Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 141
Offentligt
1064658_0001.png
1064658_0002.png
1064658_0003.png
1064658_0004.png
1064658_0005.png
Postadresse:BorgmesterFrederiksgade 9, 4690 Haslev
Folketingets Klima-, Energi- og BygningsudvalgChristiansborg1240 København KMail:[email protected]og[email protected]
Telefon56 20 30 00Telefax56 20 30 01www.faxekommune.dkKontoradresse:Frederiksgade 9, 4690 HaslevDirekte telefon56 20 36 87[email protected]
Notat vedrørende Faxe Kommunes foretræde for Folketingets Klima-,energi- og bygningsudvalg den 19. januar 2012
Datoj./sagsnr.
10. januar 201211/23425
En ny start for varmeforbrugerne i Ørslev-TerslevFaxe Kommune ønsker hermed at indlede en dialog med FolketingetsKlima-, energi- og bygningsudvalg om de helt uholdbare og uacceptableforhold, som de af kommunens borgere, der er tilsluttet Ørslev-TerslevKraftvarmeværk lever under, og hvor de er tvunget til at betalevarmepriser, som ligger på omkring 30.000 kr. årligt - mere end detdobbelte af landsgennemsnittet1.Faxe Kommune foreslår derfor en skrotningsordning for Kraftvarmeværketi Terslev. Alternativt foreslår kommunen en hel eller delvis afgiftsfritagelsefor forbrugerne.Det er Faxe Kommunes vurdering, at der er brug for en statslig involveringfor at løse dette samfundsmæssige problem, som vedrører en lille gruppeborgere, der må leve med konsekvenserne af en fejlinvestering, som havdetil formål at sikre en bred anvendelse af naturgas, men hvor udviklingensiden har vist, at strategien var helt forkert.Problemerne for varmeforbrugerne i Ørslev-Terslev og de øvrigebarmarksværker med ekstremt høje varmepriser udgør således i dag reelten udfordring for hele den statslige energipolitik og for den fremtidigeopbakning til og udbredelse af fjernvarme som en grundlæggende god,billig og klimavenlig form for opvarmning.Det er i den forbindelse værd at bemærke, de 30 værker i landet med deabsolut højeste varmepriser tilsammen har mindre end 10.000 kunder - udaf i alt mere end 1,6 mio. danske fjernvarmekunder. De økonomiske tiltag,2011: kr. 29.985 årligt pr. enfamiliehus – mod 21.715 kr. årligt i 2008, iflg.Energitilsynets prisstatistik. Til sammenligning er landsgennemsnittet på kr.13.070, iflg. Dansk Fjernvarme.1
1
der ville skulle løftes for at afhjælpe de strukturelle udfordringer for disse30 værker, vil i alle tilfælde være af meget begrænset størrelse set i lysetaf udgifterne til den samlede energipolitik.Negativ effekt på lokalsamfundetØrslev-Terslev Kraftvarmeværk er opført i 1997 og var oprindeligt et Ambaejet af forbrugerne i Terslev og Ørslev. Fjernvarmeværket blev opført på ettidspunkt, hvor staten anbefalede opførelse af kraftvarmeværker for atudnytte naturgassen til varmeformål og samtidig producere elektricitet.Forbrugerne var således fra statens side stillet i udsigt, at tilslutning tilkraftvarmeværket var en økonomisk fordel. Man kan nu konstatere, atstigende gaspriser og faldende el-priser har gjort kraftvarmeværket til etekstremt dyrt bekendtskab for forbrugerne.Årsagerne til kraftvarmeværkets høje prisniveau skal findes i denoptimistiske vurdering af prisudviklingen på gas og el ved etableringen, dethøje varmetab i ledningsnetværket (op til 45 pct.) som følge af etutilstrækkeligt kundegrundlag og værkets relativt store anlægsgæld. Dissefaktorer medfører samlet set, at økonomien i værket ikke kan rettes op pådet nuværende kundegrundlag og med de nuværende afgifter på værketsproduktion. Dette gør efter Faxe Kommunes vurdering et statsligt indgrebnødvendigt, da vi her taler om et samfundsmæssigt problem, som ikke kanisoleres til nogle få borgere, som er kommet i klemme.De stigende varmepriser er medvirkende til at gøre mange af husene iområdet direkte usælgelige. Da ejendomspriserne i området samtidig erfaldet betragteligt, har beboerne hverken mulighed for at optage lån til atbetale udtrædelsesgebyret eller etablere individuel varmeforsyning. Dettegælder både beboere, der er omfattet af tilslutningspligten vialokalplanen, og de der ikke er omfattet af denne forpligtelse. Samlet sethar den nuværende situation - og den manglende udsigt til forbedring – enmeget stor negativ betydning for lokalsamfundet.En del af de tilsluttede forbrugere har søgt at løse deres egen situation vedat investere i brændeovne m.v. Således aftager de nu kun en beskedenmængde varme fra værket. Dette er medvirkende til at forøge det iforvejen meget store varmetab i ledningsnetværket, og resulterer iyderligere stigninger i varmepriserne for de tilbageværende forbrugere.Faxe Kommune har forgæves søgt at løse problemstillingen. Senest i 2010har kommunen nedsat et udvalg, bestående af lokalpolitikere ogforbrugere, der har til formål at undersøge forskellige muligheder for atfinde en varig løsning på problemerne med høje varmepriser. Udvalget harbl.a. undersøgt, om det kommunalt ejede forsyningsselskab, FaxeForsyning kan levere varmen billigere, hvis selskabet overtog værket fraE.ON. Desuden er det undersøgt, om kommunen kan kræve værketnedlagt. Senest har E.ON ladet udarbejde en rapport til udvalget, som bl.a.dokumenterer, at fjernvarmen i Ørslev-Terslev ikke er eller kan blive det
2
billigste alternativ til fjernvarmen uanset hvilke andre brændselsformer,der investeres i.Trods de mange løsningsforslag og forslag på samarbejde med såvel detkommunalt ejede forsyningsselskab, Faxe Forsyning, lokale landmænd ogHaslev Fjernvarmeværk, har der således ikke vist sig en brugbar lokaltfunderet løsning for Ørslev-Terslev. Ingen af de lokalt funderede løsninger,der har været drøftet vil kunne resultere i væsentligt lavere varmepriserend tilfældet er i dag.Faxe Kommune ønsker på denne baggrund at fremsætte nogle forslag tilstatslig involvering, som vil kunne sikre en varig og fornuftig løsning påsituationen for varmeforbrugerne tilsluttet Ørslev-Terslev Kraftvarmeværk.Samtidig kan indgrebet være et foregangsprojekt for de i alt 30 værker iDanmark, hvis varmepriser ligger markant over landsgennemsnittet.Faxe Kommune er bl.a. blevet ansporet hertil af regeringens energiudspil,hvor der konkret foreslås” en målrettet rådgivning og øget fleksibilitet ibrændselsvalg for de op til 30 fjernvarmeværker med de højestevarmepriser”.Samtidig er Faxe Kommune vidende om, at løsningsmodellerfor de dyreste barmarksværker konkret er til drøftelse blandt Folketingetspartier i forbindelse med de igangværende energiforhandlinger.Forslag til løsninger af problemet for varmeforbrugerne i Ørslev-TerslevA)SkrotningsordningKraftvarmeværket skrottes – individuelle VE-løsninger for borgerneFaxe Kommunes primære forslag er en skrotningsordning, dahverken Faxe Kommune eller forbrugerne vurderer, at en løsningbaseret på det eksisterende værk er mulig. Faxe Kommunevurderer, at en skrotningsordning med beskedne økonomiskekonsekvenser vil kunne løse problemet for de få, hårdt trængteborgere, som denne beklagelige situation berører.Faxe Kommune er af den grundlæggende opfattelse, at værket iØrslev-Terslev er født med en række indbyggede problemer, som idag afspejler sig i de ekstremt høje varmepriser, og at det irealiteten aldrig skulle have været bygget.En løsning på varmepriserne, som tager udgangspunkt i deteksisterende værk, vil kræve betydelige særregler og/ellerøremærkede støttemidler. Derfor kunne meget tale for, at værketskrottes og der startes forfra med nye, bæredygtigeenergiløsninger for de eksisterende varmeforbrugere.Udgifterne hertil kan forventes at overstige 15 mio. for værket –samt indebære massive investeringer for borgerne. Udgifterne påværket kan finansieres via en skrotningsordning fra statslig side i
3
erkendelse af, at det oprindelig var på statens initiativ, at værketblev etableret med sine indbyggede svagheder. Uden en sådanordning, kan det ikke forventes at ejeren E.ON vil nedlægge værket.Udgifter til borgernes individuelle VE-løsninger vil afhænge af,hvilke støtteordninger staten vil iværksætte i forbindelse med denkommende energiaftale. Endvidere anbefales enfinansieringsordning med billige lån til de berørte til køb afklimavenlige VE-løsninger.En skrotningsordning for værket vil således skulle finansiere denresterende gæld i værket, nedrivning af værket, samt bidrage til atborgerne kan investere i individuelle varmeløsninger.Konkrete forslagSkrotningsordning til afvikling af værkets gæld og nedrivning afværketSærlig støtteordning til individuelle VE-løsninger for berørteborgere
B)Afgiftsfritagelse, hel eller delvisDen store del af varmeprisen, som udgør afgifter til staten,bortfalder helt eller delvistSåfremt en skrotningsordning ikke er gennemførlig, erafgiftsfritagelse en alternativ løsning.Varmeproduktionen i kraftvarmeværker som Ørslev-Terslev ogforbruget af varmen er pålagt en række forskellige statslige afgifter,der samlet set har en stor indvirkning til den endelige varmepris forforbrugerne. Varmekunderne i Ørslev-Terslev betaler således i dagop til 10.000 kr. om året i afgift til staten.Jf. formuleringen i ”Vores energi”, som er citeret ovenfor, er FaxeKommune vidende om, at Folketingets partier p.t. drøftermuligheden for at indføre frit brændselsvalg for de 30 dyrestebarmarksværker. Dette vil muliggøre en omstilling til en form forvedvarende energi – f.eks. træflis eller træpiller – som i dag erfritaget for afgift. Men en sådan omstilling kan ikke gennemføresuden betydelige nyinvesteringer i værket – formentlig vil detnødvendiggøre opførelse af en helt ny kedel i tilknytning til deteksisterende varmeværk.Dette vil resultere i en markant forøgelse af værkets gæld –formentlig i størrelsesordnen 10-15 mio. kr. Denne gæld skal derafdrages på, og besparelsen for varmeforbrugerne vil dermed blivereduceret ganske betydeligt, og de ekstremt høje varmepriser vilderfor fortsat bestå – måske med en lille reduktion, men slet ikke
4
med et beløb, som bringer prisen bare i nærheden aflandsgennemsnittet.Frit brændselsvalg kan derfor ikke forventes at løse problemet medde høje priser for varmekunderne i Ørslev-Terslev på hverken korteller mellemlangt sigt.Et alternativ til forslaget om fleksibelt brændselsvalg kunneimidlertid være at fritage værket helt eller delvist for denuværende afgifter på naturgas. Derved opnås konkretebesparelser for forbrugerne - uden at ændre på statensafgiftsprovenu i forhold til omstilling til afgiftsfri brændsel. Medandre ord vil provenuet for staten være det samme, menforbrugerne vil undgå at øge deres kollektive gæld i værketmarkant.Konkret kunne der være tale om en målrettet afgiftsfritagelse forØrslev-Terslev Kraftvarmeværk - og andre værker i tilsvarendesituation - eller indførelse af et afgiftsloft for varmekundertilknyttet de dyreste barmarksværker.En variant heraf kunne være en regelændring, således atforbrugerne fremover alene skal betale afgifter for den varme dehver især forbruger - og ikke for den varme der ikke forbruges, mengår tabt i distributionsnettet. Dette vil have en væsentlig betydningfor et værk som Ørslev-Terslev, da distributionsnettet har etvarmetab på ca. 45 pct.Konkrete forslagMålrettet afgiftsfritagelse for værket i Ørslev-TerslevIndførelse af et afgiftsloft for de dyreste barmarksværkerNyt afgiftssystem, hvor forbrugerne alene betaler afgift af denvarme de får leveret – og ikke den varme der produceres
Det er Faxe Kommunes forhåbning, at vi med dette bidrag vil have øgetforståelsen for det samfundsmæssige behov for at finde en løsning forvarmeforbrugerne tilknyttet værket i Ørslev-Terslev – såvel som de øvrigevarmeforbrugere andre steder i landet, som står i en tilsvarende situation.Vi ser frem til en dialog med udvalget om disse spørgsmål og de idéer, vihar fremlagt.Venlig hilsen
Knud Erik HansenBorgmester
Ole MøllerKommunaldirektør
5