Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 68
Offentligt
N O T AT
26. oktober 2011J.nr. 2110/1181-0258Ref. Spo/bgi/hwEnergiforsyning
Evaluering af garantifonden i lov om fremme af vedvarende energi
Indholdsfortegnelse1. Baggrund................................................................................................................................ 22. Resumé................................................................................................................................... 23. De formelle rammer for garantifonden .................................................................................. 33.1. Kort om garantifonden .................................................................................................... 34. Garantifonden i praksis .......................................................................................................... 45. De administrative omkostninger ved ordningen .................................................................... 46. Vurdering af garantifonden.................................................................................................... 56.1. Forslag til ændringer af ordningen.................................................................................. 56.1.1. Hævelse af rammen for garantifonden..................................................................... 56.1.2. Hvad skal garantien dække? .................................................................................... 66.1.3. Bopælskrav til lav og initiativgrupper til havvindmøller......................................... 77. Konklusion ............................................................................................................................. 7
BilagBilag 1: LovgivningBilag 2: Skriftlige indlæg fra Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening og DanskEnergi.
Side 1
1. BaggrundLov om fremme af vedvarende energi (herefter VE-loven) indeholder 4 ordninger til fremmeaf udbygning med vindmøller (værditabs- og køberetsordningen, grøn ordning og garantifon-den) og trådte delvis i kraft den 1. januar 2009. Værditabsordningen blev udtaget til lovover-vågning, der er oversendt til Folketinget den 27. juni 2011. Efter VE-lovens ikrafttræden blevdet besluttet, at Energistyrelsen skal evaluere de resterende tre ordninger, herunder garanti-fonden. Af resultatkontrakt 2011-14 mellem Energistyrelsen og Klima- og Energiministerietsdepartement fremgår det derfor, at:”Garantifonden letter finansieringen af vindmølleprojekter for lokale vindmøllelaug m.m.En evaluering af den grønne ordning og garantifonden vil indgå i den samlet redegørelse foralle tre ordninger”.Det fremgår endvidere af resultatkontrakten, at:”Senest 31. oktober 2011 skal der være udarbejdet en redegørelse til ministeren for, hvordande 3 ordninger har virket med evt. forslag til ændringer, der kan indgå i forhandlingerne omen ny energipolitisk aftale.”På denne baggrund har Energistyrelsen været i dialog særligt med Vindmølleindustrien,Danmarks Vindmølleforening, Dansk Energi, Landbrug- og Fødevarer, DI (Energibranchen)og Kommunernes Landsforening (KL). Energistyrelsen har modtaget bemærkninger og for-slag til ændringer af garantifonden fra Vindmølleindustrien, Danmarks Vindmølleforening ogDansk Energi. Det skriftlige indlæg er optrykt i bilag 2 og behandles nærmere i afsnit 6.Et udkast af evalueringen har været i høring hos de nævnte organisationer.Energinet.dk, som administrerer garantifonden, har også været inddraget i evalueringen i for-hold til administrationen af garantifonden, herunder antal ansøgninger, afgørelser om ydelseaf garantier og ressourceforbrug ved administration af ordningen m.v.2. ResuméFormålet med garantifonden er at lette finansieringsmulighederne for lokale vindmøllelav ogdermed forbedre mulighederne for lokalt forankrede vindmølleprojekter og støtte det lokaleengagement i udbygningen med vindmøller.Evalueringen af garantifonden vedrører perioden fra ikrafttrædelse af VE-loven den 1. januar2009 til 12. oktober 2011.Energinet.dk har modtaget 14 ansøgninger til garantifonden, hvoraf der er ydet 12 garantier påhver 500.000 kr. svarende til 6 mio. kr. Dermed er der 4 mio. kr. i restpuljen i garantifonden.Størstedelen af de vindmølleprojekter, der er givet garanti til, befinder sig endnu meget tidligti planprocessen, og størstedelen af garantierne er udstedt i 2010. De to mest fremskrednevindmølleprojekter modtog garanti i 2009 og forventes at være gennemført inden for dennærmeste tid.
Side 2
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Energi og Vindmølleindustrien finder, at garantifondenfungerer i overensstemmelse med de politiske intentioner. De øvrige involverede organisatio-ner har ikke haft bemærkninger til udkast til evalueringen.Energistyrelsen vurderer, at garantifonden generelt har virket efter sin hensigt, og at der pånuværende tidspunkt ikke er behov for at ændre VE-loven, ud over en mindre ændring i for-hold til bopælskravet til vindmøllelavets eller initiativgruppens deltagere, jf. punkt 6.1.3.
3. De formelle rammer for garantifondenSom følge af den energipolitiske aftale af 21. februar 2008 indgik regeringen en aftale medKommunerne Landsforening (KL) om kommunernes planlægning for vindmøller. I forlæn-gelse af denne aftale blev garantifonden på 10 mio. kr. til støtte til finansiering af lokale møl-lelavs forundersøgelser m.v. etableret. Af den energipolitiske aftale fremgår det om vindmøl-ler på land, at:”En aftale indgås med KL om kommunernes planlægning (reservation af arealer) for 75 MWi hvert af årene 2010 og 2011, herunder ”en grøn fond” og en garantifond på 10 mio. kr. tilstøtte til finansiering af lokale møllelaugs forundersøgelser mv..[…] Garantifonden på 10mio. kr. finansieres af PSO.”.
3.1. Kort om garantifondenGarantifonden er reguleret i VE-lovens § 21.Formålet med garantifonden er at lette finansieringsmulighederne for lokale vindmøllelav ogdermed forbedre mulighederne for lokalt forankrede vindmølleprojekter og støtte det lokaleengagement i udbygningen med vindmøller.I korte træk går ordningen ud på at stille garanti til lokale vindmøllelav eller lokale initiativ-grupper for lån, der optages til finansiering af forundersøgelser m.v. med henblik på opstillingaf vindmøller. Garantifonden gælder vindmøller på land med undtagelse af vindmøller med eneffekt på 25 kW eller derunder, som er tilsluttet egen forbrugsinstallation, jf. § 41 i VE-loven.Endvidere gælder garantifonden for havvindmøller, der etableres uden for udbud.Det lokale vindmøllelav eller initiativgruppe skal ansøge Energni.dk om garanti til aktiviteter,som må anses for et naturligt og nødvendigt led i en forundersøgelse om etablering af nyevindmøller. Forundersøgelser kan være:Undersøgelse af placering af vindmøllerTekniske og økonomiske vurderinger af vindmølleplaceringerForberedelse af ansøgninger til myndighederVVM-redegørelser i forbindelse med forundersøgelser.
Rammen for garantiordningen er 10 mio. kr., inden for hvilken, Energinet.dk træffer afgørelseom garanti på op til 500.000 kr. pr. vindmølleprojekt til lån, der er optaget på markedsbestem-te vilkår. Garantien bliver kun udløst i det tilfælde, hvor vindmøllelavet eller initiativgruppenSide 3
misligholder låneaftalen og kræves ikke tilbagebetalt, medmindre vindmølleprojektet hel ellerdelvis er overdraget til andre.VE-loven fastsætter hvilke betingelser, som skal være opfyldt på ansøgningstidspunktet for, atEnerginet.dk kan udstede en garanti. For det første skal vindmøllelavet eller initiativgruppenbestå af mindst 10 deltagere. Desuden skal flertallet af deltagerne have fast bopæl inden for enradius af 4,5 km fra den planlagte vindmølle eller have fast bopæl i den kommune, hvorivindmøllen planlægges opstillet. For havvindmøller, der er etableret uden for udbud, skal del-tagerne have fast bopæl i den kommune, hvis kyststrækning ligger nærmest vindmøllen. Del-tagerne med fast bopæl inden for den nævnte afgrænsning skal samtidig have bestemmendeindflydelse i vindmøllelavet eller initiativgruppen. Endelig er der krav om, at gennemførelseaf vindmølleprojektet vurderes at være realistisk.Det følger af VE-loven, at garantien bortfalder ved nettilslutningen af vindmøllen, dog senest3 måneder efter vingerne er sat på vindmøllen.
4. Garantifonden i praksisEnerginet.dk har modtaget 14 ansøgninger om garanti, hvoraf der er ydet 12 garantier på hver500.000 kr. svarende til 6 mio. kr. Dermed er der 4 mio. kr. i restpuljen i garantifonden.12 af ansøgningerne er indgivet af vindmøllelav og 2 af initiativgrupper. 3 ud af de 14 ansøg-ninger vedrører havvindmøller. Der er givet afslag på to ansøgninger indgivet af to vindmøl-lelav. I det ene tilfælde var vindmølleprojektet for langt henne i den kommunale planlæg-ningsfase, og i det andet tilfælde var bopælskravet til vindmøllelavets deltagere ikke opfyldt.Efterfølgende har Energinet.dk ydet garanti til det ene vindmøllelav på grundlag en ny ansøg-ning.Den første garanti blev udstedt en måned efter VE-loven trådte i kraft. Efterfølgende er derudstedt 2 garantier i 2009, 8 garantier i 2010 og 1 garanti i 2011. De to mest fremskrednevindmølleprojekter modtog garanti i 2009 og forventes at være gennemført inden for dennærmeste tid. Dermed bortfalder to garantier, og restpuljen i garantifonden forøges til 5 mio.kr., svarende til 10 garantier. Fra tidspunktet for udstedelse af de to garantier til nettilslutnin-gen af vindmøllerne forventes der således at være gået omkring 2 3/4 år.Størstedelen af de vindmølleprojekter, der er givet garanti til, befinder sig endnu meget tidligti planprocessen, og størstedelen af garantierne er udstedt i 2010. Garantierne forventes derforikke at bortfalde foreløbigt.
5. De administrative omkostninger ved ordningenI lovbemærkningerne til VE-loven er det angivet, at de forventede merudgifter til Energi-net.dk’s administration i forhold til værditabsordningen, køberetsordningen, garantifonden ogden grønne ordning tilsammen vil udgøre 3 mio. kr. årligt, som dækkes over Energinet.dk’stariffer.Energinet.dk oplyser, at der som forudsat i lovforslaget anvendes i alt 6 årsværk, svarende tilca. 3 mio. kr. på alle VE-lovens 4 ordninger. Administrationen af garantifonden er af for-Side 4
holdsmæssigt lille omfang, og Energinet.dk forventer ingen ændringer heraf, medmindre dersker ændringer af garantifonden.På baggrund af Energinet.dk’s erfaring med administration af VE-lovens fire ordninger vurde-rer Energinet.dk, at en fortsat vækst i antallet af vindmølleprojekter samt yderligere admini-strative initiativer ikke vil kunne holdes inden for den samlede ramme på 6 årsværk til de fireordninger. Samlet set skønner Energinet.dk, at der er behov for en udvidelse af rammen tilminimum 8 årsværk.
6. Vurdering af garantifondenDanmarks Vindmølleforening, Dansk Energi og Vindmølleindustrien finder, at garantifondenfungerer i overensstemmelse med de politiske intentioner. Dog har organisationerne indgivetforslag til ændringer af ordningen, som behandlet neden for i afsnit 6.1.Det er Energistyrelsens opfattelse, at garantifonden virker, og på nuværende tidspunkt er overhalvdelen af rammen for garantifonden brugt. Størstedelen af garantierne er udstedt i 2010 tilvindmølleprojekter, som stadig befinder sig tidligt i planprocessen. Energinet.dk’s praksis vi-ser dog, at to ud af de tre garantier, der blev udstedt i 2009 sandsynligvis bortfalder inden forden nærmeste tid.
6.1. Forslag til ændringer af ordningen6.1.1. Hævelse af rammen for garantifondenDanmarks Vindmølleforening, Dansk Energi og Vindmølleindustrien foreslår, at rammen forgarantifonden hæves fra 10 mio. kr. til 20 mio. kr.Energistyrelsens bemærkninger:Det indgår ikke i evalueringen af ordningen, om rammen for garantifonden skal hæves. Belø-bet på 10 mio. kr. blev fastsat i den energipolitiske aftale af 21. februar 2008.Det skal dog bemærkes, at der i løbet af de ca. 2 3/4 år, som ordningen har været i funktion, erudstedt garantier for 6 millioner kr. Ingen garantier er blevet udløst endnu, og en væsentlig delaf de projekter, som har fået garanti befinder sig fortsat i en tidlig fase af planprocessen. Detmå derfor forventes, at de fleste garantier vil være aktive en del tid endnu, da garantier førstbortfalder ved nettilslutning af møllen (dog senest 3 måneder efter at vingerne er opsat).Der er p.t. plads til yderligere 8 garantier på 500.000 kr. inden for rammen af garantifonden.Hertil forventes et par garantier at ophøre inden for nærmeste tid, hvorfor restpuljen i garanti-fonden forøges til 5 mio. kr., svarende til 10 garantier.Hvis der måtte komme mange projekter inden for de næste par år, som ønsker garantier, kandet overvejes at hæve rammen. Praksis viser dog, at der kun er udstedt én garanti i 2011, hvil-ket viser den modsatte tendens.
Side 5
Der er derfor efter Energistyrelsens vurdering ikke på nuværende tidspunkt behov for at hæverammen for garantifonden.6.1.2. Hvad skal garantien dække?Det følger af VE-loven, at garantien omfatter hovedstolen af lån optaget på markedsbestemtevilkår til finansiering af forundersøgelser, herunder til undersøgelse af placeringer, tekniskeog økonomiske vurderinger og forberedelser af ansøgninger til myndigheder, med henblik påat opstille en eller flere vindmøller (dog ikke møller med en installeret effekt på 25 kW ellerderunder, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation og havvindmøller, der etableres efter ud-bud). Garantien bortfalder ved nettilslutningen af møllen, dog senest 3 måneder efter at vin-gerne er opsat på møllen.Danmarks Vindmølleforening, Dansk Energi og Vindmølleindustrien foreslår, at garantifon-den og tilhørende retningslinjer ændres således, at der gives en garanti på op til 500.000 kr.uafhængigt af den konkrete afdragsordning, som vindmøllelavet eller den lokale initiativgrup-pe har indgået låneaftale om. Organisationerne foreslår således, at garantien udløses, hvisprojektet ikke kan realiseres, f.eks. fordi kommunalbestyrelsen ikke giver tilladelse til vind-mølleprojektet eller andre forhold, som møllelavet ikke har indflydelse på.Energistyrelsens bemærkninger:Formålet med garantifonden er at lette finansieringsmulighederne for lokale møllelavs forun-dersøgelser m.v. med en garanti på max. 500.000 kr. til lån optaget på markedsbestemte vil-kår. Det betyder, at en garanti kun bliver udløst, når lånet misligholdes. Det betyder også, aten udløst garanti ikke omfatter de afdrag, som lavet eller gruppen allerede har indbetalt på lå-net.Det har ikke været tilsigtet med ordningen, at den skulle fungere som en fuld risikoafdækningfor vindmøllelav og initiativgrupper, således at de altid er sikret 500.000 kr., såfremt et låne-finansieret projekt ikke måtte blive til noget f.eks. på grund af manglende tilladelser. En sådanordning vil også kunne rumme mulighed for omgåelse, da det kan være vanskeligt at afgøre ipraksis, hvornår der foreligger forhold, som lavet eller gruppen har indflydelse på. Den gæl-dende ordning, hvor lån optages på markedsbestemte vilkår, tilskynder vindmøllelavet ellerinitiativgruppen til nøje at undersøge, at de ikke påbegynder projekter, som de ikke selv finderrealistiske.En given garanti bortfalder i henhold til VE-loven først ved nettilslutningen af møllen, dogsenest 3 måneder efter at vingerne er opsat på møllen. Energinet.dk’s praksis med at give engarantiperiode på 3 år er alene begrundet i administrative hensyn, idet det på en nem mådesikres, at penge ikke bliver bundet i projekter, hvor det ikke er relevant. Garantiperioden på 3år kan forlænges ved henvendelse til Energinet.dk. Energinet.dk vil dog gerne overveje at æn-dre praksis, hvis der kan findes en anden hensigtsmæssig administrativ løsning inden for lo-vens rammer.Det bemærkes endvidere, at det følger af VE-loven, at hvis et vindmølleprojekt ikke gennem-føres, kræves udløste garantier ikke tilbagebetalt, medmindre vindmølleprojektet helt ellerdelvis overdrages til andre. Ved medfinansiering fra anden side, vil der kunne ske en delvisoverdragelse af projektet, hvorefter lavet ikke længere kan frigøres fra betalingsforpligtelsenSide 6
for et optaget lån ved brug af garantien. Baggrunden for dette er, at formålet med ordningenalene er at stille garanti, og at projektet har en værdi, hvis andre ønsker at videreføre det.Da garantifonden ikke har til formål at fungere som tilskudsordning til forundersøgelser, menat lette finansieringsmulighederne for vindmøllelavet eller initiativgruppen, er det Energisty-relsens vurdering, at der ikke er behov for at ændre bestemmelserne på dette område.6.1.3. Bopælskrav til lav og initiativgrupper til havvindmøllerEt lav eller initiativgruppe skal bestå af mindst 10 deltagere, hvoraf flertallet, når der er taleom havvindmøller etableret uden for udbud, skal have fast bopæl i den kommune, hvis kyst-strækning ligger nærmest møllen. Opstilles flere møller i en gruppe, beregnes afstanden fraden nærmeste mølle.Energistyrelsens bemærkninger:Den gældende afgrænsning tager ikke højde for, at det først meget sent i processen afgøres,hvor havvindmøllerne vil blive opført. Ved garantistillelsen, som altid sker tidligt i planpro-cessen, kan det således være uklart, hvilken kommunes kyststrækning, der ligger nærmestmøllen.Det foreslås derfor, at bopælskravet ved havvindmølleprojekter ændres således, at flertallet afdeltagerne i lavet eller initiativgruppen skal have fast bopæl i den kommune, som har en kyst-strækning, der ligger inden for en afstand på 16 km fra vindmøllen. Det forventes ikke, at laveller initiativgrupper involverer sig i projekter længere væk end 16 km fra kysten.
7. KonklusionGarantifonden er en af de 4 særlige ordninger i VE-loven, som skal fremme opstilling afvindmøller.Energinet.dk har udstedt 12 garantier, hvoraf to garantier forventes at bortfalde inden for dennærmeste tid. Evalueringen viser således, at garantifonden bliver brugt til at lette finansierin-gen for lokalt forankrede vindmøllelav og initiativgrupper.De administrative omkostninger til garantifonden for Energinet.dk svarer til, hvad der var for-udsat i lovbemærkningerne til VE-loven.På grundlag af det foreliggende materiale og den generelle vurdering af garantifondens betyd-ning for udbygningen af vindmøller vurderer Energistyrelsen, at garantifonden generelt harvirket efter sin hensigt. Det er derfor Energistyrelsens vurdering, at der ikke på nuværendetidspunkt er behov for at ændre VE-lovens bestemmelser om garantifonden ud over en mindreændring i forhold til bopælskravet til vindmøllelavets eller initiativgruppens deltagere.
Side 7