Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 192
Offentligt
1084518_0001.png
1084518_0002.png
1084518_0003.png
1084518_0004.png
1084518_0005.png
N O T AT
15. februar 2012J.nr. 1001/1011-0012Ref. SBO/LD
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse til Folketingets Klima-, Energi- ogBygningsudvalg i henhold til undergrundslovens § 12, stk. 2, om afholdelse af en mini-runde for kulbrintetilladelserDenne redegørelse afgives i henhold til undergrundslovens § 12, stk. 2, hvorefter klima-,energi- og bygningsministeren, inden ansøgninger om tilladelser til efterforskning og indvin-ding af olie og gas indkaldes, skal forelægge en redegørelse for Folketingets Klima-, Energi-og Bygningsudvalg om, hvilke områder eller blokke der agtes udbudt, og de generelle vilkår,hvorunder tilladelser agtes meddelt.Baggrund og statusBaggrunden for denne redegørelse er, at Energistyrelsen har modtaget en uopfordret ansøg-ning fra DONG E&P A/S om meddelelse af en tilladelse til efterforskning og indvinding afkulbrinter, og at det er vurderingen, at ansøgningen bør behandles med henblik på meddelelseaf en tilladelse.Ansøgningen omfatter et område i den vestlige del af Nordsøen, hvor tilladelser normalt med-deles efter afholdelse af en egentlig udbudsrunde i medfør af undergrundslovens § 12, stk. 1,litra a. Se vedlagte kortbilag.En uopfordret ansøgning om en tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter be-handles efter reglerne i undergrundslovens § 12, stk. 1, litra b, den såkaldte ”minirunde-bestemmelse”. Det følger af denne bestemmelse, at såfremt en ansøgning om meddelelse af entilladelse til et område er indgivet uden forudgående indkaldelse, og klima-, energi- og byg-ningsministeren finder, at ansøgningen bør behandles, offentliggør ministeren en meddelelseom ansøgningen i Statstidende og i den Europæiske Unions Tidende. Andre interesserede skalhave en frist på mindst 90 dage efter offentliggørelsen til at indsende deres ansøgning.Der har siden 1981 været afholdt seks udbudsrunder i Danmark. De første tre runder omfatte-de alle ikke-koncessionsbelagte områder i hele det danske område.De seneste tre runder - 4. runde i 1995, 5. runde i 1998 og 6. runde i 2006 - omfattede aleneCentral Graven med tilgrænsende områder. Den øvrige del af det danske område øst for 6�15’østlig længde, dvs. den østlige del af Nordsøen, de indre danske farvande og landområdernehar siden 1997 været omfattet af den såkaldte Åben Dør-procedure.Side 1
Efter meddelelsen af tilladelserne i 6. runde er der udstedt to tilladelser til efterforskning ogindvinding af kulbrinter i Central Graven med tilgrænsende områder. Disse tilladelser blevgivet i henholdsvis 2009 og 2011 i medfør af den såkaldte ”naboblokprocedure” efter under-grundslovens § 12, stk. 1, litra d.For at opretholde kontinuiteten i efterforskningen i de kommende år og dermed fastholde ogvidereudvikle den viden og ekspertise, selskaberne har oparbejdet om den danske undergrund,vil en 7. runde i Central Graven med tilgrænsende områder blive lanceret i 2013. Olieselska-berne er opmærksomme herpå og inddrager det i deres planlægning.Arbejdsprogrammerne i 6. rundetilladelserne har indebåret en stabil efterforskningsaktivitet,der nu er ved at være afsluttet, idet de obligatoriske dele af arbejdsprogrammerne for de flestetilladelsers vedkommende er ved at være fuldført. De samlede investeringer til gennemførelseaf efterforskningen i 6. runde skønnes indtil nu at have beløbet sig til ca. 2 mia. kr.Det er vurderingen, at det område, den uopfordrede ansøgning vedrører, ikke er blandt demest attraktive områder i Nordsøen, og at interessen for området som følge deraf ikke er stor.For at opretholde kontinuiteten i arbejdet i området, vil det være hensigtsmæssigt at afholdeen minirunde for det ansøgte område.Hertil kommer, at her formentlig er tale om en mindre fundmulighed, der sandsynligvis kunvil være rentabel, hvis den kan udnyttes i forbindelse med de eksisterende behandlingsanlægog rørledninger i nærheden. Den eksisterende infrastruktur i området har endvidere en be-grænset restlevetid, hvorfor det i princippet haster med at få igangsat arbejdet med en ny tilla-delse. På den baggrund er det hensigtsmæssigt at meddele en tilladelse snarest og derved ud-nytte mulighederne for, at den eksisterende infrastruktur kan anvendes.Det er vurderingen, at det arbejdsprogram, der tilbydes i den uopfordrede ansøgning, ermindst lige så omfattende som et arbejdsprogram, der eventuelt vil kunne opnås i den kom-mende 7. udbudsrunde. På den baggrund er det opfattelsen, at ansøgningen bør fremmes.Når minirunden har været afholdt, er det vurderingen, at det vil være hensigtsmæssigt at væretilbageholdende med at fremme eventuelle yderligere uopfordrede ansøgninger inden lance-ringen af 7. udbudsrunde i 2013, men at eventuelle ansøgere må henvises til at ansøge i 7.runde, der herefter vil være nært forestående.Vilkår for minirundenDet danske områdes konkurrencedygtighed overfor de øvrige Nordsø-lande vurderes somhelhed at være uændret i forhold til de senest meddelte tilladelser. De gældende centrale øko-nomiske vilkår, der også har været benyttet i 6. udbudsrunde samt ved tildelingen af de to se-neste naboblok-tilladelser, omfatter:Betaling af 25 % selskabsskat, der kan fradrages i grundlaget for kulbrinteskattenBetaling af 52 % kulbrinteskat, hvor der gives et kulbrintefradrag på 5 % af investe-ringer i 6 år
Side 2
Betaling af 5 % olierørledningsafgift frem til 2012, hvorefter afgiften bortfalder. Af-giften kan modregnes i kulbrinteskatten og kan derfor ikke fradrages i selskabs- ogkulbrinteskattegrundlaget
Herudover vil det være et vilkår, at der er 20 % statsdeltagelse, som staten selv afholder ud-gifterne til. Nordsøfonden varetager statsdeltagelsen.Skatte- og afgiftsvilkårene for efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmark vil kunneændres, hvis det aktuelle serviceeftersyn af vilkårene for kulbrintevirksomhed resulterer heri.Det er således altid ansøgerens egen risiko, at de økonomiske rammer for kulbrintevirksom-hed kan blive ændret, og her vil ikke blive tale om en kompensationsbestemmelse. Dette vilogså komme til at fremgå af udbudsmaterialet for minirunden.For så vidt angår modeltilladelsen for minirunden er der alene foretaget mindre, teknisk præ-gede ændringer i forhold til de seneste runder og nabobloktilladelser. Modeltilladelsen inde-holder tilladelsesvilkårene i øvrigt, der vil blive anvendt i minirunden. Modeltilladelsen ervedlagt.BetalingDer opkræves et ansøgningsgebyr på 25.000 kr. for hver ansøgning. Gebyret betales, uansetom ansøgningen fører til udstedelse af en tilladelse. Der henvises til § 2, stk. 1, i bekendtgø-relse nr. 419 af 2. juni 2005 om betaling af gebyr i forbindelse med visse tilladelser efter Lovom anvendelse af Danmarks undergrund. Ved tildeling af en tilladelse vil der som i forbindel-se med de seneste tilladelser blive opkrævet et vederlag på 100.000 kr.MiljøDe etablerede procedurer for inddragelse af de relevante myndigheder/organisationer på mil-jø-, frednings-, råstof - og fiskeriområdet i forbindelse med efterforskning og produktion afolie og gas vil blive videreført, således at eventuelle risici og påvirkning af miljøet kan mini-meres. Endvidere vil der forud for meddelelse af tilladelser til større projekter offshore til ind-vinding af olie og gas, som må antages at påvirke miljøet i væsentlig grad, blive gennemførten procedure for vurdering af virkningen på miljøet (VVM procedure) efter reglerne i under-grundsloven og den VVM-bekendtgørelse, der er fastsat i medfør heraf.Processen med en minirunde er igangsat af en uopfordret ansøgning. Hvis minirunden holdersig inden for de rammer, som ansøger har lagt frem i den uopfordrede ansøgning, vil der ikkevære krav om udarbejdelse af en strategisk miljøvurdering (SMV) efter lov om miljøvurde-ring af planer og programmer, idet der så ikke er tale om en plan eller et program i miljøvur-deringslovens forstand, jf. definitionen af planer og programmer i lovens § 1, stk. 3, nr. 1.Udbuddet af minirunden vil derimod være en del af den sagsbehandlingsproces, der er fore-skrevet i undergrundsloven for denne type ansøgninger.I den forbindelse bør det fremhæves, at en kommende tilladelse ikke vil fritage rettighedsha-veren for at indhente de tilladelser og godkendelser, der i øvrigt er nødvendige i medfør afundergrundsloven og anden lovgivning. Desuden skal vilkår og betingelser for indvinding ogdertil sigtende foranstaltninger være opfyldt, før indvindingen påbegyndes.
Side 3
UdbudsformDen udbudsform, der blev anvendt i de senere runder, vil også blive benyttet i minirunden.Udbudsformen er fleksibel og indebærer, at ansøgninger kan indgives af såvel grupper af sel-skaber som enkeltselskaber. Endvidere vil der kunne ansøges om koncessionsandele på min-dre end 80 % (100 %, når statsdeltagelsen medregnes). Hvis der i den forbindelse kommer an-søgninger om koncessionsandele, der tilsammen udgør mere end 80 %, vil det ud fra ansøger-nes kvalifikationer og de tilbudte arbejdsprogrammer blive vurderet, om ansøgningerne kanjusteres, sådan at alle ansøgere får del i koncessionen. I tilfælde af, at der indgives ansøgnin-ger om andele, der tilsammen udgør mindre end 80 % til en given blok, vil det tilsvarendeblive undersøgt, om ansøgerne vil øge de ansøgte andele, sådan at der kan opnås fuld forde-ling af andele i en koncession. Sigtet med denne udbudsform er at medvirke til at øge antalletaf ansøgere og dermed efterforskningsinvesteringerne i udbudsrunden.Som i tidligere runder skal der ansøges særskilt om operatørskab. Det skal fremgå af ansøg-ninger fra grupper, hvem der skal være operatør. Tilsvarende skal ansøgende enkeltselskaberangive eventuelle ønsker om operatørskab. I tilfælde af uenighed om valg af operatør blandtde selskaber, der ansøger om en tilladelse, kan klima-, energi- og bygningsministeren udpegeoperatøren på grundlag af ansøgernes kvalifikationer, jf. undergrundslovens § 12 a, stk. 6.Udvælgelseskriterier og valg mellem flere ansøgereAnsøgere vil blive bedømt og udvalgt efter de oven for nævnte og hidtil anvendte kriterier,der fremgår af Undergrundslovens § 12 a, stk. 1, jf. § 5, stk. 3, og angår ansøgerens sagkund-skab, økonomisk baggrund samt kvaliteten og omfanget af det tilbudte arbejdsprogram. Ar-bejdsprogrammets omfang og kvalitet vurderet i forhold til efterforskningsbehovet i det an-søgte område vil være et væsentligt udvælgelseskriterium og ansøgerne vil blive anmodet omat beskrive, hvad der efter deres opfattelse må anses for at være et fuldstændigt arbejdspro-gram for området, og hvad de på denne baggrund tilbyder at udføre. Herudover vil der blivelagt vægt på hastigheden i gennemførelsen af de tilbudte arbejdsprogrammer.Der vil ved vurderingen af tilladelser endvidere blive lagt vægt på den måde, hvorpå ansøger-ne eventuelt tidligere har udøvet deres virksomhed under lignende tilladelser, jf. § 12 a, stk. 4.Klima-, energi- og bygningsministeren kan endvidere undlade at give tilladelse på grundlag afde ansøgninger, der er indkommet i forbindelse med udbudsrunden, jf. § 12, stk. 3.Supplerende kriteriumHvis der er to eller flere ansøgere til området, der vurderes at være lige kvalificerede i hen-hold til de oven for nævnte udvælgelseskriterier, vil den endelige udvælgelse blandt ansøger-ne ske på baggrund af et supplerende tilbud fra ansøgerne om størrelsen på den andel, Nord-søfonden vil blive tilbudt, ud over de obligatoriske 20 %, jf. Undergrundslovens § 12 a, stk. 3.Nordsøfondens samlede andel i tilladelsen kan dog ikke overstige 40 %.Det supplerende tilbud vil skulle angå størrelsen på den forøgede andel, Nordsøfonden vil bli-ve tilbudt, hvis der gøres fund i tilladelsen. Bliver der gjort et fund i tilladelsen, har Nordsø-fonden ret til vederlagsfrit at øge sin andel op til størrelsen på det højeste supplerende tilbud.Overdragelsen af en forøget andel til Nordsøfonden vil skulle finde sted med virkning fratidspunktet, hvor feltet erklæres kommercielt. Hvis feltet ikke forudgående erklæres kommer-cielt, vil overdragelsen skulle ske med virkning fra tidspunktet for indsendelse af en udbyg-Side 4
ningsplan til Energistyrelsen. Nordsøfondens beslutning om at benytte retten til at forøge sinandel skal træffes senest på tidspunktet, hvor feltet erklæres kommercielt eller på tidspunktetfor indsendelse af en udbygningsplan for feltet.Nordsøfonden vil ikke for den forøgede andels vedkommende skulle bidrage til allerede af-holdte omkostninger i tilladelsen. Nordsøfonden vil således skulle bidrage økonomisk for sinsamlede andel (den obligatoriske andel på 20 % samt den forøgede andel) fra tidspunktet foroverdragelsen af den forøgede andel.De pågældende ansøgere til området vil i givet fald blive bedt om at indgive et tilbud omhvilken procentdel Nordsøfonden skal have ret til at hæve sin andel op til i tilladelsen indenfor en vis frist. Den ansøger, der tilbyder den højeste andel til Nordsøfonden, vil modtage ettilbud fra Energistyrelsen om at modtage minirundetilladelsen.TidsplanNår udvalget har afsluttet sin behandling af redegørelsen, vil Energistyrelsen i henhold til un-dergrundslovens § 12, stk. 1, litra b, og § 12 a, stk. 7, indkalde ansøgninger ved offentliggø-relse af en meddelelse i Statstidende og De Europæiske Fællesskabers Tidende mindst 90 da-ge før ansøgningsfristens udløb. Afhængig af offentliggørelsestidspunktet er det hensigten atfastsætte ansøgningsfristen sådan, at ansøgere får 90 dage til at forberede en ansøgning. Mini-rundetilladelsen kan herefter forventes tildelt 3-4 måneder efter ansøgningsfristens udløb.Inden meddelelse af en eller flere minirundetilladelser vil Folketingets Klima-, Energi - ogBygningsudvalg få forelagt en redegørelse, om hvilke tilladelser, der agtes meddelt, jf. under-grundslovens § 6, stk. 1. Det er hensigten som hidtil at drøfte indkomne ansøgningers geolo-giske forudsætninger med De Nationale Geologiske Undersøgelse for Danmark og Grønland,GEUS, før der tages stilling til en tildeling.
BilagBilag 1- kortbilagBilag 2- modeltilladelse
Side 5