Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 353
Offentligt
1154699_0001.png
1154699_0002.png
1154699_0003.png
1154699_0004.png
G R U N D - O G N Æ R H E D S N O T AT
30. august 2012J.nr. 2513/1232-0007Ref. LHO/
Kommissionens ændringsforslag til forordning 443/2009 for at fastsætte be-tingelserne for opnåelse af 2020 reduktionsmålet for CO2-emissioner franye personbilerCOM(2012) 393, 11. juli 20121. ResuméÆndringsforslaget fastsætter de nødvendige tiltag, der skal sikre et gennemsnitligt emissions-loft på 95 g CO2/km i 2020 for nye personbiler, og det pålægges EU-Kommissionen, indenudgangen af 2014, at vurdere mulige tiltag og reduktionsmål for perioden efter 2020.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 11. juli 2012 fremlagt ændringsforslaget til forordning 443/2009.Forslaget er oversendt til Rådet den 11. juli 2012Forslaget forventes behandlet første gang i Rådets arbejdsgruppe (miljø) ultimo september2012.3. Formål og indholdMed forordning 443/2009 blev der fastsat et bindende gennemsnitligt emissionsloft for samt-lige nyregistrerede personbiler på 130 g CO2/km fra 2015 og en målsætning om 95 g CO2/kmfra 2020.Emissionsloftet for det enkelte køretøj fastsættes på baggrund af dets egenvægt således, attunge køretøjer må udlede mere end 130 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre.Sammenholdes emissionerne ud fra denne fordeling mellem tunge og lette køretøjer, fås engennemsnitlig udledning på 130 g CO2/km. Såfremt emissionsloftet overskrides af den enkel-te fabrikant, skal denne betale en bøde af pønal karakter, som fra 2019 udgør 95 euro/gramgange antallet af køretøjer, der sælges i EU.Med nærværende forslag fastsættes de nødvendige tiltag og midler, der skal sikre et gennem-snitligt emissionsloft på 95 g CO2/km fra 2020, og EU-Kommissionen pålægges at vurderetiltag og emissionslofter for perioden efter 2020 inden udgangen af 2014.Forslaget lægger til grund, at der fortsat tages afsæt i bilens egenvægt ved fastsættelsen afemissionsloftet.Side 1
Herudover undtages fabrikanter, der producerer op til 500 køretøjer om året, for forslagets be-stemmelser om emissionsloft, rapportering m.v.Som følge af Lissabon-traktaten ajourføres komitologiprocedurerne i den oprindelige forord-ning.Som noget nyt foreslår EU-Kommissionen superkreditter for personbiler, der udleder mindreend 35 g CO2/km i perioden 2020-23. Superkreditten betyder, at disse køretøjer vægtes medfaktor 1,3, når de skal indregnes i den enkelte bilfabrikants gennemsnitlige udledning. Udoverat der er tale om en tidsbegrænset foranstaltning, er der ligeledes et loft på 20.000 køretøjerover perioden, der må omfattes af superkreditter.4. Europa-Parlamentets udtalelserDer foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetIkke relevant, da der er tale om et ændringsforslag til en eksisterende retsakt, som er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Gældende dansk retOmrådet er reguleret ved tidligere EU-forordning 5443/2009, som er umiddelbar gældende idansk lovgivning.7. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget har ikke nogen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, da der er tale om enretsakt, som er umiddelbart gældende.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserEU-Kommissionen anfører, at målet på 95 g CO2/km i 2020 vil medføre en brændstofbespa-relse på 27 pct. i forhold til målet for 2015. For et gennemsnitligt køretøj betyder det en be-sparelse på ca. 2.500 kr. det første år og op til ca. 29.000 kr. i hele køretøjets levetid (13 år).Fremstillingsomkostninger ved produktion af et køretøj forventes at stige med ca. 8.300 kr.Sammenfattende vurderer EU-Kommissionen således en akkumuleret besparelse hos forbru-geren over bilens samlede levetid.Administrative konsekvenser for erhvervslivetDa Danmark ikke har nogen produktion af personbiler, vil der ikke være administrative kon-sekvenser som følge af forslaget.BeskyttelsesniveauetEU-Kommissionen anfører i materialet, der ledsager forslaget, at et bindende mål på 147 gCO2/km for lette erhvervskøretøjer og 95 g CO2/km for personbiler frem til 2030 vil give ensamlet besparelse på 420 mio. tons CO2. I opgørelsen sondres der ikke mellem personbiler oglette erhvervskøretøjer.
Side 2
8. HøringForslaget har været i høring blandt danske interessenter og ved høringsfristens udløb var dermodtaget 8 høringssvar:WWF, Danmarks Naturfredningsforening, Økologisk Råd og GreenpeaceInteressenterne ønsker en skærpelse af reduktionsmålet til 80 g CO2/km. Samtidig anbefaleset reduktionsmål på 60 g CO2/km i 2025 og at indeværende forslag indeholder et en frist forfastlæggelse af et mål for 2030.Endvidere bør der arbejdes for, at grænseværdikurven – som fastsætter emissionsloftet udfrakøretøjets vægt – bør ændres således at tunge biler pålægges et højere reduktionskrav.Der efterlyses mulighed for at anvende fodaftryk (akselafstand x sporevidde) ved fastsættel-sen af CO2-loftet for det enkelte køretøj.Der udtrykkes generelt modstand mod brugen af superkreditter af bekymring for at disse ud-vander reduktionsindsatsen. I det omfang superkreditterne skal fremme introduktion af elbiler,opridses konkrete krav som er indeholdt i forslaget.Der redegøres for at ECO-innovations (grønne teknologier som jf. moderfordningen kan god-skrives med 7 g CO2/km i det omfang de ikke afspejles i testcyklus) bør begrænses til 3 gCO2/km og endelig at bødestørrelsen af overskridelse af emissionsloftet øges til 150 euro/ gCO2.Dansk Elbil Alliance (DEA)DEA ser gerne, at der sættes strammere mål for CO2-udledningen fra 2020 og, at forslaget in-deholder fremtidig langsigtede mål. Endvidere så gerne at bøden ved overskridelse af emissi-onsloftet øges fra de nuværende 95 EURO pr. g/CO2 og endelig at der stille krav til bilfabri-kanter om at producere zero-emissions vehicles. Endelig anses superkreditter som et incita-ment til udvikling af grønne teknologier, og ser bl.a. gerne, at kreditterne indføres før 2020.3FForbundet støtter EU-Kommissionens forslag.Vedvarende EnergiDer ønskes en skærpelse af reduktionsmålet til 80 g CO2/km og, at der stilles strammere re-duktionskrav til tungere køretøjer.Endvidere efterlyses et reduktionsmål på 60 g CO2/km fra 2025 og en øget bødestørrelse, derskal sikre overholdelse af emissionsloftene.Dansk ErhvervDer bakkes op om CO2 reduktionsindsats i det omfang den er realistisk og ikke medføreruforholdsmæssig fordyrelse af køretøjer. Dansk Erhverv kan ikke vurdere hvorvidt reduk-tionsmålet er teknisk muligt.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet må forventes, at lande med betydelige interesser i produktionen af personbiler vil anseEU-Kommissionens forslag for at være for ambitiøst.
Side 3
10. Regeringens foreløbige holdningRegeringen anser transportsektoren som en af de store udfordringer for at nå Danmarks klima-og energimål. Samtidig konstaterer regeringen, at fabrikanterne af personbiler med vedtagel-sen af EU-emissionsnormer i 2009 har formået at reducere udledningen betragteligt. Til ek-sempel er den gennemsnitlige udledning i Danmark allerede nu nede på 125 g CO2/km. Detteviser, at systemet, hvor bilfabrikanterne skal betale bøder, hvis bilerne udleder for megetCO2, virker efter hensigten. Bilfabrikanterne har udviklet biler, der overholder EU’s CO2-målsætninger, i stedet for at betale bøder.Med vedtagelsen af forslaget vil Europa samtidig have de skrappeste krav til CO2-udledningen fra personbiler og herigennem understøtte forskning og udvikling inden forgrønne teknologier, hvilket anses som en investering i en grøn økonomi.Ambitiøse målsætninger for de langsigtede CO2-emissioner skal også bidrage til at fastholdeden positive udvikling. Fra dansk side ser man således gerne, at EU-Kommissionens vurde-ring af fremtidige tiltag og emissionslofter fremrykkes fra den nuværende frist den 31. de-cember 2014.Regeringen noterer sig endvidere, at brugen af superkreditter, med deres større vægtning i bil-fabrikanterens gennemsnitlige CO2-udledning, på den ene side indirekte begunstiger køretøjermed en højere udledning end gennemsnittet, mens de på den anden side giver et incitament tilat producere køretøjer med lave emissioner.Det er regeringens vurdering, at et gennembrud i udbredelsen af lavemissionskøretøjer, somelbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler m.fl., forudsætter storskala drift. Med forslaget givesder et incitament til storskala, såfremt superkreditterne udnyttes. Herigennem bidrages til engrøn omstilling af transportsektoren.Danmark vil i de forventede drøftelser af superkreditter være positiv over for tiltag, der kanfremme grønne køretøjers markedsandele.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget til forordningen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4