Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 97
Offentligt
Notat: Anden generations bioethanol – job, vækst, CO2reduktion og mindreolieafhængighed nuOpførelse af Danmarks første anlæg til produktion af anden generations (2G) bioethanoludgør en unik mulighed for at bidrage til Regeringens annoncerede kickstart af økonomien.”Vores energi” kalkulerer med et generelt iblandingskrav på 10% biobrændstoffer i 2020.Hvis vi fremrykker kravet, og samtidig indfører et specifikt iblandingskrav for 2G, vil vi skabearbejdspladser og vækst, reducere CO2fra transporten her og nu og samtidig tegne enforsikring imod de ventede stigninger i olieprisen. Samtidig lægger vi ved at gå foran grundentil et nyt dansk grønt væksteventyr indenfor bæredygtige biobrændstoffer.Projektbeskrivelse2G teknologien baserer sig – modsat simpel afbrænding af biomasse – på intelligentudnyttelse af den begrænsede biomasse ressource. I fuld drift producerer anlægget fra375.000 tons halm årligt:ca. 100 millioner liter 2G bioethanoldyrefoder, som erstatter traditionelt dyrket foder, og herved sparer landbrugslandbrændsel (lignin eller ’træstof’), der kan erstatte 117.000 tons kul ikraftvarmeproduktionDer er således tale om, at 2G teknologien splitter biomassen op i dets grundbestanddelemed henblik på at sikre optimal udnyttelse af hele ressourcen.Produktion af 2G bioethanol kan erstatte ca. 3,3% af det nuværende benzinforbrug svarendetil 67 mio. liter benzin (eller 144.000 tons CO2). Projektet kan igangsættes med kort varsel.Økonomi og Europæisk medfinansieringAnlægget finansieres ikke af statskassen, og der er ingen støttebehov før i driftsfasen.Opførelsen af anlægget vil bidrage markant til Regeringens kickstart af økonomien. Førendepensionskasser som f.eks. PensionDanmark har vist interesse for at investere i et anlæg,som yderligere har mulighed for at tiltrække 2 mia. kr. i EU finansiering gennem NER300programmet. Ingen andre danske projekter har mulighed for at tiltrække EU finansiering idenne størrelsesorden under NER300 programmet, og Danmark går således glip af EUstøtte i milliardklassen, hvis projektet ikke igangsættes.I drift er støttebehovet 350 mio. kr/år over 12 år*. Dette svarer til en samlet støtte over 12 årpå 4,2 mia DKK iberegnet EU støtte (6,1 mia DKK uden EU støtte). Støttebehovet kan f.eks.finansieres via benzinprisen, grøn ejerafgift eller gennem direkte statsstøtte.Olien er suverænt den brændselstype, der kommer til at stige mest i pris, og den danskeenergipolitik bør derfor adressere denne udfordring. Den ventede prisstigning vil fremskyndekonkurrencedygtig produktion af 2G bioethanol. IEA forventer således, at olieprisen på kortsigt kan stige med op til 50% (fra USD100 til USD150 per tønde), hvilket vil få benzinen til atstige med adskillige kroner. Antages en blot moderat stigning i prisen på benzin på 2 kr/lreduceres støttebehovet til 2G med 50%**.Varige job og vækstAnlægget skaber iflg. beregninger fra 3F ca. 700 varige job og 750 midlertidige job ianlægsfasen (der vil vare et par år). I drift vil indkøb af halm generere en forøgetefterspørgsel i landdistrikterne på 225 mio kr per år***. Projektet sikrer herved aktivitet og
økonomisk vækst i landområder, der er hårdt ramt af globaliseringen pga. udflytning afvirksomheder og job. Job forbundet med produktion, transport og konvertering af biomassevil altid ligge i Danmark, og kan altså ikke outsources.Grøn teknologieksport og understøttelse af danske styrkepositionerDanske virksomheder er verdensførende i produktion af 2G bioethanol. Allerede i dag erværdien af danske virksomheders leverancer til produktion af bioethanol verden over påadskillige milliarder kroner. Dette tal ventes at stige markant i de kommende år efterhåndensom efterspørgslen på alternativer til oliebaserede brændstoffer i transportsektoren stiger.Herudover er Danmark det første land, hvor bilisterne allerede i dag kører på danskproduceret 2G bioethanol baseret på halm. Opførelsen af Danmarks første fuldskala anlægtil produktion af 2G bioethanol vil således konsolidere og udbygge den danske styrkepositionpå området, danne grundlag for en ny dansk grøn teknologieksport i mange milliarders-klassen samt understøtte Regeringens erklærede mål om at gøre Danmark til et grøntdemonstrationsland.Fortolkning af CO2regler favoriserer importerede biobrændstofferI dag baseres det danske forbrug af bioethanol på importeret, sukkerbaseret 1G bioethanol(konventionel bioethanol). Hvis en del af denne 1G bioethanol erstattes med 2G bioethanol,vil det være til gavn for klimaet, da 2G er en endnu mere klimavenlig produktionsform end 1G****. Imidlertid favoriserer Kyoto regelsættet udenlandsk producerede biobrændstoffer uansettype, da CO2medgået til produktion af biobrændstofferne i udlandet ikke tæller med i detdanske klimaregnskab, hvorimod dette er tilfældet for dansk producerede 2Gbiobrændstoffer. Set i forhold til klimaforandringernes globale karakter giver denne måde atberegne CO2udslip på ingen mening, og med denne fejlfortolkning vil dansk producerede 2Gbiobrændstoffer aldrig kunne konkurrere med importerede biobrændstoffer - uanset hvormeget ekstra CO2de fortrænger. Der er derfor behov for at ændre fortolkningen af detteregelsæt, så den reflekterer virkeligheden.Ovenstående oplysninger for det første anlæg er baseret på beregninger fra DONG Energy.Efterfølgende anlæg vil producere til en markant lavere pris pga. erfaringsopsamling.*Alternativt den første milliard liter 2G produceret** Det antages, at prisen på 1G er korreleret med benzin således at 1G stiger sammen medbenzinen.*** Baseret på en halmpris på 600 kr/tons.**** 2G reducerer med ca. 90% i.f.t. benzin, og 1G ca. 40-60% i.f.t. benzin