Kirkeudvalget 2011-12
KIU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1034910_0001.png
Gentofte Provstiudvalg
Kirkeminister Manu SareenMinisteriet for Ligestilling og KirkeFrederiksholms Kanal 211015 København KGentofte, den 26. oktober 2011
Folkekirkens regnskabs- og budgetsystemerDe lokale menighedsråd er en vigtig del af fundamentet for folkekirkens virke. De frivillige i folkekirkens mereend 2000 menighedsråd udfører en række helt nødvendige funktioner – også funktioner af forvaltnings-mæssig og administrativ art. Derfor er det helt afgørende, at de regler, menighedsrådene fungerer under ogde systemer, som stilles til menighedsrådenes rådighed, er hensigtsmæssige.Igangsætningen af nye regnskabsprincipper fra 2011 og tilhørende budget- og regnskabssystemer har væreten helt urimelig belastning – både for kirkekontorernes regnskabsmedarbejdere og for de valgte menigheds-rådsmedlemmer. Landsforeningen af Menighedsrådsmedlemmer har i et brev påvist, at systemer og reglervar ufærdige og dårligt aftestede, da nyordningen blev igangsat. Dermed ligger igangsætningen desværrehelt på linje med en række andre af de seneste års ændringer på folkekirkens område, f.eks. de storeændringer i økonomiloven i 2004, den uvarslede forhøjelse af landskirkeskatten i 2009 og de nyeoverenskomster i 2010. Det tyder på mangel på respekt og forståelse for menighedsrådenes arbejde. Detbør være muligt at ændre på dette forhold.Hvad værre er, så bliver det stadig tydeligere, at menighedsrådenes behov for hensigtsmæssigestyringsredskaber ikke på nogen måde har været målet i de nye regnskabs- og budgetsystemer. Når alleregnskabsposteringer skal forsynes med en 2-cifret formålskode suppleret med et 6-cifret artskontonummer,så er det en stor belastning for kirkens regnskabsmedarbejder og en helt urimelig kompleksitet, som slet ikkestår i forhold til den enkelte kirkekasses behov for en enkel og effektiv økonomistyring. Således bliver enenkelt lønudbetaling splittet op på en række formål og fordelt på et antal artskonti, hvor den bliver blandetmed andre betalinger. For at fuldende billedet, så er de rapporter, som systemet efterfølgende kan forsynemenighedsrådet med, helt uegnede til menighedsrådets opfølgning på f.eks. vikarforbrug og omkostnings-udvikling. De ni kirker i Gentofte har alle større kirkekasser end landsgennemsnittet. Men det er dogoverskuelige virksomheder, hver med 3-6 heltidsansatte og en driftsramme på mellem 3,5 og 5 millioner kr. Iden forbindelse er 8-cifrede koder på hver betaling kun unødig informationsforurening.Situationen er så meningsløs, at det alvorligt kan påvirke menighedsrådenes mulighed for at rekruttere nyemedlemmer, når der i 2012 skal afholdes valg. Der er simpelthen grænser for, hvor meget administrativt”bøvl”, man som frivillig vil lægge ryg til.Vi vil aflevere et antal detailønsker til den nye erfagruppe, der skal evaluere regnskabsprincipperne.På vegne af de ni menighedsråd i Gentofte opfordrer Gentofte Provstiudvalg ministeren til at sikre:At fremtidig igangsætning af nye regler, procedurer og systemer sker med rimelige frister og efteromhyggelig og systematisk afprøvning.At der gennemføres en drastisk forenkling af menighedsrådenes regnskabs- og budgetsystemermed udgangspunkt i den enkelte kirkekasses behov.
Med venlig hilsen
Jens Bache
Formand for Gentofte Provstiudvalgcc. Folketingets kirkeudvalgcc. Landsforeningen af menighedsrådsmedlemmer