil-skuddet for 2011 og 2012. Grundtilskuddet fastsættes som den enkelte kommunes faktiske nettoud-gifter i 2010 opreguleret til tilskudsårets forventede pris- og lønniveau og korrigeret for regelæn-dringer fra 2010 til henholdsvis 2011 og 2012.Den generelle regel om fastsættelse af grundtilskuddet er, at en kommunes grundtilskud for et til-skudsår svarer til kommunens beskæftigelsestilskud i året to år forud for tilskudsåret. Da ordningenblev indført med virkning fra 2010, måtte der for 2010 og 2011 etableres en overgangsordning.Denne overgangsordning indebar, at grundtilskuddet for 2010 og 2011 blev fastlagt med udgangs-punkt i den enkelte kommunes beregnede udgifter til beskæftigelsesområdet for 2009, såfremt reg-lerne for det pågældende år havde været gældende i 2009.
11
Evalueringen af beskæftigelsestilskuddet har imidlertid vist, at der er sket betydelige forskydningeri udgiftsmønstret fra 2009 til 2010. Hovedforklaringen på denne forskel er ændringer i den andel afde ledige, der er omfattet af den såkaldte karensperiode. Karensperioden indebærer, at staten afhol-der alle udgifterne til dagpenge i de første uger af en ledighedsperiode. Karensperioden udgjorde 18uger i 2010, men bliver i løbet af 2011-13 gradvist reduceret til henholdsvis 12, 8 og 4 uger. Evalu-eringen har vist, at andelen af udgifterne til dagpenge efter karensperioden, som kommunerne ermed til at finansiere, er steget markant fra 2009 til 2010. Denne ændring i sammensætningen af le-digheden har ikke kun påvirket den marginale ændring af ledigheden fra 2009 til 2010, men ogsåden del af ledigheden, som kommunerne havde i 2009 og som kommunerne oprindeligt blev kom-penseret for gennem grundtilskuddet for 2009.På baggrund af ændringerne i udgiftsmønstret fra 2009 til 2010 foreslås det, at der foretages en for-nyet beregning af grundtilskuddet, som er baseret på situationen i 2010.Den fornyede beregning af grundtilskuddet baseret på situationen i 2010 vil herefter indgå i efterre-guleringen af tilskuddet for 2011, jf. stk. 2 nedenfor, og i midtvejs- og efterreguleringen for 2012,jf. stk. 3 og 4 nedenfor.Til stk. 2Den foreslåede bestemmelse indebærer, at efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2011,som opgøres i juni 2012, sker på grundlag af en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet for2011. Efterreguleringen vil bestå af forskellen mellem den fornyede beregning og det tilskud for2011, der hidtil er udbetalt til kommunen, dvs. det foreløbige tilskud korrigeret for midtvejsregule-ringen efter de hidtil gældende regler. Bestemmelsen indebærer, at efterreguleringen for 2011 vilske efter de principper, der også foreslås for de kommende tilskudsår.Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2011 baseres på den fornyede beregning afgrundtilskuddet, som er baseret på de faktiske udgifter i 2010, jf. stk. 1. Efterreguleringen af mer-udgiftsbehovet for 2011 beregnes og fordeles efter de samme principper, som indgår i forslaget til §23 a, stk. 7. Det vil sige, at der for 2011 sikres fuld kompensation på landsdelsniveau for kommu-nernes udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet. For hver enkelt landsdel beregnes merudgifts-behovet som forskellen mellem kommunernes faktiske udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddeti 2011 og grundtilskuddet for kommunerne i landsdelen. Merudgiftsbehovet for den enkelte lands-del foreslås fordelt på kommunerne inden for landsdelen i forhold til bruttoledigheden i 2010, somer det nye udgangsår.Den hidtidige overgangsordning betød bl.a., at grundtilskuddet for 2010 blev beregnet på grundlagaf udgifterne i 2009 (og ikke 2 år før i 2008), og at merudgiftsbehovet inden for landsdelen blevfordelt på kommuner i forhold til bruttoledigheden i 2009 (og ikke 2 år før i 2008).Den foreslåede nye overgangsordning indebærer på disse punkter en forlængelse af den hidtidigeovergangsordning med et år. På denne baggrund foreslås merudgiftsbehovet fordelt på kommunerneinden for landsdelen i forhold til bruttoledigheden i 2010 (og ikke 2 år før i 2009).Efterreguleringen for 2011 skulle efter de hidtil gældende regler have været afregnet i månederneoktober, november og december 2012. Men det indgår i forslaget, at efterreguleringen udskydes tiljanuar, februar og marts 2013. Formålet er at undgå et tidsmæssigt sammenfald mellem efterregule-
12
ringen for 2011 og midtvejsreguleringen for 2012, jf. stk. 3 nedenfor, da de foreslåede ændringerfor nogle kommuner vil kunne medføre forholdsvis store reguleringer.Det efterregulerede beskæftigelsestilskud for 2011 vil korrigeret for regelændringer udgøre grund-tilskuddet for beskæftigelsestilskuddet for 2013. Det foreløbige beskæftigelsestilskud for 2013 vilblive udmeldt inden 1. juli 2012 og vil blive afregnet i månedlige rater i 2013.Til stk. 3Den foreslåede bestemmelse indebærer, at midtvejsreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for2012, som opgøres i juni 2012, sker på grundlag af en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddetfor 2012. Midtvejsreguleringen vil bestå af forskellen mellem den fornyede beregning og det fore-løbige tilskud for 2012.Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den fornyede beregning afgrundtilskuddet, som er baseret på de faktiske udgifter i 2010, jf. stk. 1. Merudgiftsbehovet opgøresfor kommunerne under ét som forskellen mellem grundtilskuddet og de skønnede kommunale net-toudgifter til forsikrede ledige for 2012. Ved midtvejsreguleringen fordeles merudgiftsbehovet for2012 på kommunerne på samme måde som ved den opgørelsen af det foreløbige beskæftigelsestil-skud, det vil sige i forhold til ledigheden i 2010.Midtvejsreguleringen afregnes i månederne oktober, november og december 2012. Det svarer til degenerelle regler for afregning af midtvejsregulering i § 23 a.Til stk. 4Den foreslåede bestemmelse indebærer, at efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2012,som opgøres i juni 2013, også sker på grundlag af en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddetfor 2012. Efterreguleringen vil bestå af forskellen mellem den fornyede beregning og det foreløbigetilskud for 2012 korrigeret for midtvejsreguleringen efter stk. 3.Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den fornyede beregning afgrundtilskuddet, som er baseret på de faktiske udgifter i 2010, jf. stk. 1. Merudgiftsbehovet opgøresfor den enkelte landsdel som de samlede faktiske kommunale nettoudgifter i 2012 ifølge de kom-munale regnskaber for kommunerne i landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner.Ved efterreguleringen fordeles merudgiftsbehovet for 2012 på kommunerne på samme måde somved den opgørelsen af det foreløbige beskæftigelsestilskud, det vil sige i forhold til ledigheden i2010.Efterreguleringen afregnes i månederne oktober, november og december 2013. Det svarer til degenerelle regler for afregning af efterregulering i § 23 a.
13
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov om kommunal udligning og generelletilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr.561 af 19. juni 2009, som ændret ved lov nr.710 af 25. juni 2010, § 5 i lov nr. 1602 af 22.december 2010, § 3 i lov nr. 462 af 18. maj2011, § 10 i lov nr. 592 af 14. juni 2011 og § 6i lov nr. 1364 af 28. december 2011, foretagesfølgende ændringer:
23 a.Staten yder årligt et beskæftigelsestil-skud til kommunerne til finansiering af kom-munernes udgifter til forsikrede ledige. Detsamlede beskæftigelsestilskud fastsættes affinansministeren med tilslutning fra Folketin-gets Finansudvalg. Beskæftigelsestilskuddetfordeles af indenrigs- og socialministeren efterstk. 2-7.Stk. 2.Beskæftigelsestilskuddet består af:1) Et grundtilskud, som svarer til den enkel-te kommunes samlede tilskud i året 2 år før
14
tilskudsåret opreguleret til tilskudsårets for-ventede pris- og lønniveau.2) Et merudgiftsbehov, der for kommunerneunder et beregnes som forskellen mellemkommunernes grundtilskud og de skønnedekommunale nettoudgifter for tilskudsåret.Merudgiftsbehovet fordeles på kommunernei forhold til ledigheden i året 2 år før til-skudsåret.Stk. 3.Beskæftigelsestilskuddet omfatterkommunernes nettoudgifter til arbejdsløsheds-dagpenge, uddannelsesydelse, løntilskud tilarbejdsgivere, der ansætter forsikrede ledige iløntilskudsjob, personlig assistance til handi-cappede, befordringsgodtgørelse til forsikredeledige og hjælpemidler bortset fra undervis-ningsmaterialer til forsikrede ledige og beskæf-tigede.Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministerenfastsætter efter forhandling med beskæftigel-sesministeren regler om beregningsgrundlagetfor opgørelsen af de kommunale nettoudgifteromfattet af beskæftigelsestilskuddet.Stk. 5.Grundtilskuddet efter stk. 2, nr. 1, re-guleres med ændringer i de kommunale netto-udgifter som følge af ændringer i love og reglerpå de områder, som er omfattet af beskæftigel-sestilskuddet.Stk. 6.I tilskudsåret foretages en midtvejsre-gulering af det merudgiftsbehov, der er nævnt istk. 2, nr. 2, på grundlag af den forventede ud-vikling i ledigheden. Der foretages en fornyetberegning af merudgiftsbehovet for hele landet.Merudgiftsbehovet fordeles på landsdele i for-hold til den enkelte landsdels andel af udvik-lingen i antallet af ledige fra året 2 år før til-skudsåret til det på tidspunktet for midtvejsre-guleringen senest opgjorte antal ledige. Merud-giftsbehovet for hver landsdel fordeles påkommunerne i landsdelen i forhold til ledighe-den i året 2 år før tilskudsåret. Midtvejsregule-ringen udgør forskellen mellem den fornyedeberegning af merudgiftsbehovet og merudgifts-behovet efter stk. 2. Midtvejsreguleringen af-regnes i oktober, november og december i til-skudsåret.Stk. 7.I året efter tilskudsåret foretages efter-regulering af merudgiftsbehovet. Der foretages
1.§ 23 a, stk. 5-7,affattes således:”Stk.5.Grundtilskuddet efter stk. 2, nr. 1, regu-leres med ændringer i de kommunale nettoud-gifter som følge af ændringer i love og reglerpå de områder, som er omfattet af beskæftigel-sestilskuddet. Reguleringen fordeles på kom-munerne i forhold til den enkelte kommunesandel af det samlede grundtilskud for kommu-nerne. Økonomi- og indenrigsministeren kandog træffe beslutning om en anden fordeling afreguleringen for lovændringer, der er vedtagetinden 1. januar 2012.Stk. 6.I tilskudsåret foretages en midtvejsregu-lering af det merudgiftsbehov, der er nævnt istk. 2, nr. 2, på grundlag af den forventede ud-vikling i de kommunale nettoudgifter. Der fore-tages en fornyet beregning af merudgiftsbeho-vet for hele landet. Merudgiftsbehovet fordelespå kommunerne i forhold til ledigheden i året 2år før tilskudsåret. Midtvejreguleringen udgørforskellen mellem den fornyede beregning afmerudgiftsbehovet og merudgiftsbehovet efterstk. 2. Midtvejsreguleringen afregnes i oktober,november og december i tilskudsåret.Stk. 7.I året efter tilskudsåret foretages en ef-terregulering af merudgiftsbehovet. Ved efter-
15
en endelig opgørelse af merudgiftsbehovet forhele landet. Merudgiftsbehovet fordeles pålandsdele i forhold til den enkelte landsdelsandel af udviklingen i antallet af ledige fra året2 år før tilskudsåret til tilskudsåret. Merud-giftsbehovet for hver landsdel fordeles påkommunerne i landsdelen i forhold til ledighe-den i året 2 år før tilskudsåret. Efterregulerin-gen udgør forskellen mellem den endelige op-gørelse af merudgiftsbehovet og merudgiftsbe-hovet efter stk. 2 korrigeret for midtvejsregule-ringen efter stk. 6. Efterreguleringen afregnes ioktober, november og december i året eftertilskudsåret.Stk. 8.Indenrigs- og socialministeren fast-sætter regler om opgørelse af midtvejsregule-ringen og efterreguleringen af kommunernesudgifter til forsikrede ledige samt fastlæggerafgrænsningen af landsdele.
reguleringen foretages en endelig opgørelse afmerudgiftsbehovet på landsdelsniveau. Merud-giftsbehovet for den enkelte landsdel opgøressom de samlede faktiske kommunale nettoud-gifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet itilskudsåret for kommunerne i landsdelen fra-trukket grundtilskuddet til disse kommuner.Merudgiftsbehovet for hver enkelt landsdelfordeles på kommunerne i landsdelen i forholdtil ledigheden i året 2 år før tilskudsåret. Efter-reguleringen udgør forskellen mellem den en-delige opgørelse af merudgiftsbehovet og mer-udgiftsbehovet efter stk. 2, korrigeret for midt-vejsreguleringen efter stk. 6. Efterreguleringenafregnes i oktober, november og december iåret efter tilskudsåret.”
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012.Stk. 2.Lovens § 1 har virkning fra tilskudsåret2013.§3Stk. 1.Grundtilskuddet efter § 23 a, stk. 2, fortilskudsårene 2011 og 2012 fastsættes som denenkelte kommunes nettoudgifter omfattet afbeskæftigelsestilskuddet i 2010 opreguleret tiltilskudsårets forventede pris- og lønniveau ogkorrigeret for den beregnede virkning af regel-ændringer fra 2010 til det pågældende tilskud-sår.Stk. 2.For tilskudsåret 2011 opgøres efterregu-leringen som forskellen mellem en fornyet be-regning af beskæftigelsestilskuddet for 2011 ogbeskæftigelsestilskuddet for 2011 efter § 23 a,stk. 2 korrigeret for midtvejsreguleringen efter§ 23 a, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 561 af 19.juni 2009 af lov om kommunal udligning oggenerelle tilskud til kommuner. Den fornyedeberegning af beskæftigelsestilskuddet for 2011baseres på grundtilskuddet efter stk. 1. Merud-giftsbehovet opgøres for den enkelte landsdelsom de samlede faktiske kommunale nettoud-gifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet i2011 for kommunerne i landsdelen fratrukketgrundtilskuddet til disse kommuner. Merud-giftsbehovet for hver enkelt landsdel fordeles
16
på kommunerne i landsdelen i forhold til ledig-heden i 2010. Efterreguleringen afregnes i ja-nuar, februar og marts 2013.Stk. 3.For tilskudsåret 2012 udgør midtvejsre-guleringen forskellen mellem en fornyet bereg-ning af beskæftigelsestilskuddet og det forelø-bige beskæftigelsestilskud efter § 23 a, stk. 2. Iden fornyede beregning indgår grundtilskuddetopgjort efter stk. 1. Merudgiftsbehovet udgørforskellen mellem grundtilskuddet efter stk. 1og de skønnede kommunale nettoudgifter om-fattet af beskæftigelsestilskuddet for 2012.Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne iforhold til ledigheden i 2010. Midtvejsregule-ringen afregnes i oktober, november og decem-ber 2012.Stk. 4.For tilskudsåret 2012 udgør efterregule-ringen forskellen mellem en fornyet beregningaf beskæftigelsestilskuddet og det foreløbigebeskæftigelsestilskud korrigeret for midtvejsre-guleringen efter stk. 3. I den fornyede bereg-ning indgår grundtilskuddet opgjort efter stk. 1.Merudgiftsbehovet opgøres for den enkeltelandsdel som de samlede faktiske kommunalenettoudgifter i 2012 for kommunerne i landsde-len fratrukket grundtilskuddet til disse kommu-ner. Merudgiftsbehovet for hver enkelt landsdelfordeles på kommunerne i landsdelen i forholdtil ledigheden i 2010. Efterreguleringen afreg-nes i oktober, november og december 2013.
17