Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 367
Offentligt
1158289_0001.png
1158289_0002.png
1158289_0003.png
1158289_0004.png
1158289_0005.png
1158289_0006.png
1158289_0007.png
1158289_0008.png
1158289_0009.png
1158289_0010.png
1158289_0011.png
1158289_0012.png
1158289_0013.png
1158289_0014.png
1158289_0015.png
1158289_0016.png
1158289_0017.png
1158289_0018.png
1158289_0019.png
1158289_0020.png
1158289_0021.png
Fremsat den {FREMSAT} af klima-, energi- og bygningsminister Martin LidegaardForslag
tilLov om ændring af lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning(Udstedelse af forsyningspligtbevillinger)Udkast
§1
I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012, som ændret ved § 1 i lov nr.575 af 18. juni 2013, § 2 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, og § 2 i lov nr. 577 af 18. juni 2012,foretages følgende ændringer:1.I§ 5, nr. 8,indsættes efter »elektricitet«: », jf. dog § 34 a, stk. 2«.2.§ 33, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Bevilling meddeles af klima-, energi- og bygningsministeren for et nærmere afgrænsettidsrum og område.«3.I§ 34, stk. 1,indsættes efter »ophørt«: », jf. dog § 34 a, stk. 2«.4.Efter§ 34indsættes:»§ 34 a.Bevilling til forsyningspligtig virksomhed tildeles efter afholdelse af udbud og tildelesden, der tilbyder at levere elektricitet i bevillingsperioden til den laveste pris til forbrugere ibevillingsområdet opgjort som angivet i § 72, stk. 8 og 9, og som opfylder kravene i § 33, stk. 1.Udbuddet afholdes af klima-, energi- og bygningsministeren, som også fastsætter udbudsvilkår,herunder den udbudte bevillings løbetid. Modtages kun ét bud inden for budfristen, kan ministerenafvise buddet og foretage et nyt udbud.Stk. 2.En elhandelsvirksomhed, hvis eksisterende bevilling til forsyningspligtig virksomhedudløber efter gennemførelse af et udbud, jf. stk. 1, skal, inden bevillingen udløber, skriftligt ogindividuelt underrette de berørte forbrugere om, at bevillingen udløber. Samtidig oplyses ommuligheden for fortsat levering og vilkårene herfor samt om muligheden for at vælge et andetelprodukt eller en anden leverandør. Forbrugere, der ikke vælger at skifte til et andet produkt elleren anden leverandør, vil blive forsynet fra deres hidtidige leverandør på de i underretningen angivnevilkår. Underretningen skal oplyse om mulighederne for at orientere sig om produkter ogleverandører på Elpristavlen.«5.I§ 51 a, nr. 1,indsættes før ”behandling”: ”afholdelse af udbud og”.6.§ 72, stk. 1, 1. pkt.,affattes således:»For elhandelsvirksomheder, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomhed udenudbud, udmeldes prisen for elektricitet leveret fra virksomheden i dens egenskab afforsyningspligtig virksomhed til ikketimemålte erhvervsdrivende forbrugere og
ikkeerhvervsdrivende forbrugere kvartalsvis senest 10 hverdage før et kvartalsskifte af denforsyningspligtige virksomhed.«7.§ 72, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.For elhandelsvirksomheder, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomheduden udbud, fastsættes prisen for elektricitet leveret fra virksomheden i dens egenskab afforsyningspligtig virksomhed til timemålte erhvervsdrivende forbrugere, hvis leveringsaftale meden anden elleverandør er ophørt, til en pris, der svarer til timeprisen på elspot i det prisområde, hvorforbrugeren aftager sin elektricitet, tillagt et balancerings- og administrationsbidrag.«8.I§ 72indsættes efter stk. 7 som nye stykker:»Stk. 8.For elhandelsvirksomheder, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomhed efterudbud, jf. § 34 a, fastsættes prisen for elektricitet leveret fra virksomheden i dens egenskab afforsyningspligtig virksomhed til ikketimemålte erhvervsdrivende forbrugere ogikkeerhvervsdrivende forbrugere til det ved udbuddet tilbudte tillæg, dækkende balancerings- ogadministrationsbidrag samt profilomkostninger, tillagt en af Energitilsynet kvartalsvist beregnetgrundlastpris, svarende til prisen på de relevante prissikringskontrakter for det pågældende kvartal.Energitilsynet udmelder grundlastprisen senest 7 hverdage inden kvartalsskiftet.Stk. 9.For elhandelsvirksomheder, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomhed efterudbud, jf. § 34 a, fastsættes prisen for elektricitet leveret fra virksomheden i dens egenskab afforsyningspligtig virksomhed til timemålte erhvervsdrivende forbrugere, hvis leveringsaftale meden anden elleverandør er ophørt, til en pris, der svarer til timeprisen på elspot i det prisområde, hvorforbrugeren aftager sin elektricitet, tillagt det ved udbuddet tilbudte tillæg, dækkende balancerings-og administrationsbidrag.Stk. 10.Ved fusion mellem to eller flere virksomheder med bevilling til forsyningspligtigvirksomhed, fastholdes den på fusionstidspunktet gældende prisregulering i de hidtidigebevillingsområder. Ved spaltning af en virksomhed med bevilling til forsyningspligtig virksomhed,fastholdes den på spaltningspunktet gældende prisregulering i det hidtidige bevillingsområde i denye bevillingsområder.«Stk. 8 bliver herefter stk. 11.9.Efter§ 72, stk. 8,der bliver stk. 11, indsættes somstk. 12:»Stk. 12.Såfremt en forsyningspligtig virksomhed har opnået forsyningspligtbevillingen efterudbud, jf. § 34 a, påser Energitilsynet, at virksomhedens priser, jf. stk. 8 og 9, er ioverensstemmelse med virksomhedens tilbud i bindingsperioden.«§2I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 996 af 13. oktober 2011, som ændret ved § 2i lov nr. 575 af 18. juni 2012, og § 3 i lov nr. 576 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.§ 24, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Bevilling meddeles af klima-, energi- og bygningsministeren for et nærmere afgrænsettidsrum og område.«2.I§ 24, stk. 3,ændres »behandling af ansøgninger om bevilling« til: »afholdelse af udbud, jf. §27«.3.I§ 26, stk. 2,indsættes efter »ophørt«: », jf. dog § 27, stk. 2«.
4.Efter § 26 indsættes:»§ 27.Bevilling til forsyningspligtig virksomhed tildeles efter afholdelse af udbud og tildeles den,der tilbyder at levere naturgas i bevillingsperioden til den laveste pris til forbrugere ibevillingsområdet opgjort som angivet i § 37 b, stk. 3, og som opfylder kravene i § 28, stk. 1.Udbuddet afholdes af klima-, energi- og bygningsministeren, som også fastsætter udbudsvilkår,herunder den udbudte bevillings løbetid. Modtages kun ét bud inden for budfristen, kan ministerenafvise buddet og foretage et nyt udbud.Stk. 2.En naturgasleverandør, hvis eksisterende bevilling til forsyningspligtig virksomhed udløberefter gennemførelse af et udbud, jf. stk. 1, skal, inden bevillingen udløber, skriftligt og individueltunderrette de berørte forbrugere om, at bevillingen udløber. Samtidig oplyses om muligheden forfortsat levering og vilkårene herfor samt om muligheden for at vælge et andet naturgasprodukt elleren anden leverandør. Forbrugere, der ikke vælger at skifte til et andet produkt eller en andenleverandør, vil blive forsynet fra deres hidtidige leverandør på de i underretningen angivne vilkår.Underretningen skal oplyse om mulighederne for at orientere sig om produkter og leverandører påGasprisguiden.«5.§ 37 b, stk. 1,affattes således:»§ 37 b.Forsyningspligtige selskaber, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomheduden udbud, kan i deres priser, som nævnt i § 37, stk. 1, indkalkulere et overskud, som er rimeligt iforhold til omsætningens størrelse og effektiviteten ved indkøb af naturgas og andre omkostninger.«6.I§ 37 b, stk. 2,indsættes efter »prisfastsættelsen«: »efter stk. 1«.7.I§ 37 bindsættes som stk.3og4:»Stk. 3.Forsyningspligtige selskaber, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomhedved udbud, jf. § 27, fastsætter i deres tilbud et tillæg til den månedlige gaspris til dækning af alleøvrige omkostninger, herunder omkostninger til lager og transmission, og overskud. Den anvendtemånedlige gaspris fastsættes i udbuddet ud fra prisen på et relevant gasmarked.Stk. 4.Såfremt et forsyningspligtigt selskab har opnået forsyningspligtbevilling efter udbud, jf. §27, påser Energitilsynet, at selskabets priser, jf. stk. 3, er i overensstemmelse med selskabets tilbud ibindingsperioden.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 30. december 2012.Stk. 2.Virksomheder med bevilling til forsyningspligtig virksomhed efter lov om elforsyning, derer udstedt inden lovens ikrafttræden, kan ansøge ministeren om, at bevillingen bringes i udbud efter§ 34 a, stk. 1, i lov om elforsyning, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, uanset bevillingensudløbsdato.Stk. 3.Naturgasselskaber med forsyningspligt, hvis bevilling har været i udbud i medfør af § 27,stk. 1, i lov om naturgasforsyning, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4, fremsender slutafregningtil berørte forbrugere senest 3 måneder efter bevillingens ophør. Slutafregningen skal indeholdeeventuel efterregulering som følge af den gældende bagudrettede regulering afforsyningspligtpriserne.Stk. 4.Sager om tildeling af bevilling til forsyningspligtig virksomhed efter lov om elforsyning,herunder sager, som Energiklagenævnet hjemviser til fornyet behandling i Energistyrelsen, og somverserer på tidspunktet for lovens ikrafttræden, behandles efter reglerne i denne lov.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledende bemærkningerLovforslaget vedrører el- og naturgasforsyningslovene. Formålet med lovforslaget er at skabe et nytgrundlag for udstedelse af bevillinger til forsyningspligtig virksomhed (forsyningspligtbevillinger) baseret påudbud.2. BaggrundEfter gældende ret har eksisterende bevillingshavere til forsyningspligtig virksomhed på el- ognaturgasområdet haft mulighed for at få forlænget deres 5-årige, geografisk afgrænsede bevillinger, uden atandre reelt har haft mulighed for at ansøge om at komme i betragtning. Denne praksis kan ikke fortsætte, dasådanne rettigheder efter EU-retten skal tildeles på ikkediskriminerende og gennemsigtige vilkår.Ved lovforslaget fastlægges en ny meget enkel ordning for udstedelse af forsyningspligtbevillinger baseretpå udbud, som kan anvendes indtil klima-, energi- og bygningsministeren som tidligere tilkendegivetfremlægger et forslag til en ny regulering i 2013 på baggrund af en indstilling fra det nedsatte udvalg forreguleringseftersyn af elsektoren (reguleringseftersynet).3. Lovforslagets hovedindholdLovforslaget indeholder nye bestemmelser i el- og i naturgasforsyningslovene om en ny ordning tiludstedelse af forsyningspligtbevillinger baseret på udbud.Lovforslaget er begrundet i det forhold, at gældende regler for forsyningspligtig virksomhed ikke erindrettet på at håndtere udbud. For det første er reglerne om prisfastsættelsen ikke udformet med henblik påen priskonkurrence. For det andet forholder gældende regler sig ikke til forbrugernes stilling i forbindelsemed et udbud.Lov om elforsyning indeholder regler om fastsættelsen af prisen på elektricitet leveret fraforsyningspligtige virksomheder. Reglerne er forskellige for ikketimemålte forbrugere og timemålteforbrugere. Men for begge kundekategorier gælder det, at Energitilsynet udmelder et pristillæg, derbegrænser virksomhedernes avance ud fra en rimelighedsbetragtning i forhold til markedet. På dennebaggrund vurderes det at stride imod lovens forudsætninger at udbyde forsyningspligtproduktet ipriskonkurrence, hvor de bydende tvinges til at gå under det niveau, som Energitilsynet fastlægger somrimeligt for markedet. Derfor foreslås en model, hvor Energitilsynet ikke fastsætter pristillæg for bevillinger,der tildeles på baggrund af et udbud.Da loven ikke er indrettet med henblik på udbud, er det heller ikke udtrykkeligt bestemt, hvordanforbrugerne skal behandles i forbindelse med udbud af en bevilling.På baggrund af disse væsentlige forhold indeholder lovforslaget således regler for udbud af bevillinger tilforsyningspligtig aktivitet, baseret på en priskonkurrence, samt regler for forbrugerens stilling i forbindelsemed et udbud. Disse sidste sikrer forbrugerne mulighed for enten at forblive hos deres hidtidige leverandørpå markedsmæssige vilkår eller at skifte til den nye forsyningspligtige virksomhed på regulerede vilkår. Detforventes, at reglerne vil medføre et fald i antallet af forbrugere, der aftager elektricitet efter reglerne omforsyningspligt.Udbuddet afgøres ifølge lovforslaget alene i forhold til prisen, og bevilling til forsyningspligtigvirksomhed vil blive udstedt til den virksomhed, som har afgivet tilbud om den laveste pris for forbrugerne,og som i øvrigt opfylder de generelle kvalifikationskrav.Bevillinger vil blive udbudt i takt med, at de eksisterende bevillinger udløber. Lovforslaget ændrer ikke iantallet af bevillinger og bevillingernes geografiske områder.
Ved lovforslaget fastsættes, at bevillinger, der efter gældende ret udstedes for en periode på 5 år, fremoverudstedes efter udbud for et nærmere afgrænset tidsrum, men uden at ministeren er bundet til at skulle udstedede nye bevillinger til en bestemt periode. Herved skabes der en fleksibel ramme, hvor der kan tages højdefor, at reguleringseftersynets kommende forslag om forsyningspligtreguleringen ikke underlæggesunødvendige bindinger.Efter lovforslaget skal de nuværende bevillingshavere, hvis eksisterende bevillinger udløber, underrettederes forbrugere om bevillingens udløb. Forbrugere skal oplyses om muligheden for fortsat levering ogvilkårene herfor samt om muligheden for at vælge et andet produkt eller en anden leverandør.Underretningen skal oplyse om forbrugerens mulighed for at orientere sig om produkter og leverandører påhenholdsvis Elpristavlen og Gasprisguiden. Såfremt en forbruger ikke vælger et andet produkt eller en andenleverandør, vil forbrugeren overgå til at modtage det i underretningsskrivelsen oplyste nye produkt, hvorprisen vil være markedsbestemt.På elområdet vil lovforslaget omfatte et betydeligt antal bevillinger med udløb i 2012 og primo 2013, somenten er eller vil blive forlænget midlertidigt af Energistyrelsen på rent administrativt grundlag, indtil etudbud kan være gennemført. Der er således tale om en tidsmæssigt begrænset administrativ forlængelse,indtil de nye bevillinger er på plads. Dette sker i lyset af, at gældende regler ikke er indrettet på at skullehåndtere en udbudssituation Udbud skønnes efter lovforslaget at kunne gennemføres og afsluttes indenudgangen af marts 2013. De første udbud forudsættes at omfatte alle bevillinger, der udløber inden dennedato.Det skal endvidere nævnes, at der er seks bevillinger på elområdet, der i foråret 2012 er blevet forlængetefter de gældende regler, og som løber til engang i 2017. Disse bevillinger bliver ikke omfattet af de nyebestemmelser. Lovforslaget giver imidlertid de pågældende bevillingshavere mulighed for at søge om, atderes bevillinger kommer i udbud uanset bevillingernes løbetid. En lignende overgangsbestemmelse er ikkerelevant på naturgasområdet, hvor de tre eksisterende bevillinger alle udløber i marts 2013.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommunerLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regioner og kommuner.Gennemførelse af udbud for udstedelse af forsyningspligtbevillinger medfører en mindre forøgelse afudgifter for statskassen til administration heraf. Administrationsomkostninger dækkes af betalinger frasektorens virksomheder, ligesom virksomhederne allerede under de gældende regler er forpligtet til betalingtil dækning af omkostninger ved behandling af bevillingsansøgninger. Ansøgningsordningen vil fremoverblive erstattet af udbudsordningen.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetUdbud af forsyningspligtbevillinger med prisen som det afgørende kriteriumforsyningspligtpriserne fremover fastsættes under konkurrencemæssige vilkår.
betyder,
at
Kun en mindre del af de større elforbrugere, ca. 30 pct., køber fortsat et prisreguleret elprodukt hos enelleverandør med forsyningspligtbevilling. I overgangen fra de eksisterende bevillinger til de nye bevillinger,der er udstedt efter udbud, skal disse virksomheder, for så vidt de fortsat ønsker at købe etforsyningspligtprodukt, træffe et aktivt valg herom.Efter de gældende regler betaler sektorens virksomheder omkostningerne ved behandling af ansøgningerom bevillinger. Idet udbud træder i stedet for behandling af ansøgninger, vil virksomhederne fremover istedet for betale for administrationsomkostningerne i forbindelse med udbud af forsyningspligtbevillingerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget medfører ingen konsekvenser for miljøet.
7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgere. I overgangen fra de eksisterendebevillinger til de nye bevillinger, der er udstedt efter udbud, skal en forbruger, der fortsat ønsker at købe etforsyningspligtprodukt, imidlertid træffe et aktivt valg herom.Udbud af forsyningspligtbevillinger med prisen som det afgørendeforsyningspligtpriserne fremover fastsættes under konkurrencemæssige vilkår.kriteriumbetyder,at
8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget giver mulighed for udstedelse af forsyningspligtbevillinger i overensstemmelse med EU-retten.9. HøringLovforslaget har været i sendt høring i perioden 20. september 2012 til 10. oktober 2012 til:Advokatrådet - Advokatsamfundet, Affald Danmark, Altinex Oil Denmark A/S, Ankenævnet påEnergiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Aalborg Portland A/S, Brancheforeningen for Biogas,Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, CO-industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- ogMetrologifond), Danish Offshore Industry, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,Danmarks Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Energi, DanskEnergibrancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas c/o Dansk Energi,Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Standard, Dansk Shell, Danske Advokater, Danske Commodities,Danske Regioner, Datatilsynet, DCC Energi, De Grønne, DELTA Dansk Elektronik, Det Økologiske Råd,DI – Organisation for Erhvervslivet, DONG Energy A/S, DS – Håndværk og Industri, Energi- og oliefo-rum.dk, Energiforbrugeren, Energiklagenævnet, Energitilsynet, E. On Danmark A/S, Forbrugerrådet,Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen forSlutbrugere af Energi, FSR – Danske Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, FrieElforbrugere, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Hess ApS, HMN Naturgas I/S,Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen, DI-ITEK, KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL(Kommunernes Landsforening), Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO), Mærsk Olieog Gas AS, Natur-Energi, Naturgas Fyn, OK, Vedvarende Energi, Realkreditforeningen, Reel EnergiOplysning (REO), RenoSam, Risø (DTU), Statoil A/S, Tekniq, Teknologisk Institut,Telekommunikationsindustrien, Vattenfall A/S, VELTAK – VVS- og El-Tekniske LeverandørersBrancheforening, Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden, Østkraft og Aalborg Universitet.10. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske konsekvenserfor stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetIngen
Negative konsekvenser/ mer-udgifterIngen
Ingen
Mindre forøgelse af administra-tion som følge af den foreslåedeudbudsordning.Sektorens virksomheder vil dæk-ke administrationsomkostninger-ne i forbindelse med udbud afforsyningspligtbevillinger.
Administrative konse-
Udbud af forsyningspligtbevil-linger med prisen som detafgørende kriterium betyder,at forsyningspligtprisernefremover fastsættes underkonkurrencemæssige vilkår.Ingen
I overgangen fra de eksisterende
kvenser for erhvervslivet
Miljømæssige konsekven-serAdministrative konse-kvenser for borgerne
IngenIngen
bevillinger til de nye bevillinger,der er udstedt efter udbudt, skalerhvervsvirksomheder, for såvidt de fortsat ønsker at købe etforsyningspligtprodukt, træffe etaktivt valg herom.Ingen
Forholdet til EU-retten
I overgangen fra de eksisterendebevillinger til de nye bevillinger,der er udstedt efter udbud, skalen borger, for så vidt denne fort-sat ønsker at købe et forsynings-pligtprodukt, træffe et aktivt valgherom.Lovforslaget giver mulighed for udstedelse afforsyningspligtbevillinger i overensstemmelse med EU-retten.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1(§ 5, nr. 8)Med forslaget begrænses omfanget af forsyningspligten i forbindelse med udbud af en bevilling tilforsyningspligtig virksomhed. De nærmere regler fremgår af forslaget til § 34 a, stk. 2, i lov omelforsyningen, hvilket markeres ved en henvisning hertil.Til nr. 2(§ 33, stk. 2)Efter det gældendestk. 2gives bevilling til forsyningspligtig virksomhed for en periode på 5 år. Med denforventede øgede konkurrence på elmarkedet vil forsyningspligtvirksomhederne få en mindre fremtrædenderolle på markedet. De vil dog fortsat skulle forsyne de forbrugere, hvis leveringsaftale med en andenelleverandør er ophørt, uden at de har valgt en ny leverandør.I takt med at markedet udvikler sig, må der forventes at blive behov for at justere reguleringen afforsyningspligtvirksomhederne. Udvalget for eftersyn af reguleringen af den danske elforsyningssektor harsåledes til opgave bl.a. at analysere forsyningspligtreguleringen og komme med anbefalinger til denfremtidige regulering af området. Det foreslås med ændringen af bestemmelsen, at klima-, energi- ogbygningsministeren får hjemmel til at fastsætte bevillingsperioden uden nærmere begrænsninger. Ændringenmuliggør således, at bevillinger kan udstedes med forskellig løbetid. Med ændringen vil det blive muligt atsikre et ensartet tidspunkt for nye bevillingers udløb, hvilket vil kunne være relevant, hvis bevillingssystemetpå et tidspunkt ønskes ændret. Herved kan ministeren bl.a. sikre, at perioden fastlægges således, at der ikkelægges unødige bindinger på reguleringseftersynets forventede forslag om en ny regulering afforsyningspligten, der efter tidsplanen vil blive fremlagt i 2013. Samtidig sikrer forslaget en fortsat stabilitet ileveringen.Hovedparten af forsyningspligtige virksomheder står over for fornyelse af deres bevillinger indenudgangen af 2013. De resterende bevillinger vil skulle fornyes spredt over perioden frem til udgangen af2017.
Til nr. 3(§ 34, stk. 1)Med forslaget til ændring afstk. 1sker en markering af, at der sker en indskrænkning i forsyningspligtensomfang i forbindelse med udbud af en bevilling til forsyningspligtig virksomhed. De nærmere regler fremgåraf forslaget til ny § 34 a, stk. 2, i lov om elforsyning.Til nr. 4(§ 34 a, stk. 1 og 2)Med forslaget tilstk. 1lægges det fast, at bevilling til forsyningspligtig virksomhed fremover erhvervesved udbud, og at bevillingen vil overgå til den virksomhed, der har afgivet tilbud om den laveste pris forforbrugerne. Hermed imødekommes eldirektivets krav om, at bevillinger skal tildeles på gennemsigtige ogikkediskriminerende vilkår. Byderen skal endvidere opfylde krav i § 33, stk. 1, hvorefter en bevilling kunkan gives til virksomheder, der opfylder kravene i lovens kapitel 8, herunder krav til bevillingshaverensfinansielle og tekniske kapacitet.Bestemmelsen pålægger klima-, energi- og bygningsministeren at forestå udbuddene. I denne forbindelsefastlægges bevillingsperioden og vilkårene for hvert enkelt udbud. Vilkårene for udbuddene skal respektereprisbestemmelserne i forslaget til § 72, stk. 8 og 9, i lov om elforsyning, således at den bydende, der tilbyderden samlet set laveste pris til forbrugerne, vinder retten til at opnå bevilling, forudsat at den bydende tilligeopfylder de generelle kvalifikationskrav i § 33, stk. 1. Ved gennemførelsen af udbuddene vil der blivetilstræbt en effektiv og enkel administrativ procedure til gavn også for de bydende virksomheder.Prisbestemmelserne er forskellige for henholdsvis ikketimemålte erhvervsdrivende forbrugere ogikkeerhvervsdrivende forbrugere, der skal tilbydes en kvartalspris, og timemålte erhvervsdrivendeforbrugere, der skal tilbydes et spotprisprodukt. For at sikre en ensartet vurdering af den samlet set lavesteforbrugerpris, vil der ved udbuddet skulle fastlægges en vægtning af de to kundekategorier. Dette vil ske veden fast fordeling, der anvendes ved alle udbud. Fordelingen forventes at skulle afspejle den gennemsnitligemængdemæssige fordeling i hele landet af forsyningspligtige virksomheders salg af elektricitet til forbrugeretil henholdsvis kvartalspriser, jf. § 72, stk. 1, og timepriser på elspot, jf. § 72, stk. 2.Ved udbuddet af en bevilling fastlægges bevillingens geografiske område. Bestemmelsen ændrer ikke vedantallet af bevillinger eller bevillingernes geografiske områder. Når en bevilling udløber, udbydesbevillingen til forsyningspligtig virksomhed inden for bevillingens område på udbudstidspunktet.Efter forslaget får ministeren hjemmel til at afvise et bud og foretage et nyt udbud, såfremt der ikkeindkommer mere end ét bud. Denne hjemmel ventes bragt i anvendelse, hvis det ene afgivne bud indebærerklart urimelige priser for forbrugerne. Der er således ikke krav om, at der altid skal ske fornyet udbud, hvisder kun modtages ét bud ved et udbud.Bestemmelsen berører ikke allerede udstedte bevillinger. Men der vil i løbet af 2013 skulle ske udbud afhovedparten af bevillingerne til forsyningspligtig virksomhed, fordi bevillingerne udløber. De øvrigebevillinger udløber i de følgende år.I lyset af at der med vedtagelsen af lov nr. 575 af 18. juni 2012 om ændring af lov om elforsyning m.v.sker en ændring af de forsyningspligtige virksomheders forpligtelser pr. 1. oktober 2014, er der ilovforslagets § 3, stk. 2, indsat forslag til en overgangsbestemmelse, der giver eksisterende bevillingshaveremulighed for at ansøge ministeren om, at bevillingen bringes i udbud efter § 34 a, stk. 1, uanset bevillingensudløbsdato.Forslaget til nytstk. 2foreskriver procedurerne i forhold til forbrugerne i forbindelse med udbud afbevillinger til forsyningspligtig virksomhed. Op mod 85 pct. af forbrugerne aftager for tiden elektricitet ihenhold til bestemmelserne om forsyningspligtig virksomhed fra en virksomhed, som typisk har fungeretsom elleverandør i lokalområdet i mange år. Disse forbrugere har generelt ikke gjort et aktivt valg afleverandør, men fastholdt et aftaleforhold med deres hidtidige leverandør.
Med bestemmelsen får forbrugerne mulighed for at forblive hos deres hidtidige leverandør, når denneshidtidige bevilling ophører. For at sikre forbrugernes interesser pålægges den forsyningspligtige virksomhed,hvis bevilling udløber, at underrette de berørte forbrugere skriftligt og inden bevillingens udløb om, at denhidtidige bevilling udløber. Underretningen skal indeholde meddelelse om, at forbrugerne kan fortsætte somforbrugere hos deres hidtidige leverandør, samt om vilkårene for den fortsatte levering. Underretningen skalendvidere indeholde oplysning om forbrugerens mulighed for at vælge et andet produkt eller en andenleverandør. Endelig skal underretningen orientere forbrugerne om mulighederne for at orientere sig om andreprodukter og leverandører på Elpristavlen. Hermed sikres forbrugerne viden om, at de kan træffe et andetvalg, herunder fortsat vælge et produkt, der leveres til en reguleret pris. Hvad prisen er, og hvem, dervaretager forsyningspligten, vil fremgå af Elpristavlen.Underretningen om de nye vilkår skal udsendes så betids, at reglerne om varsling iforbrugerbeskyttelsesbekendtgørelsen overholdes. Det er en følge af bestemmelsen, at underretningen skalgives på et tidspunkt, hvor den nye bevillingshaver ikke er kendt.Såfremt en forbruger ikke vælger et andet produkt eller en anden leverandør, vil forbrugeren automatisk oguden videre formaliteter overgå til at modtage det nye, klart definerede elprodukt fra den hidtidigeelleverandør, hvor prisen vil være markedsbestemt, fra tidspunktet for den hidtidige bevillings ophør.Udformningen af bestemmelsen vil være med til at sikre, at udbud af bevillinger til forsyningspligtigvirksomhed kan bidrage til markedsudviklingen og dermed til øget priskonkurrence på detailmarkedet for el.Det har været en grundlæggende forudsætning for bestemmelserne om forsyningspligtigt virksomhed, at deikke måtte hindre udviklingen af detailmarkedet. Men såvel den oprindelige bestemmelse i lov omelforsyning om, at forbrugerne automatisk blev omfattet af forsyningspligten hos deres hidtidige leverandør,som det forhold, at de ikketimemålte forbrugere først i 2003 fik frit leverandørvalg, har bidraget til atfastholde forbrugerne som kunder i virksomheder med forsyningspligt. Forbrugerne har således generelt ikkeaktivt valgt at være omfattet af forsyningspligten, men har passivt valgt at forblive som kunder hos dereshidtidige leverandør. Dermed er ikke sket den ønskede udvikling mod et aktivt elmarked.På baggrund af ovenstående kan forbrugere forblive hos deres hidtidige leverandør, også efter et udbud afbevillingen til forsyningspligt. Det sikres ved bestemmelsen om, at forbrugerne automatisk overgår til ethandelsprodukt, der udbydes af deres hidtidige leverandør, med mindre de vælger anderledes. Men samtidigsikres det, at forbrugerne orienteres om muligheden for at vælge andre produkter og andre leverandører,således at de kan træffe deres beslutning på et oplyst grundlag.Det er en konsekvens af bestemmelsen, at antallet af forbrugere, der vil være omfattet af forsyningspligtenfor den nye bevillingshaver, ikke vil være kendt på udbudstidspunktet, og at det må forventes at blivemarkant lavere end før udbuddet.Til nr. 5(§ 51 a, nr. 1)Med den foreslåede ændring tages der højde for, at forsyningspligtbevillinger fremover udbydes, jf. forslagtil ny § 34 a. Den foreslåede ændring har til konsekvens, at virksomhederne fremover, i stedet for at betaleomkostninger ved behandling af ansøgninger om bevilling til forsyningspligtig virksomhed, vil skulle betaleomkostninger ved udbud af forsyningspligtbevillinger.Til nr. 6 og 7(§ 72, stk. 1 og 2)Med forslaget til ændring afstk. 1, 1. pkt.ogstk. 2præciseres det, at bevillinger, der er opnået uden udbud,fortsat er omfattet af den gældende prisregulering. Bestemmelserne er i øvrigt uændrede.Til nr. 8(§ 72, stk. 8-10)
Med forslaget til de nyestk. 8og9fastlægges prisreguleringen for de bevillingshavere, der opnår bevillingefter udbud. Prisreguleringen følger grundlæggende den hidtidige regulering, men der indføjes etkonkurrenceparameter. For ikketimemålte erhvervsdrivende forbrugere og ikkeerhvervsdrivende forbrugereudgøres grundprisen af den grundlastpris, som Energitilsynet beregner for disse forbrugerkategorier, jf. stk.1, svarende til prisen på de relevante prissikringskontrakter for det pågældende kvartal i det pågældendegeografiske område. Det forudsættes, at beregningsmetoden præciseres i udbudsmaterialet, således at detsikres, at den ikke ændres i bevillingsperioden. Hertil kommer et tillæg, som fastsættes ved udbuddet.Tillægget dækker alle øvrige omkostninger og fortjeneste, dvs. balancerings- og administrationsbidrag ogprofilomkostninger. Tillægget er uændret i bevillingsperioden.For timemålte erhvervsdrivende forbrugere fastsættes en pris, der svarer til timeprisen på elspot i detprisområde, hvor forbrugeren aftager sin elektricitet, svarende til prissætningen i § 72, stk. 2. Hertil kommeret tillæg, som fastsættes ved udbuddet. Tillægget dækker balancerings- og administrationsbidrag, herunderfortjeneste. Tillægget er uændret i bevillingsperioden.Bestemmelserne indebærer, at der i en overgangsperiode vil være forskellig prisregulering for nye ogeksisterende bevillinger. Inden for et givent bevillingsområde vil der dog kun være én regulering.Der er over årene sket både fusioner og spaltninger af forsyningspligtige virksomheder. Denne udviklingmå forventes at fortsætte. Det giver imidlertid en udfordring, når der kan være forskellige regler omprisfastsættelsen for de oprindelige bevillingsområder. Derfor foreslås det medstk. 10,at prisreguleringenfastholdes uændret i de hidtidige bevillingsområder.Til nr. 9(§ 72, stk. 12)Med det nyestk. 12pålægges Energitilsynet at føre tilsyn med, at priserne i forsyningspligtigevirksomheder, der har vundet bevilling ved et udbud, fastholder de tilbudte pristillæg i helebevillingsperioden.
Til § 2Til nr. 1(§ 24, stk. 2)Efter det gældende stk. 2 gives bevilling til forsyningspligtig virksomhed for en periode på 5 år.Ændringen afstk. 3giver klima, energi- og bygningsministeren mulighed for at reducere bevillingsperioden.Ændringen skal ses i lyset af, at lovforslaget ventes at medføre en væsentlig ændring i forsyningspligtensomfang i forhold til det aktuelle, idet antallet af forbrugere på forsyningspligtprodukter mindskes, hvilketgiver en usikkerhed for bevillingshaverne. Hertil kommer, at der er nogen usikkerhed vedrørende denlangsigtede afdækning af prisrisici på naturgasmarkedet, dels fordi de organiserede gasmarkeder er mindreudviklede end de organiserede elmarkeder, dels fordi selve prissætningen og de elementer, der indgår heri, ermeget komplekse og dermed svære at afdække. Endelig banes vejen for, at der vil kunne ske en tilpasning afforsyningspligtreguleringen på naturgasområdet, som bliver parallel til hvad reguleringseftersynet måtteanbefale vedrørende den fremtidige regulering på elområdet.Til nr. 2(§ 24, stk. 3)Med den foreslåede ændring tages der højde for, at forsyningspligtbevillinger fremover udbydes, jf. forslagtil ny § 27. Den foreslåede ændring har til konsekvens, at selskaberne fremover, i stedet for at betaleomkostninger ved behandling af ansøgninger om bevilling til forsyningspligtig virksomhed, vil skulle betaleomkostninger ved udbud af forsyningspligtbevillinger.
Til nr. 3(§ 26, stk. 2)Med forslaget til ændring afstk. 2sker en markering af, at der sker en indskrænkning i forsyningspligtensomfang i forbindelse med udbud af en bevilling til forsyningspligtig virksomhed. De nærmere regler fremgåraf forslaget til ny § 27 i lov om naturgasforsyning.Til nr. 4(§ 27, stk. 1 og 2)Med forslaget tilstk. 1lægges det fast, at bevilling til forsyningspligtig virksomhed fremover erhvervesved udbud, og at bevillingen vil overgå til den virksomhed, der har afgivet tilbud om den laveste pris forforbrugerne. Hermed imødekommes naturgasdirektivets krav om, at bevillinger skal tildeles pågennemsigtige og ikkediskriminerende vilkår. Byderen skal endvidere opfylde kravene i § 28, stk. 1,hvorefter en bevilling kun kan gives til selskaber, der skønnes at have den fornødne sagkundskab ogøkonomiske baggrund.Bestemmelsen pålægger klima-, energi- og bygningsministeren at forestå udbuddene. I denne forbindelsefastlægges bevillingsperioden og vilkårene for hvert enkelt udbud. Vilkårene for udbuddene skal respektereprisbestemmelserne i forslag til § 37 b, stk. 3, i lov om naturgasforsyning, således at den bydende, dertilbyder den laveste pris til forbrugerne, vinder retten til at opnå bevilling, forudsat at den bydende tilligeopfylder de generelle kvalifikationskrav i § 28, stk. 1. Ved gennemførelsen af udbuddene vil der blivetilstræbt en effektiv og enkel administrativ procedure til gavn også for de bydende virksomheder.Ved udbuddet af en bevilling fastlægges bevillingens geografiske område. Bestemmelsen ændrer ikke vedantallet af bevillinger eller bevillingernes geografiske områder. Når en bevilling udløber, udbydesbevillingen til forsyningspligtig virksomhed inden for bevillingens område på udbudstidspunktet.Efter forslaget får ministeren hjemmel til at afvise et bud og foretage et nyt udbud, såfremt der ikkeindkommer mere end ét bud. Denne hjemmel ventes bragt i anvendelse, hvis det ene afgivne bud indebærerklart urimelige priser for forbrugerne. Der er således ikke krav om, at der altid skal ske fornyet udbud, hvisder kun modtages ét bud ved et udbud.Forslaget til nytstk. 2foreskriver procedurerne i forhold til forbrugerne i forbindelse med udbud afbevillinger til forsyningspligtig virksomhed. Med bestemmelsen får forbrugerne mulighed for at forblive hosderes hidtidige leverandør, når dennes hidtidige bevilling ophører. For at sikre forbrugernes interesserpålægges det forsyningspligtige selskab, hvis bevilling udløber, at underrette de berørte forbrugere skriftligtog inden bevillingens udløb om, at den hidtidige bevilling udløber. Underretningen skal indeholdemeddelelse om, at forbrugerne kan fortsætte som forbrugere hos deres hidtidige leverandør, samt omvilkårene for den fortsatte levering. Underretningen skal endvidere indeholde oplysning om forbrugerensmulighed for at vælge et andet produkt eller en anden leverandør. Endelig skal underretningen orientereforbrugerne om mulighederne for at orientere sig om andre produkter og leverandører på Gasprisguiden.Hermed sikres forbrugerne viden om, at de kan træffe et andet valg, herunder fortsat vælge et produkt, derleveres til en reguleret pris. Hvad prisen er, og hvem, der varetager forsyningspligten, vil fremgå afGasprisguiden.Underretningen om de nye vilkår skal udsendes så betids, at reglerne om varsling iforbrugerbeskyttelsesbekendtgørelsen overholdes. Det er en følge af bestemmelsen, at underretningen skalgives på et tidspunkt, hvor den nye bevillingshaver ikke er kendt.Såfremt en forbruger ikke vælger et andet produkt eller en anden leverandør, vil forbrugeren automatisk oguden videre formaliteter overgå til at modtage det nye, klart definerede gasprodukt fra den hidtidigenaturgasleverandør, hvor prisen vil være markedsbestemt, fra tidspunktet for den hidtidige bevillings ophør.Udformningen af bestemmelsen vil være med til at sikre, at udbud af bevillinger til forsyningspligtigvirksomhed kan bidrage til markedsudviklingen og dermed til øget priskonkurrence på detailmarkedet fornaturgas.
Til nr. 5 og 6(§ 37 b, stk. 1 og 2)Med forslaget til ændring afstk. 1og2præciseres det, at bevillinger, der er opnået uden udbud, fortsat eromfattet af den gældende prisregulering. Bestemmelserne er i øvrigt uændrede.Til nr. 7(§ 37 b, stk. 3 og 4)Med forslaget til det nyestk. 3fastlægges prisreguleringen for de bevillingshavere, der opnår bevillingefter udbud. Prisreguleringen indebærer en ændring fra en bagudrettet regulering til en fremadrettetregulering, baseret på en markedsbestemt gaspris med et tillæg, der dækker alle øvrige omkostningerherunder omkostninger til lager og transmission - og fortjeneste. Tillægget er uændret i bevillingsperioden.I forbindelse med udbuddet fastsætter klima-, energi- og bygningsministeren den månedlige gaspris, derskal lægges til grund for tilbuddene. Gasprisen fastlægges ud fra prisen på et relevant gasmarked.Prisindekset skal være kendt og alment anvendt, og derfor nemt at kontrollere for tilsynsmyndigheden.Gasprisen kan eksempelvis fastsættes ud fra »the Heren TTF Monthly Index« korrigeret i forhold tilvalutakursen på euro. »The Heren TTF Monthly Index« for måned t er det volumenvægtede gennemsnit afforwardpriserne i måned t-1 på gas til levering i måned t på den nederlandske gashub TTF (Title TransferFacility). Forwardkontrakterne handles på over-the-counter markedet og indeholder ingenvolumenfleksibilitet. Indekset offentliggøres i ICIS Heren, European Spot Gas Markets, som er eninternational publikation, der indeholder gaspriser og gasnyheder. Eksemplet er valgt, fordi den nederlandskegashub den mest likvide i Kontinentaleuropa. Det indebærer, at risikoen for tilfældige prisudsving som følgeaf manglende gastilførsler til markedet er begrænset.Der kan imidlertid være flaskehalse i transportnettet, som kan give prisudsving. Risikoen for sådanneomkostninger må indregnes i tillægget. Det skal understreges, at prisreguleringen ikke binder deforsyningspligtige selskaber til at købe gassen på den nederlandske gashub og/eller over-the-countermarkedet, hvis de kan finde mere attraktive tilbud på andre gashubs og/eller andre markeder. Der fastlæggesmed bestemmelsen alene, at der i udbuddet skal specificeres det beregningsgrundlag, der skal ligge til grundfor vurderingen af prisernes overensstemmelse med tilbuddet.Med det nyestk. 2pålægges Energitilsynet at føre tilsyn med, at priserne i forsyningspligtige selskaber, derhar vundet bevilling ved et udbud, fastholder de tilbudte pristillæg i hele bevillingsperioden.Til § 3Det fremgår af forslaget til § 3, at loven træder i kraft den 30. december 2012.Forslaget tilstk. 2skal ses i lyset af, at de forsyningspligtige virksomheder efter elforsyningsloven vil fånye opgaver pr. 1. oktober 2014, når engrosmodellen bliver implementeret, jf. lov nr. 575 af 18. juni 2012.Bevillingshavere får med bestemmelsen mulighed for, med klima-, energi- og bygningsministerens tilladelse,at frigøre sig fra de forpligtelser, der følger med bevillingen. Såfremt en bevillingsperiode reduceres efterdenne bestemmelse, vil bevillingen skulle sendes i udbud, således at der kan udvælges en ny bevillingshaverefter udbudsreglerne forslag til § 34 a, i lov om elforsyning.Stk. 3tager højde for, at reguleringen af forsyningspligtpriserne for naturgas ændres. Efter de gældenderegler er priserne reguleret bagud. Det indebærer, at der sker en efterregulering af virksomhedernes overskudpå baggrund af Energitilsynets vurdering af rimeligheden i virksomhedernes realiserede overskud. Denneefterregulering har hidtil været indregnet i de fremtidige priser. Dette vil ikke længere være muligt, nårpriserne efter den nye bestemmelse i § 37 b, stk. 3, fastsættes ved udbud. Derfor vil der være behov for, atder sker slutafregning af naturgasforbrugerne ved udløb af bevillingsperioden, hvor denne efterregulering erindregnet. Af hensyn til forbrugerne fastsættes fristen for udsendelse af slutafregningen til 3 måneder efterbevillingens ophør.
Stk. 4bestemmer, at eventuelle verserende sager om tildeling af bevillinger til forsyningspligtigvirksomhed efter lov om elforsyning herunder sager, der hjemvises til fornyet behandling i Energistyrelsenefter påklage til Energiklagenævnet, behandles efter lovforslagets regler. I disse sager skal bevillingernederfor tildeles ved et udbud efter lovforslagets regler herom frem for at tildele bevillingerne efter degældende regler, som ikke indeholder retningslinjer for tildelingen. Da den gældende tildelingsregel er enhelt åben skønsmæssig bestemmelse, er det vurderingen, at ingen virksomheder herved fratages et retskravpå bevilling. Der forventes imidlertid ikke at være verserende sager i Energistyrelsen ved lovforslagetsikrafttræden, idet bevillinger, der udløber inden lovens ikrafttræden forlænges administrativt afEnergistyrelsen for en begrænset periode indtil et udbud efter lovforslagets bestemmelser er gennemført. Detsamme gælder for de bevillinger, der udløber i starten af 2013, dvs. efter lovforslagets ikrafttræden, meninden et udbud kan være afsluttet. De administrative forlængelser sker i lyset af, at de gældende regler ikkeer indrettet på at skulle håndtere en udbudssituation. Der henvises til de generelle bemærkninger herom. Vedlovforslagets fremsættelse verserer kun en enkelt relevant klagesag i Energiklagenævnet. HvisEnergiklagenævnet efter lovens ikrafttræden måtte træffe afgørelse om, at klagen hjemvises til fornyetbehandling, vil den pågældende bevilling således skulle udbydes efter lovforslagets bestemmelser. Klagerenvil naturligvis på lige fod med alle andre have mulighed for at byde ved udbuddet.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende loveGældende formuleringLovforslaget
Forslag til lov om ændring af lov om elforsy-ning og lov om naturgasforsyning
§1I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.279 af 21. marts 2012, som ændret ved § 1 i lovnr. 575 af 18. juni 2012, § 2 i lov nr. 576 af 18.juni 2012 og § 2 i lov nr. 577 af 18. juni 2012,foretages følgende ændringer:
§ 5....8)Forsyningspligtig virksomhed:Virksomhedmed bevilling med pligt til at forsyne for-brugere, som ikke gør brug af mulighedenfor valg af anden leverandør, med elektrici-tet. ...
1.I§ 5, nr. 8,indsættes efter »elektricitet«: »,jf. dog § 34 a, stk. 2«.
§ 33....Stk. 2.Bevilling, der gives for 5 år, meddelesaf klima-, energi- og bygningsministeren for etnærmere afgrænset område.Stk. …§ 34.En virksomhed med forsyningspligt skali bevillingsområdet mod betaling levere elektri-citet til forbrugere, som ikke gør brug af mulig-heden for valg af anden leverandør, eller hvisleveringsaftale med en anden leverandør er op-hørt.Stk. …
2.§ 33, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Bevilling meddeles af klima-, energi-og bygningsministeren for et nærmere afgræn-set tidsrum og område.«
3.I§ 34, stk. 1,indsættes efter »ophørt«: »jf.dog § 34 a, stk. 2«.
§ 34.
4.Efter§ 34indsættes:»§ 34 a.Bevilling til forsyningspligtig virk-somhed tildeles efter afholdelse af udbud ogtildeles den, der tilbyder at levere elektricitet ibevillingsperioden til den laveste pris til for-brugere i bevillingsområdet opgjort som angi-vet i § 72, stk. 8 og 9, og som opfylder kravenei § 33, stk. 1. Udbuddet afholdes af klima-,energi- og bygningsministeren, som også fast-sætter udbudsvilkår, herunder den udbudte be-villings løbetid. Modtages kun ét bud inden forbudfristen, kan ministeren afvise buddet ogforetage et nyt udbud.Stk. 2.En elhandelsvirksomhed, hvis eksiste-rende bevilling til forsyningspligtig virksomhedudløber efter gennemførelse af et udbud, jf. stk.1, skal, inden bevillingen udløber, skriftligt ogindividuelt underrette de berørte forbrugere om,at bevillingen udløber. Samtidig oplyses ommuligheden for fortsat levering og vilkåreneherfor samt om muligheden for at vælge et an-det elprodukt eller en anden leverandør. For-brugere, der ikke vælger at skifte til et andetprodukt eller en anden leverandør, vil bliveforsynet fra deres hidtidige leverandør på de iunderretningen angivne vilkår. Underretningenskal oplyse om mulighederne for at orienteresig om produkter og leverandører på Elpristav-len.«
§ 51 a....1) behandling af ansøgning om bevilling, her-under de bevillinger, der er nævnt i § 10,stk. 1, § 19, stk. 1, og § 33, stk. 1, …
5.I§ 51 a, nr. 1,indsættes før ”behandling”:”afholdelse af udbud og”.
§ 72.Prisen for elektricitet leveret fra en virk-somhed i dens egenskab af forsyningspligtigvirksomhed til ikketimemålte erhvervsdrivendeforbrugere og ikkeerhvervsdrivende forbrugereudmeldes kvartalsvis senest 10 hverdage før etkvartalsskifte af den forsyningspligtige virk-somhed. …Stk. …
6.§ 72, stk. 1, 1. pkt.,affattes således:»For elhandelsvirksomheder, der har opnåetbevilling til forsyningspligtig virksomhed udenudbud, udmeldes prisen for elektricitet leveretfra virksomheden i dens egenskab af forsy-ningspligtig virksomhed til ikketimemålte er-hvervsdrivende forbrugere og ikkeerhvervsdri-vende forbrugere kvartalsvis senest 10 hverda-
ge før et kvartalsskifte af den forsyningspligtigevirksomhed.«
§ 72.Stk. 2.Prisen for elektricitet leveret fra envirksomhed i dens egenskab af forsyningsplig-tig virksomhed til timemålte erhvervsdrivendeforbrugere, hvis leveringsaftale med en andenelleverandør er ophørt, fastsættes til en pris, dersvarer til timeprisen på elspot i det prisområde,hvor forbrugeren aftager sin elektricitet, tillagtet balancerings- og administrationsbidrag.Stk. …
7.§ 72, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.For elhandelsvirksomheder, der haropnået bevilling til forsyningspligtig virksom-hed uden udbud, fastsættes prisen for elektrici-tet leveret fra virksomheden i dens egenskab afforsyningspligtig virksomhed til timemålte er-hvervsdrivende forbrugere, hvis leveringsaftalemed en anden elleverandør er ophørt, til en pris,der svarer til timeprisen på elspot i det prisom-råde, hvor forbrugeren aftager sin elektricitet,tillagt et balancerings- og administrationsbi-drag.«8.I§ 72indsættes efter stk. 7 som nye stykker:»Stk. 8.For elhandelsvirksomheder, der haropnået bevilling til forsyningspligtig virksom-hed efter udbud, jf. § 34 a, fastsættes prisen forelektricitet leveret fra virksomheden i densegenskab af forsyningspligtig virksomhed tilikketimemålte erhvervsdrivende forbrugere ogikkeerhvervsdrivende forbrugere til det vedudbuddet tilbudte tillæg, dækkende balance-rings- og administrationsbidrag samt profilom-kostninger, tillagt en af Energitilsynet kvartals-vist beregnet grundlastpris, svarende til prisenpå de relevante prissikringskontrakter for detpågældende kvartal. Energitilsynet udmeldergrundlastprisen senest 7 hverdage inden kvar-talsskiftet.Stk. 9.For elhandelsvirksomheder, der haropnået bevilling til forsyningspligtig virksom-hed efter udbud, jf. § 34 a, fastsættes prisen forelektricitet leveret fra virksomheden i densegenskab af forsyningspligtig virksomhed tiltimemålte erhvervsdrivende forbrugere, hvisleveringsaftale med en anden elleverandør erophørt, til en pris, der svarer til timeprisen påelspot i det prisområde, hvor forbrugeren afta-ger sin elektricitet, tillagt det ved udbuddet til-budte tillæg, dækkende balancerings- og admi-nistrationsbidrag.Stk. 10.Ved fusion mellem to eller flere virk-somheder med bevilling til forsyningspligtig
§ 72.
virksomhed, fastholdes den på fusionstidspunk-tet gældende prisregulering i de hidtidige bevil-lingsområder. Ved spaltning af en virksomhedmed bevilling til forsyningspligtig virksomhed,fastholdes den på spaltningspunktet gældendeprisregulering i det hidtidige bevillingsområde ide nye bevillingsområder.«Stk. 8 bliver herefter stk. 11.§ 72.Stk. 8.Energitilsynet kontrollerer de i stk. 1-4nævnte priser. Hvis Energitilsynet finder, atpriserne er i strid med stk. 1-4, giver tilsynetpålæg om omgående ændring af priserne. Klageover Energitilsynets afgørelser herom har ikkeopsættende virkning.9.Efter§ 72, stk. 8,der bliver stk. 11, indsættessomstk. 12:»Stk. 12.Såfremt en forsyningspligtig virk-somhed har opnået forsyningspligtbevillingenefter udbud, jf. § 34 a, påser Energitilsynet, atvirksomhedens priser, jf. stk. 8 og 9, er i over-ensstemmelse med virksomhedens tilbud i bin-dingsperioden.«
§2I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgø-relse nr. 996 af 13. oktober 2011, som ændretved § 2 i lov nr. 575 af 18. juni 2012, og § 3 ilov nr. 576 af 18. juni 2012, foretages følgendeændringer:
§ 24.1.§ 24, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Bevilling meddeles af klima-, energi-Stk. 2.Bevilling meddeles af klima-, energi-og bygningsministeren og kan gives til forsy- og bygningsministeren for et nærmere afgræn-ning af forbrugere i et nærmere afgrænset om- set tidsrum og område.«råde. Bevilling gives for en periode på mindst 5år.Stk. …
§ 24.2.I§ 24, stk. 3,ændres »behandling af ansøg-Stk. 3.Klima-, energi- og bygningsministeren ninger om bevilling« til: »afholdelse af udbud,kan fastsætte regler om betaling til dækning af jf. § 27«.omkostningerne ved behandling af ansøgningerom bevilling.
§ 26.
3. I§ 26, stk. 2,indsættes efter »ophørt«: », jf.dog § 27, stk. 2«.
Stk. 2.Et forsyningspligtigt selskab skal i be-villingsområdet tilbyde levering af naturgas tilforbrugere, som ikke gør brug af mulighedenfor valg af anden leverandør, eller hvis leve-ringsaftale med en anden leverandør er ophørt.Stk. …
§ 26.
4.Efter § 26 indsættes:»§ 27.Bevilling til forsyningspligtig virk-somhed tildeles efter afholdelse af udbud ogtildeles den, der tilbyder at levere naturgas ibevillingsperioden til den laveste pris til for-brugere i bevillingsområdet opgjort som angi-vet i § 37 b, stk. 3, og som opfylder kravene i §28, stk. 1. Udbuddet afholdes af klima-, energi-og bygningsministeren, som også fastsætterudbudsvilkår, herunder den udbudte bevillingsløbetid. Modtages kun ét bud inden for bud-fristen, kan ministeren afvise buddet og foreta-ge et nyt udbud.Stk. 2.En naturgasleverandør, hvis eksiste-rende bevilling til forsyningspligtig virksomhedudløber efter gennemførelse af et udbud, jf. stk.1, skal, inden bevillingen udløber, skriftligt ogindividuelt underrette de berørte forbrugere om,at bevillingen udløber. Samtidig oplyses ommuligheden for fortsat levering og vilkåreneherfor samt om muligheden for at vælge et an-det naturgasprodukt eller en anden leverandør.Forbrugere, der ikke vælger at skifte til et andetprodukt eller en anden leverandør, vil bliveforsynet fra deres hidtidige leverandør på de iunderretningen angivne vilkår. Underretningenskal oplyse om mulighederne for at orienteresig om produkter og leverandører på Gaspris-guiden.«
§ 37 b.Forsyningspligtige selskaber kan i de-res priser som nævnt i § 37, stk. 1, indkalkulereet overskud, som er rimeligt i forhold til om-sætningens størrelse og effektiviteten ved ind-køb af naturgas og andre omkostninger.Stk. …
5.§ 37 b, stk. 1,affattes således:»§ 37 b.Forsyningspligtige selskaber, der haropnået bevilling til forsyningspligtig virksom-hed uden udbud, kan i deres priser, som nævnt i§ 37, stk. 1, indkalkulere et overskud, som errimeligt i forhold til omsætningens størrelse ogeffektiviteten ved indkøb af naturgas og andre
omkostninger.«
§ 37 b.6.I§ 37 b, stk. 2,indsættes efter »prisfastsæt-Stk. 2.Energitilsynet godkender prisfastsæt- telsen«: »efter stk. 1«telsen efter anmeldelse, jf. § 40. …
§ 37 b.Stk. 2.Energitilsynet godkender prisfastsæt-telsen efter anmeldelse, jf. § 40. Godkendelsenkan ledsages af vilkår. Klima-, energi- og byg-ningsministeren kan fastsætte regler om indhol-det af vilkårene.
7.I§ 37 bindsættes som stk.3og4:»Stk. 3.Forsyningspligtige selskaber, der haropnået bevilling til forsyningspligtig virksom-hed ved udbud, jf. § 27, fastsætter i deres tilbudet tillæg til den månedlige gaspris til dækningaf alle øvrige omkostninger, herunder omkost-ninger til lager og transmission, og overskud.Den anvendte månedlige gaspris fastsættes iudbuddet ud fra prisen på et relevant gasmar-ked.Stk. 4.Såfremt et forsyningspligtigt selskabhar opnået forsyningspligtbevilling efter udbud,jf. § 27, påser Energitilsynet, at selskabets pri-ser, jf. stk. 3, er i overensstemmelse med sel-skabets tilbud i bindingsperioden.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 30. december2012.Stk. 2.Virksomheder med bevilling til forsy-ningspligtig virksomhed efter lov om elforsy-ning, der er udstedt inden lovens ikrafttræden,kan ansøge ministeren om, at bevillingen brin-ges i udbud efter § 34 a, stk. 1, i lov om elfor-syning, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 4,uanset bevillingens udløbsdato.Stk. 3.Naturgasselskaber med forsyningspligt,hvis bevilling har været i udbud i medfør af §27, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4,fremsender slutafregning til berørte forbrugeresenest 3 måneder efter bevillingens ophør. Slut-afregningen skal indeholde eventuel efterregu-lering som følge af den gældende bagudrettederegulering af forsyningspligtpriserne.