Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del Bilag 141
Offentligt
1064657_0001.png
1064657_0002.png
1064657_0003.png
1
FolketingetKlima, Energi og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Terslev den 10. januar 2012

Kære udvalg

Som fjernvarmeforbruger i Terslev og som medlem af det tværpolitiske fjernevarmeudvalg i FaxeKommune, vil jeg her dele mine erfaringer med Folketingets energipolitiske udvalg.Jeg er en af de mange, som er blevet ramt af de voldsomme stigninger på fjernvarme hosenergigiganten E.ON. Mit rækkehus fra 1992 er på 104 kvadratmeter og det koster 22.ooo kroner atvarme op. Det er mange penge og der er i området utallige eksempler på tilsvarende og endda værreregnestykker.Vi er blevet klemt – det er for dyrt at varme vores huse op og ejendomsmarkedet er, om muligt,endnu mere låst i Terslev, end i resten af landet. Ejendomsmæglerne vil end ikke sætte et hus iTerslev til salg!Der er ingen lette løsninger. Værket er ikke rentabelt og der er ikke udsigt til, at det kan blive bedre.Vi har derfor brug for hjælp: Barmarksværkerne blev sat i værk af Staten og der er derfor behov for,at man fra politisk side tager ansvar for at få lukket de utilstrækkelige huller i det oprindeligenaturgasprojekt.

Først lidt historik

Jeg flyttede til min nuværende adresse i foråret 2005. Her er fjernvarme og jeg var derfor særdelesopmærksom på de ulemper, der kan være knyttet til det. Da jeg i januar 2005 forhandlede med minejendomsmægler fik jeg dog oplyst, at der ikke længere var grund til at bekymre sig, da værkethavde en sund økonomi.I efteråret 2005 blev det, efter en lang debat, vedtaget at sælge værket til E.ON. Den frivillige ogulønnede bestyrelse kunne ikke overkomme at drive og administrere værket selv.E-on lovede at optimere driften, det har de også gjort.Forudsætningerne i varmeforsyningsloven er at optimeringen sker for at opnå de mest gunstigepriser for forbrugerne.E-ons forudsætninger var at sikre maksimalt udbytte for firmaets aktionærer, den sidsteforudsætning er klart slået igennem.E.ON optræder desuden særdeles egenrådigt. Priserne sættes op og ned uden logisk kontinuitet: Ijuli 2011 blev prisen f.eks. sat ned (på et tidspunkt hvor Faxe Byråd behandlede et forslag om atFaxe Forsyning A/S skulle overtage værket), mens vi et halvt år senere, den 1. januar 2012, fik envæsentlig større opjustering.
Peer Lang PedersenTernesøparken 714690 Haslev
Telefon privat: 27 11 17 18Telefon arbejde: 77 33 95 64E-mail: [email protected]
2
TV2’s udsendelse, Operation X, har i efteråret 2011rejst tvivl om en række af E.ON’sforretningsmetoder. Ikke desto mindre valgte E.ON kort efter at skrive til samtlige forbrugere atudsendelsens oplysninger ikke holdt vand. Det uheldige i denne sammenhæng er, at forbrugerne harstørre tillid til TV 2 end til E.ON.E.ON’s medlemsblad hedder Indenfor. Som forbruger føler jeg mig i den gradikkeindenfor.Snarere udenfor. Udenfor indflydelse!

Hvad er problemet?

Det er ikke muligt at tiltrække flere kunder:De høje priser og den egenrådige attitude har ført til atbåde jeg og de øvrige forbrugere har mistet tilliden til E.ON. Det vil derfor ikke være muligt atskaffe nye kunder til værket, så længe det er ejet af E.ON.Værket har et stort ledningstab:I mit arbejde i Faxe Kommunes tværpolitiske fjernvarmeudvalg harjeg fået kendskab til, at vores værk kører med et ledningstab på 43 procent i gennemsnit over året.Jeg har talt med kolleger i store veldrevne fjernvarmeselskaber (i Århus, Herning og Odense) ogderes vurdering er, at et ledningstab i et typisk parcelhusområde ligger på 8-12 procent.Rambøll har i en redningsplan for barmarksværker (udført for Fjernvarmeforeningen) fremført, atdet er acceptabelt med et ledningstab på op til 30 procent. Rapporten kan ses her:http://www.fjernvarmen.dk/Faneblade/HentMaterialerFANE4/~/media/Downloads/Dyre%20fjernvarmeværker%20050911.ashxVores ledningstab er dermed særdeles stort!På den baggrund har vi i udvalget bedt E.ON om at få lavet en vurdering af rentabiliteten for voresværk. Den er netop kommet og har været behandlet på udvalgets seneste møde den 5. januar 2012.Rapporten ligger i forlængelse af Rambølls redningsplan og langt de fleste forslag går på atproducere varmen billigere og mere grønt. Afsnittet om et reduceret varmetab er meget kort oggiver efter mine overslagsmæssige beregninger kun en minimal forskel. Vi vil således stadig få etvarmetab på 38 procent, selvefterde nødvendige forbedringer.Det kan ikke være rimeligt, at man fra samfundet side vil acceptere, at over en tredjedel del afvarmen fuser ud til gråspurvene! Uanset om energien er grøn eller sort.

Hvad er løsningen?

Som forbruger ser jeg meget gerne at værket bliver afviklet. Dels fordi vi har et så enormtvarmspild og dels fordi tilliden til E.ON er væk. Virksomhedens optræden har gjort en fornuftigløsning umulig.E.ON er dog hverken den eneste eller den egentlige årsag til problemet med vores barmarksværk.Værket har fra begyndelsen været uegnet til vores brug.
Peer Lang PedersenTernesøparken 714690 Haslev
Telefon privat: 27 11 17 18Telefon arbejde: 77 33 95 64E-mail: [email protected]
3
Barmarksværkerne blev sat i værk af Staten som en del af naturgasprojektet. Det vil derfor være påsin plads at Staten også tager ansvar for at følge projektet til dørs, nu hvor det har vist sig at voresværk, og en række andre barmarksværker, ikke er eller kan blive rentable.Det samlede naturgasprojekt har været vellykket og giver Staten et godt provenu. Det kan derforikke være retfærdigt at vores lokalsamfund alene skal betale regningen for et mislykket projekt.Jeg vil derfor opfordre udvalget til at gå aktivt ind i en løsning.
Med venlig hilsen
Peer Lang Pedersen
Peer Lang PedersenTernesøparken 714690 Haslev
Telefon privat: 27 11 17 18Telefon arbejde: 77 33 95 64E-mail: [email protected]