Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 226
Offentligt
1096778_0001.png
1096778_0002.png
NOAH-TrafikNørrebrogade 39, 1.tv.2200 København N
København den 15. marts 2012
Til TrafikstyrelsenEdvard Thomsens Vej 142300 København SVedrørende ”Høring om revideret bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nyeperson og varebilerHermed fremsendes høringssvar. I betragtning af at regelsættet har mere end 10 år på bagen er vienige i, at det trænger til opdatering.En sådan opdatering skal også tage højde for den udvikling, som allerede er vedtaget, hvad angårEU-krav om CO2-udslip fra biler. Eftersom EU´s forordninger om præstationsnormer forpersonbiler indebærer, at disse fra 2020 i gennemsnit ikke må udlede mere end 95 gram CO2 pr.kilometer, må energimærkningen fremtidssikres. Udslip på 95 gram pr. kilometer svarer til at bilenskal kunne køre 24,42 km/liter.Vi mener derfor, at en rimelig fremtidssikring skal indebære, at energimærkningen indrettes som ivores forslag til venstre i skemaet nedenfor. Det er langt mere pædagogisk og vil i højere gradstimulere folk til at vælge de mest energiøkonomiske biler.
Vort forslag til rimelig fremtidssikring afenergimærkningen:A+++ erstattes afAA++A+erstattes afBerstattes afCA erstattes afDB erstattes afEC erstattes afFD erstattes afGE erstattesHF erstattes afIG erstattes afJ
Vi er enige i at biler, der er udstillet til salg, leasing eller reklame skal udstyres med tydeligmærkning af energiforbrug og CO2-udslip m.m. Det er sjældent tilfældet i dag.Vi mener også, at det er nødvendigt at skærpe kravene til oplysninger i brochurer ogannoncer. Det er således beskæmmende at se annoncer med oplysninger om energiforbrug,CO2-udslip med så lille skrift, at mange må behøve lup for at kunne læse teksten. Detforekommer også hyppigt, at disse oplysninger med lille skrift, tilmed er placeretnæsten utydeligt i annoncers farvebilleder. Disse oplysninger skal stå med lige så storebogstaver, som f.eks. anprisninger vedrørende fart, komfort, prisnedslag m.m.Med venlig hilsenKjeld A. LarsenRådet for Bæredygtig TrafikIvan Lund PedersenNOAH-Trafik