Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 48
Offentligt
1035751_0001.png
1035751_0002.png
1035751_0003.png
1035751_0004.png
Oversigt over gældende love på energiområdet.[Der findes ingen national lovgivning på klimaområdet].KontinentalsokkellovenLoven, som bygger på konventionen om den kontinentale sokkel og havretskonventionen, fastslår atudnyttelse eller udforskning af naturforekomster på den danske kontinentalsokkel kun kan foretagesaf andre efter bevilling eller tilladelse fra den danske stat.Derudover kræver loven at nedlæggelse af elkabler og rørledninger til transport af kulbrinter på danskkontinentalsokkelområde kun kan ske efter tilladelse meddelt af klima- og energiministeren.UndergrundslovenUndergrundsloven skal sørge for en hensigtsmæssig anvendelse og udnyttelse af undergrunden ogdens naturforekomster. Loven bemyndiger klima- og energiministeren til at give tilladelse tilforundersøgelse og til efterforskning og indvinding af råstoffer, som f.eks. kulbrinter og salt, samt tiludnyttelse af geotermisk energi. Desuden kan der gives tilladelse til lagring i undergrunden af f.eks.naturgas og CO2og til videnskabelige undersøgelser af undergrunden af betydning for ovennævntevirksomhed.OffshoresikkerhedslovenLovens formål er at fremme et højt niveau for sikkerhed og sundhed offshore, som er ioverensstemmelse med samfundets tekniske og sociale udvikling, samt at skabe rammerne for, atvirksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål offshore.Loven omfatter alene offshoreanlæg til efterforskning og indvinding af olie og naturgas, dvs. andreenergiproducerende anlæg på havet, fx havvindmøller, er ikke omfattet af loven. Loven regulerersikkerhed ved anlæggenes konstruktion, indretning og udstyr, samt arbejdsmiljø og andresundhedsmæssige forhold på anlæggene. Arbejdsmiljøloven gælder ikke på disse anlæg.OlierørledningslovenDONG Oil Pipe A/S ejer olierørledningen fra Gorm feltet til Fredericia, som er etableret og drives pågrundlag af olierørledningsloven. Der er i juli 2011 meddelt tilladelse til etablering af et nytbehandlingsanlæg i Fredericia for olie transporteret gennem rørledningen. Der er tilslutnings- ogtransportpligt til rørledningen I transporttariffen indgår et 5 pct. fortjenstelement, hvoraf DONG OilPipe A/S indbetaler 95 pct. til staten. Ved dispensation fra tilslutnings- og transportpligterne skal derbetales en afgift til staten på 5 pct. af værdien af den produktion, undtagelsen omfatter.Omkostningerne til behandlingsanlægget i Fredericia skal betales af de olieproducenter, som harbehov for behandling af deres olie.ElforsyningslovenElforsyningsloven skal sikre forbrugerne adgang til billig elektricitet og fortsat give forbrugerneindflydelse på forvaltningen af elsektorens værdier. Omfattet af loven er produktion, transmission,distribution og handel med elektricitet.Loven skal fremme en bæredygtig energianvendelse, herunder ved energibesparelser og anvendelseaf kraftvarme, vedvarende og miljøvenlige energikilder, samt sikre en effektiv anvendelse aføkonomiske ressourcer og skabe konkurrence på markeder for produktion og handel med elektricitet.Loven sikrer, at transmission af el, som er monopolvirksomhed, sker uafhængig af dekonkurrenceudsatte aktiviteter (produktion og handel).Loven gennemfører EU's 3. energiliberaliseringspakke (eldirektivet) fra 2009.
VarmeforsyningslovenLoven om varmeforsyning regulerer varmeplanlægningen i Danmark.Hovedprincipperne i loven om varmeforsyning er:Kommunerne er ansvarlige for godkendelse af projekter for kollektiv varmeforsyning,Kommunerne skal godkende det samfundsøkonomisk mest fornuftige projekt,Varme skal som udgangspunkt produceres i samproduktion med elektricitet,I priserne for varme fra kollektive varmeforsyningsanlæg må kun indregnes nødvendigeomkostninger ("hvile-i-sig-selv"-princip).Energitilsynet fører tilsyn med varmeforsyningslovens prisbestemmelser.NaturgasforsyningslovenNaturgasforsyningsvirksomhed er reguleret i naturgasforsyningsloven. Formålet er at sikre, atnaturgasforsyningen tilrettelægges og gennemføres efter hensynet til forsyningssikkerhed,samfundsøkonomi, miljø og forbrugerbeskyttelse.Omfattet af loven er transmission, distribution, forsyning og oplagring af naturgas, herunder flydendenaturgas (LNG). Loven finder endvidere anvendelse på biogas, gas fra biomasse og andre typer gas, idet omfang sådanne gasser teknisk og sikkert kan injiceres og transporteres gennemnaturgassystemet.Loven gennemfører EU’s 3. energiliberaliseringspakke fra 2009 (gasdirektivet).Lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven)Loven har til formål at fremme produktionen af energi ved brug af vedvarende energi-kilder.Loven indeholder bl.a. regler om:Pristillæg til vindmøller og andre VE-elproduktionsanlæg.Ordningersomskalfremmeudbygningenmedvindmøller(værditabs-køberetsordningerne, grøn ordning og garantifond).Adgang til at udnytte energi fra vand og vind på havet.Tilslutning af og sikkerhedsmæssige krav til vindmøller.Regulering af elproduktion fra udbudte havvindmøller.Loven indeholder udelukkende regler, som vedrører VE-elektricitet. Regler, som er fælles for VE-elektricitet og elektricitet produceret ved fossile brændsler findes i elforsyningsloven.Lov om CO

2

-kvoter (kvoteloven)Loven har til formål at fremme en reduktion af udledningen af drivhusgassen CO2og andredrivhusgasser på en omkostningseffektiv måde gennem et system med omsættelige kvoter ogkreditter.Loven med ændringer implementerer EU's kvotedirektiv i dansk ret. Kvotedirektivet blev revideret i2008 for at tilpasse kvotesystemet til næste kvotehandelsperiode 2013-2020. Det revideredekvotedirektiv skal være gennemført i dansk lovgivning senest den 31. december 2012, og detforventes i efteråret 2012 at fremsætte lovforslag om ændring af kvoteloven.Lov om energibesparelser i bygningerLoven har til formål at fremme energibesparelser i bygninger. Loven er bl.a. baggrunden for, at vi iDanmark har en lovpligtig energimærkningsordning samt lovpligtig eftersyn af kedler, varmeanlæg ogventilationsanlæg. Loven udspringer af EU’s bygningsdirektiv.
og
Lov om statstilskud til produktrettede energibesparelserLoven giver hjemmel til at give statstilskud til fremme af produktrettede energibesparelser i alle typerbygninger i overensstemmelse med samfundsøkonomiske og miljømæssige hensyn.Eco-designloven - Lov om miljøvenligt design af energirelaterede produkter)Eco-designloven, fastlægger krav til energirelaterede produkter, dvs. krav om, at energirelateredeprodukter bliver udviklet med henblik på at begrænse produkternes energiforbrug og miljøbelastning.Lovens anvendelsesområde blev i 2010 udvidet fra at omfatte energiforbrugende produkter til at ogsåomfatte energirelaterede produkter, det vil sige produkter, som når de anvendes, har betydning forenergiforbruget uanset om disse produkter forbruger energi eller ej i deres anvendelsesfase.Lov om energimærkning af energirelaterede produkterLov om energimærkning af energirelaterede produkter har til formål at fremme energibesparelser vedat tydeliggøre produkters energiforbrug for forbrugerne og dermed give forbrugerne mulighed for atvælge de mere energieffektive modeller.Lov om fremme af besparelser i energiforbrugetLov om fremme af besparelser i energiforbruget er en overordnet lov om energibesparelser. Lovenindeholder primært bestemmelser om etablering af Center for Energibesparelser, energibesparelser ioffentlige institutioner mv., de overordnede rammer for planlægning om energibesparelser samt lokaltsamarbejde herom.Cirkulære om energieffektivisering i statenI forbindelse med regeringens handlingsplan for energibesparelser fra 2005 blev Cirkulære omenergieffektivisering i statens institutioner udstedt. Cirkulæret fastlægger retningslinjerne forenergispareindsatsen i staten, herunder bl.a. 10 pct. reduktionsmålet i 2011 i forhold til 2006, krav omenergieffektive indkøb, indberetning af energiforbrug og gennemførelse af energispareforslag. Tilcirkulæret er der udarbejdet en vejledning.Lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stortenergiforbrugLoven giver hjemmel til at give statstilskud til afgiftsbetalingen i energiintensive virksomheder, derindgår en aftale om energieffektivisering med Energistyrelsen. Der er indgået godt 100 aftaler.Lov om bæredygtige biobrændstofferLov om bæredygtige biobrændstoffer har til formål at fremme anvendelsen af bæredygtigebiobrændstoffer til landtransport med henblik på at bidrage til opfyldelsen af Danmarks internationaleklimaforpligtelser. Ifølge loven, skal der i 2011 ske en iblanding af 3,3 pct. biobrændstoffer tilbenzin/diesel. I 2012 skal der iblandes 5,75 pct. biobrændstoffer, begge efter energiindhold.Biobrændstofferne skal opfylde nogle minimumskrav for bæredygtighed jf. VE-direktivet. Der er etlovforslag indeholdende en mindre justering af loven på vej.Lov om Energinet.dkLoven om Energinet.dk redegør for virksomhedens formål og opgaver.Energinet.dk er en selvstændig, offentlig virksomhed, der ejer det overordnede el- og naturgasnet iDanmark samt et naturgaslager. Formålet er at sikre en effektiv drift og udbygning af denoverordnede infrastruktur på el- og gasområdet og at sikre åben og lige adgang for alle brugere afnettene. Endvidere varetager Energinet.dk administrative opgaver vedrørende miljøvenlig el, herunderadministrationen af de 4 ordninger i VE-loven (værditabs- og køberetsordning, grøn ordning oggarantifond).
Loven indeholder desuden regler om udbygning af transmissionsnet, herunder net på søterritoriet,økonomi og regnskabsmæssige forhold samt regler om tilsyn m.v..Lov om pligtige lagre af mineralolie og mineralolieprodukterfastsætter rammerne for olieselskabernes lagrings- og oplysningspligt, som er et af de centraleværktøjer i olieberedskabet. Loven planlægges erstattet af ny lov om olieberedskab, der planlæggesfremsat i januar 2012.Lov om forsyningsmæssige foranstaltningerer central for kriselovgivningen på energiområdet. Loven omfatter principielt alle varer, ikke kunenergivarer. I tilfælde af forsyningsafbrydelser for olie kan loven danne grundlag for indgreb, f.eks.træk på beredskabslagrene og forbrugsbegrænsende foranstaltninger.Lov om oplysnings- og salgspligt vedrørende kulbrinterindeholder bestemmelser, som supplerer lov om pligtige lagre og lov om forsyningsmæssigeforanstaltninger.Loven om EUDP og Green Labs DK-programmetLovgrundlaget for EUDP og Green Labs DK-programmet udgøres af loven om et EnergiteknologiskUdviklings- og Demonstrationsprogram og om Green Labs DK-programmet, der indeholderbestemmelser om programmernes formål, organisation, tilskudsmuligheder mm.Begge programmer har til formål at understøtte de energipolitiske målsætninger, herunder målet omuafhængighed af fossile brændsler, og samtidig fremme de erhvervsmæssige potentialer på områdettil gavn for vækst og beskæftigelse.