Beskæftigelsesudvalget 2011-12, Færøudvalget 2011-12, Grønlandsudvalget 2011-12, Kulturudvalget 2011-12, Kommunaludvalget 2011-12, Retsudvalget 2011-12, By- og Boligudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12, Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12, Forsvarsudvalget 2011-12, Miljøudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Børne- og Undervisningsudvalget 2011-12, Finansudvalget 2011-12, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011-12, Kirkeudvalget 2011-12, Ligestillingsudvalget 2011-12, Udenrigsudvalget 2011-12, Europaudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 162, FÆU Alm.del Bilag 29, GRU Alm.del Bilag 43, KUU Alm.del Bilag 151, KOU Alm.del Bilag 95, REU Alm.del Bilag 330, BYB Alm.del Bilag 65, SAU Alm.del Bilag 193, SUU Alm.del Bilag 263, KEB Alm.del Bilag 231, UUI Alm.del Bilag 102, ERU Alm.del Bilag 224, FLF Alm.del Bilag 231, FOU Alm.del Bilag 88, MIU Alm.del Bilag 289, SOU Alm.del Bilag 252, TRU Alm.del Bilag 287, BUU Alm.del Bilag 168, FIU Alm.del Bilag 148, ULØ Alm.del Bilag 139, FIV Alm.del Bilag 164, KIU Alm.del Bilag 58, LIU Alm.del Bilag 47, URU Alm.del Bilag 169, EUU Alm.del Bilag 357
Offentligt
1098780_0001.png
Vejledning til formænd for
Folketingets stående udvalg
GUIDE TIL ARBEJDET
I FO L K E T I N G E T S
U DVA LG
2 011
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0002.png
2
Vejledning til formænd for
Folketingets stående udvalg
Indhold
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Formål
Udgangspunkt
Udvalgsformandens rolle
Sekretariatsbistand til udvalg
Udvalgsmøder
Beslutningsprocedurer
Udvalgsbehandling af forslag
Samråd
Deputationer
Udtalelser om EU-sager
Udvalgsberetninger
Studierejser m.m.
Høringer
Besøg til udvalg
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0003.png
3
1. Formål
Præsidiet besluttede på et seminar den 11.-12. april 2011, at der
skulle udarbejdes en trykt vejledning, som kan udleveres til nye
udvalgsformænd. På den baggrund er udarbejdet denne vejledning,
som er godkendt af Folketingets formand.
Formålet med vejledningen er at give udvalgsformænd – herunder ikke
mindst nyvalgte udvalgsformænd – et godt grundlag for og et praktisk
redskab til at kunne udføre arbejdet som udvalgsformand. Vejled-
ningen kan samtidig medvirke til en vis ensartethed i udvalgenes
arbejdsform. Vejledningen giver imidlertid også råderum for, at de
enkelte udvalgsformænd kan sætte deres personlige præg på udvalgs-
arbejdet, og at de enkelte udvalg inden for visse rammer kan træffe
nærmere beslutning om udvalgets procedurer og arbejdsform.
2. Udgangspunkt
Vejledningen tager udgangspunkt i denne overordnede beskrivelse af
udvalgsformændenes arbejde:
-
-
Udvalgsformanden skal fremme udvalgsarbejdet mest muligt,
jf. Folketingets forretningsorden, § 8 a, stk. 1.
Udvalgsformanden har en væsentlig funktion i forhold til at
tilrettelægge og afvikle udvalgsarbejdet og udvalgsmøder,
herunder at give de enkelte udvalgsmedlemmer mulighed for
at udfolde det parlamentariske arbejde i udvalgene og imøde-
komme mindretals ønsker til udvalgsarbejdet med respekt for
et flertals beslutningsdygtighed.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0004.png
4
-
-
Udvalgsformanden skal sikre, at udvalgsarbejdet foregår inden
for de gældende formelle rammer for udvalgsarbejdet.
Udvalgsmanden har en væsentlig rolle i forhold til udvalgets
udadvendte aktiviteter, hvor udvalget er Folketingets ansigt
udadtil. Det gælder f.eks. i forbindelse med rejser og besøg og
de dele af udvalgsmøderne, som offentligheden har adgang til,
eller som indebærer gæster til udvalget, f.eks. åbne samråd,
deputationer og høringer.
Vejledningen indeholder en beskrivelse af væsentlige regler, procedu-
rer og praksis for den del af udvalgsarbejdet, som især har betydning
for udvalgsformænd.
3. Udvalgsformandens rolle
Udvalgsformanden er overordnet ansvarlig for afviklingen af udvalgs-
arbejdet.
Udvalgsformandens opgaver består bl.a. i at være mødeleder og sørge
for, at udvalget træffer de formelle beslutninger, som er nødvendige
for at afvikle udvalgsarbejdet. Udvalgsformanden repræsenterer udval-
get udadtil i udvalgsrelaterede anliggender, herunder over for minister,
medier og offentlighed. Udvalgsformanden har en aktiv rolle i forhold
til udvalgets planlægning og drøftelse af prioriteringer og samlede
aktiviteter i løbet af folketingsåret, herunder høringer og studierejser.
Udvalgsformanden tager – bistået med råd og vejledning af udvalgs-
sekretæren – stilling til sager af principiel eller politisk karakter, som
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0005.png
5
opstår i forbindelse med udvalgsarbejdet.
I udvalgsformandens fravær fungerer næstformanden som formand.
Hvis næstformanden også er fraværende, fungerer det først valgte
medlem i udvalget (den førstnævnte i det største valgforbund) som
formand.
Udvalget kan nedsætte et fast underudvalg til at forberede udvalgs-
aktiviteter som f.eks. besøg, rejser, høringer, informationstiltag,
procedurer m.m. Et underudvalg kan medvirke til at sikre sammenhæng
og overblik over aktiviteterne i udvalget samt bred opbakning til de
initiativer og beslutninger, udvalget iværksætter. Udvalget kan også
nedsætte underudvalg til at følge en bestemt sag eller et bestemt
emne. Underudvalg nedsættes efter almindelig flertalsbeslutning i
udvalget, og udvalget bestemmer selv, hvor mange medlemmer der
skal være i underudvalget. Et underudvalg kan f.eks. bestå af ord-
førerne for folketingsgrupperne.
4. Sekretariatsbistand til udvalg
Alle udvalg har tilknyttet en udvalgssekretær og en udvalgsassistent,
som er ansat i Folketingets Administration.
Udvalgssekretærerne bistår udvalget, udvalgsformanden og de enkelte
udvalgsmedlemmer og varetager den løbende daglige drift af udvalgs-
arbejdet efter faste indarbejdede forretningsgange.
Udvalgsformanden aftaler hovedlinjerne i tilrettelæggelsen af udvalgs-
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0006.png
6
arbejdet med udvalgssekretæren, herunder hvilke sager udvalgsforman-
den ønsker forelagt, og hvilke sager der delegeres til udvalgssekretæren.
En stor del af udvalgsarbejdet foregår i skriftlig form uden drøftelse på
udvalgsmøder, og uden at udvalgsformanden normalt bliver involveret.
Det gælder f.eks. udvalgsspørgsmål til skriftlig besvarelse og modta-
gelse af skriftlige henvendelser.
Udvalgssekretæren har også til opgave at give individuel bistand og
rådgivning til de enkelte udvalgsmedlemmer (og andre folketingsmed-
lemmer) om det parlamentariske arbejde inden for udvalgets sags-
område. Denne bistand foregår typisk på det pågældende medlems
initiativ og i fortrolighed mellem medlemmet og udvalgssekretæren,
uden at udvalgsformanden bliver inddraget.
5. Udvalgsmøder
Udvalgsmøderne danner grundlaget for arbejdet i udvalgene, selv om
en stor del af udvalgsarbejdet foregår i skriftlig form.
De stående udvalg har et fast ugentligt mødetidspunkt, hvor der nor-
malt afholdes udvalgsmøde i Folketingets mødeperioder. Udvalgsse-
kretæren inddrager udvalgsformanden, hvis det viser sig nødvendigt at
fravige det faste mødetidspunkt, f.eks. ved hastende sager og i travle
perioder.
Udvalgssekretariatet udarbejder og udgiver dagsordener for udvalgs-
møderne. Dagsordenen indeholder de sager, som er klar til behandling
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0007.png
7
i udvalget, f.eks. afholdelse af samråd, modtagelse af deputationer
og behandling af lov- og beslutningsforslag. Første udgave af dags-
ordenen bliver som hovedregel udgivet senest fredag i ugen inden
udvalgsmødet. Udvalgssekretæren inddrager udvalgsformanden, inden
væsentlige eller principielle dagsordenspunkter bliver optaget på
dagsordenen. Det kan f.eks. være en sag, som et udvalgsmedlem
ønsker drøftet i udvalget, eller andre sager, som udvalgsformanden
ikke allerede er bekendt med.
Udvalgssekretæren orienterer forud for udvalgsmødet udvalgsforman-
den om sagerne på dagsordenen. Det sker typisk, ved at udvalgssekre-
tæren sender en kommenteret dagsorden til udvalgsformanden dagen
før udvalgsmødet. Den kommenterede dagsorden kan f.eks. indeholde
en kort beskrivelse af eventuelle problemstillinger vedrørende dagsor-
denspunkter, udkast til talepunkter samt forslag til udvalgskonklusio-
ner. Det kan også være nyttigt, at udvalgsformanden før udvalgsmødet
holder et kort møde med udvalgssekretæren, hvor de sammen gennem-
går dagsordenen.
Udvalgsformanden leder udvalgsmøderne, fordeler ordet og konkluderer.
Udvalgssekretæren sørger for, at der efter udvalgsmødet finder den
opfølgning sted, som er besluttet på udvalgsmødet, f.eks. at der stilles
opfølgende skriftlige spørgsmål til ministeren.
Udvalgsmøderne foregår som udgangspunkt for lukkede døre. Det vil
sige, at kun udvalgsmedlemmer, udvalgets sekretariat og – hvis der er
samråd – ministeren med eventuelle embedsmænd må være til stede.
Udvalget kan beslutte at holde åbne møder, hvor offentligheden,
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0008.png
8
herunder journalister, har adgang, eller lade dele af møder være åbne,
f.eks. samråd.
Forhandlingerne i lukkede udvalgsmøder er fortrolige, og det er ikke
tilladt at referere synspunkter, vurderinger og argumenter, som andre
udvalgsmedlemmer eller ministeren har fremført på udvalgets møde.
Et udvalgsmedlem kan dog referere, hvad medlemmet selv har sagt på
mødet. Det accepteres som udgangspunkt også, at et udvalgsmedlem
refererer udvalgets forhandlinger over for andre medlemmer af sin
folketingsgruppe.
Der bliver ikke skrevet referat af udvalgsmøder (undtagen i Europaud-
valget), men udvalgssekretæren fører protokol over udvalgets beslut-
ninger. Tv- eller lydoptagelse af åbne samråd bliver lagt ud på Folke-
tingets hjemmeside.
Udvalgssekretæren sender efter et udvalgsmøde et opfølgningsre-
sumé til udvalgets medlemmer til orientering. Resumeet indeholder
kortfattet information om mødets afvikling og trufne beslutninger.
Fortrolige oplysninger fremgår dog kun af protokollen, som kun udval-
gets medlemmer har adgang til.
6. Beslutningsprocedurer
Udvalgsformanden konkluderer udvalgets beslutninger på baggrund af
drøftelserne i udvalget.
I praksis bliver der meget sjældent afholdt egentlige afstemninger
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0009.png
9
i udvalgene. I så fald er det almindelig praksis, at man accepterer
stemmer afgivet af udvalgsmedlemmer, der ikke fysisk er til stede
(det kaldes, at ”stolene tæller”). Det vil sige, at et medlem – oftest
ordføreren i den pågældende sag – der er til stede, kan tegne alle sin
folketingsgruppes medlemmer i udvalget. Og det vil normalt også blive
accepteret, at et medlem fra et regeringsparti repræsenterer de øvrige
regeringspartiers medlemmer i udvalget. Normalt accepteres også
tilkendegivelser fra fraværende medlemmer, f.eks. hvis de er givet til
udvalgsformanden før mødet. Denne uformelle regel anvendes, med-
mindre nogen gør indsigelse mod, at der træffes beslutning på denne
måde.
Hvis der gøres indsigelse mod den uformelle afstemningsform – hvad
der i praksis sker yderst sjældent – må der foretages afstemning i
overensstemmelse med forretningsordenens § 8, stk. 4, hvorefter et
udvalg er beslutningsdygtigt, når over halvdelen af dets medlemmer
er til stede. En beslutning er herefter taget, når flere har stemt for end
imod (det vil sige, at ”hovederne tæller”).
Udvalget kan, hvis det viser sig nødvendigt (f.eks. i mødefri perioder),
træffe beslutning efter skriftlig procedure. Det sker i så fald normalt,
ved at udvalgsformandens indstilling til beslutning udsendes til ud-
valget med en frist for eventuelle bemærkninger og indsigelser.
7. Udvalgsbehandling af forslag
Udvalgsformanden sikrer i samarbejde med Udvalgssekretariatet, at
udvalget tilrettelægger arbejdet med lov- og beslutningsforslag på
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0010.png
10
en hensigtsmæssig måde og i overensstemmelse med de frister, der
fremgår af forretningsordenen. Så vidt muligt skal der sikres en grun-
dig udvalgsbehandling og tages hensyn til ministerens henholdsvis
forslagsstillernes ønsker og organisationers og andres mulighed for at
orientere udvalget om deres synspunkter på forslag.
Udvalget drøfter og fastlægger normalt en tidsplan for udvalgsbehand-
lingen på det første udvalgsmøde efter første behandling af forslaget.
Det sker på baggrund af et udkast udarbejdet af udvalgssekretæren.
Tidsplaner kan variere fra forslag til forslag. En tidsplan omfatter typisk
en frist for udvalgsmedlemmerne til at stille spørgsmål til ministeren,
en frist for ministeren til at svare og en frist for at stille ændringsfor-
slag. Tidsplanen indeholder oftest også en dato for udvalgets politiske
drøftelse af forslaget, en frist for aflevering af skriftlige bidrag
(betænkningsbidrag), som udvalgsmedlemmer ønsker med i betænknin-
gen, samt en dato for, hvornår udvalget forventer at afgive betænkning.
Ved fastlæggelse af tidsplanen tager udvalget normalt hensyn til
eventuelle tilkendegivelser om processen fra ministeren, når det drejer
sig om regeringens lovforslag, og forslagsstillerne, når det drejer sig
om private forslag.
Udvalget vil under drøftelsen af tidsplanen også kunne drøfte eventu-
elle forslag om særlige initiativer under udvalgsbehandlingen, f.eks.
teknisk gennemgang ved ministeren og embedsmænd fra ministeriet,
høring eller studiebesøg.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0011.png
11
Udvalget kan på et senere tidspunkt justere tidsplanen, hvis det bliver
nødvendigt.
En stor del af udvalgsbehandingen af lov- og beslutningsforslag fore-
går i skriftlig form uden drøftelse på udvalgsmøder, og uden at ud-
valgsformanden bliver involveret. Det gælder f.eks. udvalgsspørgsmål
til skriftlig besvarelse og modtagelse af skriftlige henvendelser.
Afgivelse af betænkning over et forslag sættes på dagsordenen for et
udvalgsmøde i overensstemmelse med den fastlagte tidsplan. Forud
for dette møde har Udvalgssekretariat udarbejdet et udkast til be-
tænkning.
Udvalget imødekommer som hovedregel ønsker fra udvalgsmedlemmer
om at udsætte betænkningsafgivelsen, som f.eks. begrundes med, at
medlemmerne har brug for mere tid til at arbejde med forslaget, eller
at en folketingsgruppe endnu ikke har truffet beslutning om sin indstil-
ling til forslaget.
Det er som hovedregel en forudsætning for, at udvalget afgiver
betænkning, at alle spørgsmål stillet til forslaget inden for spørgs-
målsfristen er besvaret, og at eventuelle ændringsforslag, der ønskes
stillet, er indarbejdet i betænkningsudkastet.
Udvalgets afgivelse af betænkning er ofte opdelt i to dele: En politisk
drøftelse og selve betænkningsafgivelsen. På det første møde fore-
tager udvalget en politisk drøftelse, og på det efterfølgende møde
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0012.png
12
afgiver udvalget formelt betænkningen. Andre gange foregår den poli-
tiske drøftelse og betænkningsafgivelsen dog på samme møde under
samme dagsordenspunkt.
Udvalgets politiske drøftelse kan spænde vidt: Fra på den ende side at
være en reel politisk drøftelse/forhandling om lovforslagets indhold,
herunder formuleringen af politiske bemærkninger og ændringsforslag,
til på den anden side blot at være en konstatering af, at udvalget er
klar til at afgive betænkning.
Udvalgsformanden spørger under selve betænkningsafgivelsen folke-
tingsgrupperne i rækkefølge efter størrelse om gruppernes indstilling
til eventuelle ændringsforslag og herefter om indstillingen til lovfor-
slaget i dets helhed.
Hvis ikke alle indstillinger og politiske bemærkninger er modtaget
inden eller på udvalgsmødet, kan udvalget fastsætte en kort frist –
typisk til senere samme dag eller den følgende dag – for at aflevere
indstillinger og/eller politiske bemærkninger (betænkningsbidrag) til
udvalgssekretæren.
Betænkningen anses for at være afgivet, når de ordførere, som er til
stede på udvalgsmødet, har meddelt udvalgsformanden deres indstil-
linger til forslaget og eventuelle ændringsforlag.
Udvalgssekretariatet færdiggør herefter betænkningen og offentliggør
den med henblik på anden behandling af forslaget.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0013.png
13
I nogle tilfælde bliver et lovforslag henvist til fornyet udvalgsbehand-
ling efter anden behandling. Hvis lovforslaget ønskes til tredje behand-
ling, skal udvalget afgive en tillægsbetænkning over forslaget, inden
det kan gå til tredje behandling.
8. Samråd
Udvalg kan bede en minister om at besvare spørgsmål mundtligt under
et samråd i et udvalgsmøde.
Det er udvalgsformandens opgave at sørge for, at et samråd afvikles
så effektivt som muligt for såvel udvalget som ministeren, således at
spørgeren får svar på samrådsspørgsmålet, og (ved åbne samråd) at
tilhørere og seere får et godt udbytte af samrådet.
Samrådsspørgsmål kan kun stilles af udvalgets medlemmer.
Samrådsspørgsmål skal som udgangspunkt være af holdningsmæssig
karakter. Faktuelle forhold kan ofte med fordel afklares ved spørgsmål
til skriftlig besvarelse, før der indkaldes til samråd.
Spørgeren kan efter ønske få sit navn angivet som spørger på samråds-
spørgsmål.
Spørgeren angiver, om samrådet ønskes afholdt for lukkede eller åbne
døre. Et mindretal på 3 udvalgsmedlemmer har adgang til at få gen-
nemført et samråd for åbne døre. I praksis afholdes langt hovedparten
af samråd for åbne døre.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0014.png
14
Udvalgssekretæren orienterer udvalgsformanden om samrådsspørgs-
mål, da disse indebærer, at udvalget anmoder ministeren om at møde
frem for udvalget i et samråd. Hvis udvalgssekretæren vurderer, at et
samrådsspørgsmål giver anledning til principiel overvejelse, inddrager
udvalgssekretæren udvalgsformanden, før samrådsspørgsmålet stilles.
Udvalgssekretæren aftaler tidspunktet for samrådet med minister-
sekretariatet og spørgeren. Samråd afholdes som udgangspunkt på
udvalgets sædvanlige mødetidspunkt. Ressortministeren for et udvalg
bør som udgangspunkt være indstillet på at møde i samråd i udvalget
på udvalgets sædvanlige mødetidspunkt, senest 2-3 uger efter et sam-
rådsspørgsmål er stillet, således at sagen ikke mister aktualitet.
Udvalgssekretæren inddrager udvalgsformanden, hvis der ikke kan
opnås enighed om tidspunktet for samrådet, eller hvis det viser sig
nødvendigt at afholde samrådet uden for udvalgets normale mødetids-
punkt.
Det kan være hensigtsmæssigt – generelt eller konkret – at afstemme
tidsrammen for samråd mellem udvalg, minister og spørger med hen-
blik på at udnytte tiden så effektivt som muligt.
Det enkelte udvalg kan eventuelt træffe beslutning om procedurer i
udvalget under åbne samråd, så de er tilpasset udvalgets arbejdsform
og de emner, der behandles i udvalget.
Udvalgssekretariatet udgiver en nyhed om samrådet på Folketingets
hjemmeside, når tidspunktet for samrådet er fastlagt. Nyheden inde-
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0015.png
15
holder en gengivelse af samrådsspørgsmålet og en række praktiske
oplysninger vedrørende afholdelsen af samrådet.
Udvalgsformanden leder afviklingen af samrådet på udvalgsmødet og
fordeler ordet.
Ved åbne samråd oplyser udvalgsformanden indledningsvis kort om
emnet for samrådet, og hvem der har indkaldt til samrådet, og at
samrådet bliver tv-transmitteret. Samrådet kan dermed følges direkte
på Folketingets tv-kanal og internettet. Hvis der ikke er tv-kapacitet til
samrådet, bliver det kun lydoptaget.
Udvalgsformanden bør tilstræbe, at tiltaleformen under de åbne sam-
råd nærmer sig tiltaleformerne i Folketingssalen. Udvalgsmedlemmer
bør omtales ved fornavn og efternavn og ministre ved deres minister-
titel.
Udvalgsformanden giver først det udvalgsmedlem, som har indkaldt til
samrådet, mulighed for kort at begrunde samrådet.
Udvalgsformanden giver herefter ministeren ordet for besvarelse af
samrådsspørgsmålet. Hvis der er stillet flere samrådsspørgsmål til
samme samråd, vil udvalgssekretæren forud for samrådet have aftalt
med spørgeren og ministersekretariatet, om ministeren skal besvare
samrådsspørgsmål et ad gangen eller kan besvare samrådsspørgsmå-
lene samlet. Tilsvarende gælder, hvis et samrådsspørgsmål er stillet til
flere ministre.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0016.png
16
Efter ministerens indledende besvarelse af samrådsspørgsmålet styrer
udvalgsformanden afviklingen af opfølgende spørgsmål fra udval-
gets medlemmer. Udvalgsmedlemmernes indlæg under samrådet bør
som udgangspunkt formuleres som et spørgsmål til ministeren, men
kommentarer, som ikke indeholder spørgsmål, kan også forekomme.
Spørgsmål skal holdes inden for emnet for samrådsspørgsmålet.
Udvalgsformanden kan tillade, at flere (f.eks. 3) udvalgsmedlemmer
stiller spørgsmål, før udvalgsformanden giver ministeren ordet for
besvarelse.
Samrådet forsætter, indtil der ikke er flere udvalgsmedlemmer, som
beder om ordet, og ministeren har besvaret de stillede spørgsmål. Ud-
valgsformanden bør dog tilstræbe at afslutte samrådet, hvis udvalgs-
medlemmers spørgsmål eller ministerens svar ikke bidrager med nyt til
samrådet.
Udvalgsformanden spørger efter samrådet – når ministeren og tilhø-
rerne har forladt lokalet – om samrådet giver udvalget anledning til
bemærkninger eller ønsker om opfølgning i udvalget, f.eks. i form af
spørgsmål til ministeren. Udvalgssekretæren sørger for, at eventuel af-
talt opfølgning sker, herunder at der stilles spørgsmål, hvor ministeren
anmodes om at oversende et eventuelt talepapir til brug for samrådet.
Samråd er som udgangspunkt af orienterende karakter. Hvis udvalget –
hvad der i praksis sker yderst sjældent – efter ønske fra ministeren el-
ler et eller flere udvalgsmedlemmer træffer en beslutning i tilknytning
til samrådet, skal udvalget orientere ministeren herom og beslutningen
føres ind i udvalgsprotokollen. Folketingets Ombudsmand kan ikke
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0017.png
17
behandle en sag, som der allerede er truffet beslutning om i Folketin-
get. Ombudsmanden er ikke udelukket fra at behandle en sag, når et
samråd herom har været orienterende.
Tv- eller lydoptagelse af et åbent samråd bliver efter samrådet lagt ud
på Folketingets hjemmeside.
9. Deputationer
Udvalg kan modtage en eller flere personer (en deputation), f.eks. re-
præsentanter for en forening eller en organisation, i foretræde i forbin-
delse med et udvalgsmøde, jf. forretningsordenens § 8, stk. 5. Formålet
med et foretræde er at påvirke udvalget i forbindelse med udvalgets
behandling af et lov- eller beslutningsforslag eller at gøre udvalget
opmærksom på et anliggende inden for udvalgets sagsområde.
Udvalgsformanden skal sikre, at foretræder afvikles i overensstemmel-
se med de retningslinjer, som er fastsat af Præsidiet, jf. forretningsor-
denens § 8, stk. 5.
Udvalgsformanden skal overordnet tilstræbe, at foretræder afvikles
på en effektiv måde set fra udvalgets side. Samtidig bør formanden
tilstræbe, at deputationer får mulighed for og tid til inden for de givne
rammer at afgive deres synspunkter og informationer til udvalget og
efterlades med et indtryk af at være godt modtaget af Folketinget. Der
bør under foretræder være et rimeligt fremmøde i udvalget.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0018.png
18
Folketingets udvalg imødekommer som udgangspunkt anmodninger om
foretræde for udvalget. Udvalg kan dog generelt eller konkret træffe
beslutning om at afslå anmodning om foretræde, eksempelvis hvis et
foretræde vedrører en konkret verserende sag.
Udvalgssekretariatet behandler anmodninger om foretræde og aftaler
tidspunkt for disse. Udvalgssekretæren inddrager normalt kun ud-
valgsformanden, hvis en anmodning om foretræde giver anledning til
principiel overvejelse.
Forud for foretrædet orienterer Udvalgssekretariatet skriftligt deputa-
tionen om retningslinjerne for foretræder.
Udvalget modtager deputationer på udvalgets sædvanlige mødetids-
punkt.
Udvalget modtager deputationer for lukkede døre.
Udvalgsformanden byder indledningsvis deputationen velkommen og
anmoder den om at præsentere deltagerne i deputationen.
Udvalgsformanden giver herefter deputationen adgang til at afgive en
kortfattet redegørelse for deputationens synspunkter.
Udvalgsformanden skal tilstræbe, at modtagelsen af en deputation
ikke overstiger 15 minutter. Deputationen er allerede på forhånd gjort
opmærksom på denne tidsramme i forbindelse med bekræftelsen af
foretrædet.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0019.png
19
Udvalgsformanden kan afbryde deputationen, hvis deputationens
redegørelse trækker så langt ud, at der ikke bliver tid til spørgsmål fra
udvalget.
Efter deputationens indledende redegørelse styrer udvalgsformanden
afviklingen af spørgsmål fra udvalget til deputationen. Spørgsmå-
lene stilles normalt i spørgerunder, det vil sige, at der kan stilles flere
spørgsmål fra udvalgets medlemmer, før deputationen får lejlighed til
at svare. Udvalgsformanden kan afskære yderligere spørgsmål, hvis
foretrædet samlet set overskrider 15 minutter.
Der finder ikke forhandling sted under foretrædet. Deputationen kan
ikke stille spørgsmål til udvalget. De synspunkter, som deputationen
fremfører, indgår i udvalgets fortsatte arbejde og udvalgsmedlemmer-
nes overvejelser.
Når deputationen har forladt lokalet, spørger udvalgsformanden, om
foretrædet giver anledning til bemærkninger eller ønsker om opfølg-
ning i udvalget, f.eks. i form af spørgsmål til ministeren. Udvalgssekre-
tæren sørger for, at eventuel aftalt opfølgning sker.
10. Udtalelser om EU-sager
Europaudvalget kan anmode et udvalg om at afgive en udtalelse om en
EU-sag, hvor det efter Europaudvalgets vurdering er særlig ønskeligt at
inddrage udvalget.
Det kan f.eks. dreje sig om grøn- og hvidbøger fra Kommissionen, væ-
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0020.png
20
sentlige nye forslag til EU-lovgivning og reformer af EU-politikker. Det
kan også dreje sig om kontrol med at overholde nærhedsprincippet.
Udvalget er herefter forpligtet til at afgive en udtalelse om sagen
inden for den frist, der er fastsat af Europaudvalget.
Udvalgssekretæren sætter sagen på dagsordenen for et udvalgsmøde,
med henblik på at udvalget kan drøfte sagen og udvalgets behandling
af sagen. I forbindelse med behandlingen af sagen kan udvalget an-
mode Folketingets EU-konsulent om at præsentere sagen for udvalget
på et udvalgsmøde.
På samme eller et senere møde afgiver udvalget en udtalelse, som
indeholder politiske tilkendegivelser fra udvalget eller et flertal hen-
holdsvis mindretal i udvalget.
Udvalget kan udpege et medlem til at fremlægge udvalgets udtalelse
for Europaudvalget.
Udvalg kan også af egen drift behandle EU-sager og afgive udtalelser
om disse.
11. Udvalgsberetninger
Udvalgsmedlemmer kan fremsætte ønske om, at udvalget afgiver en
beretning over et forslag eller andre sager, som udvalget behandler. En
beretning afslutter Folketingets behandling af sagen.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0021.png
21
Udvalgssekretariatet sætter efter aftale med udvalgsformanden
sådanne sager på dagsordenen for et udvalgsmøde, så udvalget kan
drøfte sagen og ønsket om at afgive en beretning. På samme eller et
senere møde kan udvalget afgive beretning, hvis der er flertal for det.
En beretning indeholder politiske tilkendegivelser om den pågældende
sag fra udvalget eller et flertal henholdsvis mindretal i udvalget.
Tilkendegivelserne kan f.eks. være udformet som en opfordring til den
pågældende minister om at tage nærmere beskrevne initiativer m.m.
12. Studierejser m.m.
Udvalgsformanden kan f.eks. i begyndelsen af folketingsåret tage ini-
tiativ til, at udvalget drøfter udvalgets samlede prioritering og aktivi-
teter i det kommende år.
Udvalgsformanden kan herunder tage initiativ til, at udvalget drøfter
forslag til indenlandske og udenlandske studierejser og -besøg.
Udvalgsformanden kan sammen med udvalgssekretæren udarbejde
konkrete forslag eller opfordre udvalgsmedlemmer til at fremkomme
med forslag til studieture.
Forud for beslutninger om studierejser bør udvalgsformanden sikre, at
der sker en grundig drøftelse i udvalget af formål og forventet udbytte.
Udvalget skal i den indledende fase af planlægningen af en studietur
drøfte og tage stilling til det faglige indhold af, formålet med og det
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0022.png
22
forventede udbytte af studieturen. Det vil sige, hvad emnerne for
studieturen er, hvilke møder og besøg udvalget ønsker gennemført, og
hvad udvalget vil opnå med studieturen. Udvalgets ressortministerium
vil ofte være behjælpeligt med faglig bistand til brug for disse beslut-
ninger og til brug for den videre planlægning af studieturen. Udvalget
skal også tage stilling til, hvor studierejsen skal gå til og på hvilket
tidspunkt, deltagerantallet og forventede udgifter for studieturen
sammenholdt med udvalgets rejsebevilling.
De fleste stående udvalg har et årligt dispositionsbeløb til uden-
landske studieture m.m. på 220.000 kr. (2012). Udvalgene har ikke på
tilsvarende vis selvstændige bevillinger til indenlandske studieture
m.m. Udvalgene kan gennemføre sådanne, men hvis de budgetterede
udgifter til en indenlandsk studietur overstiger 50.000 kr., skal tilla-
delse gives af Folketingets formand.
Udvalgsformanden kan tage initiativ til, at udvalget nedsætter et
underudvalg til at forberede studieturen sammen med udvalgssekre-
tæren.
Udvalgsformanden bør endvidere forsøge at sikre, at der er en for-
holdsvis bred tilslutning i udvalget til beslutninger om studieture, at
studieture gennemføres med deltagelse af et rimeligt antal udvalgs-
medlemmer, der repræsenterer det politiske spektrum i Folketinget,
og at afbud fra tilmeldte udvalgsmedlemmer søges begrænset mest
muligt.
Udvalgssekretariatet står for den praktiske planlægning og koordine-
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0023.png
23
ring af studieture og -besøg og sørger herunder for, at studieturen fore-
går i overensstemmelse med Folketingets rejseregler og praksis m.m.
Udvalgssekretæren inddrager udvalgsformanden, hvis der opstår væ-
sentlige problemer eller spørgsmål under planlægningen.
Udvalget får forelagt programudkastet, når det er udarbejdet.
Udvalgssekretæren udgiver efter nærmere aftale med udvalgsforman-
den en nyhed om studieturen, som beskriver formålet med studieturen
og indeholder oplysninger om program, deltagere og budget. Tilsva-
rende oplysninger og (efterfølgende) regnskabstal fremgår endvidere
af oversigten over udvalgsrejser på Folketingets hjemmeside.
Udvalgsformanden fungerer – bistået af udvalgssekretæren – som
delegationsleder under udenlandske og indenlandske studieture.
Udvalgsformanden medvirker herunder til, at de enkelte møder og
besøg afvikles på en hensigtsmæssig måde, så udvalget får et godt
udbytte af studieturen. Udvalgsformanden bør på behørig vis takke
værter og overrække de gaver, som ”protokollen” i Folketinget foreskri-
ver. Udvalgsformanden tager også stilling til væsentlige spørgsmål og
problemer, som måtte opstå under afviklingen af studieture.
Udvalget drøfter normalt udbyttet af studieture og -besøg på et efter-
følgende udvalgsmøde.
Ved studieture til udlandet udarbejder udvalgssekretæren et udkast til
et kort resumé af studieturen. Udvalget drøfter og godkender resume-
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0024.png
24
et, hvorefter det bliver sendt til Folketingets Præsidium til orientering
og lagt ud på Folketingets hjemmeside.
13. Høringer
Udvalgene kan afholde høringer med henblik på at få belyst en sag, et
forslag eller en relevant problemstilling, når udvalgene vurderer, at der
er et behov herfor.
Udvalgsformanden eller et underudvalg sikrer, at udvalget i den indle-
dende fase så vidt muligt tager stilling til de væsentligste spørgsmål
vedrørende en høring, bl.a. formål, form og hovedindhold, herunder
programpunkter og oplægsholdere, og tidspunktet for høringen.
Udvalgsformanden tilstræber, at der i udvalget er en forholdsvis bred
tilslutning til beslutninger om høringer, at høringer gennemføres med
deltagelse af et passende stort antal udvalgsmedlemmer, der repræ-
senterer det politiske spektrum i Folketinget, og at afbud fra tilmeldte
udvalgsmedlemmer begrænses mest muligt.
Udvalgssekretariatet står herefter for at arrangere høringen. Udvalgs-
sekretæren inddrager udvalgsformanden eller et underudvalg, hvis der
opstår væsentlige spørgsmål og problemer under tilrettelæggelsen af
høringen.
Udvalget får forelagt et programudkast til godkendelse.
Udvalgssekretariatet udgiver efter nærmere aftale med udvalgsfor-
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0025.png
25
manden en nyhed om høringen, som beskriver formålet med høringen,
program og oplægsholdere m.v.
Under høringen fungerer udvalgsformanden bistået af udvalgsse-
kretæren som mødeleder, medmindre andet er besluttet i udvalget.
Udvalgsformanden bør herunder medvirke til, at høringen afvikles på
en hensigtsmæssig måde, så udvalget får et godt udbytte af høringen,
at inviterede oplægsholdere kommer ordentligt til orde, og at tilhørere
(og eventuelle seere) efterlades med et godt indtryk af høringen.
Udvalget evaluerer normalt høringen på et efterfølgende udvalgsmøde.
En eventuel tv-optagelse af høringen eller anden dokumentation af
høringen bliver efterfølgende lagt ud på Folketingets hjemmeside.
14. Besøg til udvalg
Udvalgsformanden bør være indstillet på – eventuelt sammen med
andre udvalgsmedlemmer – at afholde møder med udenlandske parla-
mentarikere m.v., som gerne vil besøge Folketinget og møde repræsen-
tanter for udvalget. Udvalgssekretariatet står for den nærmere koordi-
nering og planlægning af sådanne besøg og bistår udvalgsformanden
under møderne.
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0026.png
26
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0027.png
27
KEB, Alm.del - 2011-12 - Bilag 231: Materiale til brug for drøftelse forud for Præsidiets møde med udvalgsformænd og næstformænd om evaluering af åbne samråd
1098780_0028.png
GUIDE TIL ARBEJDET
I FO L K E T I N G E T S
U DVA LG
2 011
FOLKETINGET
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 37 00
www.ft.dk
[email protected]