Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 235
Offentligt
1099895_0001.png
1099895_0002.png
1099895_0003.png
1099895_0004.png
1099895_0005.png
1099895_0006.png
1099895_0007.png
1099895_0008.png
1099895_0009.png
1099895_0010.png
1099895_0011.png
1099895_0012.png
1099895_0013.png
1099895_0014.png
1099895_0015.png
Fremsat den {FREMSAT} af klima-, energi- og bygningsminister (Martin Lidegaard)
UDKAST
Forslagtil
lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget,lov om ændring af lov om afgift på elektricitet og lov om ændring aflov om påligning af indkomstskat til staten(Nedlæggelse af Center for Energibesparelser)
§1I lov om fremme af besparelser af energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 1. december2010, som ændret ved lov nr. 455 af 18. maj 2011, foretages følgende ændringer:1.Kapitel 3ophæves.2.§ 19, stk. 2,ophæves.3.§ 20, stk. 2,ophæves og overalt i§ 20,udgår»og 2«.Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.4.I§ 21, stk. 1, og i § 22, stk. 1, nr. 1udgår: », Center for Energibesparelser«.§2I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret ved lov nr.625 af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:1.§ 6, stk. 1, nr. 2,ændres »energisparebidrag« til: »energieffektiviseringsbidrag«.2.I§ 6, stk. 2, nr.2,ændres »energisparebidrag til: »energieffektiviseringsbidrag«.§3I lov om påligning af indkomstskat til staten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011,som ændret senest ved § 5 i lov nr. 273 af 27. marts 2012, foretages følgende ændringer:1.§ 7 F, stk. 1, nr. 6ophæves.Nr. 7-12 bliver herefter nr. 6-11§4
Stk. 1Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.§5Stk. 1.Klima-, Energi- og Bygningsministeriet indtræder ved lovens ikrafttrædelse i Center forEnergibesparelsers forpligtelser og rettigheder.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:1. Indledende bemærkninger2. Lovforslagets indhold og baggrund3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Miljømæssige konsekvenser6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Forholdet til EU-retten8. Høring9. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget1. Indledende bemærkningerLovforslaget er en følge af aftalen af 22. marts 2012 om den danske energipolitik 2012-2020, som er ind-gået mellem regeringen og et flertal af partierne i Folketinget. I aftalen indgår en betydelig styrkelse af ener-gispareindsatsen i perioden frem til og med 2020, herunder ikke mindst energiselskabernes energibesparel-sesforpligtelser. Herudover indgår en række konkrete politiktiltag målrettet energieffektivisering, som finan-sieres ved afvikling af kampagne- og informationsaktiviteter i Center for Energibesparelser (Go´Energi) ogomprioritering af hertil knyttede midler. De resterende midler og aktiviteter i Center for Energibesparelseroverflyttes til Energistyrelsen, og der gennemføres en analyse med henblik på at vurdere, hvilke af disseaktiviteter, der skal videreføres evt. i tilpasset form.2. Lovforslagets indhold og baggrundDet foreslås, at Center for Energibesparelser (Go´ Energi) nedlægges. De nuværende kampagne- og infor-mationsaktiviteter i Center for Energibesparelser afvikles, og nogle af de resterende opgaver, som centerethar løst, videreføres af Energistyrelsen. Der gennemføres en analyse med henblik på at vurdere, hvilke afdisse aktiviteter, der skal videreføres. Bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2010 om forretningsorden for Cen-ter for Energibesparelser bortfalder samtidig. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1.I forbindelse med nedlæggelsen af centeret er det nødvendigt med en overgangsperiode for så vidt angårallerede indgåede forpligtelser eller aftaler. Det foreslås, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet indtræderi centerets aftaler og forpligtelser. Der henvises til lovforslagets § 5.Med aftalen om dansk energipolitik 2012- 2020 styrkes energieffektiviseringsindsatsen betydeligt over dekommende år. Energiselskabernes spareindsats forøges med 75 pct. i 2013-2014 og 100 pct. i 2015-2020 iforhold til indsatsen i 2010-2012 og målrettes bygninger og erhverv. Der etableres en grøn erhvervsordningpå 250 mio. kr. i 2013 og herefter 500 mio. kr. årligt til fremme af vedvarende energi i virksomheder (VE iproces). Heraf forventes ca. 20-25 pct. af midlerne at vedrøre energieffektivisering i forbindelse med omstil-ling til vedvarende energi. Hertil kommer udarbejdelse af en samlet strategi for energirenovering af den eksi-sterende bygningsmasse, samt den på finansloven for 2012 aftalte grønne støtteordning til energirenoveringaf boliger på 500 mio. kr. i 2013 og 500 mio. kr. i 2014.På den baggrund forventes bruttoenergiforbruget at falde til godt [730] PJ i 2020. I lyset af forventet øko-nomisk vækst i perioden forbedres effektiviteten pr. BNP-enhed dermed yderligere.
Med den forøgede indsats som følge af Energiaftalen 2012-2020 opprioriteres særligt indsatsen via energi-selskabernes spareforpligtelser, renoveringspuljen for boliger og VE i proces puljen.Som følge af energiaftalen foreslås en omprioritering af energispareindsatsen, således at den massive sats-ning på energibesparelsesindsatser delvist finansieres ved, at Center for Energibesparelser nedlægges. Detforeslås derfor at omprioritere kampagnemidlerne på i størrelsesordenen 60 mio. kr. årligt til konkrete ener-gieffektiviseringsinitiativer. De resterende midler overflyttes til Energistyrelsen med henblik på videreførel-se, evt. i tilpasset form, af konkrete indsatser vedrørende energieffektivisering.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommunerMed lovforslaget videreføres en del af centerets opgaver af Energistyrelsen. Der er tale om opgaver for ca.30 mio. kr. (jf. bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser § 1, nr. 1). Der gennemføres en analysemed henblik på at vurdere, hvilke af disse aktiviteter, der skal videreføres, evt. i tilpasset form, og i hvilketregi. Bestyrelse og sekretariat for Center for Energibesparelser foreslås nedlagt som selvstændig enhed.Der vil samtidig ske en nedtoning af opgaver vedrørende kampagner, herunder hjemmesider og frivilligeaftaler m.v., hvorved det er vurderingen, at der kan gennemføres omprioritering af midler i størrelsesordenenpå 60 mio. kr. til konkrete energieffektiviseringsinitiativer.I lov om afgift af elektricitet foreslås alene en konsekvensændring således, at de midler, der vedrører finan-siering af centeret, foreslås omprioriteret til brug for energieffektiviseringsinitiativer. Der henvises i øvrigt tilbemærkningerne til lovforslagets § 2.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetDa lovforslaget ikke medfører ændringer i opkrævningen af energisparebidraget, medfører lovforslaget in-gen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder EU-retlige aspekter, idet enkelte af de opgaver, centeret har løst, implementererEU DIR nr. 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energikilder art. 14. Disse opgaver vil blive videreførtaf Energistyrelsen. (EU DIR nr. 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energikilder).8. HøringLovforslaget er den sendt i høring hos:9. Samlet vurdering af lovforslagets økonomiske konsekvenser
Økonomiske konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerAdministrative konse-kvenser for stat, kom-
Positive konsekvenser/mindre udgifterIngen
Negative konsekvenser/merudgifterIngen
Ingen
Ingen
muner og regionerØkonomiske konse-kvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse-kvenser for erhvervsli-vetMiljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen.Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
Ingen
Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter, idet enkelte afde opgaver, centeret har løst, implementerer EU DIR nr.2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energikilder art.14. Disse opgaver vil blive videreført af Energistyrelsen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med lovforslaget foreslås det, at Center for Energibesparelser. (Go´Energi) nedlægges. Center for Energi-besparelser blev etableret af Klima-, Energi- og Bygningsministeriet den 1. marts 2010 ved lov nr. 1516 af27. december 2009 om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om statstilskud tilproduktrettede energibesparelser og lov om ophævelse af Elsparefonden. Klima-, energi- og bygningsmini-steren har udpeget en bestyrelse for Center for Energibesparelser, som består af en formand og seks med-lemmer. Bestyrelsen bistås efter loven af et sekretariat og en sekretariatschef, som har ansvaret for den dag-lige drift. Bestyrelsen har ageret i henhold til bekendtgørelse nr. 981 af 7. august 2010 om forretningsordenfor Center for Energibesparelser. Bekendtgørelsen bortfalder ved ikrafttrædelsen af denne lov.Centeret skal ifølge loven afgive en årlig beretning om sin virksomhed. Der henvises i den forbindelse tilbestyrelsens årsberetning 2010 og 2011. Centeret udarbejder herudover årlige handlingsplaner i henhold tilloven. Der henvises i den forbindelse til Handlingsplan 2011 og 2012.Centeret skal fremme effektiv brug af energi i husholdninger, det offentlige og i erhvervslivet inden for alleformer for energiforbrug undtagen transport. Det fremgår af lovgrundlaget for centeret, at dette skal ske gen-nem kampagner, videnformidling, markedsintroduktion og udvikling og formidling af standardiserede ener-gibesparende produkter og løsninger. Centerets indsatser er således i dag fokuseret på følgende områder:Kampagner, generel nyheds- og videnformidling via hjemmeside, brochurer, casesamlinger m.v.Fremme af energirigtige produkter bl.a. gennem mærkningsordninger af de mest energieffektiveprodukter på markedetIndsats målrettet erhvervsvirksomheder og offentlige institutioner gennem kurveknækkeraftaler,indkøbsvejledninger, netværk m.v.Kompetenceopbygning gennem undervisningskoncepter, liste over håndværkere, der har gennem-ført energivejlederuddannelsen m.v.I centerets handlingsplan for 2012 lægges der op til enkelte ændringer, men det forventes ikke at ændrevæsentligt på den relative fordeling mellem de forskellige indsatsområder.Det foreslås, at den indsats, som koncentrerer sig om kampagner, herunder hjemmesider og frivillige afta-ler m.v., nedtones fremover.
Midlerne herfra på 60 mio. kr. årligt vil i stedet medgå til finansiering af en række nye energieffektivise-ringsinitiativer. Det drejer sig blandt andet om fremme af alternativer til oliefyr, forøgelse af energiselska-bernes besparelsesindsats, energirenovering af den eksisterende bygningsmasse, samt en række energieffek-tiviseringsinitiativer i transportsektoren bl.a. infrastrukturpulje til opstilling af ladestandere og pulje til forsøgmed elbiler. I vurderingen af hvilke aktiviteter, der som udgangspunkt prioriteres videreført, vil blandt andetindgå, at nogle initiativer i centerets regi sikrer implementering af bestemmelser i VE-direktivet art. 14. (EUDIR nr. 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energikilder ), og at gode og effektive indsatser viderefø-res således, at allerede foretagne og disponerede investeringer ikke unødigt går til spilde. Det drejer sig ommidler på ca. 30 mio. kr., der medgår til disse aktiviteter.Til nr. 2Efter § 19, stk. 3, kan Center for Energibesparelser bemyndige en virksomhed eller sagkyndig institution tilat udøve de beføjelser centeret har efter § 7. Denne bestemmelse foreslås ophævet som konsekvens af, atcenteret foreslås nedlagt. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 3
Efter § 20, stk. 2, vedrører klager over afgørelser truffet af Center for Energibesparelser. Dennebestemmelse foreslås ophævet som konsekvens af, at centeret foreslås nedlagt. Der henvises i øvrigttil bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 4
Efter § 21, stk. 1, kan Center for Energibesparelser pålægge kollektive energiforsyningsvirksom-heder og virksomheder, som er nævnt i lovens § 19, stk. 2, at oplyse om forhold omfattet af loven.Undladelse af at fremkomme med de korrekte oplysninger til centeret er strafbelagt i § 22. Dissebestemmelser foreslås ophævet for så vidt angår centeret, som konsekvens af at centeret foreslåsnedlagt. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.Til § 2Til nr. 1Til brug for finansiering af Center for Energibesparelser opkræves et energisparebidrag på 0,6 øre/kWh.Beløbet betales af forbrug af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i helårsboliger, der opvarmes vedelektricitet. Det foreslås, at dette bidrag ændres til et energieffektiviseringsbidrag. Forslaget skal ses i sam-menhæng med, at det foreslås, at de aktiviteter, som centeret i dag finansierer ved denne afgift, i stedet skalmedgå til finansiering af en række nye energieffektiviseringsinitiativer. Ved ændringen foreslås således, atder er overensstemmelse mellem bidragets navn og anvendelsesformål. Der henvises i øvrigt til bemærknin-gerne til § 1, nr. 1.Til nr. 2Til brug for finansiering af Center for Energibesparelser opkræves et energisparebidrag på 0,6 øre/kWh.Beløbet betales af andet forbrug end forbrug af elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i helårsboliger,der opvarmes ved elektricitet. Det foreslås, at dette bidrag ændres til et energieffektiviseringsbidrag. Forsla-get skal ses i sammenhæng med, at det foreslås, at de aktiviteter, som centeret i dag finansierer ved denneafgift, i stedet skal medgå til finansiering af en række nye energieffektiviseringsinitiativer. Ved ændringenforeslås således, at der er overensstemmelse mellem bidragets navn og anvendelsesfomål. Der henvises iøvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Til § 3Til nr. 1Efter § 7 F, stk. 1, nr. 6, skal tilskud til forbrugere til at fremme udbredelsen af energieffektive produkterog løsninger, som Center for Energibesparelser kan tildele efter lov om fremme af besparelser i energifor-bruget ikke medregnes til den skattepligtige indkomst. Denne bestemmelse foreslås ophævet, idet centeretforeslås nedlagt, og der derfor ikke vil blive tildelt sådanne tilskud. Centeret har i øvrigt ikke tildelt sådannetilskud.Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft ved offentliggørelse i Lovtidende. Dette er for at sikre en hurtig og loy-al efterlevelse af aftalen XX marts 2012 om den danske energipolitik i 2012-2015.Til § 5Det foreslås, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet indtræder i de aftaler, centeret har indgået ligesomministeriet indtræder i centerets forpligtelser og rettigheder. I overensstemmelsen med energiaftalen vil detvære Energistyrelsen opgaven delegeres til.

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende loveGældende formuleringLovforslagetForslag til lov om ændring af lov om fremmeaf besparelser i energiforbruget. lov om æn-dring af lov om afgift på elektricitet og lov omændring af lov om påligning af indkomstskat tilstaten.§1I lov om fremme af besparelser af energifor-bruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1326 af 1. de-cember 2010, som ændret ved lov nr. 455 af 18.maj 2011, foretages følgende ændringer:Kapitel 3Center for Energibesparelser§ 7.Klima- og energiministeren opretter etCenter for Energibesparelser, som i overens-stemmelse med lovens formål skal bidrage til atfremme realiseringen af omkostningseffektiveenergibesparelser gennem kampagner, viden-formidling, markedsintroduktion og udviklingog formidling af standardiserede energibespa-rende produkter og løsninger.Stk. 2.Centeret skal bidrage til fremme afenergibesparelser inden for alle former forenergi og inden for alle sektorer bortset fratransport.Stk. 3.Centeret koordinerer sin virksomhedmed andre aktiviteter til fremme af energibe-sparelser. Centerets indsats skal understøtteandre aktørers indsats, herunder de kollektiveenergiforsyningsvirksomheders aktiviteter.Stk. 4.Centeret kan efter ansøgning give til-skud til projekter og demonstrationsprogram-mer til aktiviteter som nævnt i stk. 1, herundertilskud i en given periode til at fremme udbre-delsen af energieffektive produkter og løsnin-ger.§ 8.Center for Energibesparelser udarbejder1.Kapitel 3ophæves.
en årlig handlingsplan, som godkendes af kli-ma- og energiministeren.Stk. 2.Handlingsplanen skal indeholde en be-skrivelse afindsatsområder for aktiviteter som nævnt i §7, som centeret i det kommende år særlig vilprioritere, og en overordnet økonomisk rammefor aktiviteterne.Stk. 3.Ministeren kan fastsætte retningslinjerfor udarbejdelsen af handlingsplanen og be-stemme, at angivne målsætninger og priorite-ringer skal lægges til grund for udarbejdelsen.§ 9.Center for Energibesparelser oprettessom et selvstændigt center. Centeret ledes af enuafhængig bestyrelse, der består af 1 formandog indtil 6 medlemmer.Stk. 2.Bestyrelsen træffer afgørelse i alle for-hold vedrørende centerets opgaver efter §§ 7 og8, herunder om iværksættelse af aktiviteter oganvendelse af tilskudsmidler.Stk. 3.Formanden og medlemmerne udpegesaf klima- og energiministeren i deres personligeegenskab. Bestyrelsen udpeges for en periodeaf indtil 4 år. Genudpegning kan ske én gang.Klima- og energiministeren kan under hensyntil bestyrelsens sammensætning og funktiontræffe bestemmelse om, at et medlem udpegesfor mindre end 4 år, eller at udpegningen afformanden eller et medlem forlænges i en kor-tere periode.Stk. 4.Klima- og energiministeren kan træffebestemmelse om honorar til formanden og be-styrelsesmedlemmerne.Stk. 5.Bestyrelsen betjenes af et sekretariat.Bestyrelsen ansætter lederen af sekretariatet.Bestyrelsen kan bemyndige formanden ellersekretariatet til at varetage særlige opgaver ellertræffe afgørelser på bestyrelsens vegne i etnærmere bestemt omfang.Stk. 6.Centeret afgiver årligt en beretning tilklima- og energiministeren om sin virksomhed.Stk. 7.Klima- og energiministeren fastsætteren forretningsorden for centeret, herunder omsekretariatets opgaver.§ 10.Klima- og energiministeren kan fastsæt-te regler om1) ansøgning og tilsagn om tilskud som nævnt
i § 7, stk. 4, og udbetaling af tilskud, her-under at tilskud er betinget af, at aktivitetenikke er påbegyndt, før der er givet tilsagnom tilskud,2) tilsyn, regnskab og revision vedrørendeaktiviteter, hvortil der gives tilskud, og3) offentliggørelse af resultater af aktiviteter,hvortil der er givet tilskud.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om tilskud til aktiviteter, der kan fåtilskud efter anden lovgivning, herunder om, atder ikke kan gives tilskud i henhold til dennelov.Stk. 3.Revision af de aktiviteter, hvortil dergives tilskud, skal udføres for modtagerens reg-ning af en godkendt revisor.§ 11.Center for Energibesparelser kan træffeafgørelse om, at tilskud i henhold til § 10 bort-falder helt eller delvis, hvis1) tilskudsmodtageren har givet urigtige ellervildledende oplysninger eller fortiet oplys-ninger af betydning for modtagelsen af til-skud,2) vilkår for tilskud ikke opfyldes eller3) den pågældende aktivitet ikke er afsluttetinden for den frist, der er fastsat i afgørel-sen om tilskud.Stk. 2.I forbindelse med en afgørelse ombortfald af tilskud efter stk. 1 kan centeret be-stemme, at udbetalte tilskud helt eller delvisskal tilbagebetales.Stk. 3.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om de i stk. 1 og 2 nævnte forhold.§ 12.Den del af udgifterne til installationsar-bejde i boliger, som svarer til et ydet tilskudefter § 7, stk. 4, medregnes ikke ved beregnin-gen af lejeforhøjelse og kan ikke afskrives påvedligeholdelseskontoen.§ 19.Klima- og energiministeren kan bemyn-dige en under ministeriet oprettet institutioneller en anden myndighed til at udøve de befø-jelser, der i denne lov er tillagt ministeren.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan be-myndige en sagkyndig institution, en organisa-
2.§ 19, stk. 2,ophæves.
tion eller en virksomhed til at udøve nærmereangivne beføjelser vedrørende tilsyn, kontrol,udtagning, måling og afprøvning af energifor-brugende produkter, som er omfattet af loveneller regler fastsat i medfør af loven, akkredite-ret certificering samt sekretariatsbistand til mi-nisteren. Institutionen m.v. kan ikke træffe af-gørelse eller træffe bestemmelse om adgangsom nævnt i § 17, stk. 2. Klima- og energimini-steren fører tilsyn med varetagelsen af opgaver,som er henlagt til pågældende.Stk. 3.Center for Energibesparelser kan be-myndige en virksomhed eller en sagkyndig in-stitution eller organisation til i nærmere angivetomfang at udøve beføjelser, der er nævnt i § 7.§ 20.Energiklagenævnet behandler klagerover afgørelser truffet af klima- og energimini-steren eller transportministeren efter loven ogefter regler udstedt i medfør af loven. Klima ogenergiministerens og transportministerens afgø-relser kan ikke indbringes for anden administra-tiv myndighed end det nævnte Energiklage-nævn.Stk. 2.Afgørelser truffet af Center for Energi-besparelser efter kapitel 3 og efter regler fastsati medfør af dette kapitel kan ikke indbringes foranden administrativ myndighed. Klagerover retlige spørgsmål i forbindelse med denævnte afgørelser kan dog indbringes for Ener-giklagenævnet.Stk. 3.Afgørelser som nævnt i stk. 1 og 2 kanikke indbringes for domstolene, før den endeli-ge administrative afgørelse foreligger.Stk. 4.Klage skal være indgivet skriftligt, in-den 4 uger efter at afgørelsen er meddelt.Stk. 5.Klima- og energiministeren eller trans-portministeren kan fastsætte regler om1) adgangen til at klage over de afgørelser,som er nævnt i stk. 1 og 2, herunder at vis-se afgørelser ikke skal kunne indbringes forEnergiklagenævnet, og2) at afgørelser truffet af en institution undervedkommende ministerium eller en andenmyndighed, som ministeren i medfør af §19, stk. 1, har henlagt sine beføjelser efterloven til, ikke skal kunne indbringes for3.§ 20, stk. 2,ophæves og overalt i§ 20,udgår»og 2«.Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
vedkommende minister.Stk. 6.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om Energiklagenævnets sammen-sætning ved behandling af klager over afgørel-ser som nævnt i stk. 1 og 2 og om betaling afgebyr ved indbringelse af en klage for Energi-klagenævnet§ 21.Klima- og energiministeren, Center forEnergibesparelser og Energiklagenævnet kanpålægge kollektive energiforsyningsvirksom-heder virksomheder, som er nævnt i § 19, stk.2, institutioner eller organisationer samt leve-randører og forhandlere at udarbejde og medde-le alle sådanne oplysninger, som er nødvendigefor varetagelsen af de opgaver, som er nævnt iloven, herunder til afgørelse af, om et forholder omfattet af loven.Stk. 2.Klima- og energiministeren kan fast-sætte regler om, hvilke kategorier af oplysnin-ger der omfattes af stk. 1, og hvorledes oplys-ningerne skal meddeles.§ 22.Medmindre højere straf er forskyldt ef-ter anden lovgivning, straffes med bøde den,der1) meddeler klima- og energiministeren,transportministeren, Center for Energibe-sparelser eller Energiklagenævnet urigtigeeller vildledende oplysninger eller undladerat afgive oplysninger som omhandlet i §21,2) undlader at efterkomme et påbud efter § 6,stk. 2, § 17,stk. 5, eller § 18, stk. 2.3) overtræder bestemmelserne i § 16, stk. 1,om anbringelse af anden mærkning eller i §16, stk. 2, om uberettiget anvendelse afmærker m.v. eller4) hindrer adgang til udtagelse af produkterm.v. som nævnt i § 17, stk. 2.Stk. 2.I regler, der udstedes i henhold til lo-ven, kan der fastsættes bødestraf for overtræ-delse af bestemmelser i reglerne eller af vilkårog påbud udstedt i henhold til reglerne.Stk. 3.Der kan pålægges selskaber m.v. (juri-diske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.4.I§ 21, stk. 1, og i § 22, stk. 1, nr. 1udgår: »,Center for Energibesparelser«.
§2I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendt-gørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret vedlov nr. 625 af 14. juni 2011, foretages følgendeændringer:§ 6.Af forbrug af elektricitet, der overstiger4.000 kWh årligt i helårsboliger, der opvarmesved elektricitet, betales en afgift, som består affølgende elementer:1) En energiafgift på 54,6 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov omenergiafgift af mineralolieprodukter m.v. Iperioden 2010-2014 er satserne dog somanført i bilag 2.2) Et energisparebidrag på 0,6 øre pr. kWh.3) Et eldistributionsbidrag på 4 øre pr. kWh.4) En tillægsafgift på 6,4 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov omenergiafgift af mineralolieprodukter m.v. Iperioden 2011-2014 er satserne dog somanført i bilag 2.
1.§ 6, stk. 1, nr. 2,ændres »energisparebidrag«til: »energieffektiviseringsbidrag«
Stk. 2.Af andet forbrug af elektricitet betalesen afgift, som består af følgende elementer:1) En energiafgift på 67,0 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov omenergiafgift af mineralolieprodukter m.v. Iperioden 2010-2014 er satserne dog som an-ført i bilag 3.2) Et energisparebidrag på 0,6 øre pr. kWh.3) Et eldistributionsbidrag på 4 øre pr. kWh.4) En tillægsafgift på 6,4 øre pr. kWh (2015-niveau), der reguleres efter § 32 a i lov omenergiafgift af mineralolieprodukter m.v. Iperioden 2011-2014 er satserne dog som an-ført i bilag 3.Stk. 3.Skatteministeren fastsætter regler foropgørelsen af den afgiftspligtige mængde efterstk. 1 og 2.
2.I§ 6, stk. 2, nr.2,ændres »energisparebidragtil: »energieffektiviseringsbidrag«.
§3I lov om påligning af indkomstskat til staten,jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober
2011, som ændret senest ved § 5 i lov nr. 273 af27. marts 2012, foretages følgende ændringer:§ 7F. Til den skattepligtige indkomst med-regnes ikke:1) boligstøtte ydet efter lov om individuelboligstøtte samt kompensation efter bolig-lovgivningen til dækning af en lejers øgedenettoboligudgifter ved omdannelse af boli-gen til plejebolig eller friplejebolig,2) støtte ydet efter § 37, stk. 1, 2 og 4, § 40,stk. 1 og 2, § 44, stk. 2, § 44 a, stk. 2, § 45,stk. 1, § 47, stk. 1, § 62, stk. 2 og 3, og § 74a i lov om byfornyelse og boligforbedringog § 62, § 134, stk. 1, § 145, stk. 3, §§ 148-150, § 151, stk. 2 og 5, § 153, stk. 1 og 3, §154, stk. 1, § 161, stk. 1, § 168, stk. 4 og 5,§ 169, stk. 1, og § 174, stk. 4, i lov om by-fornyelse samt § 14, § 26, stk. 1, § 53, stk.3, § 63, stk. 3, § 67, § 68, § 69, stk. 1, § 70,§ 71, stk. 1, § 72, stk. 1, § 77, stk. 5 og 7,og § 78, stk. 1, og § 98, stk. 2, i lov om by-fornyelse og udvikling af byer,3) tilskud efter lov om statstilskud til omstil-ling af ældre boliger til kraftvarme,4) tilskud efter lov om statstilskud til energi-besparende foranstaltninger i pensionistersboliger,5) tilskud efter lov om statstilskud til omstil-ling af elopvarmede bygninger,6) tilskud til forbrugere til at fremme udbre-delsen af energieffektive produkter og løs-ninger som nævnt i § 7, stk. 4, i lov omfremme af besparelser i energiforbruget,7) beløb, der i henhold til miljølovgivningenudbetales af det offentlige til oprensningm.v. af forurenede ejendomme,8) beløb, der udbetales af Oliebranchens Mil-jøpulje i henhold til aftale af 21. december1992 til oprensning m.v. af forurenedeejendomme,9) tilskud til forbrugere til køb og installationaf energieffektive produkter og til fjern-varmetilslutning som nævnt i § 1, stk. 2, nr.2 og 5, i lov om statstilskud til produktret-tede energibesparelser,10) beløb, som sælgeren af en fast ejendombetaler til køberen til hel eller delvis dæk-1.§ 7 F, stk. 1, nr. 6ophæves.Nr. 7-12 bliver herefter nr. 6-11
ning af præmie for ejerskifteforsikring imedfør af § 2, stk. 3, i lov om forbrugerbe-skyttelse ved erhvervelse af fast ejendomm.v., og11) tilskud, som i medfør af § 22, stk. 1, nr. 7, ilov om elforsyning, § 14, stk. 1, nr. 3, i lovom naturgasforsyning og § 28 b, stk. 1, ilov om varmeforsyning ydes for at sikre re-alisering af dokumenterbare energibespa-relser12) tilskud efter lov om statstilskud til renove-rings- og bygningsarbejder og energibespa-rende materialer i helårsboliger.Stk. 2.Den del af udgifterne, som svarer tiltilskud m.v., der er skattefri efter stk. 1, kanikke fradrages ved indkomstopgørelsen ellermedregnes ved opgørelsen af grundlaget forskattemæssige afskrivninger og medregnes ikketil anskaffelsessummen ved opgørelse af skat-tepligtig fortjeneste eller tab ved afståelse affast ejendom.Stk. 3.Kompensation i henhold til lov omstatstilskud til fremme af tilslutning til kul-kraftvarme skal ikke medregnes til forbrugerensskattepligtige indkomst. Stk. 2 finder tilsvaren-de anvendelse for den del af udgifterne, somsvarer til kompensation, som er skattefri efter 1.pkt.§4Stk. 1Loven træder i kraft dagen efter offent-liggørelse i Lovtidende.§5Stk. 1.Klima-, Energi- og Bygningsministeri-et indtræder ved lovens ikrafttrædelse i Centerfor Energibesparelsers forpligtelser og rettighe-der.