Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 53
Offentligt
1036194_0001.png

Pressemeddelelse

Utilfredse E.ON-kunder, forsamlet til møde tirsdag aften den 1. november 2011 på Føllegaard i Skævinge,har besluttet at gå sammen i en fælles indsats over for E.ON-koncernens grove udnyttelse af sinmonopolstilling på varmeforsyningsområdet.Varmeforsyningsvirksomhedernes priser er reguleret af varmeforsyningsloven, der tager udgangs-punkt i, atvarmeforsyningerne er non-profit virksomheder. De må ikke tjene penge. I varmeprisen til forbrugeren måder derfor kun indregnes nødvendige omkostninger. Med E.ON's stordriftsfordele burde disse omkostningerkunne holdes nede på et rimeligt niveau.Men det princip har E.ON-koncernen imidlertid formået at bryde, således at de gennem deresselskabskonstruktion kan tjene næsten ubegrænset på varmeproduktion og salg, samtidig med at debeskyttes af varmeforsyningsloven. Gennem lån til høje renter og køb af ydelser til meget høje priser hoskoncernens moderselskab, skabes der profit til moderselskabet, idet disse omkostninger anses for at værenødvendige omkostninger, der kan indhentes hos forbrugerne. Transaktionerne er ydermere risikofri forkoncernen, netop fordi alle omkostningerne indregnes i de varmepriser, som forbrugerne er tvunget til atacceptere. Det skal her tilføjes, at en del forbrugere er bundet af en kommunal tilslutningspligt, der gør dereshuse helt usælgelige.Et særligt kapitel er, at E.ON mener sig berettiget til at kræve godtgørelse ved en forbrugers udtræden, tiltrods for at dette for privatejede forsyningers vedkommende ikke er lovmedholdeligt ifølge fleredomstolsafgørelser.Det er misbrug af E.ON's monopolstilling på et så avanceret plan, at det endnu ikke er lykkedes at bryde det,hverken for det tilsyn der føres af Energitilsynet på varmeforsyningsområdet, eller for lovgiverne. Værrebliver det, når de ramte forbrugere er forment klageadgang. Energitilsynet afviser nemlig, at forbrugerne erklageberettigede.Yderligere er vi forbrugere forment adgang til at kontrollere vores varmeleverandørs (E.ON) priser. Detbegrundes med, at videregivelse af sådanne oplysninger kan påvirke den fri konkurrence. Den begrundelseburde der sættes et stort spørgsmålstegn ved, når henses til E.ON's monopolstilling på området.Vi utilfredse E.ON-kunder har nu igennem flere år forsøgt at råbe Energitilsyn, Energiklagenævn, deimplicerede kommuner, de kommunale politikere og energiministeren op om E.ON's misbrug afvarmeforsyningsloven.Vi forlanger åbenhed og indsigt i de varmepriser, som E.ON præsenterer os for. Ifølge markedsføringslovenhar en forbruger krav på en specificeret regning for at sikre at prisen på den modtagne ydelse kankontrolleres. Er prisen på ydelsen væsentlig højere, end hvad man kunne forvente, har forbrugeren enddakrav på yderligere oplysninger. Hvordan hænger det så sammen med, at vi forbrugere ikke kan forlange detsamme af vores varmeleverandør?Nu er vi ved at få nok. Det kan ikke være rigtigt, at ingen griber ind over for E.ON's forretningsmetoder ogE.ON's monopol på varmeforsyningen. Forbrugernes stavnsbinding til E.ON må ophøre og forbrugernesrettigheder må i det hele taget sikres.Skævinge den 1. november 2011På vegne af utilfredse E.ON-kunder i Annebergparken, Hjortekær, Skævinge, Slagslunde og Ørslev-TerslevFor yderligere information kontakt:Marie Louise Allerslev, Egetoften 7, Slagslunde, 3660 Stenløse, tlf. 4818 3884, E-mail:[email protected]Kim Hendry, Bombakken 27, 3320 Skævinge, tlf. 22610364, e-mail:[email protected]