Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 18
Offentligt
1032111_0001.png
1032111_0002.png
1032111_0003.png
1032111_0004.png

Klima- og Energiministeriet

5. oktober 2011

J.nr. 2011-3101

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens beslutningsforslag om indførelse af en mekanisme for udveksling af

oplysninger vedrørende mellemstatslige aftaler mellem medlemsstaterne og tredje lan-

de på energiområdet.

KOM(2011) 540 endelig

Nyt notat

1. Resumé

Det Europæiske Råd konkluderede på sit møde den 4. februar 2011, at der er behov for enbedre koordinering om eksisterende og kommende mellemstatslige aftaler i forhold til tred-jelande og mellem medlemsstaterne, der kan have indvirkning på det indre energimarkedskonkrete virkemåde eller funktion eller forsyningssikkerheden i EU. Formålet med forslageter at etablere en detaljeret mekanisme, der kan sikre de nødvendige procedurer for udveks-ling af oplysninger mellem medlemsstaterne og Kommissionen om mellemstatslige aftaler.Forslaget indeholder bl.a bestemmelser om notifikation af eksisterende og forventede afta-ler på energiområdet til Kommissionen mhp. tjek for overensstemmelse med EU- retten, ogmulighed for Kommissionen til at deltage som observatør i forhandlinger om sådanne afta-ler. Forslaget ledsager Kommissionens meddelelse om energiforsyningssikkerhed og inter-nationalt samarbejde – ”EU’s energipolitik: Samarbejde med partnere uden for voresgrænse” (KOM (2011) 539 endelig). Forslaget har ikke tidligere været forelagt FolketingetsEuropaudvalg.

2. Baggrund

De politiske og retlige rammer for EU’s energipolitik har ændret sig væsentligt med Lissa-bon-traktatens energibestemmelser, jfr. artikel 194. For at sikre det indre energimarkedsfunktionsmåde og forsyningssikkerheden i EU, opfordrede Det Europæiske Råd derfor påsit møde den 4. februar 2011 medlemsstaterne til at informere Kommissionen om alle eksi-sterende og kommende bilaterale energiaftaler med tredjelande, som Kommissionen efter-følgende kunne gøre tilgængelige for medlemslandene. Dette skulle være i en form, der sik-rede beskyttelse af sensitive oplysninger, og ske fra den 1. januar 2012.I takt med EU’s stigende afhængighed af importeret energi må medlemsstaterne og energi-selskaberne i stigende grad indgå aftaler med energileverandører fra tredjelande. Disse afta-ler kan være uforenelige med EU’s energilovgivning. Kommissionen er ikke bekendt meddet nøjagtige antal af mellemstatslige aftaler, men skønner, at der eksisterer omkring 30mellemstatslige aftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande vedrørende olie og omkring60 vedrørende gas. Med hensyn til aftaler omkring levering af elektricitet, skønnes det sam-lede antal at være lavere. Kommissionen nævner dog, at den manglende gennemsigtighed
1
betyder, at der ikke kan foretages koordinering på EU-plan, og det kan være svært at vurde-re, om aftalerne truer EU’s indre energimarkeds funktion og virkemåde.
Med beslutningsforslaget følger Kommissionen op på DER’s anbefalinger, der bl.a. skalmedvirke til at sikre sammenhæng og konsekvens i EU’s eksterne energiforbindelser medvigtige producent-, transit- og forbrugerlande og forbedre de enkelte landes forhandlingspo-sition i forhold til tredjelande.

3. Formål og indhold

Formålet med forslaget er at etablere en mekanisme med detaljerede procedurer for udveks-ling af oplysninger mellem medlemsstaterne og Kommissionen om mellemstatslige aftaler,dvs. retligt bindende aftaler mellem medlemsstater og tredjelande. Dette skal ske med hen-blik på at lette samordningen på EU-niveau og for at sikre forsyningssikkerheden og EU’sindre energimarked. Det skal også ske med henblik på at skabe retssikkerhed omkring deinvesteringsbeslutninger, som foretages.Kommissionen foreslår i den forbindelse, at forslaget omfatter alle eksisterende, foreløbigtanvendte og nye mellemstatslige aftaler, der kan have indvirkning på det indre markedsfunktion eller virkemåde eller på EU’s forsyningssikkerhed. Afgørelsen vedrører alle afta-ler, som har indflydelse på forsyningen med gas, olie eller elektricitet gennem faste infra-strukturer (f.eks. rørledninger eller net) eller på de samlede mængder af energi, der importe-res til EU.For at opnå disse forhold indeholder afgørelsen følgende:En pligt for medlemsstaterne til at sende alle eksisterende og foreløbigt anvendtemellemstatslige aftaler til Kommissionen senest tre måneder efter afgørelsens ikraft-træden. Kommissionen skal desuden hurtigst muligt underrettes om medlemsstater-nes eventuelle hensigt om at indlede forhandlinger om kommende mellemstatsligeaftaler.Kommissionen skal på anmodning deltage som observatør i forhandlingerne, og kan,hvis den anmodes derom, give bistand i forbindelse med forhandlingerne.Kommissionen skal på eget initiativ senest fire uger efter, at forhandlingerne er af-sluttet, eller efter anmodning fra den medlemsstat, som har forhandlet den mellem-statslige aftale, kunne vurdere, at aftalen er i overensstemmelse med EU-retten.Kommissionen vurderes ikke at have gjort indsigelse, hvis den inden for en periodepå 4 måneder ikke har udtalt sig.Når den mellemstatslige aftale er ratificeret, skal den ratificerede tekst, herunder bi-lag m.m., sendes til Kommissionen, som vil stille oplysningerne til rådighed formedlemsstaterne via en database. Fortrolige oplysninger vil ikke blive viderebragt,men Kommissionen forventer at have adgang til dem.Kommissionen skal lette koordineringen mellem medlemsstaterne. Dette skal skeved at undersøge udviklingen i mellemstatslige aftaler, påvise problemer og overveje2
passende foranstaltninger til at løse disse og medvirke til at udvikle standardbe-stemmelser for at sikre, at fremtidige aftaler er i overensstemmelse med EU-retten påenergiområdet.Forslaget vil skulle revideres fire år efter dets ikrafttræden.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen understreger vigtigheden af at sikre en samordning af mellemstatslige aftalerfor at sikre forsyningssikkerhed og EU’s indre energimarkeds konkrete virkemåde og funk-tion. Kommissionen påpeger, at det er vanskeligt for medlemsstaterne at sikre opfyldelsenaf disse målsætninger, samtidig med medlemsstaterne mangler tilstrækkeligt med oplysnin-ger til at kunne vurdere, hvilke konsekvenser deres aftaler har for forsyningssikkerheden iEU. Desuden giver de mellemstatslige aftaler heller ikke nødvendigvis tilstrækkelig sikker-hed for investorerne. Derfor er der ifølge Kommissionen brug for koordinering på EU-planfor at sikre gennemførelsen af EU’s regler og politikker og den kollektive forsyningssikker-hed i EU. Kommissionen nævner desuden, at proportionalitetsprincippet er overholdt, da enrække undersøgte frivillige alternativer for informationsudveksling ikke sikrer en tilstrække-lig udveksling af informationer, der medvirker til at de politiske mål opfyldes.Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er overholdt, idet den finder, at de enkelte landessikring af opfyldelsen af målsætningerne om et fælles indre energimarked og energiforsy-ningssikkerhed på EU-niveau i forbindelse med indgåelse af mellemstatslige aftaler, i sti-gende grad er blevet vanskeliggjort i takt med integrationen af energimarkederne. Regerin-gen finder derfor, at en samordning af de mellemstatslige aftaler er berettiget og nødvendig.

6. Gældende dansk ret

Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.

7. Konsekvenser

Lovmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekven-ser. Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for EU’s budget.Administrative konsekvenserForslaget vurderes ikke at medføre administrative byrder for erhvervslivet, da forslaget ale-ne vedrører mellemstatslige aftaler. Den begrænsede administrative byrde for Kommissio-nen vurderes ikke at indebære ekstra omkostninger.Beskyttelsesniveauet
3
En vedtagelse af meddelelsen vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.

8. Høring

Forslaget blev sendt i høring den 13. september 2011.Der er indkommet høringssvar fra Advokatsamfundet, Arbejdstilsynet, Dansk Fjernvarmeog TEKNIQ. Alle oplyser, at de ingen bemærkninger har til forslaget.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Kommissionen præsenterede beslutningsforslaget på arbejdsgruppeniveau den 12. septem-ber 2011, hvor forslaget generelt blev mødt med skepsis, og hvor det primært var de Østeu-ropæiske lande, der gav opbakning til det. Reservationerne fra en række medlemslande dre-jer sig generelt om, at forslaget vurderes at gå længere end mandatet fra DER berettiger til.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positivt indstillet til Kommissionens forslag, som man finderkan medvirke til at sikre en bedre koordinering og informationsudveksling mellem EU ogmedlemsstaterne vedrørende indgåelse af mellemstatslige aftaler, som kan have indvirkningpå det indre energimarked eller forsyningssikkerheden i EU. Forslaget kan samtidig med-virke til at sikre EU’s forsyningssikkerhed og en generel transparens og dermed et mere vel-fungerende indre energimarked.Dog finder regeringen, at den foreslåede mekanisme for informationsudveksling ikke børhave væsentlige administrative og økonomiske omkostninger og bør tilrettelægges på enfleksibel og lettilgængelig måde, der sikrer balance imellem behovet for transparens, fleksi-bilitet og manøvrerum for medlemslandene samt beskyttelse af følsomme virksomhedsop-lysninger.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4