Miljøudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 483, SAU Alm.del Bilag 361, KEB Alm.del Bilag 360, ERU Alm.del Bilag 352
Offentligt
Klima-, energi- og bygningsminister Martin LidegaardMiljøminister Ida AukenSkatteminister Thor Möger PedersenErhvervs-, Vækst- og EksportudvalgetKlima-, Energi- og BygningsudvalgetMiljøudvalgetSkatteudvalgetKostbare støtteordninger til el-bilernes eventyr.
Skatteministeriet foreslår i et nyligt udsendt lovforslag, at el anvendt til el-biler stort set skal fritages forbetaling af el-afgifter.Gennemføres det som lov, resulterer det i milliardhøje regninger til el-forbrugerne.El-forbrugernes regninger er ifølge opgørelser nu påført afgifter på 80,6 øre/kWh.Med tillagt moms stiger afgiften til 100,75 øre og i 2013 yderligere til 102,5 øre/kWh.Vindmøllernes kapacitet er så stor, at der i perioder med god vind produceres i overflod.Dette medfører eksport til nabolandene og stærkt faldende markedspriser.Alene fra 2011 til første halvdel af 2012 faldt gennemsnitsprisen fra 36 til 28 øre/kWh.Dermed kan anslås, at prisen for el under god vind ligger væsentligt under gennemsnitsprisen, altså lav,nul eller negativ, men ofte tæt på 10 øre/kWh.For ikke at eksportere alt for megen energi til lav, nul eller negativ pris, vil beslutningstagerne nu støtteudbygning af el-biler med billig el.Det af mange uforståelige begreb: Smart Grid, skal nu i spil.Lovforslaget lægger op til, at el-biler skal kunne hente energi ved godkendte ladestandere og kun betalemarkedsprisen.Betaling af tilskud / overpris til VE-produktion sendes til andre forbrugere i form af PSO-afgift.Som bekendt: Alt kan købes for penge – også besparelser.Et “eventyr” for el-bilerne – større end “eventyret” om vindmøllerne - skal skabes.Regningen udlægges til betaling hos andre, nemlig landets øvrige el-forbrugere, som har udsigt til storeprisstigninger.Energi til el-biler skal åbenbart kunne ”tankes” til ca. 10 øre/kWh (når el-prisen er lav).I stedet for at betale el-afgifter på mere end 100 øre/kWh, skal de kunne nøjes med at betale 4 øre/kWh.Hvor meget, de skal betale til transport af el fra produktion til ladestander, er ikke oplyst.MEN – det er vel meningen, at el-biler skal støttes, så de gennemgående får energien til ca. én fjerdedelaf, hvad andre el-forbrugere skal betale for tilsvarende energi.Et sådant tilbud er svært at modstå.Det vil, hvis det gennemføres som foreslået, påføre danske el-forbrugere katastrofalt høje el-priser.Det er næppe national økonomisk rigtigt, at visse forbrugere skal betale mange gange mere for de sammeprodukter end andre.Og da slet ikke, når det sker til fremme af ideologiske og investorers økonomiske interesser.
Frie Elforbrugere11.09.2012
v / formand
H.C.Schjerning
Kærparken 1, 9800 Hjørring
98 92 93 50
mail: [email protected]
v / næstformandNiels GundersenSallingvej 47, 9500 Hobro98 52 01 60mail: [email protected]