Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 254
Offentligt
1111102_0001.png
1111102_0002.png
Til organisationerne og virksomhederne, jf. vedlagte høringsliste
26. april 2012J.nr. 2301/1001-0069Ref. rvn
Side 1
Revideret høringsudkast forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning ogbyggelovenIndledningEnergistyrelsen har sendt et udkast til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning ogbyggeloven i høring den 13. april 2012.Lovforslaget vedrører biomassebaseret varmeproduktion på centrale kraftvarmeværker og ud-valgte barmarksværker samt begrænsning af installation af olie- og naturgasfyr til bygnings-opvarmning. Udkastet er blevet revideret med det formål at undtage anlæg, hvis hovedformåler forbrænding af farligt affald, fra reglerne om et prisloft, jf. § 20, stk. 4, i lov om varmefor-syning.Det vurderes urimeligt, at anlæg, hvis hovedformål er forbrænding af farligt affald, bliver un-derlagt et prisloft. Disse anlægs omkostninger er nødvendigvis højere end omkostningerne forforbrænding af affald på konventionelle affaldsforbrændingsanlæg samtidig med at anlæggenehar en lavere energimæssig effektivitet. Det skyldes, at der stilles specifikke krav til forsvarligdestruktion af farligt affald, at affaldets brændværdi er lav og at rensning af røgen og spilde-vand fra forbrændingsprocessen er mere krævende. Det gør det svært at holde prisen for ud-nyttelse af overskudsvarme fra processen for forbrænding af farligt affald under et prisloft,som udgøres af en gennemsnitspris for fremstilling af opvarmet vand eller damp ved forbræn-ding af brændsler med en høj brændværdi, som f.eks. kul og biomasse, på anlæg, der udeluk-kende er etableret til at producere energi.Alene anlæg, der efter regler i medfør af § 35 i lov om miljøbeskyttelse er godkendt til at nyt-tiggøre eller bortskaffe farligt affald som hovedaktivitet, og der er indrettet og drevet medhenblik på hovedsageligt at forbrænde farligt affald, undtages fra reglerne om et prisloft forlevering af opvarmet vand eller damp. Ministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om deanlæg, der er undtaget fra reglerne om et prisloft. Disse regler vil f.eks. kunne indeholde ennærmere præcisering af, hvornår et anlæg kan betragtes som indrettet og drevet med henblikpå hovedsageligt af forbrænde farligt affald.Konventionelle affaldsforbrændingsanlæg kan efter lov om miljøbeskyttelse blive godkendttil at forbrænde udvalgte fraktioner af farligt affald, dvs. som biaktivitet. Disse anlæg vil ikke

Energistyrelsen

Amaliegade 441256 København KTlf33 92 67 00Fax33 11 47 43E-mail: [email protected]www.ens.dkEkspeditionstid:Mandag-torsdag 8.30-16Fredag 8.30-15.30CVR-nr. 59 77 87 14EAN-nr. 5798000020009Renée van NaerssenTlf dir 33 92 68 41E-mail dir:[email protected]
have forbrænding af farligt affald som hovedaktivitet og vil dermed fortsat være omfattet afreglerne om et prisloft for levering af opvarmet vand eller damp.Anlæg til forbrænding af farligt affald, der bliver undtaget fra reglerne om et prisloft, vil fort-sat være underlagt § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, og dermed i praksis ikke kunne leve-re opvarmet vand eller damp til en pris, der er højere end den omkostningsbestemte pris ellersubstitutionsprisen.Frist for kommentarHøringsfristen for ændringen er den 1. maj 2012 kl. 12. Ændringerne i forhold til det udkast,som er sendt i høring den 13. april 2012, er markeret med gul.
Venlig hilsen
Renée van Naerssen
Side 2