Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 68
Offentligt
1040226_0001.png
1040226_0002.png
1040226_0003.png
1040226_0004.png
1040226_0005.png
1040226_0006.png
1040226_0007.png
1040226_0008.png
1040226_0009.png
1040226_0010.png
1040226_0011.png
1040226_0012.png
1040226_0013.png
N O T AT
26. oktober 2011J.nr. 2110/1181-0266Ref. spoEnergiforsyning
Evaluering af den grønne ordning i lov om fremme af vedvarende energi
Indholdsfortegnelse1. Baggrund................................................................................................................................ 22. Resumé af evalueringen ......................................................................................................... 23. De formelle rammer for ordningen ........................................................................................ 33.1. Kort om den grønne ordning........................................................................................... 43.1.1. Støtteberettigede aktiviteter ..................................................................................... 44. Den grønne ordning i praksis ................................................................................................. 54.2. Støtteberettigede anlægsarbejder og aktiviteter .............................................................. 75. De administrative omkostninger ved ordningen .................................................................... 96. Vurdering af den grønne ordning........................................................................................... 96.1. Generel vurdering af den grønne ordning ....................................................................... 96.2. Forslag til ændringer ..................................................................................................... 106.2.1. Forøgelse af tilskud................................................................................................ 106.2.2. Kommunernes administration af den grønne ordning............................................ 116.2.3. Definition af støtteberettigede aktiviteter .............................................................. 116.2.3. Lokal forankring af støtteberettigede aktiviteter.................................................... 127. Konklusion ........................................................................................................................... 12BilagsfortegnelseBilag 1: LovgivningBilag 2: Skriftlige indlæg fra Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening, DanskEnergi og KLBilag 3: Energinet.dk’s Årsrapport 2010 Grøn OrdningBilag 4: Energinet.dk’s administrationsgrundlag.Bilag 5: Idékatalog til projekter og aktiviteter med støtte fra Grøn Ordning.
Side 1
1. BaggrundLov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) indeholder 4 ordninger til fremmeaf udbygning med vindmøller (værditabs- og køberetsordning, grøn ordning og garantifond)og trådte delvist i kraft den 1. januar 2009. Værditabsordningen blev udtaget til lovovervåg-ning, der er oversendt til Folketinget den 27. juni 2011. Efter VE-lovens ikrafttræden blev detbesluttet, at Energistyrelsen skal evaluere de resterende tre ordninger, herunder den grønneordning. Af resultatkontrakt 2011-14 mellem Energistyrelsen og Klima- og Energiministerietsdepartement fremgår det derfor, at:”Den grønne ordning finansierer projekter, der styrker landskabet og rekreative muligheder ide kommuner, hvor der opstilles vindmøller.”Det fremgår endvidere af resultatkontrakten, at:”Senest 31. oktober 2011 skal der være udarbejdet en redegørelse til ministeren for, hvordande 3 ordninger har virket med evt. forslag til ændringer, der kan indgå i forhandlingerne omen ny energipolitisk aftale.”På denne baggrund har Energistyrelsen været i dialog særligt med Vindmølleindustrien,Danmarks Vindmølleforening, Dansk Energi, Landbrug- og Fødevarer, DI (Energibranchen)og Kommunernes Landsforening (KL). Energistyrelsen har modtaget bemærkninger og for-slag til ændringer af den grønne ordning fra Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmøllefor-ening, Dansk Energi og KL. De skriftlige indlæg er optrykt i bilag 2 og behandles nærmere iafsnit 5.Energinet.dk, som administrerer den grønne ordning, har også været inddraget i evalueringen iforhold til statistiske opgørelser, herunder opdateringer af antal ansøgninger, tilsagn, udbeta-linger og ressourceforbrug ved administration af ordningen, som er angivet i Energinet.dk’sÅrsrapport 2010 om den grønne ordning. Årsrapporten er optrykt i bilag 3.Udkast til evalueringen har været i høring hos de involverede parter.2. Resumé af evalueringenFormålet med den grønne ordning er at fremme den lokale accept af opstilling af nye vind-møller på land ved at styrke de lokale landskabelige og rekreative værdier.Evalueringen af den grønne ordning vedrører perioden fra ikrafttrædelse af VE-lovens be-stemmelser om ordningen den 1. juni 2009 til 1. september 2011. Energinet.dk har inden forevalueringsperioden beregnet en samlet tilsagnsramme på 94,4 mio. kr., svarende til en poten-tiel opstilling af 1072 MW. Tilsagnsrammen er beregnet for hver kommune på grundlag afvindmøller, der er nettilsluttet den 21. februar 2008 eller senere og planlagte vindmøller ikommunen.Kommunerne skal ansøge Energinet.dk om tilskud inden for tilsagnsrammen, men flertallet afkommuneplanerne for vindmøller er fortsat ikke gennemført. Såfremt vindmølleprojekterneikke gennemføres i det planlagte omfang, vil tilsagnsrammen blive reduceret.
Side 2
I alt har Energinet.dk modtaget 62 ansøgninger om tilsagn om tilskud fra den grønne ordningfordelt på 15 kommuner svarende til ca. 25,3 mio. kr. Heraf har 6 kommuner fået afslag sva-rende til 3,5 mio. kr. Afslag er dog ikke ensbetydende med, at kommunerne har mistet mulig-heden for at ansøge om tilskud fra den grønne ordning – de må blot søge igen.Energinet.dk har meddelt 56 tilsagn til 11 kommuner svarende til ca. 21,8 mio. kr. Udbetalin-gen af de tilskud, der er meddelt tilsagn om forudsætter dels, at kommunerne ansøger om ud-betaling og dels, at de vindmøller kommunerne har planlagt for, også bliver nettilsluttet.Energinet.dk har for hele evalueringsperioden udbetalt ca. 182.000 kr. til 2 støtteberettigedeaktiviteter fordelt på 2 kommuner.Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og Dansk Energi finder, at den grønneordning har haft en langsom opstart, men finder samtidig, at ordningen i flere kommuner harhaft en positiv effekt i forbindelse med kommunernes vindmølleplanlægning.KL finder, at den grønne ordning generelt har virket efter hensigten, herunder skabt bedre lo-kal forståelse og lokal forankring af vindmølleprojekter samt styrket kommunernes indsats irelation til en mere målrettet information og undervisning om vedvarende energi.Evalueringen viser, at Energinet.dk har effektiviseret administrationen af den grønne ordning,hvilket har øget kommunernes brug af ordningen, og det er Energistyrelsens opfattelse, at denpositive dialog mellem Energinet.dk og kommunerne har medvirket til at forebygge et stortantal afslag på ansøgninger om tilsagn om tilskud, og har dermed sparet kommunerne forunødigt tidsforbrug.Det er endnu for tidligt at fastslå i hvilket omfang, den grønne ordning selvstændig har med-virket til at fremme opstilling af vindmøller. Ordningen har været i kraft i knap to et halvt år,og Energinet.dk har indtil videre kun udbetalt tilskud til to anlægsarbejder og aktiviteter ud af56 meddelte tilsagn om tilskud, hvoraf størstedelen først er meddelt inden for det seneste år.Forudsætningen for at få tilskud fra den grønne ordning er, at de vindmølleplaner, som erfastsat i kommuneplanerne, rent faktisk nettilsluttes. Årsagen til den langsomme opstart afordningen kan være, at mange kommuner endnu ikke har vedtaget lokalplaner for de planlagtevindmøller og derfor først ansøger om tilsagn, når plangrundlaget er fastlagt.Det er Energistyrelsens vurdering, at der ikke er behov for ændring af VE-lovens bestemmel-ser om den grønne ordning.
3. De formelle rammer for ordningenGennemførelsen af den grønne ordning er et resultat af den energipolitiske aftale af 21. febru-ar 2008, hvor der blev indført et tilskud til nye vindmøller på land på 0,4 øre pr. kWh i 22.000fuldlasttimer svarende til 88.000 kr. pr. MW.Tilskuddet er omfattet af EU-notificering, og Kommissionen besluttede i marts 2009, at til-skuddet til grøn ordning udgør lovlig statsstøtte i henhold EF-traktatens art. 87, stk. 11.
1
Kommissionens afgørelse af 11. marts 2009,Statsstøttesag nr. N 354/2008 – Danmark.Side 3
På grund af ventetiden i forbindelse med EU-notificeringen trådte VE-lovens bestemmelserom den grønne ordning først i kraft 1. juni 20092.3.1. Kort om den grønne ordningDen grønne ordning er reguleret i VE-lovens §§ 18-20 og i bekendtgørelsen om administrati-on af tilskud til grøn ordning3. Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. regler om hvilken dokumenta-tion, der skal vedlægges en ansøgning om tilsagn om tilskud, vilkår for tilsagn, behandling afansøgninger om tilsagn og udbetaling og helt eller delvis bortfald af tilsagn og tilbagebetalingaf tilskud. Bestemmelserne er optrykt som bilag 1 til denne evaluering.Formålet med den grønne ordning er at fremme den lokale accept af vindmøller på land. Detvil sige, at ordningen kun gælder for nye vindmøller på land, herunder forsøgsmøller medundtagelse af vindmøller med installeret effekt på 25 kW eller derunder, som er nettilsluttet iegen forbrugsinstallation.En kommune kan i forbindelse med planprocessen for vindmøller eller senere ansøge Energi-net.dk om tilskud fra den grønne ordning til anlægsarbejder til styrkelse af de lokale landska-belige og rekreative værdier og kulturelle- og informative aktiviteter i lokale foreninger m.v.med henblik på at fremme den lokale accept af udnyttelse af vedvarende energikilder i kom-munen. De støtteberettigede aktiviteter er nærmere beskrevet i afsnit 2.1.1.Kommunen skal ansøge Energinet.dk om tilsagn om tilskud til anlægsarbejder eller aktiviteterinden for en tilsagnsramme, som Energinet.dk har beregnet på grundlag af vindmøller i kom-munen, der er nettilsluttet den 21. februar 2008 eller senere og vindmøller, der er planlagt for ikommuneplanen. Såfremt et planlagt vindmølleprojekt ikke realiseres inden for en af Energi-net.dk fastsat frist vil tilsagnet bortfalde, og tilsagnsrammen reduceres tilsvarende.Endvidere skal kommunen ansøge Energinet.dk om udbetaling af tilskud, når anlægsarbejdeteller aktiviteten er gennemført. Energint.dk beregner en udbetalingsramme svarende til 0,4øre pr. kWh i 22.000 fuldlasttimer for de vindmøller i kommunen, der er nettilsluttet den 21.februar 2008 eller senere, og Energinet.dk udbetaler tilskuddet, når vindmøllerne er nettilslut-tet.Energinet.dk’s afgørelser om meddelelse om tilsagn om tilskud kan ikke indbringes for enadministrativ myndighed, herunder Energiklagenævnet. Afgørelser om opgørelse og bereg-ning af beløb m.v. kan derimod påklages.3.1.1. Støtteberettigede aktiviteterStøtteberettigede aktiviteter er formuleret bredt i VE-loven. Lovbemærkningerne uddyber,hvilken form for anlægsarbejder og kulturelle og informative aktiviteter, der kan gives tilsagntil. Bekendtgørelsen fastsætter ikke nærmere regler om støtteberettigede aktiviteter.Efter § 18, stk. 3, i VE-loven yder den grønne ordning tilskud til udgifter, som kommunalbe-styrelsen afholder til:23
Bekendtgørelse nr. 413 af 17. maj 2009 om ikrafttræden af dele af lov om fremme af vedvarende energi.Bekendtgørelse nr. 400 af 26. maj 2009 om administration af tilskud til grøn ordning.Side 4
1) Anlægsarbejder til styrkelse af landskabelige eller rekreative værdier i kommunen og2) Kulturelle og informative aktiviteter i lokale foreninger m.v. med henblik på at frem-me accepten af udnyttelsen af vedvarende energikilder i kommunen.Lovbemærkningerne til bestemmelsen definerer disse således:”Der kan gives tilsagn til anlægsarbejder, som vurderes at kunne styrke landskabelige ellerrekreative værdier i kommunen, såsom landskabspleje, bygningsrenovering, idrætsanlæg m.v.Tilsagnet kan herunder anvendes til arealerhvervelser, bygge- og anlægsarbejder og renove-ring af bestående anlæg m.v. Der vil også kunne anvendes midler til formidling etc. af pågæl-dende arbejder.Der kan gives tilsagn til anlægsarbejder over alt i kommunen efter kommunalbestyrelsensvalg, og arbejderne skal således ikke have tilknytning til den enkelte vindmølle. Ved opstillin-gen af flere vindmøller i kommunen kan kommunalbestyrelsen ansøge om tilsagn til et større,samlet projekt, hvor midlerne fra flere vindmøller kan anvendes under ét. […].Der kan gives tilsagn om tilskud til aktiviteter på bygninger og anlæg, som ejes kommunen,og bygninger og anlæg, som ejes af en forening eller lignende og benyttes til offentlige for-mål.Endvidere kan der gives tilsagn om tilskud til kulturelle og informative aktiviteter i lokale for-eninger m.v. med henblik på at fremme accepten af udnyttelsen af vedvarende energikilder ikommunen. Der vil kunne gives tilsagn om tilskud til en bred vifte af aktiviteter i disse for-eningers regi, forudsat at aktiviteten i bred forstand vurderes at skabe forståelse og accept afvindmølleopstillingerne. Det forudsættes, at der er tale om en defineret og afgrænset aktivitet,således at tilskuddet ikke kan gives generelt til en ubestemt kreds af aktiviteter i en forening.”
4. Den grønne ordning i praksisEnerginet.dk har i evalueringsperioden beregnet en samlet tilsagnsramme på 94,4 mio. kr. foralle de kommuner, der har ansøgt om tilsagn om tilskud, svarende til en potentiel opstilling af1072 MW. I alt har Energinet.dk modtaget 62 ansøgninger om tilsagn om tilskud fra dengrønne ordning fordelt på 15 kommuner svarende til 25,3 mio. kr. (figur 1). Heraf har 6kommuner fået afslag svarende til 3,5 mio. kr. Energinet.dk har dermed meddelt 56 tilsagn til11 kommuner svarende til ca. 21,8 mio.kr. I tabel 1 illustreres meddelte tilsagn om tilskud ogafslag i forhold til den samlede tilsagnsramme for de kommuner, som har ansøgt om tilsagnom tilskud.
Side 5

Tabel 1: Tilsagnsrammen og meddelte tilsagn og afslag i mio. kr.

Energinet.dk har for hele evalueringsperioden udbetalt ca. 182.000 kr. til 2 støtteberettigedeaktiviteter fordelt på 2 kommuner. Jammerbugt kommune har fået udbetalt ca. 82.000 kr. i til-skud til undervisningskufferter til 21 folkeskoler i kommunen (se afsnit 4.2), og Thistedkommune har fået udbetalt ca. 100.000 kr. til etablering af en web-portal samt generel info ogforedragskampagne.I evalueringsperioden har Energinet.dk meddelt tilsagn om tilskud på 500.000 kr. eller derover til 16 anlægsarbejder og aktiviteter fordelt på 10 kommuner. Som beskrevet i afsnit 3 kanen kommune få udbetalt tilskud for hel eller delvis gennemførelse, såfremt Energinet.dk harmeddelt tilsagn om tilskud på 500.000 kr. eller derover, men denne regel har endnu ikke væreti brug.Energinet.dk har udarbejdet administrationsgrundlag og ansøgningsskemaer til brug for an-søgning om tilsagn om tilskud og udbetaling af tilskud, som er optrykt i bilag 4.Energinet.dk har orienteret kommunerne om mulighederne ved den grønne ordning på KL’sårlige dialogforummøder for vindmøller og den årlige workshop for vindmøller, som arrange-res af KL, Naturstyrelsen og Miljøministeriets Vindmøllesekretariat. Derudover har Energi-net.dk taget initiativ til at udvide informationen om ordningen, herunder indretning af Energi-net.dk’s hjemmeside med oversigt over meddelte tilsagn ogIdékatalog til projekter og aktivi-teter med støtte fra Grøn Ordning.Endelig opdaterer Energinet.dk løbende kommunernes til-sagnsramme på hjemmesiden med henblik på at motivere kommunerne til at gøre brug af dengrønne ordning.Energinet.dk vurderer, at dialogen med kommunerne har medvirket til at forebygge et stortantal afslag på ansøgninger om tilsagn om tilskud fra den grønne ordning, hvorved de enkeltekommuner har sparret et væsentligt antal arbejdstimer.
Side 6

Figur 1

Af figur 1 fremgår det hvilke kommuner, der har midler stående i tilsagnsrammen og hvilkekommuner, der heraf har ansøgt Energinet.dk om tilsagn om tilskud fra den grønne ordning.
4.2. Støtteberettigede anlægsarbejder og aktiviteterAnsøgningstyperne fordeler sig på: Informative aktiviteter, anlægsarbejder, en kombination afanlægsarbejder og kulturelle- og informative aktiviteter. Derudover er der givet afslag på til-sagn.Som eksempler på anlægsarbejder og kulturelle- og informative aktiviteter, som Energinet.dkhar meddelt tilsagn kan nævnes:Side 7
Undervisningsmapper til folkeskolerne om vedvarende energiEnerginet.dk har meddelt Jammerbugt kommune tilsagn om tilskud på 100.000 kr. til enUndervis-ningskufferttil hver af kommunens 21 folkeskoler. Undervisningskufferterne skal indeholde eksemplerpå vedvarende energiformer. Endvidere skal tilskuddet anvendes til at producere foldere med bl.a. linkstil relevante hjemmesider, som skal indgå i undervisningen i vedvarende energi og klima.Endvidere har Energinet.dk meddelt Jammerbugt kommune tilsagn om tilskud på 65.000 kr. til enKli-makufferttil et gymnasium, som har til formål at øge interessen for naturvidenskabelige fag og give etkompetenceløft blandt kommunens unge borgere.
Informationsmateriale om natur og kulturEnerginet.dk har meddelt Vesthimmerland kommune tilsagn om tilskud på 506.000 kr. til opdatering afforældet informationsmateriale om særlige naturseværdigheder og lokaliteter samt kultur i kommunen,herunder særlige info-tavler ved seværdighederne. Vesthimmerland kommune er klimakommune.Kommunen vil derfor ved alle indfaldsveje opsætte info-tavler, som angiver omfanget af vedvarendeenergi i kommunen samt andele af vedvarende energikilder. Initiativet har til formål at yde god servicefor borgere og turister.
Etablering af naturstierEnerginet.dk har meddelt Aalborg kommune tilsagn om tilskud på 1.100.000 kr. til anlæg af banesti i eteksisterende banespor til styrkelse af natur- og kulturoplevelser for gående, cyklende og handicappedesamt er ridespor i eget tracé parallelt med banestien.
Forankring af naturvejlederfunktionEnerginet.dk har meddelt Vesthimmerland kommune tilsagn om tilskud på 2.605.000 kr. til forankringaf naturvejlederfunktionen i kommunen, herunder bl.a. at forankre naturvejledningsopgaverne i en nyorganisation, videreudvikling af opgaver i naturvejledningsprojektet forankret underwww.naturekspedition.dksamt ressourcer til at opbygge en ny strategisk styregruppe, hvor opgaver in-den for området naturformidling i Vesthimmerland kommune koordineres.
Opsætning af solceller på en folkeskole til brug for undervisningEnerginet.dk har meddelt Aalborg kommune tilsagn om tilskud på 100.000 kr. til etablering af solfange-og solcelleanlæg i forbindelse med ombygning af skole. Anlægsarbejdet har delvis fået bevilget pengefra kommunen. Anlægget udføres som demonstrationsanlæg og indgår i skolens undervisning og skalsamtidig indgå i skolens energiforsyning. Alle interesserede i kommunen kan få adgang til oplysningerom anlægget og driften heraf via hjemmeside og trykt informationsmateriale.
Renovering af forsamlingshusEnerginet.dk har meddelt Randers kommune tilsagn om tilskud på 203.000 kr. til energirenovering af etforsamlingshus, herunder efterisolering og renovering af varmeanlæg og kloak.
Konsulentbistand til udviklingsprojekter under grøn ordningEnerginet.dk har meddelt Ringkøbing-Skjern Kommune tilsagn om tilskud på 712.500 kr. til konsulent-bistand i forbindelse med anlægsarbejder og andre støtteberettigede aktiviteter lokalområderne. Til-skuddet går også til afholdelse af borgermøder fra 1. februar 2011 til 31. december 2013.Energinet.dk har også meddelt Lemvig kommune tilsagn om tilskud på 51.750 kr. til konsulentbistandtil de lokale borger- og sogneforeninger i kommunen i forbindelse med anlægsarbejder og andre støtte-berettigede aktiviteter i lokalområderne.Side 8
Fælles for de to kommuner er, at disse har en større kapacitet af nettilsluttede og planlagte vindmøllerog dermed er tilsagnsrammen for kommunen stor. Ude i lokalområderne er der bred opbakning til deenkelte projekter, og kommunerne har behov for at sikre en god proces. Konsulenten skal være behjæl-pelig med ansøgning, budgetter og projektgrundlag samt være til rådighed i forbindelse med afrapporte-ring af projekterne og sikre opfølgning på regnskab m.v.
Energinet.dk har på baggrund af meddelte tilsagn udarbejdet etIdékatalog til projekter og ak-tiviteter med støtte fra Grøn Ordning,som er optrykt i bilag 5.Energinet.dk har meddelt afslag på ansøgning om tilskud til:Privat organisation til forskning og udvikling af økologisk biogasanlægIpads til kommunalbestyrelse og direktion i en kommuneLandskabskarakteranalyse
5. De administrative omkostninger ved ordningenI lovbemærkningerne til VE-loven er det angivet, at de forventede merudgifter til Energi-net.dk’s administration i forhold til værditabsordningen, køberetsordningen, garantifonden ogden grønne ordning tilsammen forventes at udgøre 3 mio. kr. årligt, som dækkes over Energi-net.dk’s tariffer.Energinet.dk oplyser, at der som forudsat i lovforslaget anvendes i alt 6 årsværk, svarende tilca. 3 mio. kr. på alle VE-lovens 4 ordninger. Heraf anvendes 0,5 årsværk til administration afden grønne ordning. Energinet.dk har til og med 1. september 2011 anvendt 759 timer. Detbetyder, at den årlige ramme på ca. 800 timer, svarende til de normerede halve årsværk, er tætpå at være brugt. Energinet.dk forventer derfor, at belastningen i 2011 vil betyde, at ressour-cerne til Energinet.dk til administration af den grønne ordning bliver overskredet, og at res-sourcerne til administration af den grønne ordning de kommende år vil vokse til 1 årsværk.Generelt for administrationen af VE-lovens fire ordninger vurderer Energinet.dk, at en fortsatvækst i antallet af vindmølleprojekter samt yderligere administrative initiativer ikke vil kunneholdes inden for den samlede ramme på 6 årsværk til de fire ordninger. Samlet set skønnerEnerginet.dk, at der er behov for en udvidelse af rammen til minimum 8 årsværk.
6. Vurdering af den grønne ordning6.1. Generel vurdering af den grønne ordningVindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og Dansk Energi finder generelt, at:”Der gik bemærkelsesværdigt lang tid før kommunerne generelt blev opmærksomme på dengrønne fond. Nu er kommunerne interesserede i fonden, og den har flere steder været et posi-tivt argument i forbindelse med den kommunale vindmølleplanlægning, hvilket støtter op omintentionen bag Grøn Fond”.Generelt er KL meget tilfreds med den grønne ordning:
Side 9
”Intentionen med ordningen vurderes opfyldt. Den har således været medvirkende årsag til atskabe bedre lokal forståelse og lokal forankring af vindmølleprojekter.Ordningen har også medvirket til, dels at flere lokalområder har fået tilført yderligere res-sourcer til fx frivillige og borgernære naturprojekter og dels, at nogle kommuner har foreta-get en styrket indsats i relation til en mere målrettet information og undervisning om vedva-rende energi.Det skal også bemærkes, at kommunerne oplever ordningen for ubureaukratisk. Dialogenmellem kommune og Energinet.DK forløber også upåklageligt.”.Energistyrelsens kommentar:Ordningen har haft en langsom opstart, hvilket kan skyldes, dels at VE-lovens bestemmelserom den grønne ordning først trådte i kraft et halvt år efter VE-lovens ikrafttræden, og dels en-kelte kommuners mangelfulde viden om ordningen. Tilsagn om tilskud fra ordningen forud-sætter, at vindmølleprojekterne gennemføres i kommunen, og mange kommuner har endnuikke gennemført kommuneplanerne for vindmøller. Det kan derfor ikke udelukkes, at kom-munerne først ansøger om tilskud fra den grønne ordning når plangrundlaget for vindmølle-projekterne ligger fast og der dermed er opnået større sikkerhed for, at vindmøllerne nettilslut-tes.Det er dog Energistyrelsens opfattelse, at kommunerne generelt er opmærksomme på dengrønne ordning, og at kommunerne oplyser om ordningens anvendelse i forbindelse medvindmølleplanlægningen. Endvidere skal Energistyrelsen påpege, at VE-loven ikke indehol-der nogen frist for, hvornår kommunerne skal ansøge om tilsagn om tilskud fra den grønneordning. Såfremt de planlagte vindmølleprojekter i kommunerne gennemføres, vil kommu-nerne til hver en tid kunne benytte sig af den grønne ordning.Især inden for det seneste år er ansøgninger om tilsagn om tilskud fra den grønne ordning ste-get markant. Dette skyldes bl.a., at kommunerne og Energinet.dk har effektiviseret oplysnin-gen om og administrationen af den grønne ordning samt den positive dialog mellem Energi-net.dk og kommunerne.Ud fra Energinet.dk’s oversigt for tilsagn og tilskud påwww.energinet.dker det tydeligt, atstørstedelen af de kommuner, der har valgt at benytte ordningen, er kommuner i Jylland medstor vindmøllekapacitet. Det er Energistyrelsens opfattelse, at ordningen har haft en positiv ef-fekt i de lokale områder, hvor anlægsarbejder og aktiviteter er gennemført.Flere kommuner har besluttet, at anlægsarbejderne eller aktiviteterne skal foregå i tilknytningtil de nye vindmøller, så de kommer lokalsamfundet mest muligt til gode. Eksempelvis harRanders Kommune nedsat et Vindmølleråd med henblik på at udvælge, vurdere og indstillealmennyttige lokalprojekter og indkalder ansøgninger fra borgere og foreninger i kommunen.6.2. Forslag til ændringer6.2.1. Forøgelse af tilskudVindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og Dansk Energi foreslår, at den grønneordning udvides således, at tilskuddet til støtteberettigede aktiviteter forøges fra 0,4 øre pr.Side 10
kWh til 1 øre pr. kWh for 22.000 fuldlasttimer. Derved vil tilskuddet til støtteberettigede akti-viteter forøges fra de nuværende 88.000 kr. pr. MW til 220.000 kr. pr. MW.KL foreslår ligeledes, at tilskuddet til støtteberettigede aktiviteter forøges fra de nuværende88.000 kr. pr. MW til 220.000 kr. pr. MW. Der er en del kommuner, hvor den installerede ef-fekt ikke kan blive særlig stor på grund af de fysiske forhold. For at den grønne ordning kanfå en reel effekt i disse kommuner, skal tilskuddet forøges.Energistyrelsens kommentar:En forøgelse af støttebeløbet fra 0,4 øre pr. kWh til 1 øre vil øge elforbrugernes PSO-tarif.Eksempelvis vil en årlig nettilslutning af 200 MW nye vindmøller give PSO-omkostninger tilden nuværende grønne ordning på 17,6 mio. kr. pr. år, mens et forøget støttebeløb på 1 øre vilresultere i omkostninger på 44 mio. kr. pr. år. PSO-tariffen for elforbrugerne vil med forslagetblive forøget med ca. 0,07 øre pr. kWh.Som det er beskrevet tidligere og som Energinet.dk’s tal viser, er der endnu kun givet tilsagnom/udbetalt ganske lidt i forhold til Energinet.dk’s samlede beregnede tilsagnsramme.Det er derfor Energistyrelsens opfattelse, at der endnu ikke foreligger et tilstrækkeligt grund-lag til at vurdere, om der på sigt kunne være behov for at forhøje støtten til den grønne ord-ning.6.2.2. Kommunernes administration af den grønne ordningKL angiver i deres bemærkninger til den grønne ordning:”at nogle få kommuner får tildeltganske store beløb via ordningen. Dette er naturligvis positivt. Men det afføder også den ud-fordring, at disse kommuner skal afsætte ikke ubetydelige ressourcer, dels til at forestå dialo-gen med borgerne om, hvilke projekter Grøn Ordning skal finansiere og dels til at foreståprojektlederrollen, når pengene skal anvendes.”.Derfor foreslår KL, at en mindre del af tilskuddet til støtteberettigede aktiviteter kan anvendestil selve kommunens administration af den grønne ordning, når der udbetales over 1 mio. kr.via den grønne ordning.Energistyrelsens kommentar:Den grønne ordning er en tilskudsordning, som er frivillig for kommunerne at benytte. Endvi-dere giver ordningen kommunerne mulighed for at ansøge om tilsagn om tilskud til konsu-lentbistand til projektstyring og ansøgninger til Energinet.dk, som der allerede er givet tilsagnom til Ringkøbing-Skjern og Lemvig kommuner. Det er Energistyrelsens vurdering, at der ik-ke er behov for at ændre anvendelsesområdet for støtteberettigede aktiviteter.6.2.3. Definition af støtteberettigede aktiviteterVindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og Dansk Energi finder, at VE-lovens be-skrivelse af de støtteberettigede aktiviteter er meget bredt formuleret. Derfor foreslår interes-senterne, at lovteksten strammes op således, at tilskuddet fra den grønne ordning skal brugestil energi-, klima- og miljørelaterede formål.Side 11
Energistyrelsens kommentar:Hensigten med den grønne ordning er, at der kan gives tilsagn til en bred vifte af anlægsarbej-der og aktiviteter forudsat, at anlægsarbejderne eller aktiviteterne i bred forstand kan skabeforståelse og accept af opstilling af nye vindmøller i kommunen. Endvidere skal ordningenkomme lokalsamfundet til gode således, at anlægsarbejderne eller aktiviteterne kompensererfor oplevelsen af, at opstillingen af vindmøller vil bevirke forringelser i bredere forstand.Energinet.dk har udarbejdet et idékatalog og en oversigt over, hvilke anlægsarbejder og akti-viteter kommunerne kan søge tilskud til, som findes på Energinet.dk’s hjemmeside. Energi-net.dk’s praksis har vist, at den grønne ordning har et bredt anvendelsesområde, og Energisty-relsen vurderer, at der ikke er behov for at ændre ordningens bestemmelser på dette område.6.2.3. Lokal forankring af støtteberettigede aktiviteterVindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og Dansk Energi foreslår, at projektermed lokal forankring skal have fortrinsret. Hvis ikke frygter interessenterne, at tilskuddet:”[…] forsvinder i den store kommunekasse. Lokal forankring kan f.eks. tage udgangspunkt igrænsen på de 4,5 km der også anvendes i forhold til køberetsordningen. Eksempelvis harLemvig kommune besluttet, at 80 % af pengene skal anvendes helt lokalt, hvor de nye mølleropstilles.”.Energistyrelsens kommentar:Som beskrevet i afsnit 2.1.1 kan Energinet.dk meddele tilsagn om tilskud til anlægsarbejderoveralt i kommunen efter kommunalbestyrelsens valg. Det er Energistyrelsens vurdering, atder intet er til hinder for, at kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, at projekter med lo-kal forankring skal have fortrinsret eller nedsætter et lokalråd, som i Randers Kommune, derindkalder og vurdere ansøgninger. Det er derfor Energistyrelsens opfattelse, at der ikke er be-hov for regler herom.
7. KonklusionDen grønne ordning har kun været i kraft i knap to et halvt år, og Energinet.dk har kun udbe-talt tilskud til to anlægsarbejder og aktiviteter ud af 56 meddelte tilsagn om tilskud, hvorafstørstedelen først er meddelt inden for det seneste år. Der er derfor ikke tilstrækkeligt antalgennemførte anlægsarbejder og aktiviteter til at underbygge, hvordan ordningen reelt har vir-ket. På baggrund heraf er det endnu for tidligt at fastslå i hvilket omfang, den grønne ordningselvstændig har fremmet opstilling af vindmøller.Ordningen har haft en langsom opstart. Det kan bl.a. skyldes kommunernes manglende videnom anvendelsesområdet for ordningen. En anden årsag kan være, at kommunerne venter medat ansøge om tilskud til plangrundlaget for de planlagte vindmøller ligger fast, og der er net-tilsluttet et større antal vindmøller. Energinet.dk har effektiviseret administrationen af ordnin-gen, hvilket har medvirket til, at kommunerne i større grad gør brug af ordningen. Genereltkan det konstateres, at opmærksomheden på og interessen for den grønne ordning i kommu-nerne er steget markant, især inden for det seneste år, og det store antal ansøgninger om til-sagn om tilskud viser med tydelighed, at den grønne ordning har et bredt anvendelsesområde,hvilket er i overensstemmelse med hensigten med ordningen.
Side 12
De administrative omkostninger til den grønne ordning for Energinet.dk svarer til, hvad dervar forudsat i lovbemærkninger til VE-loven.På grundlag af det foreliggende materiale og den generelle vurdering af ordningens betydningfor at fremme den lokale accept af opstilling af nye vindmøller er der efter Energistyrelsensopfattelse ikke behov for på nuværende tidspunkt at ændre VE-lovens bestemmelser om dengrønne ordning.
Side 13