Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 280
Offentligt
1126349_0001.png
1126349_0002.png
Klima- Energi- og BygningsministerietAtt.: Klima-, energi- og bygningsminister Martin LidegaardStormgade 2-61470 København K
Dok. ansvarlig: LAA/RISSekretær: LMASagsnr: 2011-288Doknr: d2012-2607-11.124-05-2012

Nettoafregning af solcelleanlæg

Solceller og andre små VE-teknologier har i Danmark et betydeligt potentiale, og kan derforbidrage til, at Danmark kan nå sine klimamål både på kort og lang sigt.Energibranchen hilser udviklingen i vedvarende energi og den grønne omstilling velkommen,og energibranchen ønsker, at være omdrejningspunktet for den grønne omstilling, også nårdet gælder udnyttelse af solenergi.Udbredelsestakten på individuelle privatejede solcelleanlæg går hurtigere, end nogen kunnehave forstillet sig for blot et år siden. Fra midten af 1990’erne til udgangen af 2010 blev derinstalleret godt 750 privatejede solcelleanlæg. Med forbehold for flaskehalse i registreringenaf solceller der skal nettoafregnes installeres i dag op mod 3000 anlæg om måneden. Alenede første 10 dage i maj ansøgte knap 900 nye solcelleejere om nettoafregning.Solceller er blevet en del af supermarkedskæders, byggevaremarkeder og større installatø-rers faste produktsortiment. Dette skal ses som et udtryk for, at efterspørgslen er øget mar-kant i takt med, at priserne på solceller er faldet betydeligt.Det er grundlæggende en glædelig udvikling, da det jo afspejler, at solcelleteknologien erfaldet markant i pris, hvilket er godt for både samfunds- og privatøkonomien.Nettoafregningsordningen har den store fordel, at den er let at forklare og administrer overforkunderne. Men ordningen er trods den fordel næppe på længere sigt hensigtsmæssig. Det ernaturligvis en politisk beslutning, om man anser subsideniveauet som rimeligt. Det vedlagtenotat antyder, at den privatøkonomiske fordel i dag er betydelig og må forventes, at stige i de
kommende år. Staten vil dermed sammen med netselskaberne opleve stigende tab på ord-ningen. Solcellekunderne friholdes samtidigt for de kommende års stigende betaling til PSOog energisparebidrag. Subsidieniveauet er imidlertid ikke den eneste udfordring.Kunder der anvender nettoafregningen, betaler ikke for det slid på elnettet, som trafikkenfrem og tilbage medfører samt de ekstra administrationsomkostninger. De har heller ikkeincitament til, at agere efter de markante prisforskelle på el. Ordningen understøtter dermedikke et fleksibelt elsystem med fleksible forbrug, hvilket i stigende grad er nødvendigt.Ud over de økonomiske udfordringer kan det stigende antal solcelleanlæg også give tekniskeudfordringer for driften af elnettet. Det er i dag tilladt at tilslutte 6 kW anlæg som 2-faset en-heder. Det giver en usymmetrisk belastning af elforsyningsnettet. Det betyder, at der kantilsluttes færre anlæg end hvis der vælges 3-faset tilslutning af 6 kW anlæg og dermed øge-de omkostninger ved indpasning af solceller i elnettet. Branchen er ved at undersøge, hvor-ledes tilslutningsreglerne kan opdateres, så vi sikrer den bedst mulige udnyttelse af kapacite-ten i elnettetI andre lande har manglende rettidig omhu på dette område ført til, at den folkelige opbak-ning til fortsat støtte til solceller mindskes og at markedsaktørerne oplever pludselige ogmarkante ændringer i støttesystemerne.Vi har noteret os, at klima-, energi- og bygningsministeren tidligere har peget på, at evalue-ringen af nettoafregningsordningen vil indgå i det varslede eftersyn af afgifter/tilskud. Der erimidlertid lange udsigter til, at det arbejde fører frem til en konklusion.Dansk Energi opfordrer derfor til, at forligskredsen og ministeren igangsætter en undersøgel-se af nettoafregningsordningen med henblik på at sikre langsigtede stabile og sikre økono-miske rammer for solceller, og som samtidig løser de problemer, vi peger på jf. ovenstående.Dansk Energi stiller sig til rådighed for dialog og med teknisk bistand
Med venlig hilsenDansk Energi
Lars AagaardAdm. direktørKopi af dette brev er sendt til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.
2