Folketingets Klima- og EnergiudvalgChristiansborg.1240 København K.Helnæs den 5. marts, 2012.Ansøgning om dispensation fra BEK. nr. 804 af 28/6/2010 både m.h.t. placering samt
årsproduktion i forhold til årsbaseret nettoafregning for centralt placeret
solcelleanlæg på Helnæs.
I brev af 5. januar til Klima- og energiminister Martin Lidegaard, søger Helnæs Miljø- ogEnergiforening ( etabl. 2008 ), på vegne af lokalområdets husstande, tilladelse til at etablereet centralt placeret solcelleanlæg på øen. Vi forestiller os at anlægget placeres nær endrikkevandsboring, hvor der ikke mere bør dyrkes afgrøder. Det er vort ønske at anlæggetetableres og ejes 100% individuelt af den enkelte husstand, dog således at det færdigeanlæg opdeles i- og dimensioneres i forhold til andele svarende til de husstande som indgåri projektet.. – Endvidere søger vi om at nettomålerordningen må udvides til at omfatte helehusstandens elforbrug, netop fordi grønne løsninger her på øen i høj grad knytter sig tilelforsyningen.Som et defineret udkantsområde med svag infrastruktur – har vi ikke mulighed for attilslutte os andre fælles energianlæg såsom fjernvarme etc. - Med denne løsningkompenseres der dog delvist for at det er væsentligt dyrere for os at omlægge til grønenergi, fremfor i mere bymæssig bebyggelse og vi ønsker blot familiemæssigt at bliveenergi-selvforsynende uden økonomiske mellemregninger. Det er det mest enkle!Ministeriet videresendte ansøgningen til Energinet.dk, der den 9. januar gav afslagbegrundet i at:”Den skitserede model er ikke forenelig med den helt grundlæggende regel inettoafregningsbekendtgørelsen (BEK nr 804 af 28/06/2010), om atproduktionsanlægget skal være beliggende på forbrugsstedet og være 100% ejet afelforbrugeren.”Denne administrative afgørelse ankede vi til Energistyrelsen, idet vi opfatterNettomålerordningen som en løsning for de store bynære boligområder, der har adgang tilfjernvarme, naturgas el.a. fællesanlæg og som med ordningen blot kan få dækket familiensalmindelige elforbrug. Denne mulighed har vi ikke. Vi skal også indtænke opvarmning i vorefremtidige vedvarende- og individuelle løsninger.- Energistyrelsen meddelte os afslag 28. 2.med same begrundelse under henvisning til den stramme formulering I BEK. nr. 804.Vi henvises til Energiklagenævnet som yderligere klageinstans. Her er behandlingstiden ca.8 mdr. og denne instans kan jo kun behandle klagen ud fra den samme bekendtgørelsesanvisninger.
Derfor beder vi Folketingets Klima- og Energiudvalg om at medvirke til ændring af
bekendtgørelsens rigide bestemmelse som ansøgt under henvisning til, at
energiomlægning i det åbne land kræver andre løsninger end de, der er til rådighed i
bymæssig bebyggelse.
Vor ansøgning om dispensation i forhold til Bek. Nr. 804 af 28/06/2010 skal ses ud frafølgende begrundelser:Helnæs er en halvø i Assens kommune, forbundet med Fyn med en 2 km lang dæmning. Detbetyder at vi vil blive defineret som udkantsområde når vi ser på den svage infrastruktur.Der er ikke mulighed for tilslutning til alternative forsyningskilder til energi, opvarmningetc. At vi er udkant ses også i den svage teledækning og problemer med kollektiv trafik.Der er ca. 130 husstande, beboet af fastboende enlige, ældre eller familier. De fleste huse erplaceret uhensigtsmæssigt i forhold til solindfald. Bebyggelsen er historisk betinget og de fåhuse, der med fordel påmonteres solceller, vil samtidig virke synsmæssigt forstyrrende iforhold til det overordnede miljø. Mange huse er stråtækte. Endvidere er dele afbebyggelserne underlagt strenge krav i forhold til kystbeskyttelseslinje og bevaring af miljøetc. – Med den skitserede løsning vil vi i langt højere grad kunne inkludere flest muligt ogsamtidigt indpasse solcelleanlægget så det ikke forstyrrer i naturen eller ses fra søsiden.Løsningen vil være nem at administrere fordi den enkelte husstand ejer sin egen del afanlægget og godskrives ud fra denne andel i det samlede anlægs produktion.I princippet lægger vi det, der ellers skulle placeres på den enkelte matrikel, ud på en fællesmark. I forvejen samarbejder vi om vandværk, frysehus, forsamlingshus, højskole,månedsblad, borgerhus og de øvrige ca. 15 foreninger. Historisk har selvejet høj prioritet påøen – men samtidig er der tradition for at udvikle det fælles gennem samarbejde.Endnu flere end de, der allerede har udskiftet oliefyret, vil tilslutte sig opfyldelse af øensvision fra 2007 om:- at Helnæs bliver CO2-neutralt- at Helnæs kan blive energimæssigt selvforsynende med vedvarende energiformer- at der i løsningerne indarbejdes nærmiljømæssige perspektiver.Naturstyrelsen har opkøbt store arealer på øen for at bevare den særprægede flora ogfauna. Det er der stor opbakning til blandt beboerne. – Men i udkantsområder som vores erufleksible og rigide bekendtgørelser ikke løsningen på vort udviklingsbehov! – Tværtimoder der behov for pragmatisme og forståelse for sårbarheden ved vor geografiske placeringog dermed forståelse for at vore løsninger skal tage afsæt i vores virkelighed.Det er i høj grad i det åbne land, hvor energiforsyningen traditionelt har været baseret påolie, at der kan opnås store CO2-besparelser ved omlægning af energiløsningen tilvedvarende energi. Allerede nu oplever vi med tilfredshed at der kører væsentligt færreolietransporter til øen. Dette skyldes bl.a. de mere end 25 jordvarme / varmepumpeanlægder allerede er etableret. Sammen med etablering af pille- og brændefyr o.a., er der totalt setallerede nu sket omlægning væk fra fossilt brændstof hos ca. 50 % af husstandene.Vi skal som et lille samfund selvfølgelig også tænke i økonomisk realistiske og forsvarligeløsninger. Derfor vil vores fremtidsløsning være nøje afhængig af benyttelse af det alleredeeksisterende elnet via nettomålerordningen. Samtidig indebærer denne ønskede løsning, atden enkelte husstand, alt efter økonomisk formåen, kan udbygge sit eget solcelleanlæg udfra den fælles platform.2/3