Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 345
Offentligt
1151481_0001.png
1151481_0002.png
1151481_0003.png
1151481_0004.png
1151481_0005.png
1151481_0006.png
1151481_0007.png
1151481_0008.png
1151481_0009.png
1151481_0010.png
1151481_0011.png
1151481_0012.png
1151481_0013.png
1151481_0014.png
1151481_0015.png
Udviklingen på § 29På de følgende slides gennemgås udviklingen på deforskellige rammer under § 29 Klima-, Energi- ogBygningsministeriet.Driftsrammen og lønsumsrammenOverførselsrammenAnlægsrammenIndtægtsbudgettetTeknisk gennemgang af FFL13 for § 291
EnergiaftalenEnergiaftalens finanslovsrelaterede initiativer er udmøntet påTB12 og FFL13. På FFL13 er der afsat i alt 2,7 mia. kr.Størstedelen af finansieringen følger af forsyningssikkerheds-afgiften. Finansieringen kommer herudover fraoverførselsrammen under § 29, herunder kampagnemidlerne fraCenter for Energibesparelser og overskydende midler fraoliefyrsskrotningsordningen.
Initiativer finansieret af forsyningssikkerhedsafgiften (svarendetil 2,4 mia. kr.) står af tekniske årsager på FFL13 under § 35. Deflyttes på ÆF til § 29.Trods nye tilskudsordninger falder overførselsrammen således,fordi en del af finansieringen til energiaftalen findes her.Teknisk gennemgang af FFL13 for § 292
Energiaftalen –udmøntning på FFL13Udmøntning af energiaftalen på FFL13, mio. kr.Driftsrammen29.21.01.EnergistyrelsenOverførselsrammen29.24.13.Videnscenter29.24.14.Infrastruktur til transport29.24.15.Etablering af partnerskabssamarbejde med kommuner29.24.16.Geotermi og store varmepumper29.24.17.Bølgekraftprojekter29.24.08.Forsøgsordning for Elbiler29.24.11.Center for energibesparelser29.25.79.EnergireserveGenerelle reserverReserve til fremme af vedvarende energi i erhverv,industri og transport35.11.27.2013201420152016
47,5
50,7
47,5
0,0
5,022,50,59,50,04,9-60,0-36,5
5,022,58,510,012,04,9-60,0-11,5
5,022,59,810,012,04,9-60,00,0
0,00,00,00,00,00,00,00,0
373,5
643,5
663,5
683,5
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
3
ForskningsmidlerEUDP:Der er afsat yderligere 324 mio. kr. i 2013 til EUDP på §29.22.01. Ordningen fortsættes på uændret niveau. Af de 324mio. kr. overføres 4,9 mio. kr. til Energistyrelsen(administration).Forskningsmidler til GEUS:Der er afsat 5,2 mio. kr. i hvert afårene 2013-2015 til GEUS på § 29.41.01. Der er tale ombasisforskningsmidler til sektorforskningsinstitutterne.Statens Byggeforskningsinstitut:Der er på FFL13 afsat 2mio. kr. i 2013 og 1 mio. kr. i 2014 til SBi. Der er desuden, somen del af energiaftalen, afsat 3 mio. kr. i 2012, som udmøntes påTB12.
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
4
Udviklingen på den samlededriftsramme for § 29FFL-bidragets samlede driftsramme er på -26,5 mio. kr. i 2013.Driftsrammen er forøget med i alt 73,9 mio. kr. i forhold til 2012, primærtsom følge af tilførsel af midler til Energistyrelsen i overensstemmelse medenergiaftalen.Ændret markedslejevurdering medfører et lavere overskudskrav påejendomsadministrationen vedr. kontorbygninger.Der er tilført 4,9 mio. kr. til Energistyrelsen til administration af EUDP i2013, ligesom der er tilført 5,2 mio. kr. til GEUS i forskningsmidler.Den negative budgetregulering på -16,5 mio. kr. i 2013 (Effektivadministration i staten) er udmøntet på FFL13. Reguleringen for 2012udmøntes på TB12.Teknisk gennemgang af FFL13 for § 295
Driftsrammen for § 29 (fortsat)Udviklingen i driftsbevillingerne under § 29 Klima-, Energi- ogBygningsministeriet.Driftsramme FFL13, mio. kr.DepartementetReserve og budgetreguleringEnergistyrelsenEnergitilsynetEnergiklagenævnetNordsøenhedenStatens ByggeforskningsinstitutDMIGEUSBygningsstyrelsenEjendomsvirksomhed vedr. kontorbygningerVedligeholdelse og drift af ChristianiaområdetEtablering af nye arkiver til Rigsarkivet mv. som OPP-projektEjendomsvirksomhed vedr. uddannelses- og forskningsbygningerBygherreforpligtelserDriftsramme i alt på FFL13201297,8-10,9181,30,04,618,428,3148,8138,39,9-233,90,0--491,88,8-100,4201391,90,0224,30,04,517,630,4146,8132,112,7-224,70,0--471,19,0-26,5201490,70,0205,70,04,417,428,6143,8129,112,6-215,7-0,5--471,19,0-46,0201588,90,0194,80,04,417,026,9140,8126,712,6-190,3-1,0--472,29,0-42,4201687,10,0144,20,04,416,626,4138,0119,012,4-168,4-1,4--472,28,8-85,1
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
6
Udviklingen på den samledelønsumsramme for § 29FFL-bidragets samlede lønsumsramme er på 346,9 mio. kr. i 2013.Lønsumsrammen forøges med 8,4 mio. kr. i forhold tilfinanslovsbevillingen i 2012. Den primære årsag er udmøntningen afenergiaftalen.At forøgelsen af lønsumsrammen trods energiaftalen er beskedenskyldes blandt andet:Et fald i Energistyrelsens grundbevilling grundet et generelt bortfaldaf opgaver uden kobling til energiaftalenUdmøntning af budgetregulering på -8,2 mio. kr. som følge af Effektivadministration i staten
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
7
Lønsumsrammen for § 29 (fortsat)
Udviklingen i lønsumsrammen under § 29 Klima-, Energi- ogBygningsministeriet.
Lønsumsramme FFL13, mio. kr.DepartementetBudgetreguleringEnergistyrelsenEnergiklagenævnetNordsøenhedenDMILønsumsrammen i alt på FFL13
201264,5-4,1147,93,413,0113,8338,5
201358,9-160,73,312,6111,4346,9
201458,1-142,73,212,5109,3325,8
201557,1-136,73,212,2107,1316,3
201655,9-117,93,211,9105,0293,9
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
8
Udviklingen på den samledeoverførselsramme for § 29FFL-bidragets samlede overførselsramme er på 1.056,3 mio. kr. i 2013.Overførselsrammen falder med i alt 4.832,8 mio. kr. i forhold tilfinanslovsbevillingen i 2012.Reduktionen dækker over en række ændringer med forskelligt fortegn:Nordsøfondens garantier vedr. nedlukningsforpligtelser blev i 2012 forhøjetmed 5 mia. kr. (markant fald fra 2012 til 2013)Reduktion af Energireserven og lukning af Center for Energibesparelser, somfølge af udmøntningen af energiaftalen, giver et fald på 190,4 mio. kr.Der er oprettet en række nye konti, som følge af energiaftalen (37,5 mio. kr. i2013)Elproduktionstilskuddet er ikke indbudgetteret for 2013. AfventerKommissionens godkendelse, hvilket giver et fald på 115 mio. kr.
Energirenoveringspuljen indgår fortsat i overførselsrammen for § 29. Detskyldes, at regeringens forslag om annullering af tekniske årsager ligger på §35 på FFL13.Teknisk gennemgang af FFL13 for § 299
Overførselsrammen for § 29 (fortsat)Oversigt over udviklingen på den samlede overførselsramme for § 29Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Overførselsramme FFL13, mio. kr.Samlet overførselsrammeVæsentligste ændringer fra FL12 til FFL13Green Labs DKNedlukning af anlæg til olie- og gasproduktionCenter for EnergibesparelserEnergireserveNye konti som følge af udmøntning af energiaftalenEnergieffektiviseringsindsatsElproduktionstilskud§ 35.11.25Budgetregulering vedr. erhvervsstøttesanering
20125.889,1
20131.056,3
2014754,3
2015246,8
2016241,7
83,45.000,090,9102,60,00,0115,0
---3,137,533,4-
---3,458,027,9-
---7,949,328,1-
---71,1-28,1-
-500
-500
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
10
Anlægsrammen for§ 29Med Bygningsområdet har § 29 fået en konto på anlægsbudgettet,§ 29.52.02. Udvikling og opretning af Christiania-området.På FFL13 er der oprettet endnu en konto på anlægsbugettet, 29.53.03.Særlige anlægsopgaver, hvortil videreførslen vedr. teknologisk løft aflaboratorier er overflyttet. Der er ingen bevilling på kontoen.
Anlægsramme FFL13, mio. kr.Udvikling og opretning af ChristianiaområdetVæsentligste ændringer fra FL12 til FFL13Rebudgettering som følge af aktstykke om ChristianiaAnlægsrammen i alt på FFL13
201210,1
20130,4
20140,4
20150,4
20160,4
-10,110,10,4
-10,10,4
-10,10,4
0,40,4
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
11
Indtægtsbudgettet under § 29 og § 35Energistyrelsen og Nordsøenheden administrerer en række ordningerrelateret til aktiviteterne i Nordsøen, der er opført på statensindtægtsbudget. Der forudses på FFL13 indtægter på i alt 4,2 mia. kr. på §29.Staten er via Nordsøfonden indtrådt som partner i A. P. Møller-Mærsksforlængede Eneretsbevilling pr. 9/7 2012. Det medførte en omlægning afindtægterne. Indtægterne under § 29 er således ikke længere desamlede skatteindtægter, men alene finansielle indtægter fra statensandel af Eneretsbevillingen efter skat. Nordsøfonden skal i 2012 afdragelån, før der kommer indtægter til staten.Der er på FFL13 indbudgetteret indtægter fra salg af CO2-kvoter.
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
12
Indtægtsbudgettet under § 29 og § 35Indtægterne fra salg af CO2-kvoter og -kreditter bygger påEnergistyrelsens skøn over antal kvoter og kreditter i de pågældende årsamt prisen. Skønnene er behæftet med usikkerhed.De budgetterede kulbrinteindtægter er ligeledes behæftet medusikkerhed. Provenuet er særlig følsomt over for udviklingen i olieprisog dollarkurs.De 4,2 mia. kr. på indtægtsbudgettet under § 29 følger bl.a. af et skøn imaj 2012 over Nordsøindtægterne. I august 2012 er der foretaget et nytskøn over forventede indtægter, hvor indtægterne forventes reduceretmed 40,9 mio. kr. Indtægtsskønnet på FFL13 vil efter fast procedureblive opdateret, når de endelige beregningsforudsætninger fra SKMforeligger i starten af december.
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
13
Indtægtsbudgettet for § 29 og § 35 (fortsat)
Oversigt over indtægtsbudgettet for 2010 til 2016
Indtægtsbudgettet FFL13, 2013 pl-niveauSalg af CO2-kvoterSalg af CO2-kreditterKoncessionsafgifter m.v.Olierørledningsafgift m.v.Gebyrindtægter i forbindelse medudbudsrunderOverskudsdeling ved statsdeltagelse iNordsøaktiviteterKoncessionsafgift fra Akzo Nobelt Salt A/SUdbytte fra NordsøfondenIndtægter i alt på FFL13
2010--0,41.823,60,37.594,34,9-9.423,5
2011--1,42.200,70,18.818,85,7-11.026,7
2012--2,11.397,30,36.235,65,7113,57.754,5
2013741,516,32,2456,00,5-6,53.013,64.236,6
2014901,94,41,7382,31,3-6,51.759,13.057,2
20151.141,5-1,7438,10,6-6,5991,32.579,7
20161.389,0-1,2719,00,5-6,52.296,44.412,6
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
14
Indtægtsbudgettet for § 29 og §35 (fortsat)Indtægter på indtægtsbudgettet under § 29 og § 35Mio. kr.CO2-kvoter, olierørledningsafgift, udbytte fraNordsøfonden mv.2013 maj- 2013 aug-skønskøn4.236,64.195,7Diff. §35-40,9
Forudsætningerne for nordsøindtægter på indtægtsbudgettet.

2012

maj

DollarkursDKK/USDOliepris i dollarpr. tønde5,64117,30

2012

august

6,09107,04
Teknisk gennemgang af FFL13 for § 29
15