Kirkeudvalget 2011-12
KIU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1057882_0001.png
1057882_0002.png
1057882_0003.png
1057882_0004.png
1057882_0005.png
1057882_0006.png
1057882_0007.png
1057882_0008.png
UDKAST TILForslagtilLov om ændring af lov om folkekirkens økonomi(Finansiering af præstestillinger m.v.)
§1I lov om folkekirkens økonomi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1352 af 5. december 2010, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 19, stk.1, 2. pkt.,ændres ”jf. § 6, stk. 1,” til: ”jf. § 7 a, stk. 2”.2.§ 20, stk.2,affattes således:”Stk.2.Statskassen yder endvidere et årligt tilskud til fællesfondenpå 40 pct. af fællesfondensudgifter til lønninger tilpræster og provster svarende til 1892,8 stillinger.Præstestillinger herud-over finansieresfuldt ud af fællesfonden i henhold til § 11, stk. 1, nr.1, eller lokalt i henhold til§ 2, stk. 1, nr. 1.”
§2Loven træder i kraft den 1. juli 2012.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning .................................................................................................................................................... 22. Baggrunden for lovforslaget ....................................................................................................................... 23. Lovforslagets indhold.................................................................................................................................. 43.1. Teknisk rettelse af hjemmelshenvisning..................................................................................................... 43.2. Finansiering af præstestillinger .................................................................................................................. 43.2.1. Gældende ret .................................................................................................................................... 43.2.2. Lovforslagets udformning................................................................................................................. 44. De økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner............................ 55. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet......................................................... 56. De administrative konsekvenser for borgerne.......................................................................................... 57. De miljømæssige konsekvenser .................................................................................................................. 58. Forholdet til EU-retten................................................................................................................................ 59. Øvrige konsekvenser ................................................................................................................................... 510. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ............................................................................................ 511. Sammenfattende skema ............................................................................................................................ 6
1. IndledningLovforslaget er en konsekvens af regeringens ændringsforslag til finanslovslovsforslaget for 2012,hvoraf det fremgår, at regeringen afskaffer kompensation for anden lovgivnings provenuvirkning påkirkeskatten med virkning fra 2013.Kompensationen for anden lovgivnings provenuvirkning på kirkeskatten har blandt andet væretanvendt til en delvis dækning af de 40 pct. af udgifterne til finansiering af præsteløn, som statenbetaler. Med kompensationens afskaffelse vil antallet af de af statenmedfinansierede præstestillin-ger blive låst til 1892,8 stillinger. Dette vil fremgå af § 20, stk. 2, 1. pkt., i lov om folkekirkensøkonomi. Samtidigt bliver det muligt for fællesfonden fremover at finansiere yderligere præstestil-linger 100 pct. Det forudsætter en ændring af loven om folkekirkens økonomi, så der bliver mulig-hed for, at præstestillinger kan finansieres fuldt ud af fællesfonden.Med forslaget foretages der endvidere en teknisk ændring i lov om folkekirkens økonomi.2. Baggrunden for lovforslagetLovforslaget er en konsekvens af regeringens ændringsforslag til finanslovslovsforslaget for 2012,hvor regeringen har lagt op til fra 2013 at afskaffe den kompensation for anden lovgivnings prove-nuvirkning på kirkeskatten, som folkekirken har fået siden 2004. Kompensationen har i årenes løbværet af meget forskellig størrelse. Den toppede i 2009 med 345,2 mio. kr. I 2012 vil den være 17mio. kr.Fra og med 2004 har staten ved bevilling på finansloven ydet folkekirken en kompensation for an-den lovgivnings provenuvirkning på kirkeskatten. Formålet med kompensationen er at kunne fast-
2
holde provenuet fra kirkeskatten ved uændret kirkeskatteprocent, selv om ændringer i skattelovgiv-ningen har den konsekvens, at udskrivningsgrundlaget for kirkeskatten ændres.Afskaffelsen af kompensationen gør det tydeligere, hvad staten betaler til folkekirken, og dermedhvad alle skatteydere er med til at betale, uanset om de er medlem eller ej. Omfanget af den økono-miske støtte til folkekirken vil ikke længere være afhængig af ændringer i skattelovene.Kompensationens afskaffelse indebærer, at folkekirken med en uændret kirkeskatteprocent får etreduceret eller et højere kirkeskatteprovenuet afhængig af variationerne i udskrivningsgrundlaget.Kompensationen blev ved dens indførelse fordelt mellem ligningsområderne på grundlag af beskat-ningsgrundlaget (det statsgaranterede udskrivningsgrundlag) for kirkeskatten i de enkelte kommu-ner.Fra 2007 blev kompensationen overført direkte og samlet til fællesfonden og ikke til de enkelte lig-ningsområder.Samtidig med omlægningen af kompensationen i 2007 omlagde man finansieringen af særpræster.Særpræster er ansat med henblik på betjening af institutioner eller grupper af personer, for hvilkeder ikke er oprettet menighedsråd, f.eks. sygehuspræster, fængselspræster m.v. I perioden 1998 tilog med 2006 blev særpræster finansieret 100 pct. af fællesfonden. Fra 2007 blev de daværende 99særpræstestillinger ligesom de 1892,8 almindelige sognepræstestillinger finansieret med 60 pct. affællesfonden og 40 pct. af staten, jf. lov nr. 1567 af 20. december 2006 om ændring af lov om fol-kekirkens økonomi og lov om domstolsbehandling af gejstlige læresager (Finansiering af præstestil-linger m.v.). Der blev således ikke længere i forhold til finansieringsform skelnet mellem sognepræ-ster og særpræster.Statens medfinansiering af de nævnte 99 stillinger betød en forøgelse af statens bevilling til præste-løn med 16,4 mio. kr.(2007p/l). De øgede udgifter til præsteløn blev finansieret ved en omlægningaf kompensationen til folkekirken for anden lovgivnings provenuvirkning for kirkeskatten, idetkompensationen blev reduceret med et tilsvarende beløb. I forbindelse med denne omlægning blevdepartementets bevilling på finansloven forhøjet med 3,1 mio. kr. (2007 p/l) som kompensation forydelser og administration, som departementet udfører for fællesfonden. Denne kompensation tildepartementet blev ligeledes finansieret ved en reduktion af statens kompensation til folkekirken foranden lovgivnings provenuvirkning for kirkeskatten, idet fællesfonden ikke længere skulle betale ettilsvarende beløb til Kirkeministeriet for den administration, som ministeriet varetager for fælles-fonden. Før 2007 var aktiviteten således udgiftsført på fællesfondens budget og indtægtsført på de-partementet (22.11.01 Departementet).Den samlede omlægning var således i alt 19,5 mio. kr., og landskirkeskatten blev reduceret med ettilsvarende beløb.Der blev i finansloven for 2007 indsat følgende bemærkning:”Hvis kompensationen falder til under 19,5 mio. kr. eller helt bortfalder, vil omlægningen af finan-sieringen af særpræsterne […] blive modregnet inden for rammerne af statens øvrige tilskud til fol-kekirken på finansloven.”Lovforslaget medfører, at det fremover kun vil være de statsligt medfinansierede præster (1892,8),der er fastsat på finansloven, mens antallet af 100 pct. fællesfondsfinansierede stillinger (der i 2007udgjorde i alt 99 stillinger) kan variere, alt efter hvorledes fællesfonden ønsker at prioritere. Det erministeren for ligestilling og kirkes udgangspunkt, at der forsat er mindst 1991,8 centralt finansie-rede præstestillinger, svarende til situationen siden 2007.
3
Pengene til finansiering af de 99 stillinger kan skaffes ved forhøjelse af landskirkeskatten modsva-rende sænkningen tilbage i 2007 eller ved omlægninger på fællesfondens budget.Dette vil bliveafklaret i samspil med de folkekirkelige repræsentanter i budgetfølgegruppen vedrørende fællesfon-den.
3. Lovforslagets indhold3.1. Teknisk rettelse af hjemmelshenvisningI § 19, stk. 1, 2. pkt., i lov om folkekirkens økonomifremgår det, at ligningsbeløb til kirkekassernebortset fra beløb til imødegåelse af uforudsete udgifter, jf. § 6, stk. 1, udbetales til vedkommendemenighedsråd. Henvisningen til § 6, stk. 1, er en fejl i form af en manglende konsekvensrettelse veden lovændring pr. 1. januar 2007, jf. lov nr. 1566 af 20. december 2006.Der burde således være henvist til § 7 a, stk. 2, som blandt andet vedrører provstiudvalgets adgangtil ved ligningsbeløbets fastsættelse at afsætte midler til en reserve på op til 5 % af ligningsbeløbet,som kan anvendes til dækning af uforudsete udgifter i ligningsområdet.3.2. Finansiering af præstestillinger3.2.1.Gældende retStatskassen yder et årligt tilskud til fællesfonden svarende til 40 pct. af fællesfondens udgifter tillønninger til provster og præster. Det antal stillinger, der finansieres efter denne bestemmelse, fast-sættes på de årlige finanslove, jf. lov om folkekirkens økonomi § 20, stk. 2.De resterende 60 pct. af udgifterne til lønninger til provster og præster afholdes af fællesfonden ihenhold til § 11, stk. 1, nr. 1, i lov om folkekirkens økonomi.Der er således i dag en ens finansieringsform for samtlige præstestillinger, som finansieres centralt.På finanslovsforslaget for 2012 har staten afsat, hvad der svarer til 40 pct. af1991,8 præstestillingereller 374,6 mio.kr. (p/l 2012).Siden 2007 har der været finansieret 1991,8 præstestillinger med 40pct. over finansloven. I perioden 1. januar til 29. juli 2007 blev der desuden finansieret 22 stillingervedr. præster på Færøerne. Siden kirkeområdet blev overtaget medio 2007 har landsstyret finansie-ret disse stillinger.3.2.2. Lovforslagets udformningKompensationens afskaffelse betyder, at folkekirken fra 2013 selv skal dække de beløb til præste-løn, som fra og med 2007 har været dækket af en del af kompensationen, og som siden 2007 harværet modsvaret af en sænkning af landskirkeskatten. Staten finansierer fortsat 1892,8 præstestil-linger med 40 pct.Lovforslagets § 2, nr. 2,indebærer,at centralt finansierede præster i folkekirken fremover kan finan-sieres på forskellig vis.1892,8 af præstestillingerne finansieres således som i dag sådan, at 60 pct. af udgiften betales affolkekirkens fællesfond, mens 40 pct. betales af staten.Stillingsantallet låses fast, men der foretagesen årlig p/l regulering af statens udgift på finansloven.
4
Fællesfonden kan efter lovændringen i medfør af § 11, stk. 1, nr. 1, i lov om folkekirkens økonomi-finansiere præstestillinger fuldt ud som supplement til de præstestillinger, der finansieres af statenog fællesfonden i fællesskab. Herved kan antallet af præstestillinger således øges, uden at dette fø-rer til en forøgelse af statens tilskud til præstestillinger.Fællesfonden kan på denne måde foretage en 100 pct. finansiering af de nuværende 99 præstestil-linger og af evt. yderligere præstestillingerafhængig af, hvordan fællesfonden ønsker at prioriteresine midler.Fællesfondens finansiering er således – i modsætning til i perioden fra 1998 – 2007 -ikke øremærket til finansiering af særpræstestillinger. Der tilstræbes ikke ved lovændringen en ned-gang i antallet af centralt finansierede præstestillinger.Ved lovforslaget ændres der ikke på muligheden for lokalfinansiering af præstestillinger i henholdtil § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om folkekirkens økonomi.4. De økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommunerLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommu-ner.5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. De administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. De miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Øvrige konsekvenserKompensationens afskaffelse betyder, at fællesfonden skal bruge 16,4 mio. kr. (2007 p/l), hvilketsvarer til 18,4 mio. kr. (2012 p/l), for at finansiere de 99 præstestillinger 100 pct. Om disse pengeskal skaffes ved forhøjelse af landskirkeskatten modsvarende sænkningen tilbage i 2007 eller vedomlægninger på fællesfondens budget, vil blive afklaret i samspil med de folkekirkelige repræsen-tanter i budgetfølgegruppen vedrørende fællesfonden.10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.[Lovforslaget har været i høring i perioden fra den xx. december2011 til den xx. januar 2012. Der ermodtaget xxx høringssvar til lovforslaget.Lovforslaget har været sendt til høring hos følgende:5
Biskopperne, stiftsøvrighederne, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks Provsteforening,Den danske Præsteforening og budgetfølgegruppen vedrørende fællesfondens drift.]
11. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekven-ser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerAdministrativekonsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrativekonsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1Ved ændringen rettes der op på en manglende konsekvensrettelse, således at der i lovens § 19, stk.1, 2. pkt., henvises til lovens § 7 a, stk. 2, i stedet for § 6, stk. 1.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 2Ændringen af § 20, stk. 2, i lov om folkekirkens økonomi betyder, at staten fremover finansierer 40pct. af fællesfondens udgifter til løn til præster og provster svarende til lønudgifterne til 1892,8 præ-stestillinger. Statens finansiering af præstestillingerudgør 374,6 mio. kr. i 2012. Der foretages enårlig p/l regulering af beløbet.De resterende 60 pct. af lønudgifterne til de 1892,8 stillinger finansieres af fællesfonden i medfør af§ 11, stk. 1, nr. 1. Fællesfonden har herudover mulighed for at foretage en 100 pct. finansiering afpræstestillinger i medfør af § 11, stk. 1, nr. 1. Fællesfonden kan på denne måde foretage en 100 pct.finansiering af de nuværende 99 præstestillinger og af evt. yderligere præstestillinger.Den 100 pct.fællesfondsfinansiering er ikke forbeholdt finansiering af særpræstestillinger.Ved lovforslaget ændres der ikke på muligheden for lokalfinansiering af præstestillinger i henholdtil § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om folkekirkens økonomi.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den1. juli 2012.Til § 3Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsen indebærer, at lovenikke gælder for Færøerne og Grønland.
7
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om folkekirkens økonomijf. lovbekendtgø-relse nr. 1352 af 5. december 2010, foretagesfølgende ændringer:§19.Landskirkeskattenudbetales til det i § 101.I§ 19, stk.1, 2. pkt.,ændres ”jf. § 6, stk. 1,”nævnte administrative fællesskab og udbetalestil: ”jf. § 7 a, stk. 2”.herfra til stiftsøvrighederne og de institutioner,der helt eller delvist finansieres af fællesfonden.Ligningsbeløb til kirkekasserne bortset fra beløbtil imødegåelse af uforudsete udgifter, jf. § 6,stk. 1, udbetales til vedkommende menigheds-råd. Ligningsbeløb til provstiudvalgskassen ogbeløb til imødegåelse af uforudsete udgifter, jf.§ 6, stk. 1, udbetales til vedkommende provsti-udvalg.§ 20. ---Stk.2.Statskassenyder herudover et årligt tilskudtil fællesfonden svarende til 40 pct. af fælles-fondens udgifter til lønninger til provster ogpræster. Det antal stillinger, der finansieres somnævnt i 1. pkt., fastsættes på de årlige finanslo-ve.2.§20, stk.2,affattes således:”Stk. 2.Statskassen yder endvidere et årligt til-skud til fællesfonden på 40 pct. af fællesfondensudgifter til lønninger til præster og provster sva-rende til 1892,8 stillinger.Præstestillinger her-udover finansieres fuldt ud af fællesfonden ihenhold til § 11, stk. 1, nr.1, eller lokalt i hen-hold til § 2, stk.1, nr.1.”§2Loven træder i kraft den 1. juli 2012.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
8