Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 181
Offentligt
1078849_0001.png
1078849_0002.png
Slagslunde FjernvarmelaugFormand Marie Louise Allerslev, Egetoften 7, 3660 Stenløse
tlf: 4818 3884 e-mail:[email protected]

Pressemeddelelse

Slagslunde Fjernvarmelaug, foreningen af fjernvarmebrugere i Slagslunde, forsamlet til generalfor-samling tirsdag den 7. februar 2012, ønsker med denne pressemeddelelse at orientere om E.ON-koncernens udnyttelse af varmeforsyningsloven.

Redegørelse

E.ON leverer varme for at tjene penge. Det sker ved at leveringsselskabet E.ON Varme køber allesine ydelser af moderselskabet, der ”sælger til overpris”. Således hentes et overskud hjem.I E.ON's budget for Slagslunde Varmeforsyning i 2012 er drifts- og administrationsomkostningerne2,6 mio kr. (inkl. moms). Det er meget dyrt, sammenlignet med værker af tilsvarende størrelse. Så-ledes udgør selve energiomkostningerne kun 43% af den samlede varmepris. Sammenligner manbudgetterne for 2011 med budgetterne for 2012, er de samlede omkostninger (ekskl. energikøb) ste-get med 41%. Det er derfor meget naturligt, at vi som forbrugere gerne vil have specificeret dissemeget store omkostninger ud på lønninger, husleje, reparationer og andet. Såvel Slagslunde Fjern-varmelaug som fjernvarmebrugere enkeltvis har derfor adskillige gange henvendt sig til E.ON Var-me og bedt om at få sådanne specifikationer. Men vores henvendelser har været forgæves. Dette tiltrods for at E.ON i en pressemeddelelse slår til lyd for et større samarbejde og tæt dialog med såvelkommuner som deres kunder. E.ON vil ikke fremvise regnskaber, der er tilstrækkeligt gennemsigti-ge for forbrugerne. Vi kan kun tolke det således, at E.ON ikke ønsker at blive kigget i kortene.

Energitilsynets rolle

Det nytter heller ikke meget at klage til Energitilsynet. Tilsynet har den holdning, at vi forbrugereikke har partsstatus, fordi den enkelte forbruger ikke kan anses for at have en individuel interesse isin egen varmeregning. Han er derfor ikke klageberettiget. Hvorfor gælder der ikke her samme be-skyttelse, som i andre forbrugerforhold, hvor enhver forbruger kan klage over enhver leverandør?Hvor skal vi henvende os med de i vore øjne berettigede klager? Hvorfor fungerer Energitilsynetikke som tilsyn? Hvor finder E.ON's varmekunder den beskyttelse, som en forbruger ifølge dansklovgivning har ret til?Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard har tidligere lovet os, at hans embedsmændside 1/2
vil nærlæse de afgørelser, der træffes i Energitilsynet om E.ON's varmepriser for at se, om varme-forsyningsloven nu også virker efter hensigten, og at han vil arbejde for at ændre loven, hvis detikke er tilfældet. Vi kan fortælle ham, at varmeforsyningsloven ikke er gearet til, at store privatekoncerner som E.ON overtager varmeforsyningen. De afgørelser, som Energitilsynet indtil nu hartruffet, viser med al tydelighed, at Energitilsynet ikke formår at trænge igennem det spind, somE.ON har viklet varmepriserne ind i. Desuden har Energitilsynet - direkte adspurgt - oplyst, at Ener-gitilsynet alene registrerer, om budgetter og regnskaber er anmeldt, men at tilsynet ikke godkenderfjernvarmepriserne. Seneste tiltag er i øvrigt en bekendtgørelse om selvevaluering, hvor varmefors-yningsvirksomhederne skal evaluere sig selv i regnskabsårene 2009-11. Bekendtgørelsen skulle træ-de i kraft den 15. januar, men er forsinket. Når det gælder E.ON, vil det være som at sætte ræven tilat vogte gæs. Det bliver det rene tag-selv bord.

Omfattende utilfredshed med E.ON

Utilfredsheden med E.ON er stor – ikke blot i Slagslunde. Det kan man løbende læse om i pressen.Det har været omtalt i pressen, at Folketingets klima-, energi- og bygningsudvalg har nævnt denmulighed, at der laves individuelle løsninger for de 30 dyreste naturgasfyrede varmeværker i Dan-mark. Ifølge Energitilsynets statistik af 18. juli 2011 ligger Slagslunde som den næstdyreste i var-mepris på landsplan. Hjælp til en løsning vil være kærkommen, når blot det ikke går via E.ON'spengetank, men at man for en gangs skyld inddrager os forbrugere.

Forslag til politiske initiativer

Situationen bliver mere og mere uholdbar for os. Varmeforsyningsloven bør derfor hurtigst muligttages op til revision. Vi vil have klarere regler om forbrugerbeskyttelse, gennemskuelige budgetterog regnskaber og adgang for forbrugerne til alle regnskabstal. Vi vil også have, at tilsynet virkeligbliver et tilsyn, og at der i loven bliver indført sanktionsmuligheder ved manglende overholdelse afloven, således som det for eksempel er tilfældet for fødevarekontrollen og konkurrencestyrelsen.Men indtil da er der flere muligheder inden for gældende lovgivning. Varmeforsyningsloven giverfaktisk ministeren kompetence til at udelukke koncerner som E.ON fra at misbruge varmeforsy-ningsloven. Og den forbrugerbeskyttelse der ligger i, at der i varmepriserne kun må indregnes nød-vendige omkostninger, kunne anvendes langt mere restriktivt. Endvidere giver loven mulighed forat pålægge E.ON at ændre urimelige tariffer og betingelser.Således vedtaget på Slagslunde Fjernvarmelaugs generalforsamling den 7. februar 2012.
side 2/2