Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 379
Offentligt
1160951_0001.png
1160951_0002.png
Klima-, Energi- og Bygningsminister Martin LidegaardChristiansborgStormgade 2-61470 København K27. september 2012Dokumentnr.: 209362

Forslag til stabil solcelleudbygning

Kære Martin LidegaardI slutningen af 2011 kom der for alvor vækst i markedet for privates køb af solceller. Stigningen isolcellekapaciteten har gennem hele 2012 være høj og inden årets udgang, ser det ud til, at der erinstalleret 200 MW solceller, som årligt kan spare køb af omkring 160 mio. kWh el. Foruden atvære et væsentligt bidrag til at nå målene om en fossilfri fremtid har udbygningen også vist sig somen effektiv måde at sætte gang i det private forbrug.Succeshistorien om privates investeringer i solceller vidner om en stor folkelig interesse i at bi-drage til at nedbringe forbruget af fossile brændstoffer. De nuværende rammebetingelser mednettoafregningsordningen som omdrejningspunkt har været det incitament, der kunne få borgernetil at investere store beløb i at gøre deres boliger mere bæredygtige.I tillæg til solcellers bidrag til omstillingen til CO2-fri energi har undersøgelser vist, at solcelleinve-steringen i sig selv har ført til, at boligejerne nedsætter deres elforbrug med mere end 10 % alenepå grund af den fornyede interesse for energiforbruget, der følger med investeringen. Nettomåler-ordningen har i sig selv vist sig som et meget stærkt incitament hos forbrugerne, som nu igen af-læser deres målere og følger med i forbrugets udvikling.I kombination med andre teknologier som f.eks. varmepumper og solvarme leverer solcellerneydermere et godt og billigt alternativ til oliefyret udenfor de kollektive forsyningsområder.Af de grunde er det vigtigt, at forbrugernes incitamenter til at investere i VE-teknologi til deres boli-ger ikke undergraves eller helt fjernes. Vi vil gerne pege på fire forhold, som er vigtige for, at vi iDanmark også fremover kan være i front på vejen mod en fremtid med 100 % vedvarende energi:

Lokal produktion af VE er en energibesparelse

Når der opsættes VE-anlæg på bygninger, falder behovet for at tilføre bygningen energi udefra. Iden henseende kan VE-anlæg på bygninger sammenlignes med efterisolering, skift til energiven-lige apparater og skift af opvarmningskilde. Den måde at betragte decentral VE-teknologi på erogså afspejlet i bygningsreglementet og i betingelserne for opfyldelse af energiselskabernes ener-gispareforpligtelse, hvor VE-teknologi i bygninger betragtes som en energibesparelse.På samme måde, som man ikke straffer boligejere for at efterisolere eller købe lavtforbrugendeapparater, bør man heller ikke straffe boligejerne for at nedbringe deres efterspørgsel efter el viaen investering i solceller. Vi mener derfor, at diskussionen om et provenutab ved mistede indtægterfra energiafgifterne er forfejlet i denne sammenhæng. Forsyningssikkerhedsafgiften er netop ind-ført for at tage højde for det ændrede afgiftsprovenu som følge af den grønne omstilling, der bl.a.er baseret på en væsentlig reduktion af det samlede energiforbrug.

Nettoafregningsordningen er motoren i solcellemarkedet

Nettoafregningsordningen er motoren i den private udbygning af solcellekapaciteten. Uden netto-afregningsordningen er det rimeligt at tro, at markedet for private investeringer i decentral VE-tek-nologi går i stå. En så brat opbremsning af et marked vil både hos boligejere og hos virksomhederskabe usikkerhed og uvilje til at involvere sig i VE-området fremover.
Vi finder det vigtigt, at nettoafregningsordningen bevares og udbygges, så man bevarer tilliden tilrammerne for VE-investeringer, så vi undgår de bratte stop/go-effekter på markedet, og så den kanrumme de arkitektonisk mere ønskværdige heltagsløsninger.

Gør det nemmere at få etageboligerne med

Nettoafregningsordningen er vanskelig at benytte i etageejendomme til dækning af mere end detfælles elforbrug. Dermed har man reelt afskåret en stor del af befolkningen fra at investere i sol-celler. Det er ekstra ærgerligt fordi borgerne i de store byer traditionelt er meget positivt indstilledeoverfor miljø- og klimabevarende tiltag.Ved fremtidige justeringer af rammerne for privates investeringer i VE-teknologi, bør man sikre, atdet store potentiale for VE-investeringer i etageejendomme får mulighed for at blive realiseret.

Husk virksomhederne

En række mindre vækstvirksomheder indenfor produktion og udvikling af VE-teknologi og system-løsninger til montage af teknologierne har hurtigt etableret sig på dette marked.Markedet for VE-teknologi er fortsat ungt og i sin adfærd stadig noget præget af tilbageholdenhedpå grund af usikkerhed om rammerne for udviklingen. Vi har derfor nok ikke realiseret det fuldepotentiale, der er for opbygning af kompetencer og produktionsapparat på sol- og det øvrige VE-område.Vi er opmærksomme på, at rammerne i dag kan have behov for justering. Vi finder det rimeligt, atenergiselskaberne fremover udnytter deres mulighed for at få betaling for at stille elnettet til rådig-hed, så deres kunder ikke skal betale for solcelleejernes belastning af nettet. Ligeledes kan dervære behov for at se på en skattemæssig ligestilling af bygningsintegrerede og påmonterede sol-celleanlæg.Men det er vigtigt, at eventuelle justeringer af rammerne for privates investeringer i solceller ogandre VE-teknologier sker på en måde, så forbrugere kan have tillid til, at det økonomiske grund-lag for deres investering i dag ikke er væk i morgen, og at virksomheder kan opbygge kapacitet ogkompetencer uden risiko for, at væsentlige ændringer i rammebetingelserne undergraver deresinvesteringer.Vi er til rådighed for en uddybning af ovenstående og indgår meget gerne i en dialog om eventuellejusteringer af rammerne for privates investeringer i solceller og anden VE-teknologi.
Med venlig hilsen
Direktør Michael H. NielsenDansk Byggeri
Sekretariatsleder Christian EgeDet Økologiske Råd
Adm. direktør Niels Jørgen HansenTEKNIQ
Adm. direktør Ane BuchHåndværksrådet
Sekretariatsleder Torben KaasVE-Byg
Direktør Jani Lykke MethmannDS Håndværk & Industri